AMD Radeon "Fiji" döps till Fury – kostar över 10 000 kronor

Permalänk
Medlem

Kung Fury!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Förstår inte hur ni resonerar.

Vad är det som är så svårt att förstå?

AMD är i grymt underläge idag. Om vi ignorerar Intel, så har dom kanske 25% av marknaden mot Nvidias 75%. Alla vill ha Nvidia. AMD måste VINNA över våra hjärtan om dom vill ha våra pengar. Dom kan inte bara säga jamen vi tar lika mycket betalt för samma prestanda, vad klagar ni på? Nej, för då väljer vi ändå Nvidia! Dom måste vara BÄTTRE än Nvidia på alla sätt om dom vill öka sin marknadsandel.

Att sälja ett 4gb Fury kort som presterar snarlik som ett 12gb Titan X och kostar lika mycket lockar inte. Överhuvudtaget. VARFÖR skulle jag välja ett Fury? Finns noll anledning. Även om det presterar säg 10% bättre än Titan X... VARFÖR skulle jag välja 4gb över 12gb?!

Och sen förstås, VARFÖR skulle jag välja ett 4gb Fury kort som kostar 3000kr mer än ett 6gb GTX980Ti med snarlik prestanda?

Det är inte direkt raketforskning vi snackar om. Det är enkel psykologi. Dom måste antingen prestera nåt fullständigt magiskt (köra Witcher 3 i 250fps eller nåt) ELLER ha ett sånt bra pris att det inte går att motstå jämfört med ett GTX980Ti.

Har det inte nåt av det... Varför ens fundera på ett Fury? Ett par tekniknördar som dreglar över HBM kommer säkert köpa det... Allt medans AMDs marknadsandel kryper ner mot konkurs siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ser inget fel alls, dom tar premium pris för premium produkt precis som nivida eller gör även dom fel att sälja titan lika dyrt?

Absolut, det är inte priset på produkten som jag inte gillar. Det som gör mig deppig är att man hypar och hypar för att sedan leverera en bunt rebrands och enbart en modell av den nya arkitekturen. Jag antar att det till slut kommer att smitta av sig på deras blivande flaggskeppsmodeller och även de modeller under, men det gör ju i princip hela 300-serien fullkomligt ointressant oooooch så börjar hypen för 400-serien och vid det laget så kommer säkert Nvidia hunnit släppa en ny arkitektur med fler spännande kort i samtliga prisklasser med antingen överlägsen prestanda eller effekt. Så, tappar AMD fler marknadsdelar och sagan fortsätter tills vi glömmer att AMD ens finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Förstår inte hur ni resonerar. Enligt läckor presterar det överlag bättre än ett Titan X, samtidigt som det är billigare och har en helt färsk minnesteknik (inte billigt). Visst, det kommer troligen med "endast" 4 GB VRAM just för att första generationens HBM inte har större kapslar, men vad förhindrar AMD från att släppa en Fiji med 8 GB VRAM till hösten när andra generationens HBM massproduceras?

Varken Titan X eller Fury kommer att fylla på i kassan för Nvidia eller AMD. Om det endast är i top end segmentet som AMD kan konkurrera så ligger de dåligt till. Det är betydligt viktigare att få fram bra kort i de lägre prisklasserna om man vill redovisa positiva siffror. Det är mycket viktigare för AMD att få fart på 380 och 390-serierna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Ironiskt nog jämför folk toppkorten mellan varandra, inte vad dom sen köper

Tror du? Skulle inte dra sådana lätta och enligt mig högst troligen felaktiga slutsatser om jag vore dig eller AMD-representant angående hur smarta/dumma majoriteten av "folk" är i sina val i köp av grafikkort. Men visst om ni tror ett kort för över 10.000;- kommer göras AMD gott så varsågod. Tror själv inte det kommer göra varken till eller från för AMD. Definitivt inte det enda de behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av limaxophobiac:

Om den slår Titan-X och har 8 GB är det IMO inget fel på det priset. Måste dock slå det, är det likvärdigt med Titan-X har juh 980 ti samma fördelar mot Fury som det redan har mot Titan-X.

Om det däremot är 4 GB är det är absurt, vem skulle köpa ett helt icke-framtidssäkert kort för sådana pengar?

Det är teoretiskt möjligt att de fyra HBM chippen som syns på FIJI chippet som AMDs VD hållit upp är 2GB stackar och inte 1 GB stackar. Men om så var fallet, skulle inte AMD då ha slagit större på trummorna runt det annat än att gå ut med 4GB som de gjort hittills? Det är ju något som verkligen skulle utmärka kortet från både 980Ti och Titan X.

http://www.fudzilla.com/news/memory/37308-hbm-1-memory-of-amd...

Citat:

The 4-HI HBM1 has a 1024-bit interface, can handle two prefetch operations per IO and has a maximum bandwidth of 128GB per second. The tRC is 48nm, with tCCD of 2ns (1tCK), and the VDD voltage of 1.2V. For example GDDR5 has 1.35 to 1.5V and a top bandwidth of 28GB/s throughput per chip.

In addition, 4-Hi HBM1 16Gb (2GB per chip) and 8-Hi HBM1 32Gb (8GB per chip) is possible and HBM2 will get double the bandwidth and density. With first generation HBM memory it is at least theoretically possible to design a card with 8GB to 16GB of memory, assuming that the company would be using 4 HBM chips on an interposer, resulting in 512GB/s bandwidth on a four-chip HBM card.

As you can see in the image below, HBM will be much smaller than current GDDR5 and DDR3 memory chips. The first-gen HBM chip you see on the picture has a memory capacity of 1GB, twice as much as the 4Gb GDDR5 and DDR3 chips on the right.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Absolut, det är inte priset på produkten som jag inte gillar. Det som gör mig deppig är att man hypar och hypar för att sedan leverera en bunt rebrands och enbart en modell av den nya arkitekturen. Jag antar att det till slut kommer att smitta av sig på deras blivande flaggskeppsmodeller och även de modeller under, men det gör ju i princip hela 300-serien fullkomligt ointressant oooooch så börjar hypen för 400-serien och vid det laget så kommer säkert Nvidia hunnit släppa en ny arkitektur med fler spännande kort i samtliga prisklasser med antingen överlägsen prestanda eller effekt. Så, tappar AMD fler marknadsdelar och sagan fortsätter tills vi glömmer att AMD ens finns.

AMD har ju släppt info om nästa serie också. AMD kan ju inte släppa ny arkitektur i detta läge, är tok för dyrt. Då kan man prata om KK.

Båda två snarare sitter och finslipar nästa gen redan på 16nm (om den inte blir försenad ytterligare). AMD har en otroligt kraftig arkitektur redan ute med GGN. Dom har ju lyckas pressa ut mycket prestanda ur den kretsen. Den ska även upp och kriga mot 980 (få se hur det går). Nvidia har ju bara släppt avskalade kort, för att dra lite ström på bekostnad av att kortet är optimerat för 1080P (AMD har alltid kört hårt på allt över 1080P). Ja 1440P fungerar med, men tappar FPS redan där.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vad är det som är så svårt att förstå?

AMD är i grymt underläge idag. Om vi ignorerar Intel, så har dom kanske 25% av marknaden mot Nvidias 75%. Alla vill ha Nvidia. AMD måste VINNA över våra hjärtan om dom vill ha våra pengar. Dom kan inte bara säga jamen vi tar lika mycket betalt för samma prestanda, vad klagar ni på? Nej, för då väljer vi ändå Nvidia! Dom måste vara BÄTTRE än Nvidia på alla sätt om dom vill öka sin marknadsandel.

Att sälja ett 4gb Fury kort som presterar snarlik som ett 12gb Titan X och kostar lika mycket lockar inte. Överhuvudtaget. VARFÖR skulle jag välja ett Fury? Finns noll anledning. Även om det presterar säg 10% bättre än Titan X... VARFÖR skulle jag välja 4gb över 12gb?!

Och sen förstås, VARFÖR skulle jag välja ett 4gb Fury kort som kostar 3000kr mer än ett 6gb GTX980Ti med snarlik prestanda?

Det är inte direkt raketforskning vi snackar om. Det är enkel psykologi. Dom måste antingen prestera nåt fullständigt magiskt (köra Witcher 3 i 250fps eller nåt) ELLER ha ett sånt bra pris att det inte går att motstå jämfört med ett GTX980Ti.

Har det inte nåt av det... Varför ens fundera på ett Fury? Ett par tekniknördar som dreglar över HBM kommer säkert köpa det... Allt medans AMDs marknadsandel kryper ner mot konkurs siffror.

Om det nu bara blir 4GB's varianter, vilket iofs de mesta tyder på. Men jag håller med, är det bara 4GB och kortet inte presterar en bra bit över Titan X, så undrar jag hur de skall få sålt några kort. Men som sagt, vi får snart se.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Förstår inte hur ni resonerar. Enligt läckor presterar det överlag bättre än ett Titan X, samtidigt som det är billigare och har en helt färsk minnesteknik (inte billigt). Visst, det kommer troligen med "endast" 4 GB VRAM just för att första generationens HBM inte har större kapslar, men vad förhindrar AMD från att släppa en Fiji med 8 GB VRAM till hösten när andra generationens HBM massproduceras?

Tja, som sagt, en helt ny minnesteknik som inte är billig, samt 2 000kr billigare än Titan X i dagsläget om priset i artikeln stämmer. Det motiverar ett högt pris.

Ny teknik, visst. Men 4GB räcker inte långt i dagens läge, och det är det jag försöker säga. Inget förhindrar AMD från att släppa ett kort med 8GB HBM, men faktum är att kortet nu har 4GB och inte 8GB. Och kortet med 4GB minne kostar 10000:-. Det är problemet.

En liknelse är ett vattentorn med 20 liters kapacitet, och en gammal metalltunna med 40 liters kapacitet. Visst, vattentornet kommer att förse huset med vatten snabbare än en tunna, men saken är att det KRÄVS mer än 20 liter vatten. Därför föredras den gamla metalltunnan.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Det är ju bara att hoppas att kortet presterar likt Titan X. Ligger det lika eller "en smula" bättre än 980Ti så ligger det nog en 2000kr för högt.

Med tanke på att EVGA´s 980 Hydro hybrid? hintas om att det kommer att hamna på 8000 - 9000kr så blir ju läget svårt med Fury

Det hintas inte med priset på det, det är prissatt i deras egen shop till €839 (ca 7855Kr med dagen kurs)

EVGA GeForce GTX 980 Ti HYBRID

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Inget större fan av namnet Fury... låter ärligt talat rätt fånigt. Hade gärna fått heta bara Fiji för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Tror du? Skulle inte dra sådana lätta och enligt mig högst troligen felaktiga slutsatser om jag vore dig eller AMD-representant angående hur smarta/dumma majoriteten av "folk" är i sina val i köp av grafikkort. Men visst om ni tror ett kort för över 10.000;- kommer göras AMD gott så varsågod. Tror själv inte det kommer göra varken till eller från för AMD. Definitivt inte det enda de behöver.

Nej inte det enda. Men oftast tittar folk i fel prissegment när dom jämför två företag.

Hm, vet någon sagt något roligt om just det där med jämföra produkter fel.

JO, en är "X företag har så bra kvalité för sina 10.000kr laptops så deras billigare måste vara bra"

Sen "Detta X företag sägs ha riktigt bra prestanda för pengarna (tänker på en cpu för 5000kr, men tänkt köpa en för 1000kr)"

Prestandatoppen ger avtryck även i lägre serier, därför båda gjort dubbelgpu kort för att skryta. Förstår att även upplevelse som lite krångel ger sitt till, även skyller på fel sak är ju klassiker (som det är CPU:n fel att du får virus som exempel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Ny teknik, visst. Men 4GB räcker inte långt i dagens läge, och det är det jag försöker säga. Inget förhindrar AMD från att släppa ett kort med 8GB HBM, men faktum är att kortet nu har 4GB och inte 8GB. Och kortet med 4GB minne kostar 10000:-. Det är problemet.

En liknelse är ett vattentorn med 20 liters kapacitet, och en gammal metalltunna med 40 liters kapacitet. Visst, vattentornet kommer att förse huset med vatten snabbare än en tunna, men saken är att det KRÄVS mer än 20 liter vatten. Därför föredras den gamla metalltunnan.

Det är förmodligen inte sant, om de släpper ett kort med bara 4GB, så är det med största sannolikhet för att de inte går att göra med HBM gen 1.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Sarky:

Varken Titan X eller Fury kommer att fylla på i kassan för Nvidia eller AMD. Om det endast är i top end segmentet som AMD kan konkurrera så ligger de dåligt till. Det är betydligt viktigare att få fram bra kort i de lägre prisklasserna om man vill redovisa positiva siffror. Det är mycket viktigare för AMD att få fart på 380 och 390-serierna.

Säg inte det. Att ha det snabbaste kortet på marknaden är en prestige-grej som blir huvud-ingrediensen i hype-maskinen för hela serien och AMD som utvecklare och företag, inte då bara för oss kunder utan även för diverse investerare och samarbeten. Det är en mer långsiktig satsning inför tex nästa serie eller andra projekt.

Med tanke på hur länge nVidia har suttit på prestanda-tronen nu så kan det vara precis det AMD behöver för att visa att dom fortförande är med i matchen på allvar, snarare än att nöja sig med kortsiktiga vinster i mellan- och budget-klasserna. Om detta nu går vägen, så kan nästa serie vid års-slutet bli riktigt intressant!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om det slår titan X så förstår jag priset, men för de flesta personer så var detta en ytterst icke imponerande serie från AMD.

Permalänk
Medlem

Man ska ju vänta med att sticka ut hakan allt för mycket baserat på rykten. Men baserat på att allt annat är re-brands och det enda nya ska kosta 10k så är detta utan tvekan den tråkigaste och mest tragiska lansering AMD gjort.

Skulle Fury vara bättre än Titan X så är det väl kul att AMD kan slåss i toppen mot Nvidia. Men hur kan de då inte släppa nya nerbantade modeller också. Är det så dålig yield? Eller vad är det frågan om?

Jag kanske är helt ute och snurrar men det känns just nu som att många försöker välja mellan Gsync och Freesync också. Det är ett krig på två fronter så att säga som påverkas av varandra. Det är segmentet 3000-6000 kr som hade gynnat dem bäst känns det som här.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är förmodligen inte sant, om de släpper ett kort med bara 4GB, så är det med största sannolikhet för att de inte går att göra med HBM gen 1.

Rycken har varit att dom skulle släppa i 8GB, med sänkt hastighet (kanske inte är möjligt). Men hade varit bättre som skrytkort än 4gb som är mer "main stream".

Skrivet av FredrikMH:

Man ska ju vänta med att sticka ut hakan allt för mycket baserat på rykten. Men baserat på att allt annat är re-brands och det enda nya ska kosta 10k så är detta utan tvekan den tråkigaste och mest tragiska lansering AMD gjort.

Skulle Fury vara bättre än Titan X så är det väl kul att AMD kan slåss i toppen mot Nvidia. Men hur kan de då inte släppa nya nerbantade modeller också. Är det så dålig yield? Eller vad är det frågan om?

Jag kanske är helt ute och snurrar men det känns just nu som att många försöker välja mellan Gsync och Freesync också. Det är ett krig på två fronter så att säga som påverkas av varandra. Det är segmentet 3000-6000 kr som hade gynnat dem bäst känns det som här.

Dålig yield ja, helt enkelt för dåliga för at göra kort i lägre klasser, dock ska 290x (ja 390x) slåss mot 980 och det kan bli spännande och se vad amd gjort med kortet mer än 8Gb ram och klock (blir inte så högt klockat heller enligt senaste ryktena, så något annat måste dom gjort för att få fram 15% mer prestanda ca som 980 presterar bättre). Kanske energieffektivare också.

Tänk sen på drivers till 290x är rejält optimerade och dom har jobbat riktigt hårt att prestandaoptimera vad det verkar hela våren. Så 300 serien får troligen riktigt bra drivers från start.

Adaptive-sync verkar vara vettigast, så man slipper välja en 7000kr dyr skärm efter grafikkort. Vore helt underbart.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

AMD har ju släppt info om nästa serie också. AMD kan ju inte släppa ny arkitektur i detta läge, är tok för dyrt. Då kan man prata om KK.

Båda två snarare sitter och finslipar nästa gen redan på 16nm (om den inte blir försenad ytterligare). AMD har en otroligt kraftig arkitektur redan ute med GGN. Dom har ju lyckas pressa ut mycket prestanda ur den kretsen. Den ska även upp och kriga mot 980 (få se hur det går). Nvidia har ju bara släppt avskalade kort, för att dra lite ström på bekostnad av att kortet är optimerat för 1080P (AMD har alltid kört hårt på allt över 1080P). Ja 1440P fungerar med, men tappar FPS redan där.

inte speciellt konstigt att nvidia satsar på 1080p då 99% av alla med en dator kör den upplösningen...

siffran är påhittad men nån kan säkert linka nå steam statistik eller liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det hintas inte med priset på det, det är prissatt i deras egen shop till €839 (ca 7855Kr med dagen kurs)

EVGA GeForce GTX 980 Ti HYBRID

glöm inte momsen 25%

Permalänk
Medlem

10.000 kr... *Gäsp* När ska det komma det nästa "8800GT" dvs nästan GTX 980 prestanda (med överklock komma jämsides eller snäppet förbi) till 2500-3000 kr och 4GB minne, det är kortet jag väntar på.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hjälpsam

Om nu 4 GiB är för lite i dagens läge, måste ju 390x med 8 GiB vara guld jämfört med ett troligtvis dyrare GTX980 4 GiB, likaså 390 8 GiB vs GTX970 3,5 GiB.
Nu tror jag inte att Fury kommer vara annat än 8 GiB, vi får se.

Jag kan hålla med om att hålla med om att 10000kr är mer än de flesta vill betala, det gör att jag ställer en annan fråga.
Det verkar som att AMD kommer att släppa, R9 390X 8GB, R9 390 8GB, R9 380 4GB, R9 380 2GB, R7 370 4GB, R7 370 2GB och R7 360 2GB alla kommer att kosta under 4000 kr,
Vad har Nvidia att kontra med där? jo GTX970 3,5 GiB, GTX960 2 GiB och GTX 750Ti 2 GiB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

inte speciellt konstigt att nvidia satsar på 1080p då 99% av alla med en dator kör den upplösningen...

siffran är påhittad men nån kan säkert linka nå steam statistik eller liknande...

Självklart är fullt medveten om det, beskrev bara AMDs nisch som gpu tillverkare. Dom var även först att stödja både 3 och 6 skärmar med en gpu (är inte lika vanligt idag, med flera skärmar):) Men 2560 x 1440 är ju på frammarsch nu och då är det ju självklart att korten ska prestera bra där med (även om det är lite mer till "premium gamer" eller till en som vill ha 27tum med bra pixelmatris).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av RPGWiZaRD:

10.000 kr... *Gäsp* När ska det komma det nästa "8800GT" dvs nästan GTX 980 prestanda (med överklock komma jämsides eller snäppet förbi) till 2500-3000 kr och 4GB minne, det är kortet jag väntar på.

