Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Jag har också haft tanken att börja raka mig med kniv/säkerhetshyvel.
Dels för att jag gillar att lägga ner lite mer tid på rakning, men störst anledning är för att jag har fått för mig att det är lättare att raka "linjer" längs skägget.

Har i dagsläget helskägg, men rakar från ögat ner mot halva kinden då jag inte vill att skägget ska växa så långt upp.
Att raka med en Gillette-historia-med-1000-blad, är riktigt klumpigt, och ibland rakar man för långt ner så att man förstör linjen osv.

Så vad tycker ni?

Mitt skägg ser ut såhär, fast mer trimmat och med definierade linjer:
http://popularbeardstyles.com/wp-content/uploads/2015/01/biker-full-beard-styles.jpg

Det är mycket lättare att få en rak linje med säkerhetshyvel, ja. Så det kan nog vara ett lyft för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Här kommer bild på det jag har, använder framförallt shavetten nu för tiden, började med säkerhetshyvel ca 3 månader sen bytte jag. Helt perfekt rakning och får riktigt bra linjer då den tar så brett. Mina favoriter till raktvålar också, luktar manligt och ger riktigt härligt krämigt lödder!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Såg just att NetOnNet hakat på trenden och börjat sälja både Proraso och hyvlar från Rijk. Jag hittar dock ingen information om Rijk, bara någon enstaka sida på holländska.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Blev inspirerad av denna tråd och köpte mig ett startkit! Bara provat en gång än så länge, gick hyfsat bra men hade dock lite problem med att få till ett bra skum. Men jag är tydligen inte ensam när det gäller den tvålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappizz:

Blev inspirerad av denna tråd och köpte mig ett startkit! Bara provat en gång än så länge, gick hyfsat bra men hade dock lite problem med att få till ett bra skum. Men jag är tydligen inte ensam när det gäller den tvålen.
https://c6.staticflickr.com/6/5692/29645791573_009d7c60d6_b.jpg

När jag hade den tvålen brukade jag blöta ner den en stund innan jag skulle ha den, typ när jag klev in i duschen. Då funkade den ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@zarkov:

En av de bästa tvålarna jag använt och sjukt billig!

Har nu provat Arko ett par gånger och den får klart godkänt. Bra lödder och bra glid men lite för stark doft för att den skall få full pott. Frugan trodde jag hade tömt en hel doftsprej i badrummet, något jag aldrig haft i min ägo!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

När jag hade den tvålen brukade jag blöta ner den en stund innan jag skulle ha den, typ när jag klev in i duschen. Då funkade den ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Efter lite övning och ditt tips så ger den ett bra och trevligt lödder! Efter ett par veckor börjar jag även att lära mig att använda säkerhetshyveln också. Klart värt inlärningsperioden, gillar den mycket bättre än en vanlig flerbladshyvel. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappizz:

Efter lite övning och ditt tips så ger den ett bra och trevligt lödder! Efter ett par veckor börjar jag även att lära mig att använda säkerhetshyveln också. Klart värt inlärningsperioden, gillar den mycket bättre än en vanlig flerbladshyvel. 😊

Kul att du fick ordning på det

Själv har jag provat Arko-raktvålen nu. Luktar som en hel barbersalong i badrummet bara av att ha den stående framme. Helt OK lödder men den kräver mer arbete än rakkräm på tub. Lite svårare att köra borsten i den och det lossnar lite för lite tvål när jag gnuggar den mot huden. Gör jag båda blir det bra. Får väl se när den är slut om det blir mer eller om jag återgår till tub. Har 400ml Proraso kvar också

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Så jag tänkte att pröva en Philips rakapparat, jag sitter på en Braun som jag har kört, den missar dock en del (fast var inte heller så dyr, typ 600kr på rea).

Men jag har kollat runt lite, fast är det större skillnad mellan pris prisklasserna? Jag hade tänkt mig en av AT890, PT860, S5110. Kan tänka mig i dyrare klassen om det är stor skillnad.

Fast är det någon som har ett förslag om vilken som jag borde köpa? Jag ser ingen skillnad mellan dem förutom S5110 som har samma utseende för de som kostar 3k+.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en gammal Gillette från 60-talet (http://www.mercerandjames.com/products/1960-s-gilette-tech-sa...) vilken jag tog över från min farfar. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till en modern hyvel, haha. Köper mina rakblad av fabrikatet Feather. De är riktigt effektiva. Fick lov att raka mig med en engångshyvel nyligen och jag trodde att jag skulle avlida. Fungerar utmärkt till att raka kroppen också. Så lent.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zarkov:

@Kryll, @NatureBoyyy: Tack för tipset om Arko, jag har letat efter en liten raktvål att ha i necessären och för 39 kr kan det vara värt att testa. Beställde nyss en sådan och lite after shave lotion från shaver.se.

Jag tyckte den var lite väl hård. Men fungerar bättre än inget.

Skrivet av Rattnalle:

Kul att du fick ordning på det

Själv har jag provat Arko-raktvålen nu. Luktar som en hel barbersalong i badrummet bara av att ha den stående framme. Helt OK lödder men den kräver mer arbete än rakkräm på tub. Lite svårare att köra borsten i den och det lossnar lite för lite tvål när jag gnuggar den mot huden. Gör jag båda blir det bra. Får väl se när den är slut om det blir mer eller om jag återgår till tub. Har 400ml Proraso kvar också

Jag köpte Arko:n pga rekommendationen i denna tråden.
Kombineras med

http://www.ebay.com/itm/391507498202?_trksid=p2057872.m2749.l... och en tredelars Rakhyvel i necessären.

Borsten är lite för tunn/lång beroende på hur man ser det och luktade riktigt illa när jag fick den. En schamponering senare och den är användbar. Duger för resande fot och tar inte så mycket plats.

Skrivet av NatureBoyyy:

Här kommer bild på det jag har, använder framförallt shavetten nu för tiden, började med säkerhetshyvel ca 3 månader sen bytte jag. Helt perfekt rakning och får riktigt bra linjer då den tar så brett. Mina favoriter till raktvålar också, luktar manligt och ger riktigt härligt krämigt lödder!

http://i.imgur.com/CVYqIX5.jpg

Jag fick en äldre välanvänd rakkniv (inte shavevette) av min far som han hade fått i någon form av byteshandel. Säkert 70 år gammal. Skaffade rakgrejer från denna tråden. Har sedan dess bytt. Lyckas raka mig utan sår men mustaschen och precis på hakan är rejäla problemområden då det är svårt att veta vinkel. Kanske bara vanesak?

@Dakkie: Måste tacka, hade det inte varit för denna tråden hade jag inte funnit all glädje i just en sån tidigare tråkig grej som rakning.
Gick väldigt fort från Startpaket från Gents - > Massköpa grejer till necessären -> Rakkniv. Fick i dagarna en rabattkod hos Gents så skall väl köpa mig en strigel. Dock verkar det mer praktiskt med en Shavette.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tyckte den var lite väl hård. Men fungerar bättre än inget.

Jag köpte Arko:n pga rekommendationen i denna tråden.
Kombineras med http://i.ebayimg.com/images/g/8-4AAOSwyDxXhvNb/s-l1600.jpghttp://www.ebay.com/itm/391507498202?_trksid=p2057872.m2749.l... och en tredelars Rakhyvel i necessären.

Borsten är lite för tunn/lång beroende på hur man ser det och luktade riktigt illa när jag fick den. En schamponering senare och den är användbar. Duger för resande fot och tar inte så mycket plats.

Jag fick en äldre välanvänd rakkniv (inte shavevette) av min far som han hade fått i någon form av byteshandel. Säkert 70 år gammal. Skaffade rakgrejer från denna tråden. Har sedan dess bytt. Lyckas raka mig utan sår men mustaschen och precis på hakan är rejäla problemområden då det är svårt att veta vinkel. Kanske bara vanesak?

@Dakkie: Måste tacka, hade det inte varit för denna tråden hade jag inte funnit all glädje i just en sån tidigare tråkig grej som rakning.
Gick väldigt fort från Startpaket från Gents - > Massköpa grejer till necessären -> Rakkniv. Fick i dagarna en rabattkod hos Gents så skall väl köpa mig en strigel. Dock verkar det mer praktiskt med en Shavette.

Jo jag känner likadant, det var pissetråkigt innan men nu är det riktigt roligt att raka sig! Det är mer praktiskt med shavette och frågor du mig (och gents) så är en del blad till shavettes (feather) vassare än en riktig rakkniv, MEN, det känns ändå mer på riktigt med en riktig rakkniv Med det sagt så får jag väl avslöja att jag brukar köra lite det jag känner för, säkerhetshyvel, shavette eller rakkniv, håller mig inte till en bara

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Dakkie: Schysst, jag gillar känslan och hantverket med en rakkniv. Uppskattar själva ritualen med striglandet och så. Absolut inte omöjligt att jag tar och beställer en shavette och testar. Borde dessutom vara praktiskt att ha med sig i necessären.
Har du rekommendationer på produkt och blad att köpa på t ex Gents?

Själv fastnade jag för Merkurs rakblad men Derby dög och kostade hälften så mycket x) Feather var superbra de med men tror faktiskt Merkur gav störst "wow"-känsla.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Dakkie: Schysst, jag gillar känslan och hantverket med en rakkniv. Uppskattar själva ritualen med striglandet och så. Absolut inte omöjligt att jag tar och beställer en shavette och testar. Borde dessutom vara praktiskt att ha med sig i necessären.
Har du rekommendationer på produkt och blad att köpa på t ex Gents?

Själv fastnade jag för Merkurs rakblad men Derby dög och kostade hälften så mycket x) Feather var superbra de med men tror faktiskt Merkur gav störst "wow"-känsla.

Jo, shavetten är riktigt smidig att ha i necessären, där är ju en riktig kniv med strigel och allt det där väldigt osmidigt.

Fastnade för Feather efter ett par vändor så har hållt mig till dem, det är de enda jag kör med Beställde 100stk från ebay för 200:-, bra deal tyckte jag

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dakkie:

Jo, shavetten är riktigt smidig att ha i necessären, där är ju en riktig kniv med strigel och allt det där väldigt osmidigt.

Fastnade för Feather efter ett par vändor så har hållt mig till dem, det är de enda jag kör med Beställde 100stk från ebay för 200:-, bra deal tyckte jag

Såg att gents hade en Shavette för 160kr + frakt och så beställer jag väl ett gäng med rakblad från Ebay. Kan passa på att beställa strigel från Gents med i samma veva nästa gång man får rabatt kod x)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är helt ny på detta men vill gärna testa! Någon som har tips på bra och billig säkerhetshyvel för den som vill prova på?

Var köper ni allt förresten? Någon speciell sida man kan kolla?

Permalänk
Medlem

Har använt säkerhetshyvel i kanske två år nu, har gått i tankarna på att införskaffa en rakkniv nu och hade bestämt mig för en Dovo men läste sedan att de tydligen kommer "fabriksslipade" och därför argumenterades det för att man borde lämna in dem och få dem slipade först? Det är väl kanske inte något man vill göra det första man gör, så är det någon som har en rekommendation om en bra rakkniv som kommer välslipad samt inte är dyrare än ~1200kr?

Edit: Är det förresten några flera steg för att hålla en rakkniv i gott skick mer än att strigla? Måste man tex slipa dem? Är det förövrigt någon som vet om en fysisk butik i Stockholm som säljer rakknivar? Alternativt en fysisk butik/whatever i Stockholm som slipar rakknivar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Är helt ny på detta men vill gärna testa! Någon som har tips på bra och billig säkerhetshyvel för den som vill prova på?

Var köper ni allt förresten? Någon speciell sida man kan kolla?

Gents.se är ett tips. Merkur gör bra hyvlar, sen kan du ta ett prov-pack med olika blad och åtminstone ett raklödder eller en kräm. Om du väljer raktvål behöver du även en rakborste (kan vara bra att ha även till lödder eller kräm men är nästan ett måste till tvål). Arko är en bra tvål men den doftar rätt starkt. Själv använder jag Prorasos vita serie som doftar milt men friskt.

Just nu får man 100 kr rabatt hos Gents med koden D70913E9. Gäller vid köp över 300 kr tom 24 november.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alotiat:

Är helt ny på detta men vill gärna testa! Någon som har tips på bra och billig säkerhetshyvel för den som vill prova på?

Var köper ni allt förresten? Någon speciell sida man kan kolla?

Jag handlar allt utom rakblad via Gents. Resten är sådär om man kikar i kvalité från Ebay. Köpte själv deras starterkitt för 500-700kr eller vad det nu var. Komplettera med 100st rakblad och du är hemma i ett par år!

