Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

jo men det har jag förstått. menade inte att ändra 443 till 8080 utan att inte mappa den alöls till pihole dockern. Eller måste den ha tillgång till 443? Det är väl bara DNS uppslag på port 53 den ska hantera i stort?

Ja det räcker med port 53. Det är sällan du behöver webgränssnittet heller men det är såklart smidigt att ha.

Skrivet av Benkaboy:

En annan fråga.. Den kommer inte ge mina datorer kopplade till nätverket andra lokala ip:n utan port forward och liknande kommer skötas på routern som vanligt? Ser videos där någon pratar om nya ip:n för datorerna etc.

EDIT: Man kan ju skita i att använda den som DHCP insåg jag nu.

Ja strunta i DHCP. Sätter du upp conditional forwarding (Settings -> DNS) så ser jag inte att det skulle vara någon fördel att köra det via pihole.

Permalänk
Medlem

Jag testade att lägga till Pi-hole i en Portainer i OMV 5 men det är inte mycket den fångar upp. Jag måste ju ha konfigurerat fel någonstans, men var? Var kan jag börja kolla efter fel?

Så här ser dashboard'en ut:

Konfunderad över att det står "1 client". Tre datorer, 2 ipads, 3 mobiler i hushållet.

Använder bl.a. listor som @asabla delade med sig av tidigare i denna tråden. Tack, förresten!
Jag har Google WIFI hemma och har där ställt in Pi-hole's IP som primär DNS. Sekundär är 1.1.1.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Jag testade att lägga till Pi-hole i en Portainer i OMV 5 men det är inte mycket den fångar upp. Jag måste ju ha konfigurerat fel någonstans, men var? Var kan jag börja kolla efter fel?

Så här ser dashboard'en ut:
https://i.imgur.com/BmhhG5A.png
Konfunderad över att det står "1 client". Tre datorer, 2 ipads, 3 mobiler i hushållet.

Använder bl.a. listor som @asabla delade med sig av tidigare i denna tråden. Tack, förresten!
Jag har Google WIFI hemma och har där ställt in Pi-hole's IP som primär DNS. Sekundär är 1.1.1.1

Nice! Det är rent generellt bra listor
Tänkte nu under julledigheten försöka utöka listorna och eventuellt kompilera egna listor....meeeen den dagen den sorgen.

Vad det gäller anslutna klienter och annat, så låter det som om ingen lyckas ansluta dit. Är du säker på att port 53 är öppen för andra klienter på nätet och inte bara docker? (i och med att du bara ser en klient = docker som proxar trafik till containern)

Permalänk

Kan man använda sig av flera listor i pihole eller måste man ha alla adresser i ad block list ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Kan man använda sig av flera listor i pihole eller måste man ha alla adresser i ad block list ?

Nä du kan ha (i teorin) hur många listor som helst

Permalänk
Skrivet av asabla:

Nä du kan ha (i teorin) hur många listor som helst

Okej kan jag döpa listorna till vad jag vill ?
Vart lägger jag listorna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Jag testade att lägga till Pi-hole i en Portainer i OMV 5 men det är inte mycket den fångar upp. Jag måste ju ha konfigurerat fel någonstans, men var? Var kan jag börja kolla efter fel?

Jag har Google WIFI hemma och har där ställt in Pi-hole's IP som primär DNS. Sekundär är 1.1.1.1

På din dator, om du kör "nslookup sweclockers.com" i Kommandotolken, vad står det på address? Det är DNSen som din dator valde att fråga.

c:\nslookup sweclockers.com Server: pihole Address: 192.168.1.9

Står det inte din piholes adress där så kolla vad din dator har för DNS-inställningar.

C:\>ipconfig /all Windows IP Configuration [...massa text] DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.9 192.168.1.1 8.8.8.8 [...massa text]

Om första adressen där ÄR din pihole så kan inte din dator nå den adressen, tajmar ut och testar nästa (1.1.1.1 i ditt fall).
Om första adressen där INTE är din pihole så har du antingen satt den manuellt på datorn eller ställt in din DHCP-server fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asabla:

Nice! Det är rent generellt bra listor
Tänkte nu under julledigheten försöka utöka listorna och eventuellt kompilera egna listor....meeeen den dagen den sorgen.

Vad det gäller anslutna klienter och annat, så låter det som om ingen lyckas ansluta dit. Är du säker på att port 53 är öppen för andra klienter på nätet och inte bara docker? (i och med att du bara ser en klient = docker som proxar trafik till containern)

Yay! Tack så superduper-mycket! Nu ser det mycket bättre ut

Tydligen är port 53 reserverad, så Portainer ändrar automagiskt till port 55. Det gick att kringgå genom att köra
sudo systemctl disable systemd-resolved.service
sudo systemctl stop systemd-resolved

via Putty.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

På din dator, om du kör "nslookup sweclockers.com" i Kommandotolken, vad står det på address? Det är DNSen som din dator valde att fråga.

c:\nslookup sweclockers.com Server: pihole Address: 192.168.1.9

Står det inte din piholes adress där så kolla vad din dator har för DNS-inställningar.

C:\>ipconfig /all Windows IP Configuration [...massa text] DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.9 192.168.1.1 8.8.8.8 [...massa text]

Om första adressen där ÄR din pihole så kan inte din dator nå den adressen, tajmar ut och testar nästa (1.1.1.1 i ditt fall).
Om första adressen där INTE är din pihole så har du antingen satt den manuellt på datorn eller ställt in din DHCP-server fel.

Tack så väldigt mycket för hjälpen
Både adressen och DNS'en visar min routers adress - (en av tre Google-WiFi-puckar). Men det borde väl vara korrekt eftersom jag i routern har ställt in Pi-holes IP-adress som DNS? Som jag förstått det så skickar min dator anrop till Router som sedan skickar till Pi-hole (som i sin tur går tillbaka till routern och vidare ut på nätet).

Permalänk

Tjo, någon som kan hjälpa mig med dessa lister. Jag har en lista somheter adlists.list här i har jag lagt mängder med domäner. Men kan man ha fler lister än bara än där alla ligger i ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Tack så väldigt mycket för hjälpen
Både adressen och DNS'en visar min routers adress - (en av tre Google-WiFi-puckar). Men det borde väl vara korrekt eftersom jag i routern har ställt in Pi-holes IP-adress som DNS? Som jag förstått det så skickar min dator anrop till Router som sedan skickar till Pi-hole (som i sin tur går tillbaka till routern och vidare ut på nätet).

Ah ja, så kan man ju också göra det. Jag tror mer 'standard' är att i din routers DHCP-inställningar (Server-delen) ange att klienterna ska ha pihole som primär dns så de pratar direkt med den istället.

Nackdelen att göra som du gör är att, precis som du märkte, bara ser en klient och det är din router så du tappar ganska mycket intressant information om vilken enhet som gör vad.

Testa tvärt om, att skicka ut din piholes adress till klienterna och använd din router (Eller en publik dns-server) som primär DNS i din pihole istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

På din dator, om du kör "nslookup sweclockers.com" i Kommandotolken, vad står det på address? Det är DNSen som din dator valde att fråga.

c:\nslookup sweclockers.com Server: pihole Address: 192.168.1.9

Står det inte din piholes adress där så kolla vad din dator har för DNS-inställningar.

C:\>ipconfig /all Windows IP Configuration [...massa text] DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.9 192.168.1.1 8.8.8.8 [...massa text]

Om första adressen där ÄR din pihole så kan inte din dator nå den adressen, tajmar ut och testar nästa (1.1.1.1 i ditt fall).
Om första adressen där INTE är din pihole så har du antingen satt den manuellt på datorn eller ställt in din DHCP-server fel.

Windows väljer den DNS som svarar snabbast.
Så har du en extern adress som DNS så kan det bli den som går före en eventuell Pi-Hole DNS, så den väljer inte i ordning, även om folk lätt tror så.
Det kan vara värt att tänka på när man sätter en eventuell router som kanske kör uppslag via en extern DNS (exempelvis en ISPs DNS) eller som i ditt exempel Googles DNS på "andra" eller "tredje" plats.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Windows väljer den DNS som svarar snabbast.
Så har du en extern adress som DNS så kan det bli den som går före en eventuell Pi-Hole DNS, så den väljer inte i ordning, även om folk lätt tror så.
Det kan vara värt att tänka på när man sätter en eventuell router som kanske kör uppslag via en extern DNS (exempelvis en ISPs DNS) eller som i ditt exempel Googles DNS på "andra" eller "tredje" plats.