Du menar HD3870, det kortet spöade 8800 GTS och kostade hälften så mycket, i panik fick Nvidia kontra med att släppa nästa års 9800GT i förväg och döpa om det till 8800 GT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om nu 4 GiB är för lite i dagens läge, måste ju 390x med 8 GiB vara guld jämfört med ett troligtvis dyrare GTX980 4 GiB, likaså 390 8 GiB vs GTX970 3,5 GiB.

Ja om man behöver mer än 4GB så lär 390X ge bättre prestanda än ett GTX 980 med 4GB. Men har vi verkligen kommit till scenariot där 4GB grafikminne räknas till "för lite"?

Ska man lira i 4K så håller jag med om det. Men i 1440p och neråt är väl ändå 4GB mer än tillräckligt idag?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Klart att det inte kommer att ha 4GB, det går inte att kränga ett kort med 4GB för 10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Det är inte Titan X som Fiji måste konkurrera med. Titan X är död, det vet Nvidia själva.

Nu är det 980 Ti som gäller. Den finns för närvarande i lager för runt 7500kr. Redo att köpas.

Kan AMD konkurrera med det? Vi får se.

Helt övertygad de kommer fler nedskalade kort sedan dem verkar ju ha problem få fram kort. Men nu vid release e det nog bara toppmodellen.

Helt otroligt vad tårar i kommentarerna storgråter and släppervett kort som tar titan x som kostade vcadå 15 käx vid release o säljer de för tio ? Skaffa jobb eller köp billigare kort .. Kan sälja mitt 290 till någon stackare på forumet för 900

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

glöm inte momsen 25%

Du missade uppenbarligen att priset var i EURO, dvs EU momsen är redan där och det är all moms du betalar då det skickas från ett EU land till ett annat, priset på deras amerikanska sida är $749.99 (ca 6227Kr med dagens kurs)

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

snabb röd som en Ferrari kostsam men cool.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

WCCF Tech hävdar att det kommer tre varianter av Fury:
http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-specs-fiji/

Nu verkar det mer logiskt. Verkade konstigt att de skulle låta 980ti vara utan konkurrens i 7k-segmentet

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Kanske..

Det var en tid då AMD's processorer var snabbare, massivt strömsnålare och inte minst billigare. Inte så att det funkade särskilt mycket. Visst, nördar köpte, men inte alla andra.

(Intels massiva illegala mut-/hotverksamhet kan förstås ha haft nåt att göra med det, men när de blev avslöjade fick de ett rätt litet straff i jämförelse med vad de vunnit..)

Skrivet av murklor:

Vad är det som är så svårt att förstå?

AMD är i grymt underläge idag. Om vi ignorerar Intel, så har dom kanske 25% av marknaden mot Nvidias 75%. Alla vill ha Nvidia. AMD måste VINNA över våra hjärtan om dom vill ha våra pengar. Dom kan inte bara säga jamen vi tar lika mycket betalt för samma prestanda, vad klagar ni på? Nej, för då väljer vi ändå Nvidia! Dom måste vara BÄTTRE än Nvidia på alla sätt om dom vill öka sin marknadsandel.

Att sälja ett 4gb Fury kort som presterar snarlik som ett 12gb Titan X och kostar lika mycket lockar inte. Överhuvudtaget. VARFÖR skulle jag välja ett Fury? Finns noll anledning. Även om det presterar säg 10% bättre än Titan X... VARFÖR skulle jag välja 4gb över 12gb?!

Och sen förstås, VARFÖR skulle jag välja ett 4gb Fury kort som kostar 3000kr mer än ett 6gb GTX980Ti med snarlik prestanda?

Det är inte direkt raketforskning vi snackar om. Det är enkel psykologi. Dom måste antingen prestera nåt fullständigt magiskt (köra Witcher 3 i 250fps eller nåt) ELLER ha ett sånt bra pris att det inte går att motstå jämfört med ett GTX980Ti.

Har det inte nåt av det... Varför ens fundera på ett Fury? Ett par tekniknördar som dreglar över HBM kommer säkert köpa det... Allt medans AMDs marknadsandel kryper ner mot konkurs siffror.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB