Billiga Xeon E5-2670

Permalänk
Medlem

@iller: Kul!
Jag hoppas att du gärna återkopplar framöver angående maskinen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iller: Ja, jag har kompletterat min maskin med ett USB 3.x-kort faktiskt.
Dock måste jag säga att jag inte visste att du var ute efter hårdvara med garanti ifrån en återförsäljare, speciellt inte eftersom det pratas om begagnade processorerer och RAM-moduler.

http://www.imdb.com/title/tt0335266/ antar jag.

Köpte du USB korten i Sverige eller via Ebay? Har nämligen kollat lite på Ebayoch känns ju onödigt att betala 7x så mycket i Sverige men vet inte riktigt om jag litar på grejerna då vissa säljare fuskar något alldeles enormt med säkerheten både för oss människor och för våra datorer.
Brukar handla på Ebay utan att oroa mig särskilt mycket men kan ju få med sig en del hårdvara och eventuellt en del filer om man precis håller på att tömma ett minneskort från kameran eller liknade.

Orelaterad fråga, någon som har liknande problem?

Som ni kanske ser så är den översta PCI-e platsen blockerad av den andra CPU kylaren, vilket kommer hindra mig från att montera mitt RX 480 där som tänkt.
Men efter att ha kollat lite på silk screen:en så tycks alla PCI-e platser vara X8 så om jag använder slot 4 istället för 6 (tredje uppifrån) så bör det funka? (slot 5 är på CPU 2). Någon som kan bekräfta att det funkar att få bild under boot i denna konfiguration?

Kan ju alltid flytta fläkten men vill helst blåsa ut ur lådan via toppen istället för att värma den andra processorn med varm luft, ska ju helst vara både svalt och tyst.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

Montera fläkten på andra sidan CPU-kylflänsen? Då skulle grafikkortet passa i PCI-E närmast CPU. Sedan om det har någon betydelse kylmässigt vetefasen, du bibehåller riktning på luftflödet men fläkten suger genom kylflänsen istället för blåser igenom.

Jag monterade mina på så sätt att fläktarna är närmast gavel på chassi och suger luft genom kylflänsen. Temperaturmässigt för min del så blir det ca 62grader som varmast efter ca 2h timmar spelande.

Edit: Angående USB3.0 så använder jag 2st av denna typ http://www.ebay.com/itm/272391404677

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/itm/NEW-INTEL-XEON-E7-8890-V2-ES-QEFL-2-8...
är detta ett bra val som spel CPU sitter på en 4K skärm så inga krav på +100BPS (grafikkort kör med 3st Fury X kort)

Har hittat moderkort med både 1 och 2 cpuer som klarar 3st grafikkort. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s298310559

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: inga av dom korten tar en E7. E7-8xxx är quad socket

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@sesese: inga av dom korten tar en E7. E7-8xxx är quad socket

ok tack då behöver jag inte fundera. men det står

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Flyttade över mitt 480 till datorn nu när jag äntligen har tid att fixa det sista men kan inte få någon bild med GPUn inkopplad. Sitter i PCIe slot 3 då slot 1 ej går att använda då GPUn går emot RAM minnet. Slot 2 är inte "open ended" så gick också bort. Har dubbel kollat manualen och slot 3 är kopplat till CPU 1 så bör inte vara ett problem.

Har en en skärm koplad till 480 och en till MB men inge vissar någon bild. Har testat att reseta BIOS utan resultat samt dubbel kollat alla sladdar till skärmar samt PSU. Har även dragit ut alla usb tillbehör samt hårddiskar.

Några förslag? Tycker jag testat allt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Skrivet av bjinko:

Flyttade över mitt 480 till datorn nu när jag äntligen har tid att fixa det sista men kan inte få någon bild med GPUn inkopplad. Sitter i PCIe slot 3 då slot 1 ej går att använda då GPUn går emot RAM minnet. Slot 2 är inte "open ended" så gick också bort. Har dubbel kollat manualen och slot 3 är kopplat till CPU 1 så bör inte vara ett problem.

Har en en skärm koplad till 480 och en till MB men inge vissar någon bild. Har testat att reseta BIOS utan resultat samt dubbel kollat alla sladdar till skärmar samt PSU. Har även dragit ut alla usb tillbehör samt hårddiskar.

Några förslag? Tycker jag testat allt.

vad är det för moderkort?

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Har du lust att köra en liten återkoppling angående försäljningen?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Stoff3th3m4n: Har du lust att köra en liten återkoppling angående försäljningen?

Vad vill du veta?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Tja, en liten lätt sammanfattning finner jag intresseant.
Om du blev nöjd med vad du eventuellt fick ut för den? Om du skulle valt en annan annonsmarknad, hittade du en "bra" köpare .
Jag har nämligen kommit fram till att jag ska försöka sälja mig men jag sitter och drar mig lite för det eftersom det känns som att det kan bli lite bökigt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger jörnåker:

vad är det för moderkort?

Oj glömde uppdatera inlägget men löste det själv några timmar senare efter en paus så jag kunde rensa huvudet

Moderkortet är ett Intel s2600CP2J, Och tyvärr var felet jag gjorde ett mycket korkat sådant, kollade i manualen och på silkscreenen och någons stans blandade jag ihop det. I manualen finns nämligenen lista med PCIe platserna i ordning, med en förklaring om hur de är kopplade och till vilken processor. Men de fysiska portarna ligger helt osorterat, men med slot 1 och 2 i ordning så antog att tredje platsen var tredje porten.

För andra som köpt Natex kittet eller har liknande hårdvara kan jag ju slänga in följande tips också:

För mig gick det inte att installera windows 10, när jag bootade från USB-minnet så fick jag alltid en BSOD efter ca 1min med felkoden ACPI error. Vissade sig att problemet gick att åtgärda genom att uppdatera BIOS. Men innan jag testat det så han jag installera linux.

RX 480 krånglade ganska mycket visade sig att 16.04 LTS hade en kernel som inte hade stöd för mitt kort så var tvungen att uppdatera kernel till 4,7. Dock krånglade RadeonPro drivrutinerna något enormt så uppdaterade en gång till till 4.9 och efter det startade inte linux igen.
Det var nu kväll och jag testade att uppdatera BIOS och försökte med Windows en gång till vilket funkade. Anledningen till att jag försökte med Windows var att prestandan i Linux inte var den bästa och jag inte hade tid att lösa problemen som orsakade detta.

Skall dock tilläggas att jag i CSGO hade 300+ FPS på högsta inställningar med Radeon drivers men med urusel frame timing vilket fick det att kännas som 30 FPS. Kommer därför göra ett nytt test efter jul med Debian som Host system och windows i en VM med PCIe passthru. Förhoppnings viss får jag på detta sett det bästa av båda världar då prestanda förlusten bör vara försumbar i en sådan konfiguration.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Stoff3th3m4n: Tja, en liten lätt sammanfattning finner jag intresseant.
Om du blev nöjd med vad du eventuellt fick ut för den? Om du skulle valt en annan annonsmarknad, hittade du en "bra" köpare .
Jag har nämligen kommit fram till att jag ska försöka sälja mig men jag sitter och drar mig lite för det eftersom det känns som att det kan bli lite bökigt.

Jag sålde den faktiskt här via Sweclockers annonsmarknad. Hade dock den på Blocket också.

Fick väl ut ungefär vad jag trodde, så jag var väl ganska nöjd Köparen var egentligen ingen som var speciellt intresserad av virtualisering eller något liknande som maskinen egentligen hade fungerat bra som, utan mer en kille som tyckte att det var coolt med en maskin med två cpu:er Dock en trevlig prick!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

till er som har beställt från natex.us hur lyckades ni med det, jag får bara "Gateway Response: The transaction has been declined because of an AVS mismatch. The address provided does not match billing address of cardholder." när den försöker dra från mitt kort.

Permalänk
Medlem

@mrchisholm: Jag har haft en mailkonversation med dem och det gick så bra att beställa den vägen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrchisholm:

till er som har beställt från natex.us hur lyckades ni med det, jag får bara "Gateway Response: The transaction has been declined because of an AVS mismatch. The address provided does not match billing address of cardholder." när den försöker dra från mitt kort.

Skrivet av backspace:

@mrchisholm: Jag har haft en mailkonversation med dem och det gick så bra att beställa den vägen.

Fick samma sak själv, var tvungen att maila deras support för att få ett formulär jag fick fylla i.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

tack jag mailade dom, dom skickar en faktura med paypal

Permalänk
Medlem

God dagens! Har lurkat denna tråd ett tag och äntligen har det blivit dags att beställa 128gb monstret från Natex! Har inte läst varje sida i tråden så jag ber om ursäkt på förhand om denna information redan skulle finnas men jag tippar på att den ej gör det.

Jag skall bygga ihop denna server i ett vanligt chassi och den skall stå i en ganska stor garderob. Det står på natex hemsida att detta moderkortet är känsligt för nätagg och att man skall ha ett nätagg med minst 12V 0.5A, de har 2 rekommendationer men bara en av dessa finns i sverige och är väldigt dyr. Finns det något nätagg som ni kan rekommendera som är prisvärt som skall funka med denna server?

Sen funderar jag på att sätta in en Intel 600p 256gb, dvs PCIe Gen 3. Har nu en 525gb vanlig ssd men Intel disken borde ge hastigheten ett rejält skjut, eller vad tror ni?

Sen ang chassi, då detta moderkort är E-ATX, vilka chassin går det in i? Har läst om att folk fått in E-ATX i Define R5 men är inte säker på att alla E-ATX är exakt lika stora.

Är tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

@bergla: Jag har ett annat moderkort i min maskin men jag har ett EVGA SuperNOVA G2 750W.
Jag skulle egentligen ha köpt 650-varianten men det fanns inte inne vid tillfället. Eller om det var en annan tillverkare av den modellen, jag minns faktiskt inte.

Moderkortet kommer få plats i många chassin, saken är den att det kommer saknas distanser för alla platser.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace Okej, jag kollade in EVGA SuperNOVA G2 650W också, dock rekommenderar dom EVGA SuperNOVA G2 750W and above. Rekommendationer brukar ju alltid vara i överkant men vore segt att få hem prylar som inte fungerar.

Aha det gör ju inte speciellt mycket då den bara skall stå där. Går ju alltid ghettomodda i värsta fall

Permalänk
Medlem

@bergla: Ja, jag testkörde maskinen tidigare i år med ett AMD R9 280X (tror jag det var) och jag hade väl en förbrukning på en 400-450W när jag körde Furmark i en Windows-VM (GPU som blev vidareskickad)

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace Ah alright. Det är dock inte maxwatt kapaciteten som jag är orolig för utan det som kan strula är 12v linan(som jag förstår det iaf?). Den borde ju vara starkare desto mer totalwatt som nätagget klarar av.

Btw när vi ändå är på ämnet, hur pass nära native gaming tycker du GPU passthrough gaming är?

Permalänk
Medlem

@bergla: ÖÖöööööhh... oj, det vet jag faktiskt inte.
Jag har aldrig gjort något rent prestandatest mellan "metall" och VM utan det var mest för att testa och se ifall jag lyckades få igång det.
Men det lär finnas fler här i forumet som kanske har testat det där lite mer på djupet.
Får jag inte sålt på maskinen som jag har tänkt så kanske jag skulle undersöka det där lite mer. Meeeeeeeen just nu ska jag koncentrera mig på att dricka kaffe och skriva här.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

@backspace Ah alright. Det är dock inte maxwatt kapaciteten som jag är orolig för utan det som kan strula är 12v linan(som jag förstår det iaf?). Den borde ju vara starkare desto mer totalwatt som nätagget klarar av.

Btw när vi ändå är på ämnet, hur pass nära native gaming tycker du GPU passthrough gaming är?

Hej
Jag har inte märkt någon nämnbar fördröjning eller andra tråkigheter med GPU Passthrough. Kör 2st XFX RX 480 med referenskylare (för att skicka värmen ur lådan istället för att cirkulera runt den som flesta tredjepartskylare gör) och jag har hittills spelat Overwatch, Fallout4 samt lite Rust på Win10 VM. Inga problem än så länge och har som sagt inte märkt någon skillnad mot min gamla speldator.

Några olika sidor nämner mellan 1% till 3% "prestandaförlust" vad det nu innebär, fps eller fördröjningar vete tusan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio: De där "balunerna" (härligt ord) du använder dig utav, de klarar "bara" av 1080p va?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hmm den senaste jag köpte stog det 4k på, ska tas med en nypa salt då det är kabelkvalite, kategori och sträckan som är mer avgörande. Balunerna i sig är i princip ett PCB med kontaktdon. Har i och för sig en balun som är märkt "HDMI 4k 3D" över endast en RJ45. På den förpackningen stog det också att 1080p går bra med CAT5E men 4k minst CAT6.

Jag borde egentligen öppna den och se om vad den innehåller. Kostade runt 100kr men är så jäkla snål av mig så det tar emot

Har man lite pengar löst och vill spendera så kika även på HDBase-T.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Okej coolt! Detta är ungefär vad jag väntade mig då jag oxo läst om 1-3% prestandaförlust och sett nån video om det av linustechtips. Blir till att testa sen då, spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iller: Kul!
Jag hoppas att du gärna återkopplar framöver angående maskinen.

En update i bygget.

Två stycken Xeon 2670 ligger i hyllan sedan snart en månad tillbaka.
Mitt moderkort som jag beställde i november har fortfarande inte hittat hem. Misstänker att det aldrig kommer fastän Liontech hävdar motsatsen.

Under tiden så letade jag på annat håll och kom över ett fint paket på eBay.

ASUS Z9PA-D8 MB
2st Intel Xeon E5-2687Wv1
Samsung DDR3L 16GBx8 , totalt 128GB RAM.
2st Evercool cpu cooler
USB 3.0 add-on card (Troligen inte något jag kommer att använda då stöd redan finns i moderkortet)

Vid sidan av beställde jag ett Fractal Design Define XL R2 även om ett R5 var tanken från början.
PSU blev EVGA supernova G2 850W.

Leveransen kom i veckan och glad i hågen var jag. Tills jag upptäckte att säljaren glömt packa ner RAM.
Så nu får jag vänta ca en vecka till innan bygget kan börja på allvar.

En bild på paketet från auktionen.

Så nu har man extra CPU som ligger i bokhyllan och om det blir ett andra bygge återstår att se

EDIT: Ett PIKE 2008-kort är också på väg så jag kan använda alla SATA-portarna på mammaplattan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Kul, trevliga processorer de där 2687, lite trevligare klockning.
Så då har du två stycken system baserade på Z9PA-moderkorten samt ett gäng 8GB-moduler, la du 16GB-modulerna på hyllan eller har du fortfarande de på ingång?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iller: Kul, trevliga processorer de där 2687, lite trevligare klockning.
Så då har du två stycken system baserade på Z9PA-moderkorten samt ett gäng 8GB-moduler, la du 16GB-modulerna på hyllan eller har du fortfarande de på ingång?

16GB moduler är på väg. Först dem säljaren glömde (jag som klantade mig i förra inlägg) och några till som jag inte avbokat i hopp om andra moderkortet kommer.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller