Google: "Billiga kablar för USB Type-C är rentutav farliga"

Permalänk
Melding Plague

Google: "Billiga kablar för USB Type-C är rentutav farliga"

Vändbara USB Type-C spås vara framtiden för laddning av bärbara datorer, men nu slår Google larm om att marknaden är fylld av farliga kablar som inte följer specifikationen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag antar att type-c kabeln från oneplus håller måttet? eller testade han inte den? eller är det klart sedan tidigare att den är godkänd?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ja nu när vi börjar komma upp i elstyrkor som kan innebära personskada så bör det nog bli hårdare krav på tillverkare som vill sälja sina kablar alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Proffsmobbare

Bara logiskt, elsäkerhet är inget man tummar med. Hoppas på skärpta krav.

Permalänk
Medlem

Tyckte väl att det lät lite farligt att köra 100W i en USB-kabel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja nu när vi börjar komma upp i elstyrkor som kan innebära personskada så bör det nog bli hårdare krav på tillverkare som vill sälja sina kablar alltså.

Nja, det handlar fortfarande om klenspänning (20V) så det jag undrar är på vilket sätt han menar det är farligt.
Att få ström genom kroppen så att man tar skada låter mindre troligt.
Det jag kan tänka mig är risken för antändning (precis som billiga smartphone laddare) pga den höga belastning i kabeln jämfört med den troliga kabelarean.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nja, det handlar fortfarande om klenspänning (20V) så det jag undrar är på vilket sätt han menar det är farligt.
Att få ström genom kroppen så att man tar skada låter mindre troligt.
Det jag kan tänka mig är risken för antändning (precis som billiga smartphone laddare) pga den höga belastning i kabeln jämfört med den troliga kabelarean.

3 ampere låter helt klart farligt.
Spänning säger inget om hur farligt det är, ett el-stängsel har runt 10.000V, det är ofarligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nja, det handlar fortfarande om klenspänning (20V) så det jag undrar är på vilket sätt han menar det är farligt.
Att få ström genom kroppen så att man tar skada låter mindre troligt.
Det jag kan tänka mig är risken för antändning (precis som billiga smartphone laddare) pga den höga belastning i kabeln jämfört med den troliga kabelarean.

Men är det inte effekten snarare än volten som är intressant? Alltså W.. 100W borde ju kunna göra ganska ont. Fan liksom.. Om jag har routern i ett ojordat uttag och tar på nätverkssladden i andra änden tycker jag det gör ont, och där är det ju knappast 100W.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Nja, det handlar fortfarande om klenspänning (20V) så det jag undrar är på vilket sätt han menar det är farligt.
Att få ström genom kroppen så att man tar skada låter mindre troligt.
Det jag kan tänka mig är risken för antändning (precis som billiga smartphone laddare) pga den höga belastning i kabeln jämfört med den troliga kabelarean.

Det är inte spänningen (V) som är farlig, det är mängden ström (A) som är farlig. Bara låg ström som går rätt väg på mig t.ex kan störa min pacemaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion T530-28ICB Desktop (Lenovo) - Type 90L3 > Intel Core i5-9400F Processor > 2x8GB DDR4 2666Mhz > GTX 1660 TI 6GB > 256GB M.2

Permalänk

Nja - det är Ohms lag som gäller. 100W-märkningen säger hur mycket kabeln ska tåla vid maximal belastning, inte vad som faktiskt går genom sladden. Och en spänning på 20V ger inga farliga stötar då kroppen agerar för stort motstånd (vilket gör strömmen mycket låg). Sant är att strömmen är farlig, men det krävs en viss spänningsnivå över lasten (i detta fall kroppen) för att driva denna. 20V är för lite för att det ska bli farligt. Elstängsel, TENS och andra prylar som känns men inte dödar är strömbegränsade samt att strömmen är pulsad (inte konstant likspänning som ur en laddare).

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarglowOne:

Det är inte spänningen (V) som är farlig, det är mängden ström (A) som är farlig. Bara låg ström som går rätt väg på mig t.ex kan störa min pacemaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är amperen du får genom kroppen som är skadliga men det förhåller sig till spänningen i strömkällan. En 1 V kontakt kommer aldrig leverera nämnvärt med ström genom människohud för resistansen är för stor. Även om den kan leverera 100 A genom en bit koppar. Här är det stora missförståndet i diskussionen. Ampere angivelserna på en strömkälla är maximal och inte faktiskt medans spänningen (volten) är faktiskt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll att 3A är dödligt då spänningen är alldeles för låg för att kunna skada dig. Annars hade vart enda en som någonsin bytt ett bilbatteri på 70A och råkat röra båda polerna varit död för länge sen.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

3 ampere låter helt klart farligt.
Spänning säger inget om hur farligt det är, ett el-stängsel har runt 10.000V, det är ofarligt.

