Permalänk
Medlem

Router med speciella krav - pfSense?

Hej! Jag behöver en router med konfigureringsmöjligheter utöver det vanliga.
Jag har en inkommande lina med "några hundra Mbit" som jag behöver routa ut till 5 olika nätverk med olika prioriteter enligt nedan.

1. Ett wifibrygga med Ubiquiti Nanostation Loco M2 som kommer ha en videoström, dvs en relativt jämn last på någon Mbit.

2. Typ som ettan dock en längre brygga så kommer troligen köras i några lägre kvalitet.

3. Trådat nätverk till en switch och ut till några datorer varav en kommer ha en videoström stående på hela tiden. Kommer troligen vara några fler datorer på denna nivå med en del filöverföringar (bilder och htmlfiler) mot internet. Går det att ge videoströmmen (som ligger på TCP 1935) prioritet över filöverföringarna? Från dessa datorer kommer det köras teamviewer för att fjärrstyra datorer på nätverk 1 och 2 samt ut över internet.

4. Wifi till några datorer, som förmodligen kommer surfa och ladda upp någon bild då och då.

5. Wifi till "konkurrenter" som vi måste tillhandahålla men dessa ska inte kunna belasta nätverket på ett sådant sätt att vi störs utan detta nätverk ska få bandbredd "som finns över".

Nätverk 4 och 5 kommer alltså stötvis ha rätt hög trafik men dessa får inte störa de tre första.

Jag har en ide om att man tar en dator med en cpu med minst 2 kärnor (beroende på vad man kan tänkas hitta) samt Intel nätverkskort på moderkortet, monterar in ett nätverkskort Intel Quad port i340-T4 eller Intel Quad port i350-T4 (om någon av dessa funkar med pfSense), samt något billigt Intel Gbit nätverkskort för att få en 5:e port. Sedan köra pfSense på denna maskin om den går att konfigurera enligt ovan.

Finns det någon enklare lösning på detta problem än min ide så dela gärna med er!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Är det fem fysiskt separerade nät eller fem VLAN?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

@JenzA: Alltså, det blir väl fem VLAN(??), de behöver dock inte vara separerade från varandra, det är ingen känslig information i rörelse, ev. från våra konkurrenter på 5 skulle det kunna vara, men det är inte på något sätt mitt problem. Enda anledningen till att det bör separeras som jag ser det är för att de på 4 och i synnerhet 5 inte ska kunna belasta internetuppkopplingen på ett sådant sätt att det ger oss problem. Nätverk 3, 4 och 5 kommer användas i samma rum troligtvis till viss del av samma personer (iaf på 3 och 4) utan de olika numrena representerar hur "kritiskt" det är för vår verksamhet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Alternativt kör du någon linux. Kolla på http://lartc.org/ om hur du konfigurerar en linuxbaserad router.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

inte ska kunna belasta internetuppkopplingen på ett sådant sätt att det ger oss problem.

Vad du nog är ute efter är att konfa upp traffic shaping i pFsense. Där du delar upp det i subnät där du definierar att x nät får bara ut en viss hastighet per ip. Vlan i sig kanske du inte behöver mer än att köra "router on a stick" med vlan subinterface, annars behöver du flera nätverkskort i pFsense servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Alternativt kör du någon linux. Kolla på http://lartc.org/ om hur du konfigurerar en linuxbaserad router.

Jag ska kika på det!

Skrivet av VexedRelic:

Vad du nog är ute efter är att konfa upp traffic shaping i pFsense. Där du delar upp det i subnät där du definierar att x nät får bara ut en viss hastighet per ip. Vlan i sig kanske du inte behöver mer än att köra "router on a stick" med vlan subinterface, annars behöver du flera nätverkskort i pFsense servern.

Måste jag ha fem olika nätverkskort eller går det med de jag tog som exempel i början med 4 portar plus 1 extra?
Men mitt problem går alltså att lösa på ett vettigt sätt i pfSense?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Behöver det vara itx? klarar du dig med micro-atx så kolla på asrock q1900m och släng på två eller tre hp nc360t dual-nics om du behöver många nics. Den har en fysisk 16x pcie men elektriskt sett är den bara 1x. men med ett dual-nic per 1x borde du klara dig utan problem.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Behöver det vara itx? klarar du dig med micro-atx så kolla på asrock q1900m och släng på två eller tre hp nc360t dual-nics om du behöver många nics. Den har en fysisk 16x pcie men elektriskt sett är den bara 1x. men med ett dual-nic per 1x borde du klara dig utan problem.

Har inga krav på storlek, itx eller eatx kvittar, funktion över form. Den kommer inte användas 24/7 utan endast under ett evenemang under ett par dagar varje år.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Du kan köra router on a stick och en billig gigabit vlan-switch. Switchen taggar packeten som går in mot pfsense med ett sk. vlan och även på andra hållet. Sedan skickar du ut ottagad trafik från de olika strömmarna till olika portar beroende på vilket nät. Då klarar du dig på 1-2 nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Kommer denna göra det jag önskar?
http://www.inet.se/produkt/5402739/ubiquiti-edgerouter-x-sfp#...
Den verkar ha stöd för vlan och har tillräckligt många portar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.