AMD Radeon "Fiji" döps till Fury – kostar över 10 000 kronor

Permalänk

@versions: Menade förstås 780, skrev fel. My bad.

Permalänk
Medlem

@RaBlack:

Känns som att du redan hade bestämt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Om man ska ha mycket bang for the buck så borde AMD klara sig väldigt bra.

1080:
http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980_Ti/images/pe...

4k:
http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980_Ti/images/pe...

Men folk läser generellt inte recensioner, de läser forum inlägg eller snackar med jobb-kompisar som generellt inte är särkilt väl informerade. De går på vad som är "inne", vad som är trendigt, vilket också förklarar varför Apple säljer så bra.

AMD borde ha krosset Intel under P4 tiden, men folk hade det helt klart för sig att Intel har alltid varit bäst. Och då fortsätte även Intel att sälja bättre också. Folk tenderar att köpa det de alltid har köpt..

Just Precis därför jag Körde K6-2, bra pris/prestanda senare Athlon Thunderbird aka K7, sedan dubbla Opteron 244 1.8Ghz i slutet på 2003 (ca 2x 3Ghz pentium 4:or i prestanda) efter det blev det 2st Opteron 265 (daul cores så 4x1.8Ghz kärnor totalt) senare Opteron 280 från ebay. Ett antal Athlon 64 och 64 X2 och senare Athlon II X2 varav en av två system fortfarande används. 80% av alla system jag haft eller byggt har haft AMD CPU'er. Men Inte köper jag AMD i dag om dom inte kan leverera Pris/Prestanda vilket dom inte kan med FX tex eller sina APU:er. Vist APU:er har en plats men tyvärr nishade produkter. HPC varianterna kan förhoppningsvis ändra på det i hop med Zen.

På K7 och K8 tiden körde vi allt som oftast i mina kretsar Socket A och senare socket 754 med VIA chipset och EMU10K (Creative Live 5.1, Audigy etc etc) ljudkort och Nvidia Grafikkort men å andra sidan jag och polarna körde Linux primärt så ATI var uteslutet (ca 1/3 prestandan för samma generations kort i linux), ATI chipset stöddes ofta inte alls i kerneln så även om grafikkortet gjorde det så fans inga agp drivrutiner så var skit samma om ATI hade grafikdrivrutiner i det läget. ATI fungerade (dock LÅNGSAMT) om man körde Intel eller VIA chipset tex istället.

I dag spelar egentligen inte plattform någon roll lägre då dom flesta stöds så det mesta faller på pris prestanda och hur bra drivrutinerna är för OS:et man vill använda. Just nu fungerar Intel med Nvidia Grafik generellt sett bra på alla OS så det är en snabb combo i alla lägen.

Jag har alltid en check list på saker min nya rigg måste uppfylla eller komponenter jag vill uppgradera. Produkten som passar bäst in på den listan till lägsta pris blir då valet.
För mig är det totalt ointressant att vara lojal mot företag X eller Y dock anser jag att konkurrens är ett måste för att hålla priser nere men man ska inte lura sig att en produkt eller ett företag gör bättre saker än vad dom gör bara för att man önskar så baserat på missriktade känslor och bris på objektivitet.

Företag är företag och dom vill ha ens pengar så i slutändan kommer valet av produkt ner till pris/prestanda/funktionalitet/support/garantier och inte så mycket mer. Och just funktionalitet är ju väldigt individuellt så därför finns inget absolut rätt eller fel av val av tex CPU eller Grafikkort.

Jag köper helt enkelt vad som passar mig bäst. Sedan kan folk tycka vad dom vill om det för det bryr jag mig inte ett dugg om. Rationella människor köper det som passar dom bäst inte vad som råkar vara billigast som enda attribut eller vad som råkar vara "inne" eller någon annans åsikt.

Permalänk
Avstängd

Vem bryr sig? Om ni inte är trollkarlar så kan ni inte se in i framtiden.
Även om jag är väldigt nöjd med mina gtx980 sli så kanske jag skall köpa ett sånt här kort bara för att reta folk och för att jag har råd.-)))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har man flera HD skärmar, så räcker väl inte 4GB minne i spel om man ska ha minst 60fps då spelar det väl ingen roll om GPU´n presterar bättre.

Jag kör eyefinity (3 stycken 1080p skärmar) på en 7870 och förvisso så kan jag få ställa ner till medium/high i vissa spel men annars så funkar det prima (Och då har mitt kort bara 2gb VRAM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Momsen är väl nationell alltså att det spelar ingen roll om den är i Euro eller Dollar. Moms ska ändå läggas på.

