Google: "Billiga kablar för USB Type-C är rentutav farliga"

Permalänk
Medlem

Köpte precis 10 stycken micro usb till typ c-adaptrar, för att ladda typ c-telefoner med micro usb. Gav 70 kr för det, vågar jag inte använda dessa nu alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeOj:

Köpte precis 10 stycken micro usb till typ c-adaptrar, för att ladda typ c-telefoner med micro usb. Gav 70 kr för det, vågar jag inte använda dessa nu alltså?

USB2 eller 3.0? I så fall bör det inte vara någon fara, så länge du inte fulmoddar en laddare.
Faran gäller ju att använda "(Power Delivery, Alternate Mode, USB 3.1)" genom en undermålig kabel.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det här är en seglivad myt. Du har nästan rätt, men eftersom I (ampere) står i relation till V och R så kan visst höga V leda till att I blir högt p.g.a hur kroppen varierar i R. I = V/R. Alltså ju högre V vid samma R desto högre I. Kroppens resistans kan dessutom sjunka vid elchocker och ger därför ännu högre I. Anledningen till att du klarar 10kV statisk elektricitet eller ett högvoltselstängsel beror på att pulserna är så pass korta.

https://www.youtube.com/watch?v=8xONZcBJh5A

Lista över enheter, namn och beteckningar.

V volt, spänning, betecknas U (ibland V men det är bara förvirrande IMO)
A ampere, ström, betecknas I
(tänk dig ohmega-tecken här), Ohm, resistans, betecknas R
W watt, effekt, betecknas P

U=R*I
P=U*I

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Jasså?
12V kan räcka, speciellt om batteriet har upp mot 3KA i kortslutningsström.
Är strömmen hög nog så händer det grejer. Använd Ohms lag så ser du det själv
Motsäger inte att de 20V i DENNA applikationen är ofarligt. Bara det att du bör inte uttala dig så generellt.

70aH menar du och hanterar du det på fel sätt kan en urladdning generera runt 1KA i ett vanligt våtbatteri.

Jag har själv ett 18Ah-batteri här som har 150A i CCA och 1.2KA i kortslutningsström.
Har även ett 48Ah-batteri som lämnar 330A i CCA och 2.4KA i kortslutningström.
Detta är ett par rätt extrema AGM-batteri med extremt låg inre resistans så de kan ladda ur sig mer likt en kondensator än vad våtbatterierna kan göra.

http://www.odysseybattery.com/extreme_battery_specs.aspx

Lär dig förresten skillnaden på amperetimmar (Ah) och ampere (A).

Kortslutningsströmmen på så låga spänningar är helt oväsentlig när det gäller personskador. Använder du Ohms lag så ser du att även om vi räknar lågt på kroppens resistans så är 12 volt fortfarande aldrig farligt.
12V / 1000 ohm = 0,010A.
Alltså: strömmen begränsas av kroppens resistans till 10mA oavsett hur många Ampere strömkällan kan ge. Och då är resistansen otroligt lågt räknad, i själva verket är hudresistansen oftast någon tiopotens högre.

Har du en fast spänning så styr resistansen hur mycket ström som max kan förmedlas, inte strömkällans maxström.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Wow... så mycket okunnigt folk om el.
12V spänning kan inte göra ett jota på en människa oavsett om den har kapacitet att ge 1000A.
Det är fel att säga att strömmen dödar och inte spänningen. Utan spänning får du inge ström.

Kan kolla på denna video och även hans andra grejer som handlar mycket om just elektricitet.
https://www.youtube.com/watch?v=XDf2nhfxVzg

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

För er som tror att 20V och 3A är dödligt är ute och cyklar. Som alla skriver, kroppen utgör för stort motstånd så spänningen a 20v orkar inte pressa genom strömmen i kroppen. Jag testade i skolan för hmm 15 år sen Och kom då fram till att runt 70V så börja det kittla i kroppen. Då var jag torr, när jag var blöt om händerna så var det runt 50v om jag inte missminner mig.
Om du på något sätt ska känna av 20v a 3A så sätt + och - på tungan...

