Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Till er som pratar globalfonder så finns det flera alternativ.
Men jag själv bytte ut Avanza Global mot AMF Aktiefond Global.

AMF Aktiefond Global är en aktiv förvaltad fond, medans avanza global är en indexfond. Lite äpplen och päron mao.

Permalänk
Medlem

Nån som har erfarenhet av Kompletts sparkonto på 1%?
Bytte nyligen till klarnasparkonto men dom fulingarna ska sänka sin sparränta från 0.96 till 0.85

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Nån som har erfarenhet av Kompletts sparkonto på 1%?
Bytte nyligen till klarnasparkonto men dom fulingarna ska sänka sin sparränta från 0.96 till 0.85

Har två dagars erfarenhet haha, började precis ha min buffert där. Inget att anmärka på egentligen. Dålig mobilapp kanske, inloggning sker ändå via mobilens webbläsare och mobilt BankID öppnas inte automatiskt osv. Men men, man ska ju ändå inte in där och pilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Nån som har erfarenhet av Kompletts sparkonto på 1%?
Bytte nyligen till klarnasparkonto men dom fulingarna ska sänka sin sparränta från 0.96 till 0.85

Fungerar bra och utan problem. Du får räntan varje månad. Appen är inte den snyggaste men fungerar hyfsat. Logga in på "vanligt" bank id genom appen och inte det mobila bank id'et där.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Fungerar bra och utan problem. Du får räntan varje månad. Appen är inte den snyggaste men fungerar hyfsat. Logga in på "vanligt" bank id genom appen och inte det mobila bank id'et där.

Läste nånstans att minsta insättning är 50k, är det så vid varje insättning eller kan man sätta in mindre summor åt gången också?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att småbolagsfonder går så bra?
Bilden i media är ju lite annorlunda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur kommer det sig att småbolagsfonder går så bra?
Bilden i media är ju lite annorlunda.

Man får väl kalla det "småbolag". Det är ju ändå börsnoterade grejer, så det är inte lilla butiken på hörnet man köper.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Man får väl kalla det "småbolag". Det är ju ändå börsnoterade grejer, så det är inte lilla butiken på hörnet man köper.

Jo, jag är med på att det inte är fåmansbolag direkt men ändå förvånad över att de gått så bra på börsen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jo, jag är med på att det inte är fåmansbolag direkt men ändå förvånad över att de gått så bra på börsen.

Småbolag går ofta upp mer vid bra börstider men de är ofta lika benägna att gå ned också när det svänger.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Läste nånstans att minsta insättning är 50k, är det så vid varje insättning eller kan man sätta in mindre summor åt gången också?

Minsta insättning enl. deras sida är 30k

Källa

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Till er som pratar globalfonder så finns det flera alternativ.
Men jag själv bytte ut Avanza Global mot AMF Aktiefond Global.

Varför?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Nån som har erfarenhet av Kompletts sparkonto på 1%?
Bytte nyligen till klarnasparkonto men dom fulingarna ska sänka sin sparränta från 0.96 till 0.85

Komplett går med största sannolikhet också ner snart. Många banker har lockräntor för att sedan sänka och hoppas på att kunden inte orkar byta. Har man några miljoner kan det vara värt besväret men jag vet inte varför man inte skulle ha det på börsen istället.

Skrivet av Json_81:

Jo, jag är med på att det inte är fåmansbolag direkt men ändå förvånad över att de gått så bra på börsen.

Småbolag är mer flexibla och anpassningsbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Därför:
Vad jag har läst så har det att göra med beskattning, eftersom den är registrerad i Luxemburg och de har inget avtal med USA, därav eventuell dubbel beskattning.
Det kan alltså vara mer fördelaktigt att investera i någon annan globalfond som följer liknande index. Jag går ifrån avanza global mer och mer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Därför:
Vad jag har läst så har det att göra med beskattning, eftersom den är registrerad i Luxemburg och de har inget avtal med USA, därav eventuell dubbel beskattning.
Det kan alltså vara mer fördelaktigt att investera i någon annan globalfond som följer liknande index. Jag går ifrån avanza global mer och mer.

Alternativet är isf förslagsvis länsförsäkringar global indexnära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Därför:
Vad jag har läst så har det att göra med beskattning, eftersom den är registrerad i Luxemburg och de har inget avtal med USA, därav eventuell dubbel beskattning.
Det kan alltså vara mer fördelaktigt att investera i någon annan globalfond som följer liknande index. Jag går ifrån avanza global mer och mer.

Skrivet av griid:

Därför:
Vad jag har läst så har det att göra med beskattning, eftersom den är registrerad i Luxemburg och de har inget avtal med USA, därav eventuell dubbel beskattning.
Det kan alltså vara mer fördelaktigt att investera i någon annan globalfond som följer liknande index. Jag går ifrån avanza global mer och mer.

Läste någonstans att skillnad på t ex LF global indexnära och Avanza global var 0.2% eller något. Så jag skulle räkna att det är inom felmarginalen för fonden om man jämför rakt av.
https://rikatillsammans.se/fragor/beskattning-och-avgifter-in...

Sen förstår jag inte ditt resonemang att AMF Aktiefond Global skulle vara en bättre fond då den är förvaltad och har betydligt högre avgifter.

Personligen skulle jag aldrig ta en förvaltad indexfond, ett script på en dator som kollar dom största bolagen på marknaden är ganska enkelt och det är därför man har datorer för det och kan hålla nere kostnaderna. Men nu har jag ingen koll på just AMF Aktiefond Global, förvaltarna kanske göra något annat.

I pensionen kör jag Länsförsärkingar indexnära och en global indexfond från SPP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Läste någonstans att skillnad på t ex LF global indexnära och Avanza global var 0.2% eller något. Så jag skulle räkna att det är inom felmarginalen för fonden om man jämför rakt av.
https://rikatillsammans.se/fragor/beskattning-och-avgifter-in...

Sen förstår jag inte ditt resonemang att AMF Aktiefond Global skulle vara en bättre fond då den är förvaltad och har betydligt högre avgifter.

Personligen skulle jag aldrig ta en förvaltad indexfond, ett script på en dator som kollar dom största bolagen på marknaden är ganska enkelt och det är därför man har datorer för det och kan hålla nere kostnaderna. Men nu har jag ingen koll på just AMF Aktiefond Global, förvaltarna kanske göra något annat.

I pensionen kör jag Länsförsärkingar indexnära och en global indexfond från SPP.

Du har citerat mig 2ggr. jag har inte förespråkat den andra fonden. bara förklarat varför han tänkte som han gjorde.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Keeper of Traditions

Funderar på att skifta över hela mitt sparande (inte direkt jättestort än så länge) till fyra hinkar-strategin som rikatillsammans förespråkar, med mellanrisk- och passiva-hinkarna i två olika lysa-konton, och enbart använda Avanza till "lekhinken".
Jag har inte hört något direkt negativt om strategin, så jag tänkte att jag frågar här.

Funderar även på om man bör tänka på något innan man flyttar större summor ut från ett investeringssparkonto? Beskattning och sånt, tänker jag främst på.

EDIT: Kanske skulle länka också:
https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Funderar på att skifta över hela mitt sparande (inte direkt jättestort än så länge) till fyra hinkar-strategin som rikatillsammans förespråkar, med mellanrisk- och passiva-hinkarna i två olika lysa-konton, och enbart använda Avanza till "lekhinken".
Jag har inte hört något direkt negativt om strategin, så jag tänkte att jag frågar här.

Funderar även på om man bör tänka på något innan man flyttar större summor ut från ett investeringssparkonto? Beskattning och sånt, tänker jag främst på.

EDIT: Kanske skulle länka också:
https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Skatten är ganska liten och om det inte är stora summor så spelar det mindre roll. Ska du däremot inte göra något med pengarna, är det dumt att de bara ligger på kontot eftersom det är schablonbeskattning som beräknas varje kvartal.
https://www.skandia.se/spara-pension/sparprodukter/investerin...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av griid:

Skatten är ganska liten och om det inte är stora summor så spelar det mindre roll. Ska du däremot inte göra något med pengarna, är det dumt att de bara ligger på kontot eftersom det är schablonbeskattning som beräknas varje kvartal.
https://www.skandia.se/spara-pension/sparprodukter/investerin...

Ja, den rullande schablonbeskattningen har jag koll på, jag tänkte mer på om man inte ska "sälja" för mycket på en gång så det blir högre skatt på vinsterna. Men jag antar att det inte gäller för ISK-konton, och att det är fritt fram att sätta in/ta ut pengar?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Funderar på att skifta över hela mitt sparande (inte direkt jättestort än så länge) till fyra hinkar-strategin som rikatillsammans förespråkar, med mellanrisk- och passiva-hinkarna i två olika lysa-konton, och enbart använda Avanza till "lekhinken".
Jag har inte hört något direkt negativt om strategin, så jag tänkte att jag frågar här.

Funderar även på om man bör tänka på något innan man flyttar större summor ut från ett investeringssparkonto? Beskattning och sånt, tänker jag främst på.

EDIT: Kanske skulle länka också:
https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Jag skulle vilja vända på det. Vad tjänar du? 4 hinkars är ju bara för att förenkla en mental modell av fondportföljen. Du kan ha exakt samma fondfördelning på ett enda konto och slippa flytta mellan hinkarna.

Att ha sitt långsiktiga sparande på lysa och lite lekaktier på avanza låter klokt, men med en riktig 4 hinkars så skall du balansera mellan dessa och då behöver du sälja av och flytta pengar mellan två olika börsmäklare. Jag ser inte riktigt poängen med det om jag skall vara ärlig. Personligen så hade jag nog månadssparat på en portfölj hos lysa och sedan manuellt för över lite pengar till avanza för att leka med aktier. Enkelt men funktionellt sas.

På ett isk så beskattas innehav och insättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, den rullande schablonbeskattningen har jag koll på, jag tänkte mer på om man inte ska "sälja" för mycket på en gång så det blir högre skatt på vinsterna. Men jag antar att det inte gäller för ISK-konton, och att det är fritt fram att sätta in/ta ut pengar?

Nej nej. Handlar du värdepapper på ISK skattar du inte på vinsten.
Skatten beräknas på beloppet på kontot över kvartalen. Dvs. flytta inte pengar i onödan mellan ISK-konton.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av adzer:

Jag skulle vilja vända på det. Vad tjänar du? 4 hinkars är ju bara för att förenkla en mental modell av fondportföljen. Du kan ha exakt samma fondfördelning på ett enda konto och slippa flytta mellan hinkarna.

Att ha sitt långsiktiga sparande på lysa och lite lekaktier på avanza låter klokt, men med en riktig 4 hinkars så skall du balansera mellan dessa och då behöver du sälja av och flytta pengar mellan två olika börsmäklare. Jag ser inte riktigt poängen med det om jag skall vara ärlig. Personligen så hade jag nog månadssparat på en portfölj hos lysa och sedan manuellt för över lite pengar till avanza för att leka med aktier. Enkelt men funktionellt sas.

på ett isk så beskattas innehav och insättningar.

För närvarande har jag två ISK-konton på Avanza som följer två av de portföljer rikatillsammans satt upp, och ett konto på Lysa där jag bara följt Lysa:s rekommendation. Så tanken nu var att slippa omfördela alla dessa fonder/aktier/whatever hos Avanza manuellt och istället låta Lysa göra det åt mig, samtidigt som samma risk/avkastnings-nivå följs.

Har jag bara en portfölj hos Lysa och ett "lekkonto" hos Avanza kommer jag ju bara ha en av "mellanhinkarna", mellanrisk och passiva hinkarna slås ihop?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

För närvarande har jag två ISK-konton på Avanza som följer två av de portföljer rikatillsammans satt upp, och ett konto på Lysa där jag bara följt Lysa:s rekommendation. Så tanken nu var att slippa omfördela alla dessa fonder/aktier/whatever hos Avanza manuellt och istället låta Lysa göra det åt mig, samtidigt som samma risk/avkastnings-nivå följs.

Har jag bara en portfölj hos Lysa och ett "lekkonto" hos Avanza kommer jag ju bara ha en av "mellanhinkarna", mellanrisk och passiva hinkarna slås ihop?

Ja alltså du kan ju slå ihop de andra 3 hinkarna och ha på lysa och sedan bara ha lekhinken på avanza. Du är med på att det spelar ingen roll för avkastningen hur många portföljer/hinkar du sprider ditt innehav på om totala innehavet är den samma? Skillnaden är bara en mental modell där Jan gillar att se avkastning för varje risknivå. Jag personligen har inte det behovet och hela poängen med att använda lysa är ju att slippa balansera själv kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Funderar på att skifta över hela mitt sparande (inte direkt jättestort än så länge) till fyra hinkar-strategin som rikatillsammans förespråkar, med mellanrisk- och passiva-hinkarna i två olika lysa-konton, och enbart använda Avanza till "lekhinken".
Jag har inte hört något direkt negativt om strategin, så jag tänkte att jag frågar här.

Funderar även på om man bör tänka på något innan man flyttar större summor ut från ett investeringssparkonto? Beskattning och sånt, tänker jag främst på.

EDIT: Kanske skulle länka också:
https://rikatillsammans.se/fyra-hinkar-strategin/

Tror du får en dubbelbeskattning när du flytta kapital från ett isk till ett annat (vet inte riktigt om Lysas konton är isk dock). Blir ju dock bara beskattning av ett extra kvartal, så blir ju inte så mycket av kapitalet (effektivt någon tiondels procent i år?).

Gillar i övrigt inte riktigt att där fortfarande är räntedel i vad som betraktas som högriskdelen. Att man balanserar mer kortsiktigt sparande med ränta är ju rimligt, speciellt när man närmar sig t.ex. bilköpet eller vad man nu sparar till. Men om man nu splittar upp sitt sparande på det sättet, borde de säkrare 2 hinkarna stå för detta, och den tredje vara fullt inriktad på avkastning, imho.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av adzer:

Ja alltså du kan ju slå ihop de andra 3 hinkarna och ha på lysa och sedan bara ha lekhinken på avanza. Du är med på att det spelar ingen roll för avkastningen hur många portföljer/hinkar du sprider ditt innehav på om totala innehavet är den samma? Skillnaden är bara en mental modell där Jan gillar att se avkastning för varje risknivå. Jag personligen har inte det behovet och hela poängen med att använda lysa är ju att slippa balansera själv kan jag tycka.

Hmm, det kanske bara är jag som är trött, men hur slår du ihop två hinkar som ska ha olika andelar ränte/aktie-fonder?

Mellanriskhinken ska tydligen ha 60% aktier, 40% räntor. Den passiva 90%/10%. Du tänker dig att man endast har ett konto med någon mellannivå mellan dessa?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hmm, det kanske bara är jag som är trött, men hur slår du ihop två hinkar som ska ha olika andelar ränte/aktie-fonder?

Mellanriskhinken ska tydligen ha 60% aktier, 40% räntor. Den passiva 90%/10%. Du tänker dig att man endast har ett konto med någon mellannivå mellan dessa?

Det är bara ett medelvärde. (60+90)/2=75. dvs 75% aktier så har du slagit ihop dessa två hinkar.

Poängen är att du slipper flytta pengar mellan två konton vid balansering vilket kostar både tid och pengar(extra beskattning vid flytt mellan isk).

ps.
Givet då att man vill ha lika mycket pengar i bägge hinkarna. Om den ena skall vara större så får man väga om för det.

pps.
Vet inte om lysa tillåter skattefri flytt mellan konton. Det har jag ingen koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hmm, det kanske bara är jag som är trött, men hur slår du ihop två hinkar som ska ha olika andelar ränte/aktie-fonder?

Mellanriskhinken ska tydligen ha 60% aktier, 40% räntor. Den passiva 90%/10%. Du tänker dig att man endast har ett konto med någon mellannivå mellan dessa?

Matematik?

Har du ex.1.4 miljoner, 1 miljon som ska vara mellanrisk, 400k i passiv blir det 600+360kkr fond samt 400+40kkr ränta. 960/1400=~69%, 440/1400=~31%.

Detta kommer givetvis sakta glida ifrån denna balansering, och då får du balansera om (men det får du göra även ifall du har det på olika konton ifall du vill hålla 1 miljon på mellanriskkontot).

Edit: lade till procentandelar

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Matematik?

Har du ex.1.4 miljoner, 1 miljon som ska vara mellanrisk, 400k i passiv blir det 600+360kkr fond samt 400+40kkr ränta.

Detta kommer givetvis sakta glida ifrån denna balansering, och då får du balansera om (men det får du göra även ifall du har det på olika konton ifall du vill hålla 1 miljon på mellanriskkontot).

Har du på pengarna på lysa så balanserar de om automatisk mellan aktier/räntor. Dvs gör du ett enda lysa konto med den fördelning av aktier/räntor du vill ha så kommer lysa hålla denna åt dig. Smidigt

Permalänk

Ni som suttit och diskuterat AMF Aktiefond Global verus Avanza Global eller LF Globalfond Tillväxtnära jämför äpplen och päron. AMF fonden följer ett All World Index och har mycket större spridning globalt jämfört med de sistnämnda som följer MSCI World, jag tror skillnaden är 1500 kontra 6000 bolag. Jag tycker man ska ha med båda av dessa typer.

Jag har sedan ett år tillbaka gått över till Lysa med alla mina värdepapper.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Har du på pengarna på lysa så balanserar de om automatisk mellan aktier/räntor. Dvs gör du ett enda lysa konto med den fördelning av aktier/räntor du vill ha så kommer lysa hålla denna åt dig. Smidigt

Jag vet, men men frågan som ställdes var hur man kunde slå samman dessa andelar om man utgår från 2+ hinkar

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz