Tror ni spel som Myst och "peka och klicka spel" kan få en revival i VR?

Permalänk
Medlem

Tror ni spel som Myst och "peka och klicka spel" kan få en revival i VR?

Tänkte på det här om dagen då jag funderade på om man ska köpa nu eller vänta på nästa generation, skulle inte peka och klicka spel passa utmärkt till VR?

Tänk ett nytt vr 3d monkey island, med någon typ av....stillastående 3d bilder? som man kan utforska? Tänker mig att det skulle ge mindre åksjuka och sådant än FPS spel t.ex?

Ni som har testat något av de stora headseten, tror ni att det skulle fungera?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Orisons: Spel som detta kan bli stort. Finns faktiskt en hel del liknande.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Tänkte på det här om dagen då jag funderade på om man ska köpa nu eller vänta på nästa generation, skulle inte peka och klicka spel passa utmärkt till VR?

Tänk ett nytt vr 3d monkey island, med någon typ av....stillastående 3d bilder? som man kan utforska? Tänker mig att det skulle ge mindre åksjuka och sådant än FPS spel t.ex?

Ni som har testat något av de stora headseten, tror ni att det skulle fungera?

Jag tror att det kommer ha stor framtid om man gör det på rätt sätt. Simulationsspel så som FSX och Elite: Dangerous skulle nog också bli riktigt bra.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tänkte på det här om dagen då jag funderade på om man ska köpa nu eller vänta på nästa generation, skulle inte peka och klicka spel passa utmärkt till VR?

Tänk ett nytt vr 3d monkey island, med någon typ av....stillastående 3d bilder? som man kan utforska? Tänker mig att det skulle ge mindre åksjuka och sådant än FPS spel t.ex?

Ni som har testat något av de stora headseten, tror ni att det skulle fungera?

Jodå, jag tror definitivt att den typen av spel kan bli riktiga storsäljare i VR. Det passar utmärkt att ha ett rum i taget att gå runt och utforska, peta på alla grejer, spana in detaljer osv.

Dessutom tror jag att VR är så pass dyrt nu i början att de flesta Counter Strike-kids inte kommer att ha det. Istället blir det lite äldre som gärna kör långsammare spel.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Orisons: Spel som detta kan bli stort. Finns faktiskt en hel del liknande.

https://www.youtube.com/watch?v=fVjaabZ_Zo8

Verkar vara ett cool spel, var ju inte exakt som jag tänkte mig men ändå åt det hållet...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jodå, jag tror definitivt att den typen av spel kan bli riktiga storsäljare i VR. Det passar utmärkt att ha ett rum i taget att gå runt och utforska, peta på alla grejer, spana in detaljer osv.

Dessutom tror jag att VR är så pass dyrt nu i början att de flesta Counter Strike-kids inte kommer att ha det. Istället blir det lite äldre som gärna kör långsammare spel.

/hulle.

Skulle själv gärna se en ny version av MYST i VR, tänk att få utforska de vackra vyerna i VR..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Skulle själv gärna se en ny version av MYST i VR, tänk att få utforska de vackra vyerna i VR..

Cyan Worlds, de som gjorde Myst gör ett sådant spel som heter Obduction för vr.

Grafikern som designade Riven gör ett vr spel som heter Thunderbird.

Good times!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Cyan Worlds, de som gjorde Myst gör ett sådant spel som heter Obduction för vr.

Grafikern som designade Riven gör ett vr spel som heter Thunderbird.

Good times!

/hulle.

Tack för tipsen, Obduction såg intressant ut. Thunderbird såg också bra ut, men verkade mer likt fps, fast med lägre tempo.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tack för tipsen, Obduction såg intressant ut. Thunderbird såg också bra ut, men verkade mer likt fps, fast med lägre tempo.

Inga fiender i Thunderbird, så fps vet jag ju inte. Jag ser fram emot att spela båda.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Orisons: Håller med till 100%, är själv sugen på att utveckla ett demo på ett scifi äventyr. Den här typen av spel kommer att komma som ett brev på posten om VR slår igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayman:

@Orisons: Håller med till 100%, är själv sugen på att utveckla ett demo på ett scifi äventyr. Den här typen av spel kommer att komma som ett brev på posten om VR slår igenom.

Ja bara en spännande och detaljerad miljö kan göra underverk. Titta bara på "Blocked In" om du har en DK2.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Inga fiender i Thunderbird, så fps vet jag ju inte. Jag ser fram emot att spela båda.

/hulle.

Ja då är det ju inte ett fps, men ett fp då? 😁 Tänkte mer på att det verkade som ett spel där man rör sig som i ett fps och inte som i ett klassiskt peka och klicka spel som monkey Island t. ex
Bägge ser dock väldigt intressanta ut som sagt.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet