Billiga Xeon E5-2670

Permalänk
Medlem

Måste skriva att denna tråden var inte alls bra, det började med att @backspace la ut sin annons med sitt bygge. Det väckte några tankar, funderingar och möjligheter. Läste mer i ämnet och nu har jag tryckt på köp-knappen likt ett bygge som @iller byggt. Var nära att det blev ett moderkort från asrock men kostnaden totalt blev för mycket att motivera när det var bara något för "nöjes" skull med framtida förhoppningar att konsolidera två E3-1240v2 servrar.

Avslutningsvis, min plånbok är lite tom av detta projekt men det ska bli roligt :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Tänkte jag skulle dela med mig av min build, dock kör jag med en E5-2670V2 men ändå. Någon kanske finner det intressant.
Ursäkta bildkvalitén, orkade inte veva igång systemkameran...

Servern består av:
Supermicro X9SRL-F
Intel Xeon E5-2670v2 ES 10c/20t
Supermicro SNK-P0050AP4 kylare
4x8GB Kingston DDR3 ECC RDIMM, Kingston KVR16R11S4K4/32
LSI 9240-8i
LSI 9261-8i
5x4TB WD Red RAID5
3x Intel 520 120GB RAID0
1x Intel 330 120GB
6x WD Green 2TB för backup
Corsair HX1050
X-Case eXtra Value 424
Kör ESXi 6

Kabeldragningen för SFF-kablarna är jag inte så stolt och nöjd med, får ordnas till någon gång när jag planerat nertid.

10Gbit-nics står näst på tur för inköp, måste bara ta steget och bestämma mig för vilka...
Samt ett rack hade inte suttit fel, Lack-bordet är rangligt för en så tung sak.

En fundering jag haft är om jag ska byta CPUn mot en icke ES då min bara tuggar i 2.3GHz och oklart om det är några andra instruktioner eller liknande som är avslagna. Saknar dock inte prestanda som det är nu, alla linux-VMs tröskar på som sig bör tror jag.

http://i.imgur.com/rCIax9p.jpg
http://i.imgur.com/cUjhAtE.jpg
http://i.imgur.com/6fSKxWs.jpg
http://i.imgur.com/1fwU366.jpg
http://i.imgur.com/a9QBUp7.jpg

Jag skulle gärna vilja veta vad du tycker om xcase 424,hur är kylningen av diskarna, är luftflödet ok? Hur är bakplanet? Är det något du skulle rekommendera? Osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@Xfinity: Oavsett vad du kommer använda maskinen till så tycker iallafall jag att sånt här är roligt och intressant att läsa om.
Jag litar på att du återkopplar framöver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Det ska jag göra, det har redan blivit ändring i bygget på grund av en handlare som lovat ett visst datum men det skjuts fram hela tiden med en dag. Så det moderkortet är numera avbeställt och jag har köpt ett Z9PE-D16 moderkort iställt. Köpte annat minne till den pga mer minnesplatser. Så jag har 4 st KVR16LR11D4/16KF som passar till Z9PA-D8 eller annat moderkort om någon ska påbörja ett bygge och behöver köpa minne, bara att PM:a ;).

Nu är det bara att vänta på prylarna, alltid lika segt haha...

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Skrivet av MushForBrains:

En fråga, eller två egentligen
1) Beställde du din X-case direkt från dem?
2) Vad hamnade totalkostnaden på?
Har funderat på en 16-diskarsmodell men inte haft cash.

1. Jepp, jag beställde direkt från deras sida.
2. Ooh, mycket bra fråga... Kan kolla när ikväll eller i helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Skrivet av moire:

Jag skulle gärna vilja veta vad du tycker om xcase 424,hur är kylningen av diskarna, är luftflödet ok? Hur är bakplanet? Är det något du skulle rekommendera? Osv

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta sent svar, återkommer ikväll eller i helgen med svar

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Ursäkta sent svar, återkommer ikväll eller i helgen med svar

Tack! Är väldigt sugen på detta chassi nämligen, kikar även lite på deras 3u med sgpio, frågan är om det är värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft problem med Natex kittet?
Det första jag gjorde när jag byggt ihop datorn var att köra Memtest86+ i ca 5 timmar för att kolla så allt var okej med RAM-minnet. Allt gick bra men precis när jag skulle stänga av testet så kraschade det.
Hade fram tills den tidpunkten inte ett enda fel så trodde allt var okej. Efter det så funkade inte en enda minnes sticka som satt i en av minnes bankerna. Då jag köpte två kitt så körde jag därför med en ny uppsättning minnen bara för att få det att funka.
Nu har det gått ca 6 veckor och nu fick jag precis en BSOD och efter omstart så har återigen samma minnesbank försvunnit.

Efter lite efterforskningar var det tydligen vanligt att tidiga DDR3 minnen överhettade, något som var möjligt under Memtest men osannolikt med tanke på följande:
Körde bara med en tråd i Memtest så varje minnessticka läste bara 2GB av minnet för varje deltest och sen upprepades detta 3 ggr tills hela minnet var läst. Alltså så belastas bara varje cell en gång och varje sticka enbart i några få minuter.

Under testet var det ganska kallt i rummet (17C) och jag hade öppen låda som dessutom hade ganska bra luftflöde över moderkortet.

Nu den andra gången så var det även denna gång kallt i rummet och dessutom obefintlig belastning på RAM minnet (kollade på Netflix så bara webbläsaren igång).

Är det någon som vet vad som kan vara fel? Har jag ett defekt MB eller CPU? nätaggregatet är ett EVGA supernova G2 750W som är helt nytt (samt ett av de rekommenderade PSUerna på Natex sida).

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

@bjinko: Vilken hastighet har du ställt in på minnena i BIOS?
Detta är något du skulle kunna prova att se över.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@bjinko: Vilken hastighet har du ställt in på minnena i BIOS?
Detta är något du skulle kunna prova att se över.

Kör 1600MHz vilket minnena ska klara men ska testa i 1333MHz och se om de dyker upp då. Men känns konstigt att de funkar bra så länge i den högre hastigheten och sen aldrig klarar testet moderkortet kör varje boot någonsin igen. Åter kommer med resultat när jag testat lägre hastighet några gånger. Några andra teorier om vad som kan vara fel?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Skumt bekymmer men låter som något med strömförsörjningen initialt. Oklart om du har 750W eller 650W (enligt signaturen). Rent spontant låter som det är antingen "fel" på moderkortet eller minnet. Men med tanke på hur minnet fungerat innan så hade jag fokuserat på moderkortet ett litet tag. Nollställt BIOS, uppdaterat BIOS om changelog:en indikerar några revolutionerande nyheter, kontrollerat så alla inställningar i BIOS är rätt och att minnesbilden ser korrekt ut jämfört med vad som står på minnesstickan. Jaja, jag tror du vet rutinen :).

Ingen polare som har ett moderkort som stödjer det minnespaket du har? Testa dom där i så fall för att utesluta minnet.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Skumt bekymmer men låter som något med strömförsörjningen initialt. Oklart om du har 750W eller 650W (enligt signaturen). Rent spontant låter som det är antingen "fel" på moderkortet eller minnet. Men med tanke på hur minnet fungerat innan så hade jag fokuserat på moderkortet ett litet tag. Nollställt BIOS, uppdaterat BIOS om changelog:en indikerar några revolutionerande nyheter, kontrollerat så alla inställningar i BIOS är rätt och att minnesbilden ser korrekt ut jämfört med vad som står på minnesstickan. Jaja, jag tror du vet rutinen :).

Ingen polare som har ett moderkort som stödjer det minnespaket du har? Testa dom där i så fall för att utesluta minnet.

Har 750W modellen, lyckades skriva fel i signaturen. Har redan senaste BIOS installerat så kan tyvärr inte testa det. Har testat ett antal olika configs i BIOS men problemet tycks kvarstå...
Fram tills nu när minnet som försvann igår helt plötsligt funkade nu på morgonen. Och då gick jag dessutom tillbaka till exakt samma config som jag hade igår innan det hände.
Så nu är jag riktigt förvirrad, första gången testade jag alla inställningar och tester jag kunde komma på samt bootade om ca 100 gånger under en vecka utan att någonsin få tillbaka RAM-minnet.

Misstänker därför att det är någon form av glapp eller dåligt MOBO. Har monterat om RAM minnet tre gånger så bör inte vara där problemet ligger. Men funderar på om det är moderkortet som kanske fysiskt böjer sig av vikten från kylarna som skapar problemet. Har nämligen 2st Be Quiet Shadow Rock 2 kylare på 1120g styck monterade. Ska testa med lite zip-ties och se om det hjälper hjälper. Men känns som det alltid skulle vara ett problem om det nu var vikten som ställde till det.

Har faktiskt en hel uppsättning till hemma som jag tänkte bygga ihop imorgon eller på måndag så ska testa RAM-minnet där, bör även vara en äldre BIOS version som kanske inte har problemet (om än osannolikt).

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

@bjinko: Om du misstänker kylarna så är det ju så enkelt som att du lägger chassit/moderkortet vågrätt.
Men detta är faktiskt något som jag verkligen tvivlar på är orsaken till ditt problem.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Sakta men säkert har jag fått komponenterna till detta bygge, fick moderkortet idag som jag köpte ebay för 1-2 veckor sedan. Går ju inte snabbt att få delarna till Sverige i vissa fall. Samtidigt som man är nervös att grejerna inte fungerar :P.

Nu väntar Memtest86+ och sedan stress-test av processorna innan allt trycks in i ett chassi.

@bjinko: Hur har det gått?

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/76051223/sweclockers/IMG_20170210_193010.jpg

Sakta men säkert har jag fått komponenterna till detta bygge, fick moderkortet idag som jag köpte ebay för 1-2 veckor sedan. Går ju inte snabbt att få delarna till Sverige i vissa fall. Samtidigt som man är nervös att grejerna inte fungerar :P.

Nu väntar Memtest86+ och sedan stress-test av processorna innan allt trycks in i ett chassi.

@bjinko: Hur har det gått?

Har RAM-minnet som jag trodde var helt dött rullar på bra i den andra servern trots att det inte funkade en enda gång under 2 veckor och ett tjugotal reboots.
Problemet med första servern fick jag två gånger efter bytet av RAM-minnet i samband med att jag frågade här men efter det har jag inte haft några problem alls. Detta trotts att jag höjde hastigheten till 1600MHz efter några dagar i lägre hastighet.

Gissar därför på att det kan vara någon tidigare ESD skada eller liknande på antigen processor eller moderkort i första servern. och här är en något mer detaljerad lista av testade felkällor:

1. OS fick problem i både windows och Linux, samt bortfallna RAM-minnen i BIOS
2. RAM-minnet, byt ut de 4 stickor som krånglade med samma resultat + samma stickor funkade i annan dator utan problem. + 5h Memtest86+ utan fel.
3. BIOS uppdaterat till senaste version från en ~10 versioner gammal variant.
4. stresstest/idel - problemet har uppståt både vid filmtittande, spelande, och när jag precis startat datorn och inget program ens varit igång.

Skulle kunna testa att byta processorer och nätagg mellan servrarna och se om problemet följer någon komponent men om det bara händer ett fåtal gånger per år så kan jag nog leva med det då det är så pilligt att flytta över grejerna med de enorma kylarna jag har (Ska försöka fixa lite bilder imorgon).

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Låter som det är något med moderkortet då, tråkigt. Visst kan du ta bort de sista komponenterna ur ekvationen genom att prova andra processorer samt annat nätagg som du vet fungerar för att verkligen vara 100:a.

Huvudsaken är att du är nöjd med det får och kan leva med det. Är det bara några gånger per år är det ju "ok" :). Hade dessvärre stört mig på det. Vill liksom bara glömma såna saker och fokusera på annat :).

Varit svårt senaste tiden att hitta billiga 2670 processorer dock, verkar som tillgången mattats av. Var nära att jag råkade få två moderkort från olika källor (den svenska källan lyckades INTE leverera och det är oklart om jag någonsin kommer handla i den e-butiken mer).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Skrivet av moire:

Tack! Är väldigt sugen på detta chassi nämligen, kikar även lite på deras 3u med sgpio, frågan är om det är värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt @moire
Har varit mycket senaste tiden så inte hunnit svara...

Jag gillar verkligen det här chassiet! kylningen av diskarna är bra tycker jag, kollade fyra utav diskarna nu och dem ligger på 32C grader för tillfället med fläktarna på lägsta hastighet. (under 600rpm)
Luftflödet är väldigt bra tycker jag, fläktarna går under 600rpm och flåsar igenom mycket luft ändå tycker jag. inte bytt fläktarna heller utan kör original fortfarande.
Bakplanet verkar ganska bra ändå, bara med 2,5"-diskar man kan behöva lirka lite för att få i diskarna men inget större problem. Med dem SAS-kablarna jag har så blir det ganska trångt mot fläktarna, men som du ser på bilderna går det.

Rekommendationer jag har är;
1. Akta graderna på plåten vid genomföringshålen till bakplanet, vassa som fan och skadar lätt kablarna.
2. Genomföringshålen till bakplanet är ganska trånga, om man har så grova SAS-kablar som jag har men det går.
3. Monteringsplåten för interna 2,5"-diskar går inte att använda om man har stort moderkort, vet inte hur dem tänkte där.

Klockrent chassie för övrigt, väldigt lättmekat och väldigt bra och tyst kylning. Rekommenderar det starkt!

Visa signatur

Klient: ASUS TUF Gaming X670E-Plus | AMD R9-7900X | Kingston FURY Beast DDR5-6000MHz 32GB | MSI GTX 1070Ti | Lian Li PC-O11XL | Cutom H20-loop ½"
Server: Supermicro H11SSL-i | Epyc 7551P | 8x16GB 2933 RDIMM | ConnectX5 2x25gig | 2xLSI 9400-16i | 14x4TB zfs-raid60 | NVMe/900p logs/cache/system

Permalänk
Medlem

Går det att använda dessa cpuer som "vanligt" till gaming? Inget man behöver tänka på? Funderar på att lägga en beställning på det paketet (2x 2670 128 GB ram mm ~7000 spänn ) från natex.us har ett lian li pc-90 som stödjer e-atx, antar att det ska passa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@albin967: Om spel är ditt främsta syfte så skulle jag avråda dig ifrån detta.
Anledningen är att spel gynnas mer av högre (snabba) klockade processorer än så här många kärnor/trådar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av albin967:

Går det att använda dessa cpuer som "vanligt" till gaming? Inget man behöver tänka på? Funderar på att lägga en beställning på det paketet (2x 2670 128 GB ram mm ~7000 spänn ) från natex.us har ett lian li pc-90 som stödjer e-atx, antar att det ska passa.

Verkligen inte, prestandan är usel. En ensam 2670 fungerar mycket bättre om man ska gå den vägen.

Men för spelprestanda ska man kolla på annat håll.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Nu har min burk ersatt husets gamla server. Ubuntu snurrar i grunden med mergerfs och snapraid. Sedan en Windows 2017 Server VM (KVM, administrerat via Cloudmin) för att styra domänen hemma. Resten av tjänstrena som rullar kör jag i Docker containrar.
Rullar i dagsläget sabnzbd, couchpotato, sonarr, minecraftserver (åt sonen), plex, syncrify (för backupper) och lite utvecklingsgrejer.

Än så länge ser den ut att gå på tomgång

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Är sugen på att dra igång med lite HyperV/ESXI hemma i labbsyfte och behöver då en vettig burk till detta. Skulle vilja ha en dual-CPU lösning och en okej mängd med minne. Har skummat igenom tråden lite för att få pejl på vad jag ska leta efter för hårdvara men tänkte att det kanske går att få tips på ett bra kit att börja med, det blir ju helt i leksyfte så det ska ju helst inte bli allt för dyrt.

tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Guestah: Vad är det som inte duger med paketen som Natex säljer?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Guestah: Vad är det som inte duger med paketen som Natex säljer?

Dom verkar främst ha rackservrar, något som jag tyvärr inte har möjlighet till att ha

Permalänk
Medlem

@Guestah: Då föreslår jag att du tittar lite djupare i tråden för det finns flera här som beställt moderkort, RAM och CPU ifrån dem.
Lycka till.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Dom verkar främst ha rackservrar, något som jag tyvärr inte har möjlighet till att ha

De säljer inte bara färdiga rackservrar utan även kit som du kan montera i valfritt chassi som stödjer E-ATX. Typ http://www.natex.us/Intel-S2600CP-Motherboard-Package-Deal-p/...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Inaktiv

Måste säga att jag var lite skeptiskt när jag köpte dessa CPUer, man hör ju alltid "är det för bra för att vara sant, är det nog det också." Dessa CPUer faller verkligen under kategorin för bra för att vara sant. Trots skepticism så slog jag till på två stycken CPUer, 48GB ram (också från ebay till galna priser!) och parade dessa med en HP Gen8 från Gottfrid hos GG ServerParts. Är så ofantligt nöjd. Denna har gått klockrent med Hyper-V server sedan dag 1. Kraft finns så det räcker och blir över, kör denna som router och allt annat ett företag på ca 30 pers behöver inkl mail, ftp, webservrar, 2x AD, Visma server, osv osv. Parat med Opensource mjukvaror och Lets encrypt har de en otroligt stabil setup som bara rullar och *nästan* gratis. Min arbetstid exkl..

Bildbevis:

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaakz:

Jag slog till, tog det sista paketet som hade i lager.
Min tanke är att jag ska sätta upp en RTMP stream från min gaming dator i hög bitrate till Serverdatorn, som i sin tur sköter all encoding vidare ut till youtube/twitch livestreaming.
Får se hur allt fungerar i praktiken!

Hej,

Fick du ordning på detta? Tänkte sätta upp en liknande lösning.. Kör du esxi i grunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraBing:

Tänkte jag skulle dela med mig av min build, dock kör jag med en E5-2670V2 men ändå. Någon kanske finner det intressant.
Ursäkta bildkvalitén, orkade inte veva igång systemkameran...

Servern består av:
Supermicro X9SRL-F
Intel Xeon E5-2670v2 ES 10c/20t
Supermicro SNK-P0050AP4 kylare
4x8GB Kingston DDR3 ECC RDIMM, Kingston KVR16R11S4K4/32
LSI 9240-8i
LSI 9261-8i
5x4TB WD Red RAID5
3x Intel 520 120GB RAID0
1x Intel 330 120GB
6x WD Green 2TB för backup
Corsair HX1050
X-Case eXtra Value 424
Kör ESXi 6

Kabeldragningen för SFF-kablarna är jag inte så stolt och nöjd med, får ordnas till någon gång när jag planerat nertid.

10Gbit-nics står näst på tur för inköp, måste bara ta steget och bestämma mig för vilka...
Samt ett rack hade inte suttit fel, Lack-bordet är rangligt för en så tung sak.

En fundering jag haft är om jag ska byta CPUn mot en icke ES då min bara tuggar i 2.3GHz och oklart om det är några andra instruktioner eller liknande som är avslagna. Saknar dock inte prestanda som det är nu, alla linux-VMs tröskar på som sig bör tror jag.

http://i.imgur.com/rCIax9p.jpg
http://i.imgur.com/cUjhAtE.jpg
http://i.imgur.com/6fSKxWs.jpg
http://i.imgur.com/1fwU366.jpg
http://i.imgur.com/a9QBUp7.jpg

Av ren nyfikenhet - hur ser det ut med ljudnivån i ett sådant chassi med den kylningen? Lägenhets-kompatibelt?

Permalänk
Medlem

Fick ordning på mitt bygge och nu rullar det med dual e5-2670 från Natex.

Vet ej om ni har nämnt detta tidigare i tråden men tänkte ge några tips av problem jag stötte på, moderkortet stödjer PCI-E gen 3, men E5-2670 V1 gör det ej. Så det går inte köra tex M2 SSD i full hastighet på dessa(Såvitt jag har förstått det iaf.).

Det är lite lurigt att hitta kylning som passar, men det skall vara socket 2011 kylare som inte är alltför stora.

Chassit skall stödja SSI-EEB, och INTE E-ATX som det står på natex sida.

Bygget fungerar grymt nu när det väl är igång och det var roligt att bencha processorn, den är en beast!