Spelar roll från vilket land det kommer ifrån inte vilken valuta det är. Köper man kortet från ett EU-land så är det inte någon moms förutom den som är i det landet och det brukar vara med i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

Jag kör eyefinity (3 stycken 1080p skärmar) på en 7870 och förvisso så kan jag få ställa ner till medium/high i vissa spel men annars så funkar det prima (Och då har mitt kort bara 2gb VRAM)

Och vad exakt ligger du på för fps då?
Jag ansåg att mitt 7970 var allt för klent även på mediuminställningar i eyefinity. Droppade ner i fps och hackade regelbundet.
R9 290X klarar sig ganska bra och minnet är inte lika begränsande som gpun i dom spel jag spelar.
Återstår dock och se hur det bli i nya deus ex när det kommer
Spelar med TERA just nu så minnet är absolut ingen begränsande faktor medans gpun halvdör och håller mig knappt över 50 fps

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kan någon vänlig själ förklara meningen med Titan X då dp inte längre stöds och då 980Ti har mer eller mindre samma prestanda?
Känns lite som AMD har lagt prislappen där den nu tycks hamna enkom för att Titan X har en högre prislapp.

Jag kan förstå att dom vill vara först med ny teknik men har man inte koll på produktionen då kan det bli ett kostsamt val.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Inga problem! Glad att jag var till någon hjälp

Men happ happ, sakta i backarna nu!
"Synd att de INTE kan komma med något extra för oss som gillar extra ögongodis i spel."?

Om spekulationer stämmer överrens med verkligheten gällande nya sätt att skapa spel på;
Så kommer inte Nvidia, förnärvarande, att kunna köra den här typen av grafik i spel:

https://www.youtube.com/watch?v=5AvCxa9Y9NU

Tråkigt då att Nvidia slagit på stort att dom i Maxwell äntligen fått ett kort snabbt nog att köra global illumination i realtime... Så ja dom kommer att kunna köra den typen av grafik i spel lika bra som AMD kommer kunna köra det med "första kapabla hårdvaru generationen" - som skit, på tok för låg fps för att vara praktiskt i spel. Det kommer dröja 2 generationer minst innan devs börjar slänga på saker som dom kör demo på idag i "normala" spel (typ full scene ray traced shadows etc) så både Fury och GTX980Ti/Titan är irrelevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

var inte längesen de försökte ta 10k för en överklockad bulldozer också

Var 5kkr om jag inte har fel. Men var en extremt överklockad CPU och gjordes i få ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Var 5kkr om jag inte har fel. Men var en extremt överklockad CPU och gjordes i få ex.

Skickades från m.sweclockers.com

List priset såg ut att vara 7500-7000 Kr om man kollar på historiken i prisjakt för värsting modellen FX 9590, dock tog det inte länge innan de prisdumpade dem.

Permalänk
Skäggig legend

Dyrt eller inte får vi se när testerna kommer ut.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Denna tråd måste vara en av AMDs mest kommenterade. Bra jobbat AMD! Se till att leverera ett grymt kort nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Känns som AMD hade en bra chans att komma tillbaka in i matchen igen, om det hade sållt den krets prispressat så hade den sålts i många exemplar.. och dom hade tagit större marknads andelar.. nu blir det bara något för ett fåtal.. men om dom har problem med att kvantiteterna att få ut många ur fabrik är väl det ett bra sätt..

Glömmer du inte alla trådar här på forumet, och överalt på nätet, där folk vill ha Nvidia-kort eftersom de hört att de har det starkaste kortet/korten? Även under tiden när AMD hade bästa korten på marknaden sett till både effekt-per-prestanda och prestanda-per-krona ville Svenssons ändå ha Nvidia för att de hade Det starkaste kortet i toppsegmentet, trots att samma Svenssons inte tänkt köpa det starkaste kortet.

För AMD att kunna skylta med det starkaste kortet på marknaden, oavsett pris, kommer vara värt en hel del under tiden de förfinar tillverkningsprocessen och den nya tekniken kryper ned i prisklasserna och blir mer tillgänglig.

Permalänk

Jag själv är mer intresserad av vad AMD har för nytt att erbjuda oss vanliga dödliga. AMD måste pricka in prisvärdhet med mellanklasskorten.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om nu 4 GiB är för lite i dagens läge, måste ju 390x med 8 GiB vara guld jämfört med ett troligtvis dyrare GTX980 4 GiB, likaså 390 8 GiB vs GTX970 3,5 GiB.

Självklart, såvida det inte är så att man just är ute efter Nvidias låsta tekniker.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Dyrt eller inte får vi se när testerna kommer ut.

Håller faktiskt inte med. Och det gäller de andra tungviktskorten också.
Du betalar över 5000:- för ett par grafiksettings när du spelar spel. Om du köper ett billigt 290x istället och skruvar ner ett par tre inställningar, så får du precis samma spelkänsla, samma spel, samma i princip allt. Det är fruktansvärt svårt att motivera, om man inte av psykologiska skäl verkligen behöver "det värsta", att betala sådana belopp för så lite i retur.

När priserna drar iväg på det här sättet, börjar det bli relevant att lyfta blicken och fråga sig vad man verkligen får för pengarna, relativt vad man skulle kunna göra med dem annars. Är verkligen något mjukare skuggrendrering i ett spel en så betydande upplevelse?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av EntropyQ3:

Håller faktiskt inte med. Och det gäller de andra tungviktskorten också.
Du betalar över 5000:- för ett par grafiksettings när du spelar spel. Om du köper ett billigt 290x istället och skruvar ner ett par tre inställningar, så får du precis samma spelkänsla, samma spel, samma i princip allt. Det är fruktansvärt svårt att motivera, om man inte av psykologiska skäl verkligen behöver "det värsta", att betala sådana belopp för så lite i retur.

När priserna drar iväg på det här sättet, börjar det bli relevant att lyfta blicken och fråga sig vad man verkligen får för pengarna, relativt vad man skulle kunna göra med dem annars. Är verkligen något mjukare skuggrendrering i ett spel en så betydande upplevelse?

Jag ifrågasatte inte att det är mycket pengar, det är galet mycket pengar - inget snack om det och jag skulle aldrig i livet spendera så mycket på ett grafikkort. Det jag säger är att diskussionen är HET och att alla kan lugna ned sig om det är bra eller dåligt med ett till "ultra" kort likt Titan X som ligger för vaddå, 11k? Tänk att om kortet levererar mer kraft än Titan X för i runda slängar tusenlappen billigare är det bra? Kanske levererar den sämre med kraft, vattenkylningen låter för mycket och blir en flopp? Det spelar ingen roll förrän vi ser tester! Därav mitt uttalande om att vänta och se om den är värd pengarna.

Ifall den presterar bättre kanske tom det blir priskrig i toppskiktet? Vänta och se

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tror inte de sänker priset. Titta på deras Titan Z det var sämre än R9 295x2 från dag ett men kostade ändå 25000 eller något. Heter det något med titan sätter de sin prislapp och låter den vara känns det som. De har ju 980ti att fixa priset på isället om de vill.

Det är ju väldigt sant, de har ju en del okunniga fanboys som bara köper det som är dyrast för att det måste vara bäst!

Hmm du kanske har rätt. Kan ju dock hoppas att det finns en del vettigt folk som inte bara köper intel och nvidia för att det är det alla andra köper. Ond cirkel det där.

Edit: Såg att de slagit fast vid 4 GB minne, gg :/

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Spelar roll från vilket land det kommer ifrån inte vilken valuta det är. Köper man kortet från ett EU-land så är det inte någon moms förutom den som är i det landet och det brukar vara med i priset.

Ja och nej. Om en butik säljer för mer än ett visst belopp per år (tror det är €50.000, alltså ca en halv mille) till ett visst land, så är det momssatsen i det landet som gäller. Amazon UK är ett bra exempel: priserna du ser i butiken är med engelsk moms (17% om jag minns rätt), men när du går till kassan så räknas det om till svensk moms.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt är det dock för AMD att de hamrat in att det måste vara mycket ramminne annars suger det. Så nu måste de förklara varför 4gig är alldelers lagom. Precis när prestandan är så hög att det inte räcker med just 4gig. Tror kortet har för lite ram för 4k och det är overkill I lägre upplösningar...

Permalänk
Medlem

Om man hamnat efter tekniskt så är det ju svårt att vända det hur man än gör. AMD har ju faktiskt testat att göra tvärtom som de gör nu, på CPU-sidan. Där gav de upp att konkurrera med prestanda och försökte sig på att vara ett prisvärt budgetalternativ. Det har väl gått sådär.

Permalänk
Medlem

Att folk inte kan läsa mellan raderna och förstå att det nog är rätt brist på HBM minnen.
Lanserar dom 8gb så kan dom sälja hälften så många kort som om dom lanserar 4gb.
Troligen bor förseningen på ovanstående med, hoppas för AMD's skull att det ger bra resultat.

Permalänk
Medlem

Löjlig prissättning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Löjlig prissättning....

För att kortet inte kommer från de gröna laget?
Sätter dom vilka drömpriser dom vill är ju AMD dumma om de inte gör detsamma., om korten presterar likadant. Det är vi konsumenter som finner oss i att betala 7-12k för nya grafikkort, som rår för det, såg inte likadant ut för 5 år sedan...

Sen att Nvidia har nån form av lyxgloria för att dom är dyra (Apple-syndromet) och att folk måste klappa sig på ryggen för att de gjort ett bra köp är ju en annan sak, tror inte man blir missnöjd oavsett vilket 7-12k kort man köper men det man valde själv är ju alltid bäst på alla sätt som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

CUDA cores är mer baserat på animationer och fysik i spel, vilket leder till bättre frame rates och då, ofc, snyggare animationer och fysik.

Steamprocessors hanterar polygons bättre, vilket leder till snyggare modeller och bättre framerates, men att de då förlorar mer realistisk fysik. Detta går självklart att diskutera. Men spel har helt enkelt inte kommit så långt i utveckling att Steamprocessors är av så stor nytta.
Spel har fortfarande en satt mängd polygoner vilket betyder att spelet i fråga inte kan dra nytta av SPUs. De satsar ju mer på en mer realistisk definition av fysik.

Båda teknikerna är programmerbara "shaders" som hanterar parallelliserade operationer, och på så sätt är väldigt lika. Nvidia kallar sina för CUDA cores medan AMD säger streamprocessorer. Igen av dem är bättre egentligen på att rita polygoner eller säg, beräkna fysik sett till sin natur. Det finns skillnader i dem beroende på hur arkitekturen för GPUn ser ut, men har i grund och botten samma sorts uppgifter att lösa.

Så ingen är väl egentligen bättre på varken beräkna fysik alt. rita polygoner bortsett från fördelar de får av sin arkitektur.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Also: för 1000e gången.
290x är inte så varm som Nvida fanboys måler upp den som.
Med samma kylare går den svalare än många Nvidiakort.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Men av nån anledning dras korten med myten om att det går varma och är svåra o kyla än idag, trots att 3e part fixade detta inom några månader. Trodde Swec-folk tänkte längre än till första recensionen men men...
Sen kommer man med samma argument om detta kort, det måste ju var OMÖJLIGT att kyla när det är vatten på det.... Se nå fördelar går inte.

Blir ett Fury eller 980ti för mig, beroende på vad som blir mest värt, hoppas att fury blir en hit tbh.

Permalänk
Medlem

AMD kommer med detta kort när super-high-end marknaden mer eller mindre redan är mättad av Titan-X. De som var beredda på att köpa ett kort av den kalibern har redan köpt ett Titan-X. Alla som satt och väntade på Fiji hoppades snarare på ett kort kring 980-980ti i pris. De missar liksom båda målgrupperna i mina ögon. Det går förvisso rykten om bantade kretsar, men vad jag förstått är detta inte mer än rykten. Hur många konsumenter, förutom die-hard AMD fanboys, orkar härda ut innan de köper det som finns och presterar bra från Nvidia?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Also: för 1000e gången.
290x är inte så varm som Nvida fanboys måler upp den som.
Med samma kylare går den svalare än många Nvidiakort.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Men av nån anledning dras korten med myten om att det går varma och är svåra o kyla än idag, trots att 3e part fixade detta inom några månader. Trodde Swec-folk tänkte längre än till första recensionen men men...
Sen kommer man med samma argument om detta kort, det måste ju var OMÖJLIGT att kyla när det är vatten på det.... Se nå fördelar går inte.

Blir ett Fury eller 980ti för mig, beroende på vad som blir mest värt, hoppas att fury blir en hit tbh.

Inte för att vara den som är den, men intressant att det du länkar till visar att trots med ASUS DirectCUII kylare i performance mode, så är den bara några grader svalare än 780ti/Titan med referenskylare på samt att under själva grafen så skriver de själva:

Citat:

Even though the R9 290X’s core is one of the hottest running ever created, the DirectCU II heatsink has no problems keeping temperatures in check

Så även om det tekniskt sett inte rör mig i ryggen alls, så skulle jag nog ändå påstå att 290X kretsen går ganska varmt, åtminstone med det du länkade till som referens.

Bara en reflektion, inget annat

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Momsen är väl nationell alltså att det spelar ingen roll om den är i Euro eller Dollar. Moms ska ändå läggas på.

"Handla i EU

Om du handlar via internet

Du ska betala svensk moms för varorna om företaget du handlar av är momsregistrerat i Sverige. I annat fall ska du betala den moms som gäller där företaget är etablerat. Momsen betalas direkt till företaget i samband med köpet."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.