EDIT: Glömde nämna att kittlingar kommer vid run 2 mA. Och kroppens motstånd är ca 100Kohm. Lite beroende på vart man mäter (hand-hand, hand-fot).

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Runt 10mA brukar vara gränsen för vad som max bör gå genom kroppen, över 20mA tappar du förmågan att släppa taget om du håller i något som är strömförande. Över 30mA kan vara livsfarligt.

Kroppens resistans är mycket hög så i princip allt under 70-100 volt är oftast ofarligt vid hudkontakt.
Om man däremot bryter huden så kan resistansen minskas mycket. Tex om du för ström genom sår, nålar i huden, blöt hud, får i dig ström genom slemhinnor och liknande.

Högre spänning >500-600v kan göra så att det drabbade området i huden tappar mycket av sin resistans pga hudnekros vilket kan göra att även lägre spänningar kan börja skada kroppen och att strömmen ökar.

Om du bara tar med torra händer på en strömkälla som kan ge 5V och fyrtio tusen miljarder Ampere så kommer inget alls att hända oavsett hur länge du håller.

Sen är det inte bara så enkelt, dödligheten är också beroende av tiden.
10ms med 1A genom kroppen är ungefär lika skadligt som 10s med 50mA.
Många TENS-maskiner pulsar nivåer som normalt skulle vara skadande men i mycket korta intervaller vilket gör det ofarligt.
Strömmar under 20mA skadar i princip aldrig kroppen även om de kan göra ont.

TL;DR;
Resistans och spänning styr strömmen.
Strömmen och tiden dödar!

PS. Detta gäller AC men AC är också farligare så det är bäst att räkna med AC istället för DC för att ha lite marginaler.

Grymt bra inlägg!

Fråga:
De flesta verkar basera riskerna vid 230 eller 10 kV, men är riskerna lika stora vid 150 V och 80 mA jämfört med 10 kV och 80 mA även fast effekten är så mycket mindre? Jag hade för mig att det var effekten som faktiskt dödade, men precis som du skriver att det krävs en tillräckligt hög spänning ändå.

Edit: Verkar vara 80 mA enligt de källor jag nu hittar på webben, ändrat till det istället i mitt exempel (från 30 mA).

Edit2: Räkna bort eventuell hudnekros osv i detta exempel.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Vill du vara på den säkra sidan bör du enligt Leung undvika kablar från CableCreation, Monba, Kupx, Juiced Systems, Orzly och TechMatte. I stället rekommenderas kablar från Frieq, Belkin och iOrange.

Skrivet av Tony32:

Varför inte nämna de tre kablar som håller måtten? >.<

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

Säljsnack för att få oss att köpa dyra kablar. Blir deltaco för min del ingen skillnad . Köp inte skitsnacket

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Tyckte väl att det lät lite farligt att köra 100W i en USB-kabel.

Det är säkert om kabeln följer USB Type-C standarden, det är det som är hela grejen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Grymt bra inlägg!

Fråga:
De flesta verkar basera riskerna vid 230 eller 10 kV, men är riskerna lika stora vid 150 V och 80 mA jämfört med 10 kV och 80 mA även fast effekten är så mycket mindre? Jag hade för mig att det var effekten som faktiskt dödade, men precis som du skriver att det krävs en tillräckligt hög spänning ändå.

Edit: Verkar vara 80 mA enligt de källor jag nu hittar på webben, ändrat till det istället i mitt exempel (från 30 mA).

Edit2: Räkna bort eventuell hudnekros osv i detta exempel.

Om vi antar att kroppens resistans är 10kOhm och strömmen max 80mA så kan vi göra lite exempelräkningar.

150V / 10000 ohm = max ström 15mA. 15mA kommer att gå genom kroppen, inte dödligt men gör ont.
10000V / 10000 ohm = max ström 1000mA. 80mA kommer att gå genom kroppen och kan vara dödligt.

Med en fast spänning(V) så styr resistansen(ohm) den maximala strömmen(A).

Om man skulle ge sig in i ett tankeexempel att man hade en strömbegränsad strömkälla som alltid ger 10mA oavsett spänning så blir det lite luddigare och jag har svårt att hitta exempel i litteraturen. 10mA är i sig inte dödligt men effekten blir ju rätt hög och här hittar jag dåligt med information om vad som händer i kroppen.
150V * 10mA = 1,5W
1000V * 10mA = 10W
10000V * 10mA = 100W
100000V * 10mA = 10000W
Kanske någon annan här som vet?
Elektriker kanske har bättre koll om det finns några sådana här, de håller på med högre spänningar än mig.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Min telefon började nästan brinna när jag köpte en Anker micro-usb sladd från amazon. Jäkla skeptiskt till säkerheten efter det. Trodde på riktigt att det bara hände dom som köpte "no name" laddare från ebay eller liknande.

Förövrigt jävla bra av google att göra det. Hur mycket resurser kan det kräva..? ingenting. Det borde alla tillverkade för diverse kategorier göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Om vi antar att kroppens resistans är 10kOhm och strömmen max 80mA så kan vi göra lite exempelräkningar.

150V / 10000 ohm = max ström 15mA. 15mA kommer att gå genom kroppen, inte dödligt men gör ont.
10000V / 10000 ohm = max ström 1000mA. 80mA kommer att gå genom kroppen och kan vara dödligt.

Med en fast spänning(V) så styr resistansen(ohm) den maximala strömmen(A).

Om man skulle ge sig in i ett tankeexempel att man hade en strömbegränsad strömkälla som alltid ger 10mA oavsett spänning så blir det lite luddigare och jag har svårt att hitta exempel i litteraturen. 10mA är i sig inte dödligt men effekten blir ju rätt hög och här hittar jag dåligt med information om vad som händer i kroppen.
150V * 10mA = 1,5W
1000V * 10mA = 10W
10000V * 10mA = 100W
100000V * 10mA = 10000W
Kanske någon annan här som vet?
Elektriker kanske har bättre koll om det finns några sådana här, de håller på med högre spänningar än mig.

Jag citerar mig själv och svarar mig själv för jag inte har något bättre för mig än att leta information om intressanta saker.
Det som händer i sista exemplet är att du kokar dig själv inifrån när effekten blir tillräckligt hög. Organen kommer att överhetta och du får ett extremt fall av akut värmeslag.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Vad har den inbyggda resistorn för funktion? Tala om för utrustningen att det är en USB-C-kabel?
Det vore idiotiskt om den skulle agera strömbegränsning...

Sedan kan jag som civilingenjör i medicinsk teknik inte mer än häpna gällande alla påståenden om elsäkerhet tidigare i tråden.
Sant (baserat på gällande standard för elsäkerhet, medicintekniska produkter, SS-EN 60601-1):

  • Upp till 48V växelspänning eller 60V likspänning kan klassas som skyddsklenspänning, och anses allmänt vara "säkert" (för friska personer).

  • Det är ström och strömtäthet som är farligt för kroppen.

    • 50 mikroampere genom hjärtat anses vara övre gräns för vad som är "säkert" avseende risken för hjärtflimmer.

    • Upp till 0,5 mA är okej att utsätta kroppen för via kroppsytan. Då sprids strömmen så mycket i kroppen att hjärtat inte utsätts för mer än en tiondel. (*)

    • Om strömmen appliceras via en punktformig källa uppstår hög strömtäthet. Då räcker det med en liten ström för att orsaka lokal brännskada. (Utnyttjas medicinskt i diatermi.)

    • Angivelserna ovan gäller exponeringar under några sekunder eller mer. Kortvarig exponering innebär mindre energi och därmed mindre risk.

  • Hudens impedans är frekvensberoende. Den är hög vid låga och höga frekvenser, men ganska låg runt 20-200 Hz. (Hade man startat med eldistribution nu och inte för över 100 år sedan så hade man valt en betydligt högre frekvens än 50Hz.)

  • Impedansen är också relativt låg för fuktig (svettig) eller skadad hud.

  • För medicintekniska produkter räknar man inte med hudimpedanser på kiloohm. Värden mellan polerna på i storleksordningen 100 ohm (intervall 10-1000) kan vara relevanta.

  • "Säkerheten" i elstängsel bygger på att den som utsätts för stötarna av ren självbevarelsedrift ska ta sig bort från stängslet. Fastnar man i tråden eller på annat sätt saknar förmåga att ta sig undan så blir det skadligt.

Var hamnar vi i diskussionen? Jo, en USB-C-kabel kan under olyckliga omständigheter leverera tillräckligt med energi (ström) för att skada en människa. I juridisk mening är den dock att anse som ofarlig eftersom det är en konsumentprodukt som går på skyddsklenspänning.
Risken gäller, som sägs i den refererade artikeln, hur kabeln påverkar annan utrustning.

(*) Omvänt kan tilläggas att en hjärtstartare levererar ca 100A genom bröstkorgen (under några tiondels sekunder med polvändning efter ungefär halva tiden) för att få ett hjärta med flimmer att göra "reset".

Permalänk
Medlem

@Olle P: Hur du än vrider och vänder på det kan man inte undgå att strömmen måste gå genom hjärtat för att vara farligt dvs genom en halv miljon ohm (jag överdriver inte ens, kolla multimetern själv). Levererar någonting så mycket ström som behövs via en usb-kabel tror du?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Varför inte nämna de tre kablar som håller måtten? >.<

Det går att följa länkarna i artikeln....
http://www.amazon.com/gp/cdp/member-reviews/A25GROL6KJV3QG/re...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nja, det handlar fortfarande om klenspänning (20V) så det jag undrar är på vilket sätt han menar det är farligt.
Att få ström genom kroppen så att man tar skada låter mindre troligt.
Det jag kan tänka mig är risken för antändning (precis som billiga smartphone laddare) pga den höga belastning i kabeln jämfört med den troliga kabelarean.

Skrivet av Json_81:

3 ampere låter helt klart farligt.
Spänning säger inget om hur farligt det är, ett el-stängsel har runt 10.000V, det är ofarligt.

3A är inget farligt med lågspänning för människan, däremot så kan ett glapp ge en värmeutveckling som möjligen kan ge brandfara.
Tror att ett elstängsel idag har bra mycket mer än 10 000 volt idag, men där är effekten begränsad till några joul. 10 000 volt och enbart en bråkdel av 1 Ampere är med den spänningen (Volt) dödlig för en människa! Märk att ett elstängsel ger pulser = växelspänning.

Där elen går ur människan skulle det var 3'e gradens brännskador
- under 0.5mA händer troligen inget
- 0.5mA~2mA känner man av
- 2mA ~10mA ger muskelsammandragningar = håller man i ledningen/stängslet så är det svårt att släppa greppet!
- 5ma ~25mA ger kraftig schock och ännu svårare att släppa ledning/stängsel!
- 25mA ~ 50mA kraftig muskelsammadragning = man är fast, man kan inte släppa greppet!
- 50mA ~ 100mA (0.1A) ger hjärtflimmer = kraftig störning av hjärtats rytmen!
- över 100ma (0.1A) stoppar andningen = man dör av syrebrist i ett första steg. Över 100mA så förstörs även celler (cellen dör), det för med sig att diverse salter släpps ut i blodet. Dessa salter förgiftar i sin tur andra celler som dör och därmed släpper ut fler salter, i slutändan så får lever och njurar ta hand öm dessa salter varvid dessa dör. Även hjärtat och lungor samt även hjärnan får problem så chansen är rätt stor att man dör med 10 000 volt och 100mA genom kroppen.
Märk att detta gäller växelspänning, med likspänning så klarar kroppen sig något bättre = man klarar något högre ampere....

Edit: Ser att @Olle+P gett en förklaring ovan

@1up du skriver att kroppen har "halv miljon ohm" som du precis kollat med en multimeter. Du lurar dig själv då det är din hud (döda celler) som ger den resistansen, men det som händer när spänningen ökar är att motståndet minskar drastiskt. Hört talas om VDR eller Varistor?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Varistor
Det är så kroppen reagerar på spänning!
Sen så har du mätt med en svag likspänning, om du mätt med en svag växelspänning så skulle du säkert fått ett lägre värde.
Och för övrigt så behöver ingen dödlig ström gå genom hjärtat för att man ska dö, se ovan...

Det är inte kablen (sladden) i sig som ger en begränsning utan USB 2.0 kontakten som inte är specad för 3A, USB 3.0 och upp ska klara 3A.
Sen motståndet som nämns är tillför att tala om kabel med kontakters kapacitet ~förmåga att klara av laddström, den har inget med begränsning av ström eller sänkning av spänning.
Läs hans kommentarer av olika kablar:
http://www.amazon.com/gp/cdp/member-reviews/A25GROL6KJV3QG/re...

Delvis redan svarat ovan...
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Säljsnack för att få oss att köpa dyra kablar. Blir deltaco för min del ingen skillnad . Köp inte skitsnacket

Lycka till. De farliga kablarna lurar enheten som ska laddas att enheten kan dra 3A oavsett vad laddaren på andra sidan kabeln är dimensionerad för. Detta bryter mot standarden eftersom det finns en risk att laddaren överbelastas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

För er som tror att 20V och 3A är dödligt är ute och cyklar. Som alla skriver, kroppen utgör för stort motstånd så spänningen a 20v orkar inte pressa genom strömmen i kroppen. Jag testade i skolan för hmm 15 år sen Och kom då fram till att runt 70V så börja det kittla i kroppen. Då var jag torr, när jag var blöt om händerna så var det runt 50v om jag inte missminner mig.
Om du på något sätt ska känna av 20v a 3A så sätt + och - på tungan...

EDIT: Glömde nämna att kittlingar kommer vid run 2 mA. Och kroppens motstånd är ca 100Kohm. Lite beroende på vart man mäter (hand-hand, hand-fot).

Jag kom i kontakt med ett felkopplat larmstativ och jord på jobbet. Stativet i ena handen och jord i andra. Jag kände direkt kittlingen och fick en "varm kännsla". Mätte med voltmetern och det var 22V AC mellan stativ och jord, en av larmkablarna skavde mot stativet och fick kontakt. Tur var det att jag kom och fumlade för larmkillarna hade felsökt i flera timmar utan att hitta felet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Säljsnack för att få oss att köpa dyra kablar. Blir deltaco för min del ingen skillnad . Köp inte skitsnacket

Absolut inget säljsnack!
Benson säljer inget, men däremot så har han testat kablar som säljs på Amazon.
Läs vad han skriver här: http://www.amazon.com/gp/cdp/member-reviews/A25GROL6KJV3QG/re...

Anser du sen att det fortfarande är säljsnack så är det fritt att köpa Deltaco kabel, men fråga om det har en resistor på 56k ohm.
Saknas resistorn eller om den har 10k ohm så skulle jag definitivt avstå från köp, för lite rädd om utrustningen borde man vara

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Svårt att ta det på allvar när "Farligt" och "I värsta fall skadar det elektroniken till den grad att enheten går sönder" används i samma uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det gör det inte bättre att Google tar över 200 kr för en USB Type-C kabel i deras butik.

https://store.google.com/collection/accessories

Låter som en billig hemförsäkring imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Svårt att ta det på allvar när "Farligt" och "I värsta fall skadar det elektroniken till den grad att enheten går sönder" används i samma uttalande.

I värsta fall blir sladden varm, börjar brinna, tar fyr på soffan laptopen ligger i och eldar upp huset.
Äh tänker du, men det är vanligare än du tror!

Permalänk
Medlem

Lite av problemet få nog standarden av USB-C stå för, bland annat p.g.a de inte tagit hänsyn slitna kablar och kontakter eller skit kablar.
De skulle ganska enkelt kunna mäta spänningen på båda sidor och av bryta strömförsörjningen om skillnaden blir för stor.
Kostnaden för det är närmast obefintlig om det implementeras direkt i ic kretsarna och skulle skydda mot brand.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Jasså?
12V kan räcka, speciellt om batteriet har upp mot 3KA i kortslutningsström.
Är strömmen hög nog så händer det grejer. Använd Ohms lag så ser du det själv
Motsäger inte att de 20V i DENNA applikationen är ofarligt. Bara det att du bör inte uttala dig så generellt.

70aH menar du och hanterar du det på fel sätt kan en urladdning generera runt 1KA i ett vanligt våtbatteri.

Jag har själv ett 18Ah-batteri här som har 150A i CCA och 1.2KA i kortslutningsström.
Har även ett 48Ah-batteri som lämnar 330A i CCA och 2.4KA i kortslutningström.
Detta är ett par rätt extrema AGM-batteri med extremt låg inre resistans så de kan ladda ur sig mer likt en kondensator än vad våtbatterierna kan göra.

http://www.odysseybattery.com/extreme_battery_specs.aspx

Lär dig förresten skillnaden på amperetimmar (Ah) och ampere (A).

Ett 12volts bilbatteri är helt ofarligt och även dina batterier också. Vad ett batteri har för kortslutningsström är ointressant. Batterier är ofarliga så länge vi rör oss under 50volt

Du är väldigt dryg mot andra, och påpekar fel men du skriver själv fel. Det heter inte 70aH. Det heter 70 Ah

Titta på den här videon så kanske du lär dig nåt

https://www.youtube.com/watch?v=8xONZcBJh5A

Permalänk
Avstängd

@1up: Nervskador är förstås inte heller så roligt, så har man oturen att få rejäl stöt genom ryggraden lite för högt upp är det nog rätt så kört också. Sen är det förstås inte särskilt sannolikt om man inte lagt nacken mot tredje spåret eller något dylikt ofog, och blir du stekt av en USB-kabel är det med större sannolikhet strömkällan som är boven.

Permalänk
Medlem

@Maximo:
Glömde tillägga att jag hade med DC att göra. Ska inte svära på men antagligen så är väl AC annorlunda. Sen kan det finnas backström i jorden också. Därför man inte ska använda jorden iu vägguttagen som nollan/jord.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag lämnar denna här angående om det är Volt eller Ampere som dödar. För övrigt svinrolig och bra kanal på youtube som fler låtsaselektriker borde se!
https://www.youtube.com/watch?v=XDf2nhfxVzg

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

I värsta fall blir sladden varm, börjar brinna, tar fyr på soffan laptopen ligger i och eldar upp huset.
Äh tänker du, men det är vanligare än du tror!

Som sagt, det är inte en underdimensionerad kabel som är problemet utan att den berättar för utrustningen som ska laddas att det är ok att dra 3A oavsett vad laddaren på andra sidan är dimensionerad för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Låter som en billig hemförsäkring imo.

Jävligt fult att gå säga att andra sladdar är osäkra, och sen är den som dom själva tillhandahåller svindyr. Inte konstigt att folk köper billigare sladdar då.

Google borde inte sälja så dyra sladdar, för dom är inte i branschen att tjäna pengar på sladdar.