Men en lokalt ansluten enhet måste väl bli snabbare än externa servrar i alla lägen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Ah ja, så kan man ju också göra det. Jag tror mer 'standard' är att i din routers DHCP-inställningar (Server-delen) ange att klienterna ska ha pihole som primär dns så de pratar direkt med den istället.

Nackdelen att göra som du gör är att, precis som du märkte, bara ser en klient och det är din router så du tappar ganska mycket intressant information om vilken enhet som gör vad.

Testa tvärt om, att skicka ut din piholes adress till klienterna och använd din router (Eller en publik dns-server) som primär DNS i din pihole istället.

Åhå, det låter ju smidigt att routern via DHCP också kan ange DNS'en per klient. Tyvärr kan jag inte hitta någon sådan inställning i Google Wifi-appen - där kan jag bara ange fasta IP-adresser. Det är väl priset man betalar för enkelheten

Ett alternativ är ju att jag manuellt anger Pi-holes adress som DNS på varje klient. Kanske inte går på alla enheter (tv-boxar, tv- apparater, spel-konsoller, smart-hems-systsem, etc), men datorer, ipads & mobiler går ju att konfigurera.
Det vore ju smutt att kunna se information om vad de olika enheterna har för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Windows väljer den DNS som svarar snabbast.
Så har du en extern adress som DNS så kan det bli den som går före en eventuell Pi-Hole DNS, så den väljer inte i ordning, även om folk lätt tror så.

Det där stämmer inte. Den väljer den sekundära om primären är för långsam, men den frågar inte båda servrarna samtidigt.
Här är output från min dator när jag kör ett uppslag mot sweclockers. Jag har tre stycken DNSer konfigurerade, via DHCP.

Det är också samma server som frågas om jag kör det tio gånger på rad.

Skrivet av JoeSun:

Åhå, det låter ju smidigt att routern via DHCP också kan ange DNS'en per klient.

Mnja, man brukar ange det per dhcp-scope. Alltså för alla klienter i praktiken. Det är väl möjligt att google wifi inte har det men det låter konstigt, det brukar vara standard även på konsumentgrejer.

Annars kanske du kan stänga av dhcp-servern i dina google-prylar och köra piholens inbyggda dhcp-server, där kan du garanterat välja DNS.

Permalänk

Någon som har några bra nya adlistor som filtrerar reklam, tracking, maleware m.m ? Kollat så klart på länkarna ovan. Idag har jag ca 1,3m domän blocks, har sett att vissa har över 2m kanske några bra listor som finns som jag inte har 🎅

Permalänk

Hej! Fint med en så bra tråd här som samlar massa info.

Jag har en fråga:

Är det möjligt att byta ut den blockerade länken mot en typ knapp där det står "ladda denne info ändå". Som man då bara kan klicka i så visas innehållet?

Min pi-hole blockerar vissa sökresultatslänkar i google, för att det är typ google ads.
Om jag söker på en PC skärm, så får jag en reklamlänk i google (sökresultat nummer 1) och vill komma in på den, då får jag en sida där det står att länken inte fungerar. (För att google går genom sitt annonssystem innan de skickar en vidare).

Här skulle jag vilja att sidan byts ut mot en "vill du fortsätta ändå" knapp.

Detta borde vara jätteenkelt att få till. Samma med alla bilder som är blockerade, där borde det stå typ "välj att ladda ändå". Men det kanske inte fungerar så när man blockerar på DNS nivå?

//GF

Permalänk

Jag använder min Pi som en egen DNS i nätverket, och ändrar inställningarna på alla enheter som skall använda den, där jag lägger till min pi-hole som DNS.

Min router (WNDR4700) stödjer inte att jag har en egen DNS på det interna nätverket.

Jag undrar om någon har lyckats lägga till en extern DNS (inte den som routern anger) i en Sony smart TV med Android?

Jag får inte till det, men kanske man kan komma in i någon avancerad inställningsmeny?
TVn är relativt ny 2019 modell och har sista versionen av OS.

//GF

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Hej! Fint med en så bra tråd här som samlar massa info.

Jag har en fråga:

Är det möjligt att byta ut den blockerade länken mot en typ knapp där det står "ladda denne info ändå". Som man då bara kan klicka i så visas innehållet?

Min pi-hole blockerar vissa sökresultatslänkar i google, för att det är typ google ads.
Om jag söker på en PC skärm, så får jag en reklamlänk i google (sökresultat nummer 1) och vill komma in på den, då får jag en sida där det står att länken inte fungerar. (För att google går genom sitt annonssystem innan de skickar en vidare).

https://i.ibb.co/crqP12P/Screen-Shot-2020-12-20-at-00-10-09.png

Här skulle jag vilja att sidan byts ut mot en "vill du fortsätta ändå" knapp.

Detta borde vara jätteenkelt att få till. Samma med alla bilder som är blockerade, där borde det stå typ "välj att ladda ändå". Men det kanske inte fungerar så när man blockerar på DNS nivå?

//GF

Min erfarenhet är att alla sökresultat som kommer överst som reklamlänkar också kommer bland de högsta "vanliga" länkarna lite längre ner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Min erfarenhet är att alla sökresultat som kommer överst som reklamlänkar också kommer bland de högsta "vanliga" länkarna lite längre ner.

Jepp, samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Hej! Fint med en så bra tråd här som samlar massa info.

Jag har en fråga:

Är det möjligt att byta ut den blockerade länken mot en typ knapp där det står "ladda denne info ändå". Som man då bara kan klicka i så visas innehållet?

Min pi-hole blockerar vissa sökresultatslänkar i google, för att det är typ google ads.
Om jag söker på en PC skärm, så får jag en reklamlänk i google (sökresultat nummer 1) och vill komma in på den, då får jag en sida där det står att länken inte fungerar. (För att google går genom sitt annonssystem innan de skickar en vidare).

https://i.ibb.co/crqP12P/Screen-Shot-2020-12-20-at-00-10-09.png

Här skulle jag vilja att sidan byts ut mot en "vill du fortsätta ändå" knapp.

Detta borde vara jätteenkelt att få till. Samma med alla bilder som är blockerade, där borde det stå typ "välj att ladda ändå". Men det kanske inte fungerar så när man blockerar på DNS nivå?

//GF

njae, vettifan om det är jätteenkelt att få till.

för det första så är ju det där webläsarens defaultsida som visas när en url inte kan resolvas. så det är inte pihole som presenterar den där sidan.
för det andra, om du lyckas hitta och ändra hur den sidan fungerar, då ska ha ett javascript eller nåt som antingen byter din dators dns och sen refreshar sidan eller refreshar sidan med en angiven dns i scriptet.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Jag använder min Pi som en egen DNS i nätverket, och ändrar inställningarna på alla enheter som skall använda den, där jag lägger till min pi-hole som DNS.

Min router (WNDR4700) stödjer inte att jag har en egen DNS på det interna nätverket.

Jag undrar om någon har lyckats lägga till en extern DNS (inte den som routern anger) i en Sony smart TV med Android?

Jag får inte till det, men kanske man kan komma in i någon avancerad inställningsmeny?
TVn är relativt ny 2019 modell och har sista versionen av OS.

//GF

Har själv ingen Sony men tv med Android.
borde bara vara att ändra under inställningar /anslutning /trådlös/ tryck dig in på nätet du är ansluten till, välj avancerade eller manuella inställningar. Och byt ut DNS där.

Permalänk

Sony är ert gäng reklamfnask och har vad jag kan se blockerat användarens möjlighet att sjölv göra denna inställning tillsammans med DHCP.

Går eventuellt om jag slår över helt till manuella inställningar.

Osäker vad som händer då om routern står i DHCP.

Funkar det om man ger TVn en fast IP och kör manuella inställningar på den? Eller sabbar man något annat då, i routersetupen?

//GF

Permalänk
Medlem

Kan man inte "koppla om" i router eller mjukvara? Så att den som TV:n försöker komma åt dirigeras om till den man själv vill att det ska vara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Sony är ert gäng reklamfnask och har vad jag kan se blockerat användarens möjlighet att sjölv göra denna inställning tillsammans med DHCP.

Går eventuellt om jag slår över helt till manuella inställningar.

Osäker vad som händer då om routern står i DHCP.

Funkar det om man ger TVn en fast IP och kör manuella inställningar på den? Eller sabbar man något annat då, i routersetupen?

//GF

Så länge du ger TV:n en adress som inte överlappar med någon annan enhet och ligger utan för det spann som routern delar ut via DHCP så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kan man inte "koppla om" i router eller mjukvara? Så att den som TV:n försöker komma åt dirigeras om till den man själv vill att det ska vara.

Har en router från Asus, stock FW. Har under lan/flöde ändrat att Googles DNS skall gå via routerns DNS om någon enhet har förinsällt dns till Google.

Även i stock under lan/DHCP-server kan du lägga till statisk ip och där välja en dns leverantör som du känner för, tex ip till din Pihole.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det där stämmer inte. Den väljer den sekundära om primären är för långsam, men den frågar inte båda servrarna samtidigt.
Här är output från min dator när jag kör ett uppslag mot sweclockers. Jag har tre stycken DNSer konfigurerade, via DHCP.
https://i.imgur.com/ZS1puim.png
Det är också samma server som frågas om jag kör det tio gånger på rad.

Mnja, man brukar ange det per dhcp-scope. Alltså för alla klienter i praktiken. Det är väl möjligt att google wifi inte har det men det låter konstigt, det brukar vara standard även på konsumentgrejer.

Annars kanske du kan stänga av dhcp-servern i dina google-prylar och köra piholens inbyggda dhcp-server, där kan du garanterat välja DNS.

Tack för informationen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tack för tips i tråden!

Jag har just gjort i ordning min första pi-Hole (Pi 3B+) och körde den första tiden med bara de två listor som kom med installationen, kom då upp i 10-11 % blockerat som mest. Har för mig att det var strax över miljonen domäner blockerade.

Efter att ha läst hela den här tråden så kombinerade jag tipsen från asabla i det här inlägget: #18623752 med de från KeWm90 i det här inlägget: #18799747.

Totalt har jag nu 46 URL:er och 18 RegEx filter. Det ger att jag nu har över 3 miljoner blockerade domäner och ligger för det mesta över 20 % blockerat.

Jag vill därför tacka alla som skrivit tips i tråden här, och lite extra till asabla och KeWm90 då!

Jag fattar inte hur jag infogar en bild från Google drive så den syns i inlägget, men jag lyckades göra en länk till den. Den visar min sida i pi-Hole, om nån tycker det är roligt att se.

https://drive.google.com/file/d/16TdyYSZHJt7vNZVIfFKEIijMANoySFgI/view?usp=sharing

Dålig meningsbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Sony är ert gäng reklamfnask och har vad jag kan se blockerat användarens möjlighet att sjölv göra denna inställning tillsammans med DHCP.

Går eventuellt om jag slår över helt till manuella inställningar.

Osäker vad som händer då om routern står i DHCP.

Funkar det om man ger TVn en fast IP och kör manuella inställningar på den? Eller sabbar man något annat då, i routersetupen?

//GF

Så vitt jag vet är det alltid så här i Android. Om du vill ange en DNS manuellt måste DHCP slås av. Jag brukar reservera IP-adressen till enheten i routern för att undvika trubbel och det borde gå i vilken router som helst.

Permalänk
Medlem

Whitelist, och i synnerhet Tidal

Jag har krånglat lite med att köra Tidal på mina enheter med äpple på (Iphone/Ipad/MBP) och kom fram till att det började funka när jag slog av Pi-hole. När jag slog på igen så fortsatte musiken dock, så jag är inte riktigt säker...
När jag kör Tidal genom Squeezebox (piCorePlayer med LMS) så funkar det hela tiden.

Började söka lite på hur man kan lägga till Tidal i Whitelist, men lyckades inte hitta något. Är det någon här som vet hur man gör?

När jag sökte så hittade jag en sida med en rätt bra lista över sidor som är vanliga att man vill ha på sin vita lista, jag har lagt till några av dem nu. https://discourse.pi-hole.net/t/commonly-whitelisted-domains/...