Oculus Rift tillgängligt för preorder.

Permalänk
Medlem

Fick också 16-26 Maj. Känns sådär lagom roligt.

Permalänk
Medlem

Min rift kommer imorgon!

Permalänk
Medlem

Själv fick man uppdaterat datum till 6-20-2016 - 6-30-2016 perfekt till semestern tur att sambon också är gamer/teckie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Min var beräknad till juli tidigare och jag fick 7/18/2016 - 7/28/2016. Förhoppningsvis hinner AMD/NVIDIA släppa nya grafikkort innan dess

Visa signatur

MB: ASUS Z170-A | CPU: Intel i5 6600K, Stock | RAM: 2*8GB Corsair DDR4|GPU: Asus MSI 1070 GamingX | PSU: Corsair 600W G-series 80 Plus | CHASSI: Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fick också uppdaterat leveransdatum idag.

6130000 29 XXXXX

Estimated Ship Date: 5/16/2016 - 5/26/2016.

Jag har också ordernr 6130000 29 XXXXX men jag fick estimated 30maj - 9 juni. Vilken ordertid har du? Jag har +42min

Värt att nämna är dock att flera personer som fått estimated 5maj-12maj fick sina ordrar skickade idag, så det verkar som att dom har kryddat estimates lite för att vara på den säkra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alto:

Jag har också ordernr 6130000 29 XXXXX men jag fick estimated 30maj - 9 juni. Vilken ordertid har du? Jag har +42min

Värt att nämna är dock att flera personer som fått estimated 5maj-12maj fick sina ordrar skickade idag, så det verkar som att dom har kryddat estimates lite för att vara på den säkra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du om man får en förvarning? Tänkte på att dom drar stålarna när dom skickar, skulle vara typiskt att dom rensar kortkontot

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@Alto: Jag fick aldrig något bekräftelsemail, så jag vet inte exakt när den trillade igenom. Jag fick försöka många gånger.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

@Alto: Jag fick aldrig något bekräftelsemail, så jag vet inte exakt när den trillade igenom. Jag fick försöka många gånger.

Ah okej, du kan dock kolla ordertiden genom order history på oculus hemsida, men det är lite pilligt.

Guide här om du orkar: https://m.reddit.com/r/oculus/comments/4cl56j/order_shipments...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alto:

Jag har också ordernr 6130000 29 XXXXX men jag fick estimated 30maj - 9 juni. Vilken ordertid har du? Jag har +42min

Värt att nämna är dock att flera personer som fått estimated 5maj-12maj fick sina ordrar skickade idag, så det verkar som att dom har kryddat estimates lite för att vara på den säkra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Typ exakt som du på samtliga delar, ordernummer, eta och ordertid.

Permalänk
Medlem

Jag fick 23:e maj - 2:a juni med ordernummer 613000029xxxxx.
Kommer inte ihåg exakt tid men fick bekräftelsemailet +35 minuter

Permalänk
Medlem

För en timme sedan fick jag ytterligare ett mail, fast som hette "Your Order Update", och "This is a notification that your order has been updated.". Kan dock inte se att något alls har uppdaterats. Någon annan som fått liknande?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jo fick det också dock ingen skillnad i skeppningsdatum

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, fick också det mailet. Fick hjärtat i halsgropen då jag hoppades de uppdaterat status till närmare tid men icke sa nicke.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Fick samma mejl den 12/4. Sen Order processed den 15e och pengar reserverades. Den 17e kom mejlet med fakturan med tracknr. Senare under dagen såg man att den var skickad. Den kommer imorgon. Skickas från Holland. Trodde det skulle ta typ 2-3 veckor. Uppdaterad leveranstid var först den 9/5. Ordern är i 613000028XXXXX batch. Det verkar komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Fick samma mejl den 12/4. Sen Order processed den 15e och pengar reserverades. Den 17e kom mejlet med fakturan med tracknr. Senare under dagen såg man att den var skickad. Den kommer imorgon. Skickas från Holland. Trodde det skulle ta typ 2-3 veckor. Uppdaterad leveranstid var först den 9/5. Ordern är i 613000028XXXXX batch. Det verkar komma igång.

Kul att det är på väg!

Skulle du kunna kolla vilken tid din order gick igenom? guide här: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4cl56j/order_shipmen...

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alto:

Kul att det är på väg!

Skulle du kunna kolla vilken tid din order gick igenom? guide här: https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4cl56j/order_shipmen...

Såhär ser det ut:

1452096724
Is equivalent to:
01/06/2016 @ 4:12pm (UTC)

Konstigt nog står det Country "US" i första dropdown "(orderID number) > " .

Jag fick egentligen aldrig något mejl om 1-3 veckor liksom de står på reddit tråden. Utan först ett mejl om att Order status skulle uppdateras den 12/4. Den 12/4 fick man ett mejl att Order status har uppdaterats, då kunde man så småningom se 9/5 som leveransdatum. Sen Order Confirmation mejl den 15/4. Faktura med tracknr och kod till EVE Valkyrie den 17/4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Såhär ser det ut:

1452096724
Is equivalent to:
01/06/2016 @ 4:12pm (UTC)

Konstigt nog står det Country "US" i första dropdown "(orderID number) > " .

Jag fick egentligen aldrig något mejl om 1-3 veckor liksom de står på reddit tråden. Utan först ett mejl om att Order status skulle uppdateras den 12/4. Den 12/4 fick man ett mejl att Order status har uppdaterats, då kunde man så småningom se 9/5 som leveransdatum. Sen Order Confirmation mejl den 15/4. Faktura med tracknr och kod till EVE Valkyrie den 17/4.

Tack för att du kollade då fick du igenom din order 12 minuter efter att pre-ordern öppnade, jag fick min igenom 42 minuter efter så du är lååångt före mig även fast jag har 29xxx ordernummer

Country: null står det för mig i första dropdownen, så det känns inte som att den spelar någon roll. under shipping_address och country_code står det SE för mig, så dom har säkert koll.

skriv gärna vad du tycker om den när den landat och du hunnit köra några dar

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem

För drygt en timme sedan uppdaterades min order och pengar drogs från Paypal. Har batch 29.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Jag fick meddelande om att dom inte kunde dra pengar från mitt visa kort via nordea :(. Nån som har beställt oculus via nordea som fått igenom betalningen? Jag har varit i kontakt med nordea och dom hade spärrat betalningen pga man bara tillåter säkra köp. Detta skydd går endast att låsa upp 1 timme åt gången och jag har ingen aning om när oculus kommer försöka dra pengar nästa gång :(. Jag har ändrat till min paypal. Men enligt Nordea skulle in det spela nån roll för när paypal försöker dra pengar kommer samma problem uppstå att kortet måste låsas upp. Jag har batch 30. Men nu blir jag väl framflyttad till nästa batch.

Ni som har fått igenom eran betalning. Vilken bank använder ni ? Visa eller mastercard ?

Permalänk
Medlem

@riderx Jag betalade med Paypal kopplat till SAS Eurobonus Mastercard.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Någon som har betalt via SEB?

Undrar om man skall informera sin bank om att det kommer dras pengar under juli och isf vad är det man skall ge dom för info?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min Rift är skickad!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Jag fick meddelande om att dom inte kunde dra pengar från mitt visa kort via nordea :(. Nån som har beställt oculus via nordea som fått igenom betalningen? Jag har varit i kontakt med nordea och dom hade spärrat betalningen pga man bara tillåter säkra köp. Detta skydd går endast att låsa upp 1 timme åt gången och jag har ingen aning om när oculus kommer försöka dra pengar nästa gång :(. Jag har ändrat till min paypal. Men enligt Nordea skulle in det spela nån roll för när paypal försöker dra pengar kommer samma problem uppstå att kortet måste låsas upp. Jag har batch 30. Men nu blir jag väl framflyttad till nästa batch.

Ni som har fått igenom eran betalning. Vilken bank använder ni ? Visa eller mastercard ?

Det är därför jag inte tar sånna här betalningar på mitt nordeakort

Använder kreditkort till det sen betalar av det nästa månad. Blir aldrig problem

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft min CV1 i ca en vecka.

Angående leverans och betalning. :
Betalningen gick igenom via Swedbanks mastercard utan problem (hade lite ångest om det skulle gå igenom) och den var framme bara någon dag efter att den var skickad.

Jag har haft en Dk2 i 1.5 år och efter första perioden med experimentering med olika demos, Alien isolation och lite andra spel via VorpX har jag mer eller mindre endast använt det för Assetto Corsa och Project Cars. Har en 2700k@ 4.7 och körde med gtx680 sli tills oculus uppdaterade sin runtime och extended mode upphörde varefter PCars slutade stödja SLI. Detta passade bra med lanseringen av 980ti SC och gick gick över till det istället. Sen dess kör jag en win10 install med senaste runtime för PCars och en win 8.1 med 0.7 för Assetto Corsa. Hade redan uppdaterat till 1.3 runtime vilket totallt dödade allt tracking latency även när man hade dålig fps.

Unboxing och setup
Första intrycket var riktigt bra. Även om man hade sett lite unboxing videos så kändes det riktigt skönt att öppna lådan. Plastet kring kablarna var lite väl jobbig att blocka bort. Kopplade bort min DK2 och körde igång med installationen. Fick inte igång fjärrkontrollen, det går inte att bara dra ut plastet utan hela baksidan ska glida av och man ska lyfta ut batteriet och ta bort plastet (lite dåligt med instruktioner där).

Det var lite förvånande att se att appen hittar två olika sensorer, visste inte att det finns sensor ochså i HMD. Lite störigt med USB2 varningen även om den är kopplad till usb3 ( konstigt nog är det inga problem för HMD sensor). Under setup så vill den att man skulle stå upp när sensorn skannar vilket kändes lite konstigt då jag tänkte mest sitta ner. Den ville inte se mig i början och man fick vinkla den lite och försöka i ett par minuter. Som ni kan förstå är man lite väl ivrig att komma igång och det hela tog inte så lång tid.

Jag hade förväntat mig att HMD skulle vara lätt att anpassa. Det kändes väldigt lätt och jag tyckte om både tyget och mekanismen de valde för att spänna fast HMD. Spontant så tykte jag inte als om hörlurarna. Sen visar det sig att det inte als var så sjävklart att får rätt passform. Sweetspot för focus är större än DK2 men det kändes som om HMDn gled ner typ 5mm från oprimalt och man fick höja ögonbrynen hela tiden för att hamna i rätt focus vilket ganska snabbt gav träningsvärk i bakhuvudet. Så småningåm så har jag hittat ett sätt att få bra passform som fungerar bra utan justeringar men det var inte så självklart som jag trodde. Jag trorr att knäppet är att den bakre triangel ska hamna långt ner mot bakhuvudet för att det ska fungera bra.

LCDs
Blev lite förvånad i de första mörka scener. Det här kan inte vara sant tänkte jag. Extremt backlight bleeding och höger skärm ljusare än vänster. Det ser nästan ut som om man ser damm på andra sidan av linsen. Lite mer om detta senare.

Content
Blev ändå lite imponerad av alla intro demos, ffa T-rex. Även om man hade redan smakat en del VR innan så fick man lite av den här första gången känslan igen. 360 videos och bilder tyckte jag var alltför lågupplöst och det blir inget för mig tills man får ihopå riktigt 3d. Lucky's tale tyckte jag var suverän demonstration om hur bra VR kan vara med plattform spel. Jag vill spela diablo och warcraft III och supermario och Baldurs gate och Commandos och .... Det kan bli superba med nuvarande kontrollers men lyckas man få ihop det med rifts kontrollers i framtiden så... Valkyrie är ok men inte my cup of tea. Farlands och demos är roligt som techdemos kanske längre om man inte har haft en Dk2. Efter en timme är det att ta fram kreditkortet om du ska komma vidare. Väntar lite reviews innan jag går loss.

Sen dags för pCars. Ser mycket bättre ut, man kan se sina bromspunkter bättre. Reflexions är tydligare och man får inte ont i nacken som med Dk2. Ändå är det inte imponerande bättre. Man känner för att skruva upp AA hela vägen. Fortfarande är abberation inte helt hundra och det ser kantigt ut kring träden. Det är inte allt als på samma nivå som den perfekta Lucky's Tale. En 980ti orkar inte maxa spelet. Jag tror att det ligger lite på spelets sida och det kommer att bli bättre framöver.

Behövs kontrollers?
För min del har jag min ratt och de som ska lira flygsimulatorer klarar sig bra. Men i övrigt kändes det som något saknades. Det var mer som en uppdaterad Dk2.

Hörlurar
Efter första dåliga intrycket måste jag säga att man uppskattar att man inte blir varm om öronen och man kan höra bakkrunden medan man får helt ok ljud(är ingen audiophil direkt). Det känns mer och mer rätt faktiskt.

SDE
Mer eller mindre borta. Om du ska svara på frågan dock så går det att se om du tittar efter det.

God rays
Första gången man ser det blir man förvånad. Man skulle kunna säga att det är irriterande i nivå med SDE på DK2. Så småningom så ser man dock mindre och mindre av det och det märks ffa vid väldigt ljusa bakgrund.

Defekt LCD
Andra kvällen tar man av sin HMD och plötsligt flimrar det som fan för höger öga. Sätter in en av mina 680 men problemet kvarstår (btw en 680 ger orkar inte riktigt luckys tale). Läser runt. Finner info om att man kan köra en clean install på sina nvidia drivrutiner om man upplever brightness i mörka scener. Därefter är vänster LCD helt svart i mörka scener men höger flimrar vidare och är dessutom grön i svarta scener med individuella svarta pixlar. Kontaktar support med bilder och video och de svarar inom en dag och vill ha lite diagnostic logs. Efter 2 dagar så är plötsligt flimret borta men det uppkommer ett flertal horisontella statiska svarta linjer. Efter någon timme är de svarta linjerna borta, ersatta av mindre horisontella distorsionslinjer. Det går att använda men är inte optimalt. Informerar support med bilder och de svarar inom ett dygn att de undersöker saken och kommer att höra av sig. Jag väntar lite till med bedömning och att lägga upp bilder och videos. Får se hur de hanterar detta, de verkar proffsiga än så länge. Råkar ni ut för något linkande så säger många att man kan begära refund inom 13 dagar.

Permalänk
Skrivet av riderx:

Jag fick meddelande om att dom inte kunde dra pengar från mitt visa kort via nordea :(. Nån som har beställt oculus via nordea som fått igenom betalningen? Jag har varit i kontakt med nordea och dom hade spärrat betalningen pga man bara tillåter säkra köp. Detta skydd går endast att låsa upp 1 timme åt gången och jag har ingen aning om när oculus kommer försöka dra pengar nästa gång :(. Jag har ändrat till min paypal. Men enligt Nordea skulle in det spela nån roll för när paypal försöker dra pengar kommer samma problem uppstå att kortet måste låsas upp. Jag har batch 30. Men nu blir jag väl framflyttad till nästa batch.

Ni som har fått igenom eran betalning. Vilken bank använder ni ? Visa eller mastercard ?

Har sett fler som haft problemet med Nordea som köpt Vive och Rift.

Reddit
Reddit
Reddit
Reddit
Samlingstråd ang Viveförbokningar i Sverige
Reddit

I en av trådarna föreslår någon att man ska skapa ett script med ett program som körs varje timme på datorn och öppnar kortet för köp. En person i en annan tråd skriver att det sättet fungerat för honom/henne.

Vad jag förstår blir man inte skjuten bakåt i ledet i förbokningar om inte Oculus försökt dra pengar och misslyckats. Så uppdaterar man betalningsinformationen innan det händer kanske man inte förlorar sin plats. Vet inte hur Paypal fungerar, om det kan kringgå Nordeaproblemet.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trenchant:

Har sett fler som haft problemet med Nordea som köpt Vive och Rift.

Reddit
Reddit
Reddit
Reddit
Samlingstråd ang Viveförbokningar i Sverige
Reddit

I en av trådarna föreslår någon att man ska skapa ett script med ett program som körs varje timme på datorn och öppnar kortet för köp. En person i en annan tråd skriver att det sättet fungerat för honom/henne.

Vad jag förstår blir man inte skjuten bakåt i ledet i förbokningar om inte Oculus försökt dra pengar och misslyckats. Så uppdaterar man betalningsinformationen innan det händer kanske man inte förlorar sin plats. Vet inte hur Paypal fungerar, om det kan kringgå Nordeaproblemet.

Lycka till!

Jag har varit i kontakt med Oculus support. Man förlorar inte sin plats i kön.
Däremot får jag vänta tills nästa batch kommer till mitt område. Dvs, jag får min rift senare, . Hade det inte strulat med Nordea hade jag haft den nu. Så nu får man bara snällt sitta och vänta. D
Jag har lagt in min farsas OKQ8 kredit kort och hoppas att det ska fungera bättre. Orkar inte skaffa ett eget bara för detta köp. Det var en vecka sen jag uppdaterade mina kortuppgifter och än har dom inte försökt dra pengarna på nytt. Dumt att man inte kan betala på vanligt sätt i förväg.

Permalänk
Medlem

Fick min Rift igår, hämtade den på UPS på Arlanda. Dessvärre har min bil gått sönder, så jag fick improvisera lite. Jag var dock lite orolig att i ett gupp på E4:an i 110 km/h skulle en Rift spridas för vinden...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Idag var det äntligen min tur att få leverans. Fick min bekräftelse 20 minuter efter att förhandsbokningen öppnade. Var en lång väntan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Idag var det äntligen min tur att få leverans. Fick min bekräftelse 20 minuter efter att förhandsbokningen öppnade. Var en lång väntan

Släng gärna in ett omdöme med. Själv funderar jag på att avboka min (leverans slutet av juli). Tror helt enkelt att utbudet är för kasst för att det ska vara värt det och att nyhetens behag kommer klinga av ganska fort. Dessutom sitter jag med ett GTX 770 så det skulle kräva att hiva pengar på en GPU som jag i övrigt inte har så stort behov av med min 1680x1050-skärm.