Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

@kniska: Jag är osäker på just Tv4 Play, men Googles tjänster (App-reklam och Youtube) på vissa enheter använder obytbara, "hårdkodade" DNS-adresser och kan på så sätt kringgå din valda DNS-server.

SKa också gå att blockera dessa hardcoded DNS adresser har jag hört. Tror via firewall?
Läste det lite snabbt bar ai smaband med att det kom ut att google chromecast kringår användarens DNS inställningar och kör sitt race ändå.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

SKa också gå att blockera dessa hardcoded DNS adresser har jag hört. Tror via firewall?
Läste det lite snabbt bar ai smaband med att det kom ut att google chromecast kringår användarens DNS inställningar och kör sitt race ändå.

Youtube går ju att blocka: https://discourse.pi-hole.net/t/how-do-i-block-ads-on-youtube..., så TV4 Play borde väl också gå kan jag tycka. Hardcoded DNS har jag aldrig hört talas om ur annonsörens synvinkel - var kan jag läsa mer?

Permalänk
Medlem

Morsning.

Vet ni om någon bra lista för att blockera svenska annonser osv?

Har det kommit något som blockar youtube ads?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Morsning.

Vet ni om någon bra lista för att blockera svenska annonser osv?

Har det kommit något som blockar youtube ads?

https://firebog.net/ kör jag med, att blocka reklam som är "targeted" som är unik för dig är svårt och det måste du göra manuellt, det blockar all annan reklam på YouTube för mig.

Permalänk
Medlem

Konstigt nog så får jag inte bort reklamen på diverse svenska nyhetssiter med befintliga listor, how come?

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Det är ju lite svårt att svara på.
Vilka listor gäller det?
Är listorna uppdaterade?
Är du säker på att din dator använder pi-hole som DNS-server?
Vilka sidor gäller det?
etc...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@bandite: Jadåå, det fungerar riktigt bra. Kan dock inte blockera IP adresser men DNS fungerar det stabilt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Def_Dog: Det är ju lite svårt att svara på.
Vilka listor gäller det?
Är listorna uppdaterade?
Är du säker på att din dator använder pi-hole som DNS-server?
Vilka sidor gäller det?
etc...

Ja alltså. Jag har konfat den som jag tror att man ska göra.

Av det jag förstår så ska man bara på min edgerouter ställa in följande: https://imgur.com/gchGX7Q så ska all trafik på nätet bakom gå via min pi-hole?

Det verkar ju hända saker om man kollar statsen, https://imgur.com/D43aTcT

Listorna: https://imgur.com/KDVOJHI

Går jag t ex in här på sweclockers så får jag upp all reklam överallt. Slår jag på tillägget Disconnect i Chrome så försvinner all typ av reklam. Likaså på t ex Aftonbladet eller you name it. Vill få bort all typ av reklam och tracking..

Permalänk

Hallå! Har någon koll på hur man whitelistar Sweclockers annons-domain?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Hallå! Har någon koll på hur man whitelistar Sweclockers annons-domain?

Letat efter någon bra lösning på detta med, tyvärr är det ju så att de använder många standard grejer (vore dumt annars) och pi-hole kör på DNS nivå vilket gör det omöjligt för pi-hole att veta att det är just google analytics från sweclockers som skickas. Jag har tidigare kört med olika adblockers och ghostery m.m. och whitelistat men nu när jag aktiverat pi-hole (inför Googles update som gör att det inte går att blocka ads i chrome) så är det ett litet dilemma ja :/

EDIT:
Optimalt vore att hitta en extension som kan kolla om det är en specifik domän som laddas och då ändra DNS enbart för den tabben eller liknande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Numera kör jag pfblockerng i pfswnse bara,mycket bättre hantering av listor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Är lite grön i både linux och RPi.
Jag kom i kontakt med PiHole genom Balena

Behöver man gå den vägen (se länken ovan), eller kan man installera det som vilken annan mjukvara inne på Raspbian?

Kan man fortfarande använda sin RPi till annat, eller är PiHole så pass krävande att man bara kan använda den för detta ändamål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Är lite grön i både linux och RPi.
Jag kom i kontakt med PiHole genom Balena

Behöver man gå den vägen (se länken ovan), eller kan man installera det som vilken annan mjukvara inne på Raspbian?

Kan man fortfarande använda sin RPi till annat, eller är PiHole så pass krävande att man bara kan använda den för detta ändamål?

Går utmärkt att installera under Raspbian, det är väl den vanligaste metoden. Finns instruktioner på github. Går åt minimalt med resurser såvida du inte har en enorm mängd klienter på nätverket så det går fint att köra annat, men av egen erfarenhet kan det vara bekvämt att ha en dedikerad enhet som man kan "koppla in och glömma bort". Dock är det lite slöseri att dedikera t.ex. en RPi3 för ändamålet då det är väldigt overkill hårdvarumässigt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Dock är det lite slöseri att dedikera t.ex. en RPi3 för ändamålet då det är väldigt overkill hårdvarumässigt.

Vad är det minsta man kan använda för PiHole om du anser att RPi3 är overkill? Har en Rpi 1B, men upplever att den är extremt slö. Vet inte om det förekommer en flaskhals någonstans eller om den är totalt utdaterad vid det här laget. För den skulle jag kunna koppla in o glömma bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haider of Sweden:

Vad är det minsta man kan använda för PiHole om du anser att RPi3 är overkill? Har en Rpi 1B, men upplever att den är extremt slö. Vet inte om det förekommer en flaskhals någonstans eller om den är totalt utdaterad vid det här laget. För den skulle jag kunna koppla in o glömma bort.

DNS-trafik är precis inte krävande, tror inte heller att den dns-cache som pi-hole borde ha är särskilt krävande heller.

Permalänk
Skrivet av fragande:

Dock är det lite slöseri att dedikera t.ex. en RPi3 för ändamålet då det är väldigt overkill hårdvarumässigt.

Skrivet av Haider of Sweden:

Vad är det minsta man kan använda för PiHole om du anser att RPi3 är overkill? Har en Rpi 1B, men upplever att den är extremt slö. Vet inte om det förekommer en flaskhals någonstans eller om den är totalt utdaterad vid det här laget. För den skulle jag kunna koppla in o glömma bort.

Overkill eller inte, en Pi3 kostar ju under 400 spänn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birdperson:

Overkill eller inte, en Pi3 kostar ju under 400 spänn

Han har en RPi-B som han inte använder, så varför lägga ut 400?

En annan sak om man inte har en och man kan tänka sig att ha den till annat.

Skall man bara använda den till pi-hole, och inte vill lägga ner 400 för bara det, så kan man ju hitta en använd tidigare modell för mycket mindre.

Permalänk

Nu har jag kommit igång lite försiktigt med PiHole. Har testat att koppla upp min telefon mot systemet och det är så himla kul att se att det faktiskt funkar.

Jag undrar om någon av er känner till något Chrome addin som lägger upp domäner i blocklistan - så jag slipper gå in i admin, söka upp rätt plats och manuellt skriva in. Lite som vilket adblock addin som helst, fast att jag jobbar mot PiHole.

Permalänk

Har nu tagit steget att sätta upp en pi-hole. Vilken peppar peppar, fortfarande verkar fungera efter tre dagar.
Tog dock ett tag att få igång systemet då jag fick ett obegripligt fel.
När enheten var ansluten till bildskärm och tangentbord fungerade Teamviewer, men så snart jag stängde av och kopplade in enheten till routern utan skärm och tangentbord vägrade Teamviewer fungera. Testade till slut att använda en längre nätkabel så att samma port i routern skulle användas för att undvika att routern på något sätt gav en annan ip-adress. Hjälpte inte och testade att sätta fast IP i routern men icke.
Löste det först då jag av en slump kollade vad nätverkskortet hade för adress. Av någon anledning hade enheten den adress den fick under installationen, trots byte via terminal till annan fast adress och detta endast när skärmen var bortkopplad efter omstart. Vid inkopplad skärm var IP den jag hade angett via terminal och router. Felet hittades enbart när jag körde utan skärm först och kopplade in skärmen utan omstart.
Felet var att en ip-adress användes när skärm, tangentbord var inkopplat och att att en annan ip-adress användes efter avstängning och enbart nätverk.
Någon som har en idé om hur detta kan ske.

PS.
Anledningen till flyttandet av enheten, är att den enda skärm med hdmi jag har är tv:n och routern är i annan del av lägenheten
DS:

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på listor för Android TV/Nvidia Shield?

Permalänk
Musikälskare

Har använt i några år nu skulle jag gissa på, fungerar perfa! Donerat en krona till dom också

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon som har tips på listor för Android TV/Nvidia Shield?

Hur menar du? Ska väl funka lika bra med de som finns för dator/mobil. Oftast används Google ads i tredjepartsappar.
Om de är någon app du stör dig på med någon reklam, kan man alltid hålla ett öga på Pihole under Query log, och se om något dyker upp reklamrelaterat när du öppnar programmet.

YouTube fungerar inte att blockera ads överhuvudtaget med DNS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Hur menar du? Ska väl funka lika bra med de som finns för dator/mobil. Oftast används Google ads i tredjepartsappar.
Om de är någon app du stör dig på med någon reklam, kan man alltid hålla ett öga på Pihole under Query log, och se om något dyker upp reklamrelaterat när du öppnar programmet.

YouTube fungerar inte att blockera ads överhuvudtaget med DNS.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte mest på Nvidia specifika requests. Blockerar redan en del för game stream och liknande, tänkte om det fanns mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Numera kör jag pfblockerng i pfswnse bara,mycket bättre hantering av listor

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blockerar ju inte piHole paket utan fungerar som en avsiktlig DNS-poisoning enhet och arbetet således på ett högre lager. Jag använder båda två 😉

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

Nu blockerar ju inte piHole paket utan fungerar som en avsiktlig DNS-poisoning enhet och arbetet således på ett högre lager. Jag använder båda två 😉

Den hanterar dns på samma sätt. Du tänker på dess ip del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Den hanterar dns på samma sätt. Du tänker på dess ip del.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, inrtrssant... Detta får undersökas! 🤔

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk

Någon mer som får problem efter omstart av rb pi att pihole inte funkar ? Jag kör pihole status och får att den körs men all reklam är kvar. I min router pekar lan dhcp dns mot rb pi:s ip nummer.

Permalänk
Medlem

@forcevision: Kolla så att den faktiskt får queries i webinterfacet eller kör tail på loggen.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Någon mer som får problem efter omstart av rb pi att pihole inte funkar ? Jag kör pihole status och får att den körs men all reklam är kvar. I min router pekar lan dhcp dns mot rb pi:s ip nummer.

Ah, starta om är inte så bra. Har fått installera om många gånger pga av strömavbrott och liknande. Minnet blir korrupt eller något.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Ah, starta om är inte så bra. Har fått installera om många gånger pga av strömavbrott och liknande. Minnet blir korrupt eller något.

Känns jätte ostabilt om man inte kan starta om enheten.