AMD presenterar Radeon R9 Fury X, R9 Fury och minstingen R9 Nano

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

Oh fy sjutton va billigt för den prestandan... lyckas dem få ut en 8GB version också bara! Hoppas AMD lyckas ge nVidia en käftsmäll så kanske dem sänker sina Titan priser också!!

@ChaosClocker: AMD Radeon R9 Fury X2 kommer ut i augusti jag väntar och köper mitt 8GB HBM1 då.

Permalänk
Medlem

Tänk er en R9 Nano i en steambox med detta chassi t.ex:

man kanske t.o.m kan klämma in ett sådant här moderkort:

Coolt

Permalänk
Medlem

Vhttp://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/2165/6824/o...

spel i 5K och 8K funkar inte med dagens långsamma grafikkort ett 980 titan X tappar 95% mellan HD och 8K. inte ens 4st 980 Titan X klarar spelbar nivå i 8K. Så 12GB för spel idag är överkurs då grafikkorten fortfarande är så långsamma.

Jag tror 4K kommer vara en standard som varar lika länge som HD standarden har varit (minst).

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffyNALLE:

@ChaosClocker: AMD Radeon R9 Fury X2 kommer ut i augusti jag väntar och köper mitt 8GB HBM1 då.

http://cdn.videocardz.com/1/2015/06/AMD-Radeon-Dual-Fiji-PCB.jpg

måste vara något fel då kortet endast har 2 st 8pins strömkontakter. Sedan finns det 6st minnes kapslar till varje kärna. Någon har varit duktig med bildbehandlings program.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Vhttp://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/2165/6824/o...

spel i 5K och 8K funkar inte med dagens långsamma grafikkort ett 980 titan X tappar 95% mellan HD och 8K. inte ens 4st 980 Titan X klarar spelbar nivå i 8K. Så 12GB för spel idag är överkurs då grafikkorten fortfarande är så långsamma.

Jag tror 4K kommer vara en standard som varar lika länge som HD standarden har varit (minst).

Det ger ju ändå en bra bild av de olika kortens svagheter. Men som du är inne på (liksom flera andra) så är alla dagens kort totalt irrelevanta för 8K. Det är extremt få som ens klarar 4K/UHD idag, än mindre har råd med ens grafikkort eller skärm för det hela. Eller nätdelarna som lär krävas när man behöver trycka in 2-4 identiska kort för att få någon hyffsad prestanda på högre grafikinställningar.

2560x1440 är sweetspot i dagsläget om man vill ha högre upplösning i spel men inte behöva betala onödigt mycket för komponenter för den relativt ynkliga vinsten UHD faktiskt ger skulle jag säga.

Permalänk

Inget fel, kärn klockfrekvensen kommer att vara lägre, där av 2 8pins. Dock mer minne, 8Gb. Den som lever får väl se!

http://videocardz.com/56588/amd-dual-fiji-radeon-r9-fury-x2-p...

Skrivet av sesese:

måste vara något fel då kortet endast har 2 st 8pins strömkontakter

Permalänk

Prisa gud för konkurrens! Nu kanske det kan bli sans och ordning på det gröna lagets gränslösa prissättning. (Innan du slänger dig på t-bordet, jag är nVidia-fanboy.)

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/2165/6824/or...

Den där visar på hur framtidsäkert kortet är.

Fury - och GTX980Ti för den delen - chokar totalt vid 8K upplösning när vram tar slut medans 390X med sina 8gb minne presterar 3x bättre och landar lugnt under Titan X.

Så nej, jag tror inte riktigt att bandbredden hjälper...

8K är helt ointressant för åtminstonde 99.9% av de som spelar. Tror man att man på något sätt är framtidssäker för 8K om man köper på sig ett par 390X så bör man nog kolla upp sina källor lite. Det finns inget som är framtidssäkert för 8K-upplösning idag. Korten idag fixar ju knappt 4K på ett bra sätt, åtminstonde inte om du kör ett kort. Det är även högst osannolikt, för att inte säga omöjligt att Nvidia eller AMD kommer fixa 8K med nästa gen kort heller. Då menar jag givetvis spel med hyfsat höga inställningar och som inte ser ut som en slideshow.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffyNALLE:

Inget fel, kärn klockfrekvensen kommer att vara lägre, där av 2 8pins. Dock mer minne, 8Gb. Den som lever får väl se!

http://videocardz.com/56588/amd-dual-fiji-radeon-r9-fury-x2-p...

8GB/2 så är fortfarande 4GB per kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

8K är helt ointressant för åtminstonde 99.9% av de som spelar. Tror man att man på något sätt är framtidssäker för 8K om man köper på sig ett par 390X så bör man nog kolla upp sina källor lite. Det finns inget som är framtidssäkert för 8K-upplösning idag. Korten idag fixar ju knappt 4K på ett bra sätt, åtminstonde inte om du kör ett kort. Det är även högst osannolikt, för att inte säga omöjligt att Nvidia eller AMD kommer fixa 8K med nästa gen kort heller. Då menar jag givetvis spel med hyfsat höga inställningar och som inte ser ut som en slideshow.

Finns inte direkt några 120hz 4k skärmar för den delen heller. Tror inte så många sitter/kommer sitta på 3x 4k skärmar. Vad ska man dra runt det med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

8GB/2 så är fortfarande 4GB per kort?

Stämmer, men det kanske är möjligt att 4gbit HBM moduler finns tillgängliga vid senare tillfället.
Vilket så skulle resultera i 16 GB totalt dvs 8 GB per kärna.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Nej, nu hittar du nog på lite iaf. Att 4 GB räcker till 4k är att tänja på sanningen. Om man kör spel med ganska mycket lägre inställningar än max. Du måste väl ner till ungefär midium på GTA V, eller hur? GTA V kan ju dra uppåt 6 GB Vram om man ska maxa inställningarna på 1080p.

Ööö nej? Vill du ha en printscreen på min vram förbrukning?

*edit*
Varsågod, Allt är inte uppdraget men nästan, men jag kan fasen inte få det att gå över 6gb. Hur gör du det i 1080p?

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4627551...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4627552...
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=4627552...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

och där kom klassiker inlägget från orici.

varför är du alltid så negativ om amd i varenda sammanhang som finns? skriv inget istället om du bara ska in i alla dessa trådar och spå om en massa skit, blir jävligt tröttsamt att se dina extremt tunga biased inlägg i varje tråd som rör AMD

jag kan låta otrevlig här men ärligt talat tröttnar man

Edit: det är ju bara gå in på dina profil och kolla igen inlägg gjorde, varenda tråd som handlar om AMD är du och spyr galla i medans alla nvidia trådar är totala motsatsen. om du inte har något bra att säja i amd's trådar kan du väl skippa det helt istället?

Skrivet av Adam West:

Och det vet du utan tester? Förbluffande...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Haha, du bara måste hiva ur dig något negativt varje gång du skriver i en tråd som handlar om något från AMD?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vi får hoppas att han är 12 år gammal, annars är det riktigt illa.

Skrivet av Laggzor:

tyvärr ser man registreringsdatumet, personligen går jag inte selectivt in i nvidia trådar och snackar skit bara för att, även fast jag nog är bra yngre änn han,

dubbelmackan där uppe såg bra intressant ut...

Skrivet av FatherOfThree:

Ja man har all frihet att framföra sina åsikter,
men om man som Orici ägnar sig åt systematiskt krypskytte, får man räkna med kritik.

Det är helt logiskt att anta att detta kort kommer att prestera sämre då vi tidigare fick information att det skulle kosta 10,000.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är helt logiskt att anta att detta kort kommer att prestera sämre då vi tidigare fick information att det skulle kosta 10,000.

Lysande!

Detta citat ska jag rama in och sätta upp på väggen!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

R9 Nano är söt. Den där är sanslöst gullig. Vad lär längden på den där vara, 20cm? Får mitt 290 Tri-X på 30,5cm att kännas riktigt onödigt stor hehe.

15,24 cm

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffyNALLE:

@ChaosClocker: AMD Radeon R9 Fury X2 kommer ut i augusti jag väntar och köper mitt 8GB HBM1 då.

http://cdn.videocardz.com/1/2015/06/AMD-Radeon-Dual-Fiji-PCB.jpg

Är Augusti bekräftat?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av -MARTIN-:

Kan mycket väl vara så. Men innan man vet några benchmarks så kan man bara spekulera. Kanske överklockar jätte dåligt. Och vi vet att 980ti överklockar jättebra även på luft.
Dock väldigt bra med konkurrens. Gynnar ju oss konsumenter

Yep! Vi vet redan at Fury X kommer med 2x8pin, AMD hävdar 1.5x bättre prestanda/watt från Hawaii. 500W vattenkylning för ett kort med <300W TDP. Tre stora saker som antyder att kortets body is ready för OC. Allt som har visats från AMD idag leder mig att tro att AMD har skapat Fury X referens kortet med OC vänlighet. Förhoppningsvis detta kommer tvinga nvidia att sänka priser och leda ev. PRISKRIG!

Trodde att vi skulle se några prestanda tester istället enbart PR snack och nummer. Hypetåget borde ha stannat idag på deras presentation, lite irriterat på AMD efter detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Framtidssäkert och framtidssäkert. När 8K är standard så har iaf jag troligtvis bytt grafikkort åtminstone två gånger till efter Fury X.

Suck... Det handlar ju inte ens om 8K. Det handlar om att 4gb vram chokar innan 8gb vram gör det (jag vet, det är konstigt). Firestrike Ultra i 8K använder uppenbarligen mellan 6-8gb vram (annars skulle 980Ti prestera också). Benchen visar att HBM gör ingen som helst skillnad över GDDR5 när detta händer.

Det finns inget som hindrar att ett spel i 1080p också använder 6-8gb vram. Spel i "ultra" kommer bara få bättre och bättre (dvs mer högupplösta) texturer - oavsett vilken skärmupplösning dom kör.

Detta är vad benchmarken visar. Inte att 8K är stressande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är helt logiskt att anta att detta kort kommer att prestera sämre då vi tidigare fick information att det skulle kosta 10,000.

Jo för det finns ju inte en chans att rykten kan ha fel?
Med den "logiken" kan man ju anta att Fury X spöar 980Ti eftersom Nvidia satt ett lägre än förväntat pris på det och i princip konkurrerar ut sitt egna Titan X, lägg också till att 980TI var planerat att släppas efter sommaren.

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mAster9:

R9 Nano ska vara så lång men PCB på dubbel GPU-kortet är längre. Inte superviktigt kanske men är den under 20cm är det riktigt imponerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ok, då kommer detta förmodligen prestera sämre än GTX980 Ti

Skrivet av Laggzor:

och där kom klassiker inlägget från orici.

varför är du alltid så negativ om amd i varenda sammanhang som finns? skriv inget istället om du bara ska in i alla dessa trådar och spå om en massa skit, blir jävligt tröttsamt att se dina extremt tunga biased inlägg i varje tråd som rör AMD

jag kan låta otrevlig här men ärligt talat tröttnar man

Edit: det är ju bara gå in på dina profil och kolla igen inlägg gjorde, varenda tråd som handlar om AMD är du och spyr galla i medans alla nvidia trådar är totala motsatsen. om du inte har något bra att säja i amd's trådar kan du väl skippa det helt istället?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Haha, du bara måste hiva ur dig något negativt varje gång du skriver i en tråd som handlar om något från AMD?

Han har alltid vart sån. Inget nytt och jag är tydligen inte den enda som anser det. Har vart med här sen SweClockers grundades för övrigt, trots min -07 profil.

___________________________________________________________________________________________________________

Ang Fury X. Kortet kommer vattenkylt från fabrik med utrymme för en hel del överklockning samt tystgående och kompakt kort med bra prestanda/w. 8.9 Miljarder transistorer... Klart man ville sett mer minne men AMD är inte dumma när det gäller innovationer av ny teknologi som dom ofta är först med. Klart ingengörerna har bollat med idén mellan 4GB HBM och 8GB gammelt DDR5 och kommit fram till vad som är bäst. Dom sa rätt ut på direktsändningen att det är designat för 4K gaming.

Som jag tidigare sagt, bara att räkna med ökningen av streamprocessorer ger kortet 45.5% högre prestanda än 290X. Lägg på högre klockfrekvens på det också samt ännu än okända arkitektoniska förbättringar och ökad prestanda från minneshanteringen (kanske mycket lägre fördröjning med HBM minnen t.ex och inte bara den högre bandbredden som för övrigt är helt extrem).

Ser fram emot tester!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

AMD Spola fram till - 1:03:40. Augusti Bekräftat.

Skrivet av Hymer:

Är Augusti bekräftat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det är helt logiskt att anta att detta kort kommer att prestera sämre då vi tidigare fick information att det skulle kosta 10,000.

Fan du är ett geni, verkligen. Säg mig, är det inte lite småtråkigt att sitta instängd och inkränkt i en värld där det gröna laget alltid vinner utan att resultaten har publicerats? Du har vart medlem i 12 år och du ligger på ett trolls nivå i alla trådar som behandlar AMD relaterade saker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spruce89:

Jo för det finns ju inte en chans att rykten kan ha fel?
Med den "logiken" kan man ju anta att Fury X spöar 980Ti eftersom Nvidia satt ett lägre än förväntat pris på det och i princip konkurrerar ut sitt egna Titan X, lägg också till att 980TI var planerat att släppas efter sommaren.

Vi fick nyheter om hur detta troligtvis skulle prestera och att den kostade 10,000. Nu får vi nyheter om att det blir billigare (vilket är mycket positivt då den endast har 4GB) och därmed är det riktigt att anta att AMD inte riktigt tror att den kan nå upp till dyrare kort som GTX980 Ti.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Lone:

Tycker det har varit beklämmande att se hur Sweclockers redaktion har agerat som en skvallertidning för kärringar och gubbstruttar när det kommer till nyheter om AMDs nya grafikkortserie. Felaktighet efter felaktighet som bara har gynnat NVIDIA och vilselett potentiella köpare av grafikkort. Som en nyhetssite för hårdvara bör man vara mer källkritisk till materialet man lägger upp då man vänder sig till en stor publik för hårdvarusugna entusiaster.

Kan bara hålla med. I stort sett alla rykten från Sweclockers har varit felaktiga, bedrövligt från en så välrenommerad sida som denna. Era rykten kan sammanfatta med dyrt, slukar ström, buggig, sämre än 780ti etc etc vilket alltså verkar vara raka motsatsen till vad det blev. Era rykten om 300 seriens prissättning var också helt felaktig, ni var den enda sidan som höll fast vid dessa priser också fast det kom andra bud. En skvallersida som WCCFTech har till skillnad från er varit spot on i nästan allt. Det är som att "Hänt Extra" skulle rapportera bättre än DN.

@Jacob Vad har ni att säga om det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

De sa ju i princip inget om prestandan, men ett och annat kan man lista ut.

1,5x prestanda/W

TDP 290x: 290W
TDP Fury X: 275W

D.v.s. borde: Fury 50%+ snabbare än 290x. I Sweclockers prestandaindex är Titan X 48% snabbare än 290x.

Exakt vad jag också reagerade på. Man kan ju sitta och kolla på hur väl 290x har bencha't och gissa sig till hur Fury X kommer att prestera. Ska bli intressant att se alla reviews den 24e.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Den nya grafikprocessorn Fiji beskrivs som världens snabbaste, med inget mindre än 8,9 miljarder transistorer – upp från 8 miljarder för Nvidia GM200 som används av Geforce GTX Titan X och GTX 980 Ti. I detta ingår 4 096 streamprocessorer, en 4 096-bitars minnesbuss och en teoretisk beräkningskraft om 8,6 TFLOPS.

Någon som vet hur mycket beräkningskraft ett GTX 980 har?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Nano kan ju bli intressant på litet bygge(om det presterar tillräckligt)
Annars så bidde jag inte så positivt överaskad: Nope får bli nästa gen. så man får dubbel hastighet på minnen(bandbredd)
minst 8gb på ersättaren av Fury eller upp till 32 GB på Pascal sen så blir ju 16nm mumma oxå
Hoppade titan x & Nvidias 900 serie hoppar även denna, så nästa år ( då har ju även Vr släppts på riktigt, eller förhoppningsvis så finns bättre skärmar)

Pascal ska väl köra med stackade minnen också så några 32GB kommer det inte att bli.

Skrivet av Laine:

HBM tar upp 94% mindre plats än GDDR5, men GTX970 har fortfarande mindre PCB. Undra vad som gömmer sig under skalet.

Är det inte uppenbart? Waldo gömmer sig där. Inte undra på att man inte kunde hitta honom tidigare.

Skrivet av Delerium:

R9 Nano var fint. Kompakt litet krutpaket. 15 centimeter, snabbare än R9 290X och bara 175 watt. Dubbelt så mycket prestanda per watt som Hawaii-grafikkretsen.

http://images.bit-tech.net/news_images/2015/06/amd-r9-fury-x-and-amd-r9-nano/amde3-3b.png

Där fick väl domedagsprofeterna en smäll över händerna.. Folk satt och påstod att AMD inte på något sätt kunde få fram sådant effektivt kort att det skulle kunna leverera en sådan låg strömkonsumption med ett sådant hög prestanda (spekulera självfallet.. Förhoppningsvis är kortet väldigt presterande och tar därför ett jättekliv). Var samma personer som satt och påstod att vattenkylningen var ett tecken på bristande prestanda.

Skrivet av Orici:

Ok, då kommer detta förmodligen prestera sämre än GTX980 Ti

Haha. Nvidiafanboys förnekar sig inte. Skulle gärna vilja veta hur du kommit fram till den slutsatsen fru Orici..

Skrivet av Woxolo:

Är det inte så att eftersom minnesbandbredden är så stor kan saker skyfflas ur minnet snabbare så att data kan behandlas lika snabbt ändå? Som ett lager där saker flyttas ut och in så fort att det aldrig hinner bli fullt?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag har hört så ska texturer och annat kunna fraktas till hårddisken betydligt snabbare vid brist av vram. Detta är dock bara vad jag har hört och har inte direkt någon källa för så vore fallet.

§ 1.6 raderat. // MOD
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Någon som vet hur mycket beräkningskraft ett GTX 980 har?

980: 4.6 TFLOPS

980 Ti: 5.6 TFLOPS

Permalänk

Blev väl att beställa en Fury X. Kostar ju mycket mindre än de 10.000kr alla sa att den skulle kosta.

WAR AMD!