Microsoft: "Edge drar mindre ström än Google Chrome och Mozilla Firefox"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Edge drar mindre ström än Google Chrome och Mozilla Firefox"

Microsoft slår ett slag för effektivitet och låg strömförbrukning med webbläsaren Edge. Tester utförda av företaget visar att webbläsaren är mer energieffektiv än både Firefox och Chrome.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hmm, är inte det mer eller mindre kopplat till prestanda?
Är förvånad hur mycket Chrome drar överlag.

Permalänk
Medlem

Inte så svårt att dra minst ström när man har minst funktioner hehe *host* extensions *host*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur blir det med en adblocker i Chrome och Firefox jämfört med Edge som inte har några tillägg än?

Permalänk
Medlem

Intresseklubben antecknar...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Jag försökte finna något intressant i detta, men nä...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte att Chrome är den som drar mest.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Edge är helt okej men saknar googles syncade bokmärken och adblock så används aldrig.

Permalänk
Medlem

Tidernas mest onödiga nyhet?
Känns som att jämföra en cykel med mopeder och skryta med att den drar minst soppa

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur blir det med en adblocker i Chrome och Firefox jämfört med Edge som inte har några tillägg än?

Finns tillägg till Edge för Windows Insiders. Använder personligen Adblock Plus, LastPass, RES och Pocket.

Permalänk
Medlem

Haha känns aningen desperat av MS

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Sen när har strömförbrukning varit ett argument bland webbläsare?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Sen när har strömförbrukning varit ett argument bland webbläsare?

Jag tycker det är en legitim faktor. Det spelar större roll när man använder laptop och telefon. På stationära är det inte särskilt viktigt dock. Med det sagt lär jag inte överge firefox.

Permalänk
Medlem

Dem hittade i alla fall något dem var bättre på. Ska vi ta o lista vad dem är sämre på nu då..?

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Tja, något måste den ju vara bra på.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Edge är helt okej men saknar googles syncade bokmärken och adblock så används aldrig.

Bokmärken/favoriter syncas för mig utan problem. Kanske missförstår?
Saknar dock adblock annars är edge jättebra. Har inget behov av någon annan webbläsare.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Zidious G: Du använder aldrig en laptop förstår jag?

Ström är ett bra argument, men Edge har en bit kvar innan den blir min primära browser.

Permalänk

Kör Insider preview, där funkar edge galant med adblocker. Så det kommer snart till den breda massan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Bokmärken/favoriter syncas för mig utan problem. Kanske missförstår?
Saknar dock adblock annars är edge jättebra. Har inget behov av någon annan webbläsare.

Om du kör Insider Preview finns det https://developer.microsoft.com/en-us/microsoft-edge/extensio...

Permalänk
Medlem

Hos mig drar Edge ingen ström alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Hos mig drar Edge ingen ström alls...

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, samma här.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Förvånar mig inte att Chrome är den som drar mest.

Nej, det var väl ingen stor överraskning. Man vet ju att Chrome är bäst på att äta upp minne iallafall.

Permalänk
Inaktiv

Något skeptiskt, de använde väl ett kodek som MS råkar vara just bäst på. Att webbläsaren suger i övrigt sägs det inget om.

Permalänk
Medlem

Det ser ju mer ut som ett belastnings test, i så fall så är ju Edge sämst, som inte kan använda hårdvarans resurser lika bra som de andra webbläsarna.
Nu står det inte exakt hur testet är gjort, men ett test bör ju ha ett givet arbete som man sedan mäter tiden/ström på.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Använder själv alltid Chrome, men har märkt att Edge är bra mycket snabbare på att öppna webbsidor och spelar upp Videor från SVT-play mycket mjukare än i Chrome. Chrome är inte alls vad det en gång varit, nu käkar den ram till frukost och är långt i från snabbast. Opera är också märbart snabbare på att ladda webbsidor. I alla fall så som jag upplevt det på min dator i sign, har inte gjort några vetenskapliga mätningar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot Edge förutom att det inte är Chrome.
Skämt åsido, vad stoppar Google från att förbättra Chrome för att matcha i prestanda?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Jag har inget emot Edge förutom att det inte är Chrome.
Skämt åsido, vad stoppar Google från att förbättra Chrome för att matcha i prestanda?

Jag tror de har målat in sig i ett hörn med chrome. De har bara byggt och byggt, nu är den så bloatad och tar så mkt resurser så de skulle behöva släppa en helt ny omarbetad version.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Någon mer som har problem med att Edge inte sparar fönsterposition? För de som kör Edge fullskärm på en bärbar med liten skärm är det väl inget problem, men på min desktop med stor skärm vill jag kunna positionera fönstret och sen alltid få det att öppna på samma ställe. Fungerar utmärkt i Firefox, IE och Chrome, men har aldrig fungerat i Edge för mig. Så länge det inte blir löst kommer jag aldrig att ens fundera på Edge. Om jag öppnar och stänger Edge kommer den att flytta fönstret längs med skärmen varje gång det stängs och öppnas. Kör i desktopläge förstås.

Permalänk
Medlem

@Handa: Toppen! Ska provas när jag får lite tid över.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag tror de har målat in sig i ett hörn med chrome. De har bara byggt och byggt, nu är den så bloatad och tar så mkt resurser så de skulle behöva släppa en helt ny omarbetad version.

De har pengar och resurser. Om de skulle göra det, ökar bara skälen till att fler skaffar Chrome. Visst har de målat in sig i ett hörn precis som Windows gjorde med IE. IMHO är Edge hyffsat okej de gånger jag använt det. Saknar dock allt Google byggt upp. (Bokmärken och historik som delas mellan alla enheter osv.)

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.