Problem hemnätverk! - Dela diskar över nätverket!

Permalänk
Testpilot

Problem hemnätverk! - Dela diskar över nätverket!

Hejsan!

Har 3st datorer på nätverket som är med i samma Homegroup. Men jag försöker även sätta upp så att man kan komma åt servens diskar och kopiera filer direkt över nätverket till den.

Men jag har stött på problem... det funkade utan problem att dela diskarna, men efter en omstart av samtliga burkar och router så kommer jag inte åt server diskarna längre.

Ser ut såhär på diskarna jag vill dela från serven;

Dold text

När jag försöker komma åt diskarna på serven från stationära/laptopen ser det ut såhär;

Dold text

Settings på samtliga datorer (nätverk);

Dold text

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så kan du få två olika felmeddelanden när du försöker öppna en delad mapp men saknar rättigheter:

1) Om Share Permissions saknas så öppnas en ruta där du ombeds skriva in användarnamn/lösenord för att komma åt den delade mappen. Du får ju ingen sådant inloggningsruta, och har tillåtit Everyone i Sharing Permissions, så här är allt rätt

2) Om Share Permissions nog är rätt, men filrättigheterna i Windows inte tillåter dig att komma åt mappen så visas just det felmeddelandet som du har råkat ut för. Öppna helt enkelt Security-fliken och kontrollera att gruppen Everyone har rättigheter att läsa innehållet i D:

Permalänk
Testpilot
Skrivet av jetten:

Såvitt jag vet så kan du få två olika felmeddelanden när du försöker öppna en delad mapp men saknar rättigheter:

1) Om Share Permissions saknas så öppnas en ruta där du ombeds skriva in användarnamn/lösenord för att komma åt den delade mappen. Du får ju ingen sådant inloggningsruta, och har tillåtit Everyone i Sharing Permissions, så här är allt rätt

2) Om Share Permissions nog är rätt, men filrättigheterna i Windows inte tillåter dig att komma åt mappen så visas just det felmeddelandet som du har råkat ut för. Öppna helt enkelt Security-fliken och kontrollera att gruppen Everyone har rättigheter att läsa innehållet i D:

Ska jag kolla security fliken på server sidan eller klient sidorna?

Edit: Ska det se ut såhär?
Satt "Full Control" på samtliga Groups/User names.

Edit 2:
Får fortfarande samma felmeddelande efter att ha gett Full Control via Security tabben på den disken jag vill dela.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått mig på hur alla de där inställningarna är tänkta att samspela (sambas konfigurationsfiler är betydligt enklare...), men jag brukar använda den inte avancerade delningen, lägga till Everyone och trycka på dela. Lösenordsskyddad delning av också, men tror inte jag har ändrat något annat.

Testa IP-adress istället för hostname. Kommer inte ihåg exakt vad det felmeddelandet innebär, men kan vara att du inte kommer åt datorn alls.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om jag inte kommer ihåg fel så ska du göra fler inställningar än de du gjort. Ska ta en titt och återkommer. Windows server 2012?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LemonIllusion:

Jag har aldrig förstått mig på hur alla de där inställningarna är tänkta att samspela (sambas konfigurationsfiler är betydligt enklare...), men jag brukar använda den inte avancerade delningen, lägga till Everyone och trycka på dela. Lösenordsskyddad delning av också, men tror inte jag har ändrat något annat.

Testa IP-adress istället för hostname. Kommer inte ihåg exakt vad det felmeddelandet innebär, men kan vara att du inte kommer åt datorn alls.

Får inte upp något annat än detta när jag ska dela en disk;

Vad för IP vill du att jag ska kolla?
Kör fast lokal IP på server burken, 192.168.1.[fast ip].

Skrivet av Aiwzor:

Om jag inte kommer ihåg fel så ska du göra fler inställningar än de du gjort. Ska ta en titt och återkommer. Windows server 2012?

Hmm, återkom gärna!

Windows 10 på alla 3 burkar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Jag "tror" att du ska högerklicka på hårddisken och in under security, trycka på "add" -> "enter the object names" skriv "everyone"-> tryck på check names. När det är klart så dyker everyone upp som en användare på datorn. Då kan du sätta fulla skriv/läsrättigheter.

Permalänk
Medlem

Men! Ur säkerhetssynpunkt så får verkligen alla fulla rättigheter vilket inte är så bra. Bättre att dela ut till de faktiska användarna. Om någon kommer med typ Telia-viruset så får även det fulla rättigheter att låsa din filer. Bara en tanke

Permalänk
Medlem

För din del ska du förmodligen trycka på add under den här bilden och lägga till "everyone"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Får inte upp något annat än detta när jag ska dela en disk;
http://i.imgur.com/lzIJGyw.png

Citat:

Vad för IP vill du att jag ska kolla?
Kör fast lokal IP på server burken, 192.168.1.[fast ip].

Testa att ansluta med IP-adress istället för hostname. Alltså \\192.168.1.x\share.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aiwzor:

Jag "tror" att du ska högerklicka på hårddisken och in under security, trycka på "add" -> "enter the object names" skriv "everyone"-> tryck på check names. När det är klart så dyker everyone upp som en användare på datorn. Då kan du sätta fulla skriv/läsrättigheter.

Skrivet av Aiwzor:

Men! Ur säkerhetssynpunkt så får verkligen alla fulla rättigheter vilket inte är så bra. Bättre att dela ut till de faktiska användarna. Om någon kommer med typ Telia-viruset så får även det fulla rättigheter att låsa din filer. Bara en tanke

Skrivet av Aiwzor:

För din del ska du förmodligen trycka på add under den här bilden och lägga till "everyone"

http://i.imgur.com/7EcA89H.png

Det fungerade att lägga till en user som heter "Everyone"!

Men hur pass mycket behöver jag oroa mig över utomstående angrepp? Vet att om man är uppkopplad är man "alltid en måltavla", men tänkte rent praktiskt nu här - Behöver jag oroa mig speciellt mycket för att någon hackar sig förbi routern, Windows brandvägg och mitt virusskydd?

Skrivet av LemonIllusion:

https://i.imgur.com/vSSjZNi.png

Testa att ansluta med IP-adress istället för hostname. Alltså \\192.168.1.x\share.

Hur ansluter jag direkt med IP till en annan dator med IP i Windows? Har aldrig testat det förut!

Edit: Vill dela hela hårddisken och inte en enskild mapp då det är ett par hundra haha!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Hur ansluter jag direkt med IP till en annan dator med IP i Windows? Har aldrig testat det förut!

Ehm, som jag skrev?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LemonIllusion:

Ehm, som jag skrev?

Mjo men vart skriver jag in IP'n? (\\192.168.1.x\share)

CMD? Explorer? Annat som jag missat?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det fungerade att lägga till en user som heter "Everyone"!

Men hur pass mycket behöver jag oroa mig över utomstående angrepp? Vet att om man är uppkopplad är man "alltid en måltavla", men tänkte rent praktiskt nu här - Behöver jag oroa mig speciellt mycket för att någon hackar sig förbi routern, Windows brandvägg och mitt virusskydd?

Hur ansluter jag direkt med IP till en annan dator med IP i Windows? Har aldrig testat det förut!

För min del handlar det mer om att inte släppa in "vänner" på et vanliga nätverket utan istället placera dem på gästnätverket (trådlöst). Svårt att veta vad folk har för filer på sin dator.
Annars handlar det mer om att minimera risker. Din HTPC behöver kanske inte skriva något till servern men du använder den ändå till att surfa ibland. Aktivera då bara "läs-rättigheter".

Du kan även lägga till den specifika användaren för datorn du ämnar ge behörighet till. Då kan inga andra enheter skriva på din server. Det brukar dock vara lite knepigt att komma igång med.

Man kommer väl dock som vanligt längst med sunt förnuft.

Angående IP-adresser så är det inget du behöver göra om det fungerar för dig nu. Men det handlar om att sätta fasta adresser i din router för varje dator. Då kan datorerna "lita" på att hitta varandra på en viss adress och du slipper kanske en del strul i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Mjo men vart skriver jag in IP'n? (\\192.168.1.x\share)

CMD? Explorer? Annat som jag missat?

W00t? Hur ansluter du annars? Det fungerar verkligen _exakt_ likadant. Men om det fungerar med hostname, behöver du inte testa med IP-adress. Det är uppenbarligen inte det som är problemet.

Anyhow, jag märkte att det var annorlunda att dela ut en hel partition än en mapp. Jag testade på en VHD och det räckte att kryssa i "Dela ut" under avancerade delningsinställningar och lägga till behörigheter för Alla under de grundläggande behörighetsinställningarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Men hur pass mycket behöver jag oroa mig över utomstående angrepp? Vet att om man är uppkopplad är man "alltid en måltavla", men tänkte rent praktiskt nu här - Behöver jag oroa mig speciellt mycket för att någon hackar sig förbi routern, Windows brandvägg och mitt virusskydd?

Jag skulle rekommendera att du väljer "Turn on password protected sharing" i den sista bilden som du länkade. Dina nuvarande inställningar tillåter vem som helst som kan använda ditt nätverk att komma åt din delade mapp utan något lösenord. T.ex. ifall du låter en gäst logga in på ditt trådlösa nätverk, vilket ju sker automatiskt om du använder Windows 10.
http://i.imgur.com/WJNwmiH.png

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aiwzor:

För min del handlar det mer om att inte släppa in "vänner" på et vanliga nätverket utan istället placera dem på gästnätverket (trådlöst). Svårt att veta vad folk har för filer på sin dator.
Annars handlar det mer om att minimera risker. Din HTPC behöver kanske inte skriva något till servern men du använder den ändå till att surfa ibland. Aktivera då bara "läs-rättigheter".

Du kan även lägga till den specifika användaren för datorn du ämnar ge behörighet till. Då kan inga andra enheter skriva på din server. Det brukar dock vara lite knepigt att komma igång med.

Man kommer väl dock som vanligt längst med sunt förnuft.

Angående IP-adresser så är det inget du behöver göra om det fungerar för dig nu. Men det handlar om att sätta fasta adresser i din router för varje dator. Då kan datorerna "lita" på att hitta varandra på en viss adress och du slipper kanske en del strul i framtiden.

Har försökt lägga till endast min stationära, men den säger bara något i stil med "kan inte hitta användaren", så gav upp på det

Kör själv med ett Gästnätverk, så om någon inte "hackar" sig in så bör det bara vara jag på nätverket och min sambo.

Skrivet av LemonIllusion:

W00t? Hur ansluter du annars? Det fungerar verkligen _exakt_ likadant. Men om det fungerar med hostname, behöver du inte testa med IP-adress. Det är uppenbarligen inte det som är problemet.

Anyhow, jag märkte att det var annorlunda att dela ut en hel partition än en mapp. Jag testade på en VHD och det räckte att kryssa i "Dela ut" under avancerade delningsinställningar och lägga till behörigheter för Alla under de grundläggande behörighetsinställningarna.

Ansluter antingen med TeamViewer eller direkt genom File Explorer och sedan fliken "Network" till vänster under "This PC".

Mjo att dela ut disken var betydligt krångligare än en specifik mapp har det visat sig

Skrivet av jetten:

Jag skulle rekommendera att du väljer "Turn on password protected sharing" i den sista bilden som du länkade. Dina nuvarande inställningar tillåter vem som helst som kan använda ditt nätverk att komma åt din delade mapp utan något lösenord. T.ex. ifall du låter en gäst logga in på ditt trådlösa nätverk, vilket ju sker automatiskt om du använder Windows 10.
http://i.imgur.com/WJNwmiH.png

Som jag nämnde ovar så är det bara 3st maskiner anslutna via kabel; Min staionära, min server och sist sambons dator. Resten går via 2st routrar jag kör, och dem har i sin tur gästnätverk som jag delar ut access till om folk kommer på besök.

Så i teorin bör det bara vara jag som kommer åt servens filer (sambon vet inte hur man gör ), om någon inte tar sig förbi brandväggarna i mina routrar dvs.

Sedan bör det tilläggas att "turn on password"-saken inte funkar eftersom jag inte har något login på stationära (har bara spel där i vilket fall, inget av värde). Vet inte hur man skulle kringå att göra ett login för nätverket och samtidigt slippa ha det när man ska in på datorn.

Du får gärna utveckla hur någon skulle automatiskt kunna logga in på min router dessutom? Det var inte menat som snäsigt, utan är genuint nyfiken faktiskt, för det vore en stor säkerhetsbrist jag lär försöka täppa igen isåfall!

Edit: Har stängt av ALLT under "privacy" tabben i Windows 10, samt tickade ur allt under installationen med.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ansluter antingen med TeamViewer eller direkt genom File Explorer och sedan fliken "Network" till vänster under "This PC".

Sorry, det var jag som var korkad. Jag ansluter alltid genom att skriva \\IP eller hostname\share i utforskarens adressfält eller genom att mappa upp en network drive, men det finns ju massa andra sätt nu när du säger det. Ansiktshandflata på mig där.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.