AMD presenterar Radeon R9 Fury X, R9 Fury och minstingen R9 Nano

Permalänk

hmmmm hmmmmm

Enligt detta leder Fury X över 980Ti med 11% på 1440p och 2160p. Jag tvivlar resultatens äkthet, om sant så är det goda nyheter, särskilt när denna syntetiska benchmark gillar nvidia lite mer än AMD så det kan vara rimlig att tro prestandan i aktuella spel kan vara större än 11%.

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

En bild på ett kort. Ha ha☺

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Priset var ju helt klar bättre än väntat. 10 papp hade varit orimligt med 4GB men med det nya priset så är det helt klart ett bra kort om det presterar som 980 ti eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woxolo:

Är det inte så att eftersom minnesbandbredden är så stor kan saker skyfflas ur minnet snabbare så att data kan behandlas lika snabbt ändå? Som ett lager där saker flyttas ut och in så fort att det aldrig hinner bli fullt?

Skickades från m.sweclockers.com

http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/2165/6824/or...

Den där visar på hur framtidsäkert kortet är.

Fury - och GTX980Ti för den delen - chokar totalt vid 8K upplösning när vram tar slut medans 390X med sina 8gb minne presterar 3x bättre och landar lugnt under Titan X.

Så nej, jag tror inte riktigt att bandbredden hjälper...

Permalänk
Medlem

Fått veta att det kommer komma ett Radeon R9 Fury X2 (Duel)

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

Fått veta att det kommer komma ett Radeon R9 Fury X2 (Duel)

Ja och det finns en bild på föregående sida i tråden.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jämföra specifikationer med grafikkort är bara att glömma, de är så fundamentalt olika så det funkar inte.

Precis!
Exakt det jag menar därför kan man heller inte jämföra mängden ram då den inte är jämförbar på det viset.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Allt hänger på drivrutinerna nu. Inte kul med ett superkort om det bara kommer ut fyra drivrutiner per år.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Trinitypcw:

Glöm det, jag spenderade senaste halvtimmen med att försöka hitta en källa, men hittar absolut inget om detta vilket får mig att tvivla på min mentala förmåga. Jag är helt säker på att det snackades om detta för ett tag sedan, ca en månad. Jag hittar inget om det idag, men tror jag har bränt min mentala förmåga på streams och forum idag. Jag dubbelkollade detta förut efter någon diskus på något forum där någon länkade ett citat från någon hos Nvidia. Skrämmande som fan att jag är så pass dålig på att hitta saker jag läst förut.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/2165/6824/or...

Den där visar på hur framtidsäkert kortet är.

Fury - och GTX980Ti för den delen - chokar totalt vid 8K upplösning när vram tar slut medans 390X med sina 8gb minne presterar 3x bättre och landar lugnt under Titan X.

Så nej, jag tror inte riktigt att bandbredden hjälper...

Men i 4K upplösning presterar det bättre än Titan X enligt de läckta tester som har kommit ut (om det nu stämmer) och det är det som är relevant den närmaste tiden. När 8K blir aktuellt för spel kommer det finnas betydligt snabbare grafikkort.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

och där kom klassiker inlägget från orici.

varför är du alltid så negativ om amd i varenda sammanhang som finns? skriv inget istället om du bara ska in i alla dessa trådar och spå om en massa skit, blir jävligt tröttsamt att se dina extremt tunga biased inlägg i varje tråd som rör AMD

jag kan låta otrevlig här men ärligt talat tröttnar man

Edit: det är ju bara gå in på dina profil och kolla igen inlägg gjorde, varenda tråd som handlar om AMD är du och spyr galla i medans alla nvidia trådar är totala motsatsen. om du inte har något bra att säja i amd's trådar kan du väl skippa det helt istället?

Får man bara prata om saker man tycker är fantastiska?

Permalänk
Skrivet av Yeah_Right:

@Trinitypcw:

Glöm det, jag spenderade senaste halvtimmen med att försöka hitta en källa, men hittar absolut inget om detta vilket får mig att tvivla på min mentala förmåga. Jag är helt säker på att det snackades om detta för ett tag sedan, ca en månad. Jag hittar inget om det idag, men tror jag har bränt min mentala förmåga på streams och forum idag. Jag dubbelkollade detta förut efter någon diskus på något forum där någon länkade ett citat från någon hos Nvidia. Skrämmande som fan att jag är så pass dålig på att hitta saker jag läst förut.

Starkt av dig att skriva detta, givetvis är det mesta rykten och fabrikationer innan nya releaser.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Får man bara prata om saker man tycker är fantastiska?

Ja man har all frihet att framföra sina åsikter,
men om man som Orici ägnar sig åt systematiskt krypskytte, får man räkna med kritik.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Men i 4K upplösning presterar det bättre än Titan X enligt de läckta tester som har kommit ut (om det nu stämmer) och det är det som är relevant den närmaste tiden. När 8K blir aktuellt för spel kommer det finnas betydligt snabbare grafikkort.

Det beror ju på vad det är du testar. Jag kan slänga ihop ett program eller enkelt spel för den delen som körs i 4K som använder extremt lite VRAM. Det är långt ifrån endast upplösningen som styr hur mycket VRAM ett spel behöver. Annars hade alla spel använt lika mycket VRAM bara de körde samma upplösning.

Det finns idag flera speltitlar som går över 4GB i 4K och då kommer Fury tappa i prestanda. Lägg sedan till att du kanske vill att grafikkortet ska hålla i 1-2 år efter inköp och att utveckling går åt mer VRAM så kanske det inte räcker.

Här är någon som testat VRAM usage i 4K och det inlägget är över 1 år gammalt.

Edit: Här är en lista med flera spel och max VRAM använt med Titan X

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/2165/6824/or...

Den där visar på hur framtidsäkert kortet är.

Fury - och GTX980Ti för den delen - chokar totalt vid 8K upplösning när vram tar slut medans 390X med sina 8gb minne presterar 3x bättre och landar lugnt under Titan X.

Så nej, jag tror inte riktigt att bandbredden hjälper...

Spännande för alla som bygger en retroPC 2030?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffyNALLE:

jag har sagt det förut och jag säger det igen, den som trodde att 10K och över för AMD topgrafikkort är och har varit ute och cyklat.

SweClockers med sina grundlösa antagande ett efter det andra på ett pris över "10.000kr" är totalt tandlöst påstående.

Synd att ni har så dåligt insikt och ändå tar för er på det sättet i era artiklar.

Sweclockers – ” Fiji-baserade AMD Radeon R9 Fury X har länge spåtts få 4 GB videominne som direkt följd av användningen av HBM, någonting som kan tyckas rimma illa med en prislapp på över 10 000 kronor. ”

[url="http://www.sweclockers.com/nyhet/20698-radeon-r9-fury-x-far-e..."]

Det faktum att priset hamnade runt 649 dollar, är ett konkurrenskraftigt pris för 4GB HBM. Ett pris på 999 hade varit mer logiskt för ett 8GB HBM.

Sen när, någonsin har redaktionen medvetet försökt vilseleda oss? De skriver om rykten från källor (ofta väl insatta), att ens påstå något så här dumt att de vilselett oss trots än disclsimer om att priserna alltid kan ändras är bara så jävla fattigt av dig. Grattis, du vann spåkulan och kan titulera dig vinnaren av internet.

SweC är inte WCCFtech, de brukar ha rätt och brukar inte posta grundlösa rykten. Men det är klart, SweC får nog pengar i fickan för att skriva mycket positivt om nvidia, sommardatorn är ju ett tydligt bevis på att inte vara objektiv?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Trinitypcw:

Haha np, man är inte mer än människa och så mycket info hit och dit senaste tiden med hårdvara. Roliga är att jag väntade med 980 Ti lite av just den anledningen. Stälde till och med frågan i SWC Nvidia forum häromdagen för att jag tyckte det lät så fel, men läst det lite här och var med "källa". Jag återkommer om jag skulle dyka på samma info igen.

^^
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1372630-nvidia-gpu-per-...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

oerhört positiv överraskning! riktigt spännande nu, väntar ivrigt på recension.

Permalänk
Medlem

Glatt överraskad för AMDs skull.
Heja AMD!

(Måtte prestandasiffrorna komma innan mitt GTX 980 Ti skickas från ÅF nästa vecka, haha!)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Sen när, någonsin har redaktionen medvetet försökt vilseleda oss? De skriver om rykten från källor (ofta väl insatta), att ens påstå något så här dumt att de vilselett oss trots än disclsimer om att priserna alltid kan ändras är bara så jävla fattigt av dig. Grattis, du vann spåkulan och kan titulera dig vinnaren av internet.

SweC är inte WCCFtech, de brukar ha rätt och brukar inte posta grundlösa rykten. Men det är klart, SweC får nog pengar i fickan för att skriva mycket positivt om nvidia, sommardatorn är ju ett tydligt bevis på att inte vara objektiv?

Det finns en möjlighet att han blev sur för att han antingen köpte 980Ti nyligen eller rekommendera andra för att vara framtidssäkert och om det framtidssäkra sprängs i bitar med ett bättre kort är det kanske klart man anklagar Sweclockers för sånt eftersom det hör ju till Nvidias fördel att man köper deras kort än att vänta. Men jag håller med dig att det var långsökt av honom men inte helt grundlöst:)

Permalänk
Medlem

Oh fy sjutton va billigt för den prestandan... lyckas dem få ut en 8GB version också bara! Hoppas AMD lyckas ge nVidia en käftsmäll så kanske dem sänker sina Titan priser också!!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Lär ju vara en sån som sitter i den där project quantum som de visade under konferensen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Helt underbara nyheter!

Låt priskriget börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ehm, DX12 är så mycket mer än vad Mantel är. DX12 är har stora fördelar oavsett om det är Nvidia eller AMD.

Det har Mantle också men Nvidia vill inte.

Permalänk
Medlem

Jag är extremt nyfiken och måste fråga hur många av er som verkligen har en 4k skärm?
I varenda tråd om grafikkort så tjatas det om detta, nu länkas även tester i 8k?
"Steams hardware survey may 2015" visade att 0.06% har 4k som primär upplösning så jag chansar på att det inte är så många :).

Jag måste säga att hela 4k debatten känns ganska meningslös i dagsläget då även Titan X som kostar 11.5k i Sverige ligger under 40 fps i de spel som funnits ute i över 2 år(Battlefield 4, Metro last light).

Jag vet att det är många här på Sweclockers som har förmågan att se in i framtiden :), men även ni måste väl kunna erkänna att det är extra svårt just nu när DirectX 12 är på ingång. Det går nog därför inte att garantera "Framtidssäkra kort".

Visa signatur

Rigg : Fractal Design Define S | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | 6700K 4.0 GHz 8MB |MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X | EVGA Supernova G2 750W | OCZ TR150 480GB x2 |

Permalänk

"Driver Update Brings New Use Cases & Value
Whenever a company like AMD launches a new series of graphics cards like the
Radeon 300 series, they usually accompany it with a new graphics driver. However,
AMD is not simply updating their drivers to support the R9 Fury X, they are completely
overhauling their drivers across the board.
AMD is releasing a two-phase driver release with Catalyst 15.15 and 15.20. The 15.15
drivers are available immediately, and the 15.20 drivers are coming a few weeks later.
The Catalyst 15.15 drivers bring new features like:
 FPS Targeting: The ability to save power by setting a maximum FPS target
 Virtual Super Resolution: The ability to downscale a game from a high
resolution to a lower resolution, giving a user higher-quality textures in game
(also known as supersampling)
 Performance optimizations: Adding game performance optimizations to AMD
R9 Fury X and other graphics cards
Although Catalyst 15.15 drivers will not be available for Windows 10, Catalyst 15.20 will
be. The Catalyst 15.20 drivers will bring features like:
 Catalyst Uninstaller: Allows users to uninstall their AMD catalyst drivers cleanly,
so new drivers can be installed without incident
 OpenCL 2.0 optional features: Multiple performance and feature additions
 FreeSync + CrossFire: The ability to run FreeSync dynamic screen refresh
technology with multiple GPUs in CrossFire mode.
Catalyst 15.20 divers will also have Windows 10 specific features like:
 HEVC (High Efficiency Video Codec): Enables quality streaming and 4K
experiences
 DirectX 12: Support for the low-level efficient graphics API for Windows 10
 Windows 10 WHQL (Windows Hardware Quality Lab): AMD’s latest driver
release (15.20) will be WHQL and WHQL for Windows 10 as well

"
http://www.moorinsightsstrategy.com/wp-content/uploads/2015/0...

se sida 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jelly_soul:

Du glömmer väl inte at Fury X har med sig hög kvalitet 500W CLC vattenkylning? Med samma pris som referens 980Ti det kommer nog sätta stor press på nvidia att sänka priserna. Man kan nog anta pga vattenkylning o 2x8pin kommer Fury X vara OC beast.

Jag var ganska orolig igår o tänkte köpa Gigabytes G1 980Ti. Blev helt överaskad av AMDs priser, bara vecka innan vi får konkreta svar om aktuell prestanda men det är mer än troligt att skilnanden mellan referens korten på 649USD (Fury X @ Stock vs. 980Ti Reference stock) kommer visa Fury X med 10-15% bättre prestanda i 1440p och 2160p. Men om man går vidare och testar OC, så kommer 649USD Fury X ta sönder 980Ti i prissklassen. Skulle inte förvånas om Fury X med bra OC skulle även smiska den starka G1 980Ti. 980Ti med block är kanske en mer rimligt konkurrent.

Kan mycket väl vara så. Men innan man vet några benchmarks så kan man bara spekulera. Kanske överklockar jätte dåligt. Och vi vet att 980ti överklockar jättebra även på luft.
Dock väldigt bra med konkurrens. Gynnar ju oss konsumenter

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 350D PSU: Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär MB: ASUS MAXIMUS VI GENE CPU: Intel Core i7 4770K, Corsair H110 GPU: Asus GTX 780 Direct CUII SSD: Samsung 840 EVO 500gb HD: 3TB WD Green Skärm: ASUS 27" PB278Q 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Får man bara prata om saker man tycker är fantastiska?

det är klart man från prata om annat också, men ärligt har du gått in på hans profil och kollat? nvidia är gud och amd är djävulen, i varenda tråd som har någon anknytning till det, det fyller ju ingen funktion det är ju rent av bara massa spamm

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/2165/6824/or...

Den där visar på hur framtidsäkert kortet är.

Fury - och GTX980Ti för den delen - chokar totalt vid 8K upplösning när vram tar slut medans 390X med sina 8gb minne presterar 3x bättre och landar lugnt under Titan X.

Så nej, jag tror inte riktigt att bandbredden hjälper...

Framtidssäkert och framtidssäkert. När 8K är standard så har iaf jag troligtvis bytt grafikkort åtminstone två gånger till efter Fury X.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yeah_Right:

@anders190:

Har inte ens tänkt så långt, men det vore nästan det bästa. Nu när du nämner det så tror jag nästan du har rätt. Känns lite som saker faller på plats där.

Lite osäker på vad du svarade på där hehe.
Det mesta lär nog klarna inom kort med de nya korten samt Never Settle-kampanjen iallafall. Lanseringen av Fury är ju vara en vecka bort eller så med.

Skrivet av Xeno88:

Nu gillar jag normalt sett inte multi-GPU lösningar men det där kortet alltså...

R9 Nano är söt. Den där är sanslöst gullig. Vad lär längden på den där vara, 20cm? Får mitt 290 Tri-X på 30,5cm att kännas riktigt onödigt stor hehe.