Skrivet av zarkov:

Gents.se är ett tips. Merkur gör bra hyvlar, sen kan du ta ett prov-pack med olika blad och åtminstone ett raklödder eller en kräm. Om du väljer raktvål behöver du även en rakborste (kan vara bra att ha även till lödder eller kräm men är nästan ett måste till tvål). Arko är en bra tvål men den doftar rätt starkt. Själv använder jag Prorasos vita serie som doftar milt men friskt.

Just nu får man 100 kr rabatt hos Gents med koden D70913E9. Gäller vid köp över 300 kr tom 24 november.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gillar precis som du Prorasos tvålar bättre än ARKO som är en raksticka. Skulle säga att ett starter-kitt är en bra början om man inte är påläst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Blev en Dovo i alla fall då jag är lite kär i denna: https://www.gents.se/dovo-cut-throat-rakkniv-i-ebenholz

Någon som känner till ett bra ställe i Stockholm där man kan få den slipad om så skulle behövas? Helst ett ställe där man kan lämna in och hämta den fysiskt.

Skrivet av zarkov:

Just nu får man 100 kr rabatt hos Gents med koden D70913E9. Gäller vid köp över 300 kr tom 24 november.

Dessutom om man är student så finns det 10% rabatt på Gents med Mecenat (och 15% rabatt på Shavingroom,)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag handlar allt utom rakblad via Gents. Resten är sådär om man kikar i kvalité från Ebay. Köpte själv deras starterkitt för 500-700kr eller vad det nu var. Komplettera med 100st rakblad och du är hemma i ett par år!
Jag gillar precis som du Prorasos tvålar bättre än ARKO som är en raksticka. Skulle säga att ett starter-kitt är en bra början om man inte är påläst.

Absolut, paketen är helt klart en bra start. Tänkte inte på dem då jag själv köpt del för del med ojämna mellanrum. För två år sedan köpte jag min första riktiga tvål och borste men kunde inte för mitt liv tänka mig att använda säkerhetshyvel. För ett år sedan tröttnade jag på dyra gilette-blad som blev slöa och satte igen på nolltid så jag köpte en Merkur-hyvel och några blad. Nu kan jag för mitt liv inte tänka mig att gå tillbaka till multiblad!

Rakblad har jag precis som du köpt på Ebay, ett hundrapack Derby-blad kostade mig drygt 60 kr inkl frakt (!). Lat och petig som jag är så byter jag blad nästan varje gång jag rakar mig (1-2 ggr/v) även om de säkert duger en eller två gånger till.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Gents.se är ett tips. Merkur gör bra hyvlar, sen kan du ta ett prov-pack med olika blad och åtminstone ett raklödder eller en kräm. Om du väljer raktvål behöver du även en rakborste (kan vara bra att ha även till lödder eller kräm men är nästan ett måste till tvål). Arko är en bra tvål men den doftar rätt starkt. Själv använder jag Prorasos vita serie som doftar milt men friskt.

Just nu får man 100 kr rabatt hos Gents med koden D70913E9. Gäller vid köp över 300 kr tom 24 november.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok tack för tipsen! Har glömt att kika på tvål också. Grymt schysst att du delar med dig av koden!

Skrivet av SanyaIV:

Blev en Dovo i alla fall då jag är lite kär i denna: https://www.gents.se/dovo-cut-throat-rakkniv-i-ebenholz

Någon som känner till ett bra ställe i Stockholm där man kan få den slipad om så skulle behövas? Helst ett ställe där man kan lämna in och hämta den fysiskt.

Dessutom om man är student så finns det 10% rabatt på Gents med Mecenat (och 15% rabatt på Shavingroom,)

Är student. Bockar och bugar för Mecenat-rabatten. Ska in på Mecenat och kolla vad de har. Borde gjort det från början

@DavidtheDoom Ok ska kika på Gents. Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Absolut, paketen är helt klart en bra start. Tänkte inte på dem då jag själv köpt del för del med ojämna mellanrum. För två år sedan köpte jag min första riktiga tvål och borste men kunde inte för mitt liv tänka mig att använda säkerhetshyvel. För ett år sedan tröttnade jag på dyra gilette-blad som blev slöa och satte igen på nolltid så jag köpte en Merkur-hyvel och några blad. Nu kan jag för mitt liv inte tänka mig att gå tillbaka till multiblad!

Rakblad har jag precis som du köpt på Ebay, ett hundrapack Derby-blad kostade mig drygt 60 kr inkl frakt (!). Lat och petig som jag är så byter jag blad nästan varje gång jag rakar mig (1-2 ggr/v) även om de säkert duger en eller två gånger till.

Beror väl lite på skäggväxt men ca 5-6 rakningar tycker jag brukar vara lagom per blad. Beror lite på hyveln också. Min aggressiva open-comb kräver vassare blad för att inte bli obehaglig medan den snällare hyveln klarar sig gott med slöare blad utan att jag skär mig.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Är helt ny på detta men vill gärna testa! Någon som har tips på bra och billig säkerhetshyvel för den som vill prova på?

Var köper ni allt förresten? Någon speciell sida man kan kolla?

Vill du börja någonstans kan jag rekommendera märket LORD, går på runt hundringen på ebay. LP1822 heter modellen men det kan variera beroende på hur långt handtag man vill ha osv. LORD Safety razor

Rakblad är nog bäst att beställa på ebay också, jag köpte ett paket Astra som aldrig vill ta slut :). Astra rakblad

Borste skulle jag ta en badger. Verkar finnas ok budget alternativ på shaver med bra recensioner. hjm pure badger

Några billiga alternativ på rakkräm är proraso som brukar finnas på åhlens. Själv gillar jag bluebeards revenge även om förpackningen kanske ser lite för "ungdomlig" ut. Niveas aftershave balm är bra och billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Såg att gents hade en Shavette för 160kr + frakt och så beställer jag väl ett gäng med rakblad från Ebay. Kan passa på att beställa strigel från Gents med i samma veva nästa gång man får rabatt kod x)

Låter bra. Nu kanske jag är lite sent ute men jag råder dig att köpa just strigel och strigelpasta ifrån gents och inte ebay, endast tvålar och blad därifrån. Dock så behöver du ingen strigel för en shavette, utan endast för en riktig kniv där du inte byter blad. Med en shavette så kan du göra just det, byta bladet, istället för att strigla den. Bladen är avsvärt mycket vassare än rakkniven så om du striglar utbytbara blad så gör du dem sämre än de tidigare var.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Såg att gents hade en Shavette för 160kr + frakt och så beställer jag väl ett gäng med rakblad från Ebay. Kan passa på att beställa strigel från Gents med i samma veva nästa gång man får rabatt kod x)

Skrivet av Dakkie:

Låter bra. Nu kanske jag är lite sent ute men jag råder dig att köpa just strigel och strigelpasta ifrån gents och inte ebay, endast tvålar och blad därifrån. Dock så behöver du ingen strigel för en shavette, utan endast för en riktig kniv där du inte byter blad. Med en shavette så kan du göra just det, byta bladet, istället för att strigla den. Bladen är avsvärt mycket vassare än rakkniven så om du striglar utbytbara blad så gör du dem sämre än de tidigare var.

Precis.
Strigel, strigelpasta och Shavette från Gents.
Endast blad från Ebay.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Precis.
Strigel, strigelpasta och Shavette från Gents.
Endast blad från Ebay.

nej nej nej du skall inte ha strigel till en shavette (en där du byter blad själv)! Där byter du blad istället för att strigla den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Dakkie: Absolut, helt rätt. Strigeln är till min rakkniv. (Vilket du troligen missade i mitt tidigare inlägg).
Rakbladen från Ebay är till Shavetten jag funderar på.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag fick en äldre välanvänd rakkniv (inte shavevette) av min far som han hade fått i någon form av byteshandel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Dakkie: Absolut, helt rätt. Strigeln är till min rakkniv. (Vilket du troligen missade i mitt tidigare inlägg).
Rakbladen från Ebay är till Shavetten jag funderar på.

Okej, då är jag med! Då kan jag andas ut lite haha

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Rycker lite i tråden:)
Har fyndat en begagnad och fin Matador de luxe med 15 nya blad i snygg ask 45 kr på loppis
fundera på att göra rent hyveln och använda den.
Är det en snäll eller aggressiv hyvel ?? så man vet första gången

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz