Microsoft: "Edge drar mindre ström än Google Chrome och Mozilla Firefox"

Permalänk
Medlem

Jag försökte länge och väl, jag ville verkligen gilla edge för användarmässigt gör det sig väldigt bra på touch och som sagt hyfsat resurssnålt, men Fan de går inte använda, tyvärr, har hellre Chrome tuggar i sig mitt ram på min surface även fast den knappt fixar det, edge är för kasst helt enkelt, det går ej att använda enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att köra Opera?

Permalänk
Medlem

Så fort extensions släpps till Edge åker Chrome ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Är jag ensam om att köra Opera?

Jag växlar mellan Opera, Firefox och Chrome beroende på vad jag ska pyssla med.
Sen vill jag inte lägga alla ägg i samma korg heller, peppar peppar.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Är jag ensam om att köra Opera?

Pavarotti körde med opera, men han har ju smugglat sin sista salami nu.
Annars vet jag inte?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

Jag kör chrome och hos mig dämpas belysningen i hela huset när själva webbläsarmotorn drar igång.

Dagens bästa! xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Skrivet av Vendin:

Är jag ensam om att köra Opera?

Nej då, har kört Opera sen....eh...ja, jag vill säga 1999, men kan vara min hjärna som spelar mig ett spratt. Det var iaf då nån gång jag gick ifrån IE.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Herre...

För att det är just strömförsörjningen på en mjukvara jag tänker på snarare än vad den gör, hur den gör det och framförallt vad den gör med min integritet? Jag tar mig långsamt för pannan och går och lägger mig nu.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Pavarotti körde med opera, men han har ju smugglat sin sista salami nu.
Annars vet jag inte?

Det där var årets bästa

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Jag försökte länge och väl, jag ville verkligen gilla edge för användarmässigt gör det sig väldigt bra på touch och som sagt hyfsat resurssnålt, men Fan de går inte använda, tyvärr, har hellre Chrome tuggar i sig mitt ram på min surface även fast den knappt fixar det, edge är för kasst helt enkelt, det går ej att använda enligt mig

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det den inte klarar av enligt dig? Så fort Edge får stöd för tillägg i RTM version, inte insider preview så åker Chrome ut från min bärbara dator samt surfplatta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hela artikeln känns lite som ett test för att marknadsföra MS Edge när det inte finns någon källa. Hur skall man kunna granska det här testet, är det ens vetenskapligt utfört, känns inte som det. MS borde istället fokusera på att göra webbläsaren bättre under skalet istället för att bara pusha på med mer visuella effekter. Jag tyckte IE10 var helt ok, MS borde ha behållt IE10 och bara gjort det bättre. Google är ju kända för att kopiera andra så där är det inget nytt. Mozilla Firefox är inne i vad man skall kalla för förändringsstadium på ytan och under skalet. Mozilla håller på att utveckla sin nya motor och många andra saker som kommer förändra upplevelsen till det bättre eller sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart det drar mindre ström. Går ju på frustration.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

@Lessismore: Brukar du välja dina nya program efter hur energisnåla de är? En CPU och ett program är inte riktigt samma sak heller haha...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad är det den inte klarar av enligt dig? Så fort Edge får stöd för tillägg i RTM version, inte insider preview så åker Chrome ut från min bärbara dator samt surfplatta

För mig har det varit väldigt instabilt, det crashar ofta, när jag laddar ned något till mitt SD kort på min surface pro kan den inte hitta mappen så jag måste manuellt gå dit och köra filen, det går inte välja nedladdningsmapp, flera webbsidor beter sig underligt, till exempel funkar inte full screen på Southparkstudios, plugins finns ej än, och insider versionen är fruktansvärt instabil

Det är vad jag kan tänka på rak arm, ska testa igen när anniversary kommer men tills dess får Chrome agera standard läsare för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Nu är det så att trots många microsoft kritiska röster så har microsoft förbättrat sig mycket de senaste åren på flera områden. Det är inte samma gamla motsträviga företag längre, de ligger i framkant i flera områden och går mot med öppen källkod och är f.ö. ärliga med vad de gör och att de arbetar på att skriva om gamla långsamma assemblies. Så möjligheten till att edge är en bra webbläsare kan jag tänka mig även om mina favoriter är firefox och chrome just nu.

Btw, on the subject of browsers, på android, att köra adblocker där fick jag inte till med chrome, behövde installera firefox.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

På stationära körs Edge enbart för att Edge är lysande på både telefon och Surface Pro. Chrome finns där nere i taskbaren, men öppnas väldigt sällan. Med extensions på ingång under sommaren så blir nog Chrome helt irrelevant för min del, efter många års användning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Inte så svårt att dra minst ström när man har minst funktioner hehe *host* extensions *host*

Gör inte tillägg som uBlock (annonsblockerare) att webbläsaren drar ännu mindre ström dock.

Permalänk
Inaktiv

Förstår mig inte på varför så många är mot Edge. Även om jag oftast använder Chrome så är Edge en väldigt bra och snabb webläsare. Som för övrigt har stöd för extensions i nästa RTM.
Ogillar man reklam så rekommenderar jag pi-hole.. Då ryker all reklam i nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

De har pengar och resurser. Om de skulle göra det, ökar bara skälen till att fler skaffar Chrome. Visst har de målat in sig i ett hörn precis som Windows gjorde med IE. IMHO är Edge hyffsat okej de gånger jag använt det. Saknar dock allt Google byggt upp. (Bokmärken och historik som delas mellan alla enheter osv.)

Enda jag saknar i Edge är bra tillägg. Då kan jag tänka mig att byta. Kör inte längre Chrome på IOS heller då den är så mycket långsammare än safari

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Någon mer som har problem med att Edge inte sparar fönsterposition? För de som kör Edge fullskärm på en bärbar med liten skärm är det väl inget problem, men på min desktop med stor skärm vill jag kunna positionera fönstret och sen alltid få det att öppna på samma ställe. Fungerar utmärkt i Firefox, IE och Chrome, men har aldrig fungerat i Edge för mig. Så länge det inte blir löst kommer jag aldrig att ens fundera på Edge. Om jag öppnar och stänger Edge kommer den att flytta fönstret längs med skärmen varje gång det stängs och öppnas. Kör i desktopläge förstås.

Jag har liknande problem.. Efter att jag tittar på en youtubeklipp i helskärm så återgår Edge till Nästan helskärm och inte helskärm efter klippet.. Irriterar mig så mycket.

Permalänk
Inaktiv

Det är lätt att dra mindre när man har flyttat över övervaknings delen till själva OS medan chrome måste köra det internt. FF är bara ett stort misslyckande sedan utvecklarna började apa efter Apple (my way or highway).

Permalänk

Tittar man på minnesanvändningen för Chrome så ligger Edge i lä. Nu har jag visserligen massa tillägg men Chrome ligger på med en flick öppen ~0.5GB ram. Chrome's process ensam tar 145MB.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Att Chrome drar ganska mycket mer än Opera är även det oväntat. Jag är naturligtvis ingen expert men Opera bygger ju i mångt & mycket på Chrome. I senare version av Opera finns även en inbyggd reklamdödare, utan att behöva installera något tillägg. Har dock inte prövat detta, än.

Har kört Firefox tidigare men kör nu Opera sedan ett par år tillbaka. Gillar snabbvalet där man har en mkt tydlig översikt över länkarna. Det har inte Folket på Mozilla lyckats lika bra med enligt mitt tycke.

Pavarotti må vara borta men Opera kan även avnjutas av Alessandro Safina.

Permalänk
Medlem

Även Safari drar mindre än Chrome, Firefox och Opera.

Permalänk
Medlem

...och hur var det med mediastödet då?

Imponerande siffror men...
...det känns i vanlig ordning lustigt när de gjort en egen -vågar man gissa på- partisk undersökning, speciellt som deras Edge-läsare har stöd för ungefär 0 (noll) saker i nuläget och enbart finns för Windows 10.
"Grattis vi drar minst ström men mycket av webben kan du inte ta del av, -Kör Edge!"
Skulle gissa på att en flash/adblocker för Chrome/FF hade jämnat ut resultatet betydligt mer när det handlar om tjuvad energi.
Trivs bra med Firefox sålänge, att Chrome försämrar batteritiden med sync, appar, användarloggning mm. kan jag tänka mig men du får i alla fall bra prestanda. (Chrome är ju nästan ett komplett operativsystem i sig)

Edit: Upptäckte att så gott som allt jag tagit upp i min post redan driftats i tidigare kommentarer... TL;DR

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har en MsSP 2 som HTPC i sovrummet som trådlöst skickat ljud och bild till TV. Jag använder Chrome enbart för att det finns bra support för plugins. När Edge kommer (ej inside prev) med plugin kommer jag säkerligen gå över till Edge. Till det har jag tre orsaker.
1. plattan blir varmare med Chrome VS Edge
2. Varmare platta gör att fläktarna går igång vilket gör MsSP2 rätt högljudd.
3. Längre batteritid med Edge VS Chrome, ca 30 min längre filmstream.
OBS inte vetenskapligt utfört utan baserat på mina dagliga upplevelser. Plus att jag upplever Edge som bättre anpassat för pekskärm.
Kommer nog inte överge Chrome på desktop där funktionalitet och GUI (vanesak) är prio 1.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av BennyZ:

Inte så svårt att dra minst ström när man har minst funktioner hehe *host* extensions *host*

För att inte tala om att sakna delar av html5! Energisnål efterblivenhet är inget att eftersträva!

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite hur MS har utfört testet, det är ju knappast oberoende eller allra minst trovärdigt...fast med tanke på hur Eplorer fungerar så kanske det stämmer att MS-Edge drar mindre ström än de andra, har man sämst prestanda i övrigt så blir ju energiförbrukningen ändå betydligt högre över tid!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Chrome har en tendens att dra mer CPU än IE/Edge när det gäller video streams. Inte ett dugg förvånad att Chrome dök först.
Detta test bevisar att Edge är en ganska resurssnål webbläsare, i alla fall när det gäller video, det är något Google och Mozilla borde ta efter.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Inte så svårt att dra minst ström när man har minst funktioner hehe *host* extensions *host*

Ja den fungerar inte ens med windows host filen heller, noll säkerhet.

Skrivet av Gainsgoblin:

Edge är helt okej men saknar googles syncade bokmärken och adblock så används aldrig.

Okej som i helt nedlåst med inget stöd för nåt då?

Skrivet av 20kr:

Tidernas mest onödiga nyhet?
Känns som att jämföra en cykel med mopeder och skryta med att den drar minst soppa

Mycket sant.

Skrivet av xpanterx:

Haha känns aningen desperat av MS

Ja dom tvingar ju på kunderna på deras produkter så dåligt är det, annat är sånt som dom försöker blockera.

Skrivet av Zidious G:

Sen när har strömförbrukning varit ett argument bland webbläsare?

Hahah sedan telefån eran.

Skrivet av mannen99:

Dem hittade i alla fall något dem var bättre på. Ska vi ta o lista vad dem är sämre på nu då..?

Allt annat typ.

Skrivet av Sunshine914:

Kör Insider preview, där funkar edge galant med adblocker. Så det kommer snart till den breda massan

Proof?

Skrivet av ggustavsson:

Skulle inte använda Edge om den så drog 0....
Måste nog vara den mest handikappade webbläsaren som sett dagens ljus någonsin.

+1 Internet.