Är en server vad jag behöver?

Permalänk
Medlem

Är en server vad jag behöver?

Jag funderar om en server är vad jag behöver, det jag vill göra är att:

- Ha någonstans att lägga backuper på.
- Min flickvän pluggar Teknisk Datavetenskap och skriver en del kod, skulle en server kunna hjälpa henne med bland annat kompilering (och annat hon kan tänkas behöva i dessa studier). Då hennes laptop, inte är särskilt vass och den blir bara segare och segare när hon arbetar med den (jag gissar att hon provkör program på den).
- Jag själv ska börja plugga, Teknisk fysik eller Energiteknik, vad jag har förstått gör man en del simuleringar åtminstone inom Teknisk fysik(Om detta ger märkbar förbättring mot en 3770k med Gtx650).
- Kanske ha någon liten hemsida publicerad i framtiden

(- Ev. agera router
- Om kapacitet finns så har jag en del kamrater som pluggar (teknisk fysik, biolog samt väg och vattenbyggnad), om jag har utrustningen stående igång kanske de skulle kunna använda detta för att underlätta sitt arbete. (Detta är dock bara ett scenario ifall jag skulle skaffa en server eller motsvarande))

Så vad säger Sweclockers, är det en server jag är på jakt efter (isåfall vilken, kan bygga själv men vet inte vilka delar jag ev. behöver)?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

För bästa skolresultat köp vanliga bra datorer och lägg ner så lite tid som möjligt på en server, en billig nas är dock inte fel.

Däremot kan man självklart använda sig utav en server för att snabba upp kompileringar, men knappast för sådan små grundläggande program som ni kommer att koda i era utbildningar. Likaså lägg ej tid att sätta upp en egen TFS eller liknande, visst skitbra att kunna men det tar tid. Använd istället färdiga gratis alternativ.

Det är dock inte fel att skaffa en server för att leka med, men räkna ej med att spara så mycket tid som ni kan använda till skolan.

Permalänk
Medlem

En server är bara en dator som utför tjänster åt andra datorer, t.ex. som att köra en webbserver som andra datorer kan ansluta till. Det är med andra ord inget magiskt med en serverdator, vilken dator som helst kan agera server. För dina behov så är det bara att plocka ihop en dator med den kapacitet du tror att du behöver, och installera mjukvara som gör det du vill att servern ska göra.

För backup så krävs egentligen bara hårddiskutrymme. Sen kan du kolla på Crashplan för att ta automatiskt backup på dina datorer. Crashplan är gratis att använda för att skicka backup till sin egen dator, det som kostar är om du vill använda deras servrar för att lagra backup på.

Simulering är däremot knepigt att säga så mycket om utan att veta exakt vad det handlar om för sorts simulering. Men i regel så är det mycket processorkraft och mycket minne som gäller. Samma när det gäller kompilering.

För router-funktionalitet så krävs minst två nätverkskontakter. Det finns en del moderkort som har det, eller så skaffar man bara ett extra nätverkskort och stoppar i. Sen är det bara att konfigurera datorn till att agera router (vilket jag inte vet så mycket om).

Permalänk
Medlem

Pluggar hon teknisk datavetenskap i Umeå så har hon tillgång till en massa maskiner som hon kan kompilera sin kod osv på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tolle:

Pluggar hon teknisk datavetenskap i Umeå så har hon tillgång till en massa maskiner som hon kan kompilera sin kod osv på.

Av ren nyfikenhet hur fungerar det? (ifall det är något som jag kan använda mig utav)
Just nu på jobbet kör jag med 4st 12 cores Xeon cpu som bygger applikationerna samtidigt med olika saker från 2 hostar. (de kör en massa annan dritt samtidigt och är egentligen orsaken till valet av cpu)

Men om man privat skulle vilja kunna använda en billig server för ett billig vanlig .Net applikation eller liknande, vilket nog mer är åt hållet TS frågar efter.

Permalänk
Medlem

@anon159643 @perost:

Tack för svar, jag inser att jag måste läsa på mer då jag inte är tillräckligt insatt att kunna bemöta era svar på ett vettigt sätt.

@tolle:
Korrekt uppfattat hon pluggar i umeå, men saken är den att hon har tillgång till en maskin med typ 16 cores och 64gb ram enligt putty men ändå går det snabbare att kompilera på hennes laptop så något är helt klart mysko.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

@Johan86c @perost:

Tack för svar, jag inser att jag måste läsa på mer då jag inte är tillräckligt insatt att kunna bemöta era svar på ett vettigt sätt.

@tolle:
Korrekt uppfattat hon pluggar i umeå, men saken är den att hon har tillgång till en maskin med typ 16 cores och 64gb ram enligt putty men ändå går det snabbare att kompilera på hennes laptop så något är helt klart mysko.

Nu har jag ej använt putty och jag vet ej vilken information ni får eller hur hon arbetar.

Men ofta köper/hyr man in en väldigt kraftfull server som kör en väldigt massa saker samtidigt. Processorn har ofta väldigt många kärnor som är lågt klockade och den är gjord för att gå dygnet runt året runt. Man kan då t.ex. ge användaren en windows instans där man samtidigt kanske har igång 30 andra windowsinstanser på samma maskin, processorn är som sagt lågt klockad där IT folket även kan ha lagt in begränsning på hur mycket datakraft av de få kärnor som som en användare får utnyttja.

Hårddisken är ofta ett san (en stor låda med en mängder av raidade hårddiskar) dessa är ofta en stor flaskhals men även en väldigt stor kostnad, det går då säkerligen även lägga in en begränsning hur mycket datakapacitet en viss användare får använda.

Så svaret är kortfattat att datorn kör en väldigt massa saker, det kan jämföras med en bilmotor på 1000hk. En vanlig bil sticker iväg som bara tusan, sätter man motorn i en Finlandsfärja så sticker den inte iväg lika fort...

Nå den enklaste lösningen på ert problem är att skaffa snabba egna laptops, det går att bygga upp server som ni arbetar på, men tiden/strulet dessa innebär resulterar inte i att ni får bättre skolresultat. Jag själv arbetar som sagt på en server då det inte finns någon laptop som har 4st Xeon och 256GB ram, men det är heller inga skoluppgifter som jag sitter och utvecklar. -Jag har dock en hum om hur mycket extra tid allt tar och skulle aldrig sätta upp detsamma för skolarbete även om jag skulle tillbaka till skolbänken idag.

Edit:
Något som idag är vanligt inom kommunalverksamhet är att hyra en datormiljö, där de får betala för antal kärnor, ramminne, bandbredd etc. Och det är inte alls ovanligt att man kommer till en superslö burk som knappt är användbar för att surfa på, där man får se att man har en kärna av 12 och själva datorn som kör allt kostar över en halv miljon.

Sedan hjälper inte alltalet cores till med allt, jag har kört windowsinstanser med 24 riktiga kärnor och 64GB ram och min åsikt är att en bra optimerad stationär dator spöar detta i det mesta. (Snabbare cores, har man en m.2 ssd för windows och en separat för apparna så är läshastigheten fenomenal på bekostnad av kass driftsäkerhet emot en SAN.)

Permalänk
Medlem

CS-institutionens burkar kör alla användarnas hemfoldrar över nätverket vilket kan göra kompileringsstadiet slött. Skapa en egen folder på maskinen man sitter på just då, t.ex. i /tmp, och kompilera där då den foldern är lokal för den maskinen. Dock rensas den foldern vid reboot, så inte världsbäst att ha hela sitt arbete där. Lämpligast är det nog att göra ett script som kopierar foldern dit och sedan kompilerar sakerna vid varje kompilering.

Annars kan det vara så att folk kör mycket tunga saker på maskinen när hon ska kompilera. Servrarna salt och peppar, om de fortfarande heter så. Brukar användas av alla, vilket gör att de ibland kan bli lite slöa. SSHa in till någon av de vanliga skrivbordsmaskinerna eller hitta en burk som knappt används så är det mindre användare på den.

Sedan är det inte någon direkt nackdel att det tar lite tid att kompilera. Det är ju då man kan dricka kaffe/slösurfa med gott samvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tolle:

Sedan är det inte någon direkt nackdel att det tar lite tid att kompilera. Det är ju då man kan dricka kaffe/slösurfa med gott samvete.

https://xkcd.com/303/