Ett elstängsel kan vara dödligt för den med hjärtfel, eller som har en pacemaker.

Ett vanligt bilbatteri kan lämna flera hundra ampere... men är i vanliga fall helt ofarligt. Tar man tag i båda polerna samtidigt händer ingenting.

Vad som gör elen farlig är kombinationen av spänning och ström. Speciellt växelspänning vars frekvens är extra farligt för våra hjärtan.

Däremot så kan el alltid vara farligt. Kortslut ett litet 9V-batteri i soppåsen t.ex. så får ni se.

Batterier skall alltid skyddas mot kortslutning innan de lämnas till återvinningen.

Skrivet av Ozzed:

Men är det inte effekten snarare än volten som är intressant? Alltså W.. 100W borde ju kunna göra ganska ont. Fan liksom.. Om jag har routern i ett ojordat uttag och tar på nätverkssladden i andra änden tycker jag det gör ont, och där är det ju knappast 100W.

Effektlagen: P = U x I

Alltså är effekt produkten av spänningen gånger strömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag antar att type-c kabeln från oneplus håller måttet? eller testade han inte den? eller är det klart sedan tidigare att den är godkänd?

Läste om detta på Ars Technica igår, enligt folket (i kommentarerna) där är Oneplus kabel inte riktig USB C, bara en C-anslutning. Det blir bara farligt om enheten man laddar försöker dra mycket ström vilket mobiler inte gör. Om man använder kabeln till en Chromebook Pixel till exempel, då blir det farligt.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

3 ampere låter helt klart farligt.
Spänning säger inget om hur farligt det är, ett el-stängsel har runt 10.000V, det är ofarligt.

Tre ampere är direkt dödligt, men för att ta skada måste spänningen vara högre.
Att det är 10kV i elstängsel kan vara sant (2-5kV är nog vanligare) men här är ström pulsen av huggen du får millisekund korta stötar och någon sekunds mellanrum vilket gör det ofarligt.

Skrivet av Ozzed:

Men är det inte effekten snarare än volten som är intressant? Alltså W.. 100W borde ju kunna göra ganska ont. Fan liksom.. Om jag har routern i ett ojordat uttag och tar på nätverkssladden i andra änden tycker jag det gör ont, och där är det ju knappast 100W.

Det handlar om hur man kombinerar V och A (V x A = W).
Det går åt en viss mängd spänning för att ta sig genom huden. Eftersom spänningen faller pga motståndet och kroppen har ganska högt motstånd.

Så kombinationen hög spänning (menar då inte högspänning utan svagström 0-1000/1500V) och ström som är över ett tiotal milliampere som varar mer än millisekunder är direkt dödligt.

Hoppas jag inte förvirrat eller gjort för många fel men då får någon rätta

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Läste om detta på Ars Technica igår, enligt folket (i kommentarerna) där är Oneplus kabel inte riktig USB C, bara en C-anslutning. Det blir bara farligt om enheten man laddar försöker dra mycket ström vilket mobiler inte gör. Om man använder kabeln till en Chromebook Pixel till exempel, då blir det farligt.

så om jag skulle använda deras kablar till att ladda en chromebook pixel så hade den alltså varit underkänd?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

underdimensionerade är det inte bra om man använder dom under tung belastning vilket antagligen kan få dom att smälta så det blir kortslutning i värsta fall eller inte levererar bra nog i vanliga fall och finns en massa kina kopior som är dåliga kablar av 2.0/3.0/3.1 och är knappast något nytt fenomen men känns som det är slit och släng tidens ständiga problem att tillverkare gör allt för att skära ner kostnaderna och allt ska snålas in på maximalt t.o.m där en minimal ökad kostnad höjer kvaliteten rejält väljs det billigare alternativet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tre ampere är direkt dödligt, men för att ta skada måste spänningen vara högre.
Att det är 10kV i elstängsel kan vara sant (2-5kV är nog vanligare) men här är ström pulsen av huggen du får millisekund korta stötar och någon sekunds mellanrum vilket gör det ofarligt.

Det handlar om hur man kombinerar V och A (V x A = W).
Det går åt en viss mängd spänning för att ta sig genom huden. Eftersom spänningen faller pga motståndet och kroppen har ganska högt motstånd.

Så kombinationen hög spänning (menar då inte högspänning utan svagström 0-1000/1500V) och ström som är över ett tiotal milliampere som varar mer än millisekunder är direkt dödligt.

Hoppas jag inte förvirrat eller gjort för många fel men då får någon rätta

Nej, det är helt rätt. Jag glömde att tänka på kroppens motstånd.
Skyller på förkylning och sömnbrist

När farsan och farfar hade djur så var aggregatet på 10KV iaf. Alltid spännande att ta på, särskilt om man vågade barfota
Lite anekdot på det, många år senare hyrde jag huset medan mitt nuvarande hus byggdes, en granne använde marken till får då.
Fattade inte varför det knäppte regelbundet i mina högtalare och hade strul med tv via adsl. När jag väl pratade med telia sa de att jag hade x antal avbrott per timme (minns inte siffran, men den stämde med frekvensen på aggregatet).
Det blev snabbt förflyttat och sen slapp jag knäppande och tv'n funkade.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nja, det handlar fortfarande om klenspänning (20V) så det jag undrar är på vilket sätt han menar det är farligt.
Att få ström genom kroppen så att man tar skada låter mindre troligt.
Det jag kan tänka mig är risken för antändning (precis som billiga smartphone laddare) pga den höga belastning i kabeln jämfört med den troliga kabelarean.

Det är ju dock först och främst strömmen som är farlig.

Edit: nvm

Permalänk
Avstängd

Det gör det inte bättre att Google tar över 200 kr för en USB Type-C kabel i deras butik.

https://store.google.com/collection/accessories

Permalänk
Medlem

Att skicka för hög ström i förhållande till kabelns dimension kan ju göra att kabeln överhettar. Så jag anser inte att "produkten går sönder" är det värsta fallet utan snarare "huset brann ner, enda överlevande i familjen var ett barn som nu vårdas för allvarliga brännskador".

Elsäkerhet handlar om mycket mer än farliga spänningar. 20 V anses mycket riktigt som en ofarlig spänning men vad hjälper det om huset brinner ner... Risken för brand är nog så allvarligt. Höga energinivåer är också farligt. Råkar man kortsluta bilbatteriet ni pratar om med en skruvmejsel så kan det flyga smält metall i ögonen t.ex. Apropå batterier så finns det batterier som kan explodera eller orsaka brand om de laddas felaktigt eller om de saknar de skydd som krävs för att de ska fungera säkert. Finns exempel på mobiltelefoner som orsakat bränder på grund av felaktiga batterier.

Därmed inte sagt att alla billiga kablar är farliga och alla dyra kablar är ofarliga. Handlar inte om priset utan om hur de är konstruerade. Men visst, är de billiga så kanske tillverkaren inte lagt mycket pengar på att göra dem säkra. Men det kan lika gärna vara okunskap hos tillverkaren som gör att en produkt blir farlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarglowOne:

Det är inte spänningen (V) som är farlig, det är mängden ström (A) som är farlig. Bara låg ström som går rätt väg på mig t.ex kan störa min pacemaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här är en seglivad myt. Du har nästan rätt, men eftersom I (ampere) står i relation till V och R så kan visst höga V leda till att I blir högt p.g.a hur kroppen varierar i R. I = V/R. Alltså ju högre V vid samma R desto högre I. Kroppens resistans kan dessutom sjunka vid elchocker och ger därför ännu högre I. Anledningen till att du klarar 10kV statisk elektricitet eller ett högvoltselstängsel beror på att pulserna är så pass korta.

https://www.youtube.com/watch?v=8xONZcBJh5A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dahle86:

Nja, det handlar fortfarande om klenspänning (20V) så det jag undrar är på vilket sätt han menar det är farligt.
Att få ström genom kroppen så att man tar skada låter mindre troligt.
Det jag kan tänka mig är risken för antändning (precis som billiga smartphone laddare) pga den höga belastning i kabeln jämfört med den troliga kabelarean.

Det är nog brandrisken som är det riktigt farliga, många av oss laddar telefonen på natten, börjar det brinna då, kan det mycket väl vara dödligt.

Detta är ett inte ovanligt problem då folk skall dra klenspänning i en stuga, späningen är inte farlig men strömmen är det, har du inte kablar eller kontakter anpassade för dessa strömstyrkor kan det börja brinna.

edit ronnylov han före.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

ITT: El-ingengörer. Det finns ingen som helst möjlighet att energin här kan orsaka någon form av personskada. Lite konstigt att elkablar inte är specade till det dom ska klara av, de kan väl ändå inte vara helt lagligt?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det gör det inte bättre att Google tar över 200 kr för en USB Type-C kabel i deras butik.

https://store.google.com/collection/accessories

Dagens sanning. Dessa kablar kostar 3-5 kronor att tillverka och har en helt skyhög marginal. Branschen gör enorma vinster på kablar, något som är ohederligt mot konsumenten. Kablar behövs idag, och det gör det inte rätt att ta ut ockerpriser för dem.

Permalänk
Medlem

Runt 10mA brukar vara gränsen för vad som max bör gå genom kroppen, över 20mA tappar du förmågan att släppa taget om du håller i något som är strömförande. Över 30mA kan vara livsfarligt.

Kroppens resistans är mycket hög så i princip allt under 70-100 volt är oftast ofarligt vid hudkontakt.
Om man däremot bryter huden så kan resistansen minskas mycket. Tex om du för ström genom sår, nålar i huden, blöt hud, får i dig ström genom slemhinnor och liknande.

Högre spänning >500-600v kan göra så att det drabbade området i huden tappar mycket av sin resistans pga hudnekros vilket kan göra att även lägre spänningar kan börja skada kroppen och att strömmen ökar.

Om du bara tar med torra händer på en strömkälla som kan ge 5V och fyrtio tusen miljarder Ampere så kommer inget alls att hända oavsett hur länge du håller.

Sen är det inte bara så enkelt, dödligheten är också beroende av tiden.
10ms med 1A genom kroppen är ungefär lika skadligt som 10s med 50mA.
Många TENS-maskiner pulsar nivåer som normalt skulle vara skadande men i mycket korta intervaller vilket gör det ofarligt.
Strömmar under 20mA skadar i princip aldrig kroppen även om de kan göra ont.

TL;DR;
Resistans och spänning styr strömmen.
Strömmen och tiden dödar!

PS. Detta gäller AC men AC är också farligare så det är bäst att räkna med AC istället för DC för att ha lite marginaler.

Visa signatur

Elektronikingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det här är en seglivad myt. Du har nästan rätt, men eftersom I (ampere) står i relation till V och R så kan visst höga V leda till att I blir högt p.g.a hur kroppen varierar i R. I = V/R. Alltså ju högre V vid samma R desto högre I. Kroppens resistans kan dessutom sjunka vid elchocker och ger därför ännu högre I. Anledningen till att du klarar 10kV statisk elektricitet eller ett högvoltselstängsel beror på att pulserna är så pass korta.

Kondensatorn/batteriet som matar stängslet måste ju orka att driva en ström genom kroppen. 6kV-skenan på uppsidan av en 1000 MVA-generator skulle inte jag ta på, oavsett hur "kort puls" det är frågan om.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 1up:

ITT: El-ingengörer. Det finns ingen som helst möjlighet att energin här kan orsaka någon form av personskada. Lite konstigt att elkablar inte är specade till det dom ska klara av, de kan väl ändå inte vara helt lagligt?

Börjar kabeln brinna är risken för personskada hög.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Illuwatar:

Nja - det är Ohms lag som gäller. 100W-märkningen säger hur mycket kabeln ska tåla vid maximal belastning, inte vad som faktiskt går genom sladden. Och en spänning på 20V ger inga farliga stötar då kroppen agerar för stort motstånd (vilket gör strömmen mycket låg). Sant är att strömmen är farlig, men det krävs en viss spänningsnivå över lasten (i detta fall kroppen) för att driva denna. 20V är för lite för att det ska bli farligt. Elstängsel, TENS och andra prylar som känns men inte dödar är strömbegränsade samt att strömmen är pulsad (inte konstant likspänning som ur en laddare).

Jasså?
12V kan räcka, speciellt om batteriet har upp mot 3KA i kortslutningsström.
Är strömmen hög nog så händer det grejer. Använd Ohms lag så ser du det själv
Motsäger inte att de 20V i DENNA applikationen är ofarligt. Bara det att du bör inte uttala dig så generellt.

Skrivet av Zunil:

Det spelar ingen roll att 3A är dödligt då spänningen är alldeles för låg för att kunna skada dig. Annars hade vart enda en som någonsin bytt ett bilbatteri på 70A och råkat röra båda polerna varit död för länge sen.

70aH menar du och hanterar du det på fel sätt kan en urladdning generera runt 1KA i ett vanligt våtbatteri.

Jag har själv ett 18Ah-batteri här som har 150A i CCA och 1.2KA i kortslutningsström.
Har även ett 48Ah-batteri som lämnar 330A i CCA och 2.4KA i kortslutningström.
Detta är ett par rätt extrema AGM-batteri med extremt låg inre resistans så de kan ladda ur sig mer likt en kondensator än vad våtbatterierna kan göra.

http://www.odysseybattery.com/extreme_battery_specs.aspx

Lär dig förresten skillnaden på amperetimmar (Ah) och ampere (A).

Permalänk
Medlem

Varför inte nämna de tre kablar som håller måtten? >.<

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti