Följ Black Friday på SweClockers

Permalänk
Medlem

Förstår inte hetsen eller hypen kring det här. Rea som företeelse finns inte idag. Förr handlade det om att sälja av överblivna varor på lager, realisera kapital, men idag jobbar ju alla enligt just-in-time och får typ 3 prylar i restlager på ett år. Marginalerna på elektronik är ju dessutom obefintliga till att börja med, så vad förväntar sig folk egentligen?

Jag förutspår stora rabatter på överprisade hushållsmaskiner och kanske en eltandborste eller så, men lycka till allihop!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Tycker reor överlag blivit bleh.
T.ex komplett, samma reor titt som tätt men olika namn.
sist jag personligen köpte något på en rea var steam rea när jag ändå ville ha ett nytt spel.

att spontanshoppa på rea har man i princip inte gjort på evigheter då det skiljer inte sig så värst mycket mellan "rea" och originalpris, så då kan jag lika gärna vänta tills behovet kommer OM det skulle dyka upp.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Förra årets rea var inte direkt mycket att hänga i julgranen.

Vågar vi hoppas på lägre priser i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Förra årets rea var inte direkt mycket att hänga i julgranen.

Vågar vi hoppas på lägre priser i år?

Kan man acceptera att priset på de flesta elektronikvaror är något högre i år pga dollarn så kanske det kan finnas ett och annat guldkorn. Men överlag är det nog som vilken annan så kallad rea som helst skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Blir nog nytt moderkort och CPU. Kanske även nytt grafikkort om priset är rätt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Förstår inte hetsen eller hypen kring det här. Rea som företeelse finns inte idag. Förr handlade det om att sälja av överblivna varor på lager, realisera kapital, men idag jobbar ju alla enligt just-in-time och får typ 3 prylar i restlager på ett år. Marginalerna på elektronik är ju dessutom obefintliga till att börja med, så vad förväntar sig folk egentligen?

Jag förutspår stora rabatter på överprisade hushållsmaskiner och kanske en eltandborste eller så, men lycka till allihop!

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, ibland är det bra reor, ibland är det som många säger, att något reas till ordinarie pris.
Man har ju prisjakt till hjälp. Men jag anser att man inte bör köpa bara för att det är billigt. Däremot kan man ha en lista på vad man behöver och köpa inom ett tidsfönster och råkar det vara en rea på lämplig produkt, varför inte köpa då?

Ex förra vintern var jag ute efter att köpa en ultrabook inom prisklassen 4-8k. Under januari såldes Surface Pro 2 med i5, 8 GB och 256 GB SSD ut för 4990 kronor. Det passade mig perfekt, särskilt eftersom jag länge varit intresserad av Surface (och jag är mkt nöjd med mitt köp). Hade rean istället varit på en tjock släpbar speldator hade jag inte köpt, då det inte passade mina behov, och om rean inte alls funnits hade jag köpt en dyrare liknande vara litet senare. Surface Pron hade ju bara några veckor innan kostat omkring 8-10k så jag tycker det var en schysst rea...

Ett annat exempel är nu då min mobil är 2 år gammal och tyvärr har wake/sleepknappen börjat glappa och reagerar inte alltid. Som tur är så kan jag dubbeltrycka på skärmen för att väcka enheten, men det är ändå lite irriterande. Samtidigt har jag tappat den många gånger så den börjar se rejält sliten ut (även om inte skärmen är spräckt). Jag kan mycket väl tänka mig att leva med denna enhet som den är i 1-2 månader till. Men om det kommer upp en vettig förra-årets-premiumlur för omkring 2000 kronor så slår jag till! Om detta blir under black friday, mellandagsrean eller januarirean (denna brukar ha bäst erbjudanden anser jag) får vi se. Eller så blire att jag köper en mellansegmentsprodukt till ordinarie pris. Vi får se.

Så, reor kan vara vettiga. Men man bör alltid undvika köpa "bara för det är billigt" och sen ha det liggande i någon låda...

Permalänk
Inaktiv

Ska köpa 4 gtx 980ti tänkte jag.
2 till mig och 2 till grabben.

Permalänk
Medlem

Ska hålla koll efter någon TV. Ska flytta in i nytt och tänkte köpa någon 65" tror jag.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Inaktiv

Såg i mailen nu att några företag startat rean redan och den hetar Black week. Skynda fynda gott folk.

Permalänk
Medlem

Skulle onekligen vara intressant o se en jämförande lista på de produkter som på "black friday" har ett nedsatt pris. Att man jämför priserna före, under och efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Skulle onekligen vara intressant o se en jämförande lista på de produkter som på "black friday" har ett nedsatt pris. Att man jämför priserna före, under och efter.

Prisjakt hade ju det så förra året på mellandagsresan (åtminstone jämförelse pris före och nu).

Eller ja, dom har det ju egentligen nu med året om, http://www.prisjakt.nu/dagens_deals/

Gäller dock inte den specifika butiken utan alla...

Problemet med den listan är dock att det kan vara lite halvskumma varor med ibland som känns missvisande.

Permalänk
Medlem

Kanske Syndicate för 249kr? Har för mig jag köpte Unity för just 249kr förra året och det är väl ungefär vad det är värt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

De här uppskattas bra initiativ av sweC!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Oftast bara massa skit som är ointressant men kommer det någon bra deal på ett 980 ti/IPS Swift så kanske det blir nåt.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag planerar att köpa en TV som julklapp till någon. Hoppas jag hittar något intressant på Black Friday.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Blir nog minst 50% på allt hos alla i år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Blir nog nytt moderkort och CPU. Kanske även nytt grafikkort om priset är rätt.

För din del räcker det med ett nytt grafikkort om du inte har problem med ditt moderkort eller din processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Är intresserad av en ny skärm modell större, gärna en ultrawide men inte någon 12 000 kr skärm utan det räcker med 60Hz för mig och IPS.

Permalänk
Medlem

Köper en Sony DSC-RX100 i julklapp till mamma om den reas annars köper jag en i alla fall lite senare. Möjligt att jag köper något på Steam som t.ex. Dirt Rally.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Får se om det kanske blir någon hyfsad rea på TV eller PS4, annars får man vänta till mellandagarna.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Kommer det någon trevligt skärm så kanske man slår till!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Tja mitt GTX 970 är nu ett år gammalt och köptes för 2600 på en black friday :D, så nog kan det dyka upp bra erbjudanden igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Letar efter en till CPU kylare och PSU så blir att hålla ögonen öppna på fredag.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Tycker alla "Black friday" trams som andra länder bortsett från USA håller på med är helt meningslöst.

10-50% rabatt, 15% rabatt på ett 980ti? Oh wow! Som ni hade senaste månaden under whatever rea?!

Tycker det bara är skam att försöka säga att detta är något likt Black friday.
Fram med like 50-90% Rabatt så ändra jag min åsikt.

Permalänk
Medlem

Black friday är min favorit-fredag. Där kan jag få två procents rabatt på hela brödrost-sortimentet!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en i5 4690K samt ett MSI Z97 Mpower förra året på BF för 1590 respektive 1490. Det tycker jag är rätt bra.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Inaktiv

haha black friday i sverige är inte samma black friday som i usa

förstår inte varför det heter black friday här heller, ha så kul med er 2% rabatt

Permalänk
Medlem

Alla pengar hamnar just nu i garaget.. men dyker någonting jag vill ha dit upp på rean så kan det bli ett köp! ("tyvärr" så har jag redan en vettig stereo där, annars hade det varit givet)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ska köpa 4 gtx 980ti tänkte jag.
2 till mig och 2 till grabben.

Adoptera mig?

Ont: Hoppas på bra priser på arbetsminnen.

Visa signatur

a,,x

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

haha black friday i sverige är inte samma black friday som i usa

förstår inte varför det heter black friday här heller, ha så kul med er 2% rabatt

Borde heta Nice Friday.

Vad är så svart och ont med nånting så bra?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil