Oculus Rift tillgängligt för preorder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Släng gärna in ett omdöme med. Själv funderar jag på att avboka min (leverans slutet av juli). Tror helt enkelt att utbudet är för kasst för att det ska vara värt det och att nyhetens behag kommer klinga av ganska fort. Dessutom sitter jag med ett GTX 770 så det skulle kräva att hiva pengar på en GPU som jag i övrigt inte har så stort behov av med min 1680x1050-skärm.

jag har också 770, med estimated leverans 30maj - 9 juni, om du påminner mig så kan jag testa lite och säga hur det är

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem

P.g.a. hans runtflyttande fick jag min brors Kickstarter-CV1 hemskickad till mig igår, och han vill att jag ska auktionera ut den åt honom. Hade det varit för spammigt att länka annonsen här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alto:

Jag har också ordernr 6130000 29 XXXXX men jag fick estimated 30maj - 9 juni. Vilken ordertid har du? Jag har +42min

Värt att nämna är dock att flera personer som fått estimated 5maj-12maj fick sina ordrar skickade idag, så det verkar som att dom har kryddat estimates lite för att vara på den säkra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Fick ett mail idag om att min order är på väg att processas, troligtvis skickar dom den imorgon, så har jag den nästa vecka

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem

Efter mycket fram och tillbaka med min defekt CV1, fick jag så småningom en RMA label.

Det kändes väldigt konstigt att pack ihop allt och köra tillbaka till UPS.

Med tanke på alla förseningar med leverans var jag beredd på en lång väntan.

Lämnade in det på en Fredag em och nästa Fredag hade jag den nya välfungerande enheten hemma hos mig.

Här kan ni läsa lite mer om mina problem och hur det såg ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alto:

jag har också 770, med estimated leverans 30maj - 9 juni, om du påminner mig så kan jag testa lite och säga hur det är

Hur gårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hur gårt?

Det går finfint! Asynchronous time warp (ATW) teknologin som oculus har utvecklat är helt galet bra, jag får med mitt 770 typ 40-45 fps i bland annat Project cars och elite dangerous, men med rift på så är allt smooth som att det är 90fps hela tiden. tror inte folk inser hur bra och viktig ATW är.

Jag har också provat rift med ett 980ti, och även fast det är bättre så kommer jag sitta med mitt 770 tills 1080ti kommer för jag känner inte behovet av att uppgradera. Den största skillnaden jag upplevde med 980ti vs 770 var dels att 980ti laddade snabbare, men också att det eliminerade stuttering när man byter mellan olika vr upplevelser. Med 770t är det vanligt att det tar några sekunder innan ATW kickar in, så typ varje gång man återvänder till oculus home så är det kanske 4-5 sekunder där allt är laggigt innan det kickar in och allt blir smooth.

980ti kan ju också rendera upplevelser i högre kvalité, bland annat kan jag bara ha low i luckys tale med 770, men 980ti klarar high. Men för mig är inte grafiken så noga i vr, känslan jag får är densamma

ATW, för den oinsatta, är teknik som är till för att göra headtrackingen smoothare, det fungerar genom att förvränga (och således uppdatera) den senast renderade bildrutan baserat på den headsetet position precis innan bildrutan skickas till headsetet. För 90+ fps gör det förmodligen inte så stor skillnad, men för dom som har under 90fps ser det till att headtrackingen alltid är så smooth och uppdaterad som den kan bli.

Vid riktigt låg fps leder det till den skumma situationen där headtrackingen fungerar perfekt och går i 90fps, Medans spelet animationer laggar pga rendering fpsen, denna situation gör varken mig eller mina kompisar illamående men det ser lite skumt ut när spelkaraktärerna häckar fram

Värt att notera är att valve har en liknande teknik, men den är inte lika adaptiv. ATW fungerar hela tiden, oavsett fps, valves version låser dig till 45 fps när den märker att du kan hålla 90fps och timewarpar sedan den framen när den är renderad. (Obs jag är inte så insatt i valves version, men jag har för mig att det är så deras funkar) valves är med andra ord inte asynchronous.

Tl;dr jag tycker det funkar fint på 770. Jag kommer inte uppgradera grafikkort än, 770 fungerar tillräckligt bra tills 1080ti kommer, tack vare ATW.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alto:

Hi Anders,

Your order has been processed and your Rift is almost on its way! Look for a shipping confirmation email with tracking information soon.

Please keep this email handy for reference. If you have any questions or concerns about your order, please contact Oculus Support.

The Oculus Team

Sedär, hade helt glömt bort att jag hade en Rift beställd

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sceleris:

P.g.a. hans runtflyttande fick jag min brors Kickstarter-CV1 hemskickad till mig igår, och han vill att jag ska auktionera ut den åt honom. Hade det varit för spammigt att länka annonsen här?

Ja.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

Lägg ut den på reddit r/Vive/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Sedär, hade helt glömt bort att jag hade en Rift beställd

Vad hade du för beräknat leveransdatum? Måste säga jag är förvånad att de inte får igång produktionen riktigt. Har mitten av juli som leveransdatum men hade ju trått att när de väl får igång hjulen skulle de släppa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

Skickades idag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Skickades idag

Ja men vad var ditt beräknade leveransdatum så jag kan interpolera lite

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Både project CARS och Assetto Corsa borde vara exempeltitlar för riften. Dock satsade man på quick fix lösningar och spelen som skulle varit riftens starkaste titlar uppvisar stället den minimala SDE på CV1.

Racing sims och flygsimulatorer begränsas fortfarande av att man vill urskilja objekt så långt borta som möjligt. Problemet kommer sannolikt att lösas först för racing sims pga kortare avstånd till nästa kurva istället för view distance på flera km men det kanske dröjer till nästa VR generation. Både PCars och AC verkar vara förbi sin halflife och motivet för att fixa bättre VR kan vara borta för utvecklare.

En Mechwarrior titel för VR kan bli intressant.

Vi får se hur det blir efter sommaren. Kom gärna med förslag på bra spel att testa. Även om redaktionen är osäkra på platform spel så vill jag gärna se diablo och strategi spel i VR, kanske med VR handskar som kontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Både project CARS och Assetto Corsa borde vara exempeltitlar för riften. Dock satsade man på quick fix lösningar och spelen som skulle varit riftens starkaste titlar uppvisar stället den minimala SDE på CV1.

Racing sims och flygsimulatorer begränsas fortfarande av att man vill urskilja objekt så långt borta som möjligt. Problemet kommer sannolikt att lösas först för racing sims pga kortare avstånd till nästa kurva istället för view distance på flera km men det kanske dröjer till nästa VR generation. Både PCars och AC verkar vara förbi sin halflife och motivet för att fixa bättre VR kan vara borta för utvecklare.

En Mechwarrior titel för VR kan bli intressant.

Vi får se hur det blir efter sommaren. Kom gärna med förslag på bra spel att testa. Även om redaktionen är osäkra på platform spel så vill jag gärna se diablo och strategi spel i VR, kanske med VR handskar som kontrollers.

LFS är det bästa bilspel jag testat. Nu kör jag ju Vive inte Rift men det är enklare renare grafik utan en massa nonsens. Tror det är svårt få PCars agera vettigt.

Så testa LFS finns ett gratis demo men vet inte om du får köra formelbilarna vilka var bra mycket intensivare än standardvagnarna. Problemet med att se saker på avstånd kvarstår ju men nog fasen fungerar de även på Vive som jag misstänker har lite större problem med detaljer med dess större fov och enklare linser samt mindre black frame insertion vilket borde ge mer synbart blur? Min teori varför Occulus Rift har så låg kontrast :).

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Ja men vad var ditt beräknade leveransdatum så jag kan interpolera lite

Lyckas inte hitta det ursprungliga datumet, men det var i början av Maj tror jag, jag beställde några min efter releasen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde i slutet av januari, hade estimerad månad juli som sedan specifierades till 18-28/7 men nu har det kommit ett mail om att ordern är på väg att behandlas för att skickas. Typ 1,5 månad i förväg.

Jag som hade tänkt vänta till efter E3, för att se om det kommer något nytt om Touch. Ni som fått den, är ni nöjda eller hade ni lika gärna kunnat vänta/låta bli? Jag känner ingen stark hype längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Beställde i slutet av januari, hade estimerad månad juli som sedan specifierades till 18-28/7 men nu har det kommit ett mail om att ordern är på väg att behandlas för att skickas. Typ 1,5 månad i förväg.

Typ samma här
(ska inte ropa hej för tidigt dock - frakten kanske tar en stund?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Samma här. Tog iof ett par veckor i alla fall innan HTC leverera Viven från det att man skulle se till att ha pengar på kontot de kan länsa

Har för mig de ska ha typ samma express frakt som HTC? Tog mindre än två dagar få Viven från när det skickades

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Är det någon med Nordea som lyckats få igenom sitt köp av Rift den vägen? Eller är det lönlöst och dags att föra över summan till PayPal istället?

Edit: Eller funkar det att bara byta till PayPal som betalningsmetod eftersom Visa-kortet för det kontot redan är kopplat till PP-kontot? Kommer pengarna då dras från kontot av Paypal istället när Oculus tar betalt från mitt PP-konto utan problem, eller blir det samma strul?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Är det någon med Nordea som lyckats få igenom sitt köp av Rift den vägen? Eller är det lönlöst och dags att föra över summan till PayPal istället?

Edit: Eller funkar det att bara byta till PayPal som betalningsmetod eftersom Visa-kortet för det kontot redan är kopplat till PP-kontot? Kommer pengarna då dras från kontot av Paypal istället när Oculus tar betalt från mitt PP-konto utan problem, eller blir det samma strul?

Om du byter till paypal så ska du inte ha problem har jag för mig

Permalänk
Avstängd

Skulle fått den idag men UPS levererar ju bara när normalt folk jobbar

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Skulle fått den idag men UPS levererar ju bara när normalt folk jobbar

Precis som Alla andra fraktbolag.
Chaufförer är ju vanligt folk med.
Ändra leveransadress till ditt jobb? Eller skriv en fullmakt om att lämna till grannen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Avstängd

Det sjuka är att företag envisas med att använda dem, de säljer ju för fan till privatpersoner

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Verkar vara många som fått mejlet "your oculus rift is shipping soon" men inget verkar ha hänt sedan dess. Ska bli intressant resten av veckan. Känns lite hånfullt om de verkligen skickar mejlet flera veckor i förväg. Mitt datum ligger annars på 4 juli - 14 juli men fick mejlet nu i lördags (11/6).

Permalänk

Fick mailet och dragna pengar i fredags (10/6) och tracking nummer på måndag, skickas från holland, leverans väntas på onsdag (15/6).
Hade est. lev datum 20-30/6, beställde 3 timmar efter förbokningen öppnat

Permalänk

Dom drog pengarna Måndag 13:e på eftermiddagen och idag hade jag Trackingnummer.
Beräknad lev Torsdag 16/6
Hade Estimated Shipingdate 30/5-4/6 men något var tydligen fel med betalningsalternativen enligt Oculus.
Surt att jag inte fått mitt Gtx1080 än bara.

Stavfel.
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

Jahapp, ute för leverans sedan 05.54, nu 22.35... tvivlar att det kommer innan dagens slut som utlovat... skönt att man varit hemma hela dagen helt i onödan...UPS - F-U!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

Jahapp, ute för leverans sedan 05.54, nu 22.35... tvivlar att det kommer innan dagens slut som utlovat... skönt att man varit hemma hela dagen helt i onödan...UPS - F-U!

Jag missade UPS, men dom var väldigt hjälpsamma när jag ringde till dom, jag fick t.o.m hämta den på terminalen om jag ville ring o hör med dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk

@Alto: Det är lugnt nu, dom kom kl 15 med paketet idag, men hade hellre gjort annat igår.
allt funkade sedan bra UTOM den där jäkla trådlösa dosan till Xbox kontrollern, vägrade funka... bra jobbat microsoft med win10 och Xbox one integrering... google lyckades dock hjälpa mig att hitta en drivrutin microsoft insisterade inte behövdes då den var "inbyggd" i win 10...

Sjukt sugen på touch kontrollern nu, saknar lite den biten för att få hela inlevelsen, tror det blir grymt bra med möjligheterna till fingergester, som var lite anledningen till att det blev riften för mig.

Permalänk

Jag hade också problem med att dongeln vägrade fungera. Fick tvinga win10 att leta efter drivrutinerna manuellt. Efter det fungerade det. Konstiga var att på min andra dator som kör samma version av Win10 fungerade den direkt.

Höl på att slänga den i väggen när man skulle felsöka. Microsoft insisterar på att drivrutinerna installeras automatiskt.
-men om dom inte gör det då?
-DOM INSTALLERAR AUTOMATISKT!
-Ehm.. Tack då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.