Permalänk
Medlem

Datum att ha koll på

27 februari är sista dagen att skapa konto för att få deklarationen digitalt.
4–11 mars skickas deklarationen till din digitala brevlåda.
17 mars kan du tidigast godkänna och skicka in din deklaration.
31 mars är sista dagen att godkänna din deklaration i Skatteverkets app eller e-tjänst för tidig utbetalning. För att du ska få skatteåterbäringen i april får du inte göra ändringar i deklarationen.
6–9 april kommer slutskattebeskedet och pengarna betalas ut.

Permalänk
Medlem

Då var det dags igen Skatteverket börjar skicka ut idag, någon som fått besked än?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Första året där man kommer bli våldtagen av radiotjänst, känns gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Första året där man kommer bli våldtagen av radiotjänst, känns gött.

Radiotjänst är nerlagt så råka inte ut för någon bluff nu!
Du behöver nog aldrig betala pengar dit igen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Då var det dags igen Skatteverket börjar skicka ut idag, någon som fått besked än?

Tack för påminnelsen. Loggade in på skatteverket. Verkar som att den enbart kommer till digitala brevlådan än så länge och att man tidigast kan se den på skatteverket den 17:e om jag förstod det rätt.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Alltid lika bistert att alltid göra ändringar och få vänta till sommaren, å andra sidan så är det trevligt med extra pengar på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Radiotjänst är nerlagt så råka inte ut för någon bluff nu!
Du behöver nog aldrig betala pengar dit igen.

Jo Syftade på nya skatten som är samma skit
As in bli våldtagen av det med tvång.

Innan har jag inte betalat för jag använder ingen TV, nu får jag pröjsa ändå

Permalänk

Drar mig för i år, kommer nog ha en saftig kvarskatt

Radiotjänstskatten kommer inte bli rolig den heller.

Har också massa småinkomster att deklarera manuellt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Första året där man kommer bli våldtagen av radiotjänst, känns gött.

Det känns bra att man betalar mindre tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det känns bra att man betalar mindre tycker jag.

För oss är det verkligen inte mindre.
2 i hushållet, ingen av oss har betalat för vi har ingen tv.
Blir ofantligt mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Drar mig för i år, kommer nog ha en saftig kvarskatt

Radiotjänstskatten kommer inte bli rolig den heller.

Har också massa småinkomster att deklarera manuellt :/

fast den har du väl redan betalt automatiskt? eller inte roligt att se vad du betalt?

Permalänk
Medlem

Korrigeras avgiften för Radiotjänst på skattesedeln vid deklarationen alltså?
Trodde det var en löpande avgift som drogs varje månad (är inte alls insatt).
Låt säga att man får tillbaka 1500kr på konventionellt sätt, ligger sedan Radiotjänst som en post och "drar" bort från ens +1500?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Permalänk
Medlem

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/s...

"Du får inget inbetalningskort för public service-avgiften, utan avgiften dras tillsammans med övrig skatt. Avgiften har räknats in i skattetabellerna som bland annat arbetsgivare använder för att betala in rätt skatt till Skatteverket. I samband med din deklaration ser du hur stor avgift du har betalat. Första deklarationen som avgiften syns på är deklarationen 2020, alltså deklarationen för inkomståret 2019. I beskedet om slutlig skatt 2020 ser du din slutliga public service-avgift."

Så det har redan dragits, men ni ser på beskedet vad ni faktiskt fick ge. Inte helt svårt att kolla upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Korrigeras avgiften för Radiotjänst på skattesedeln vid deklarationen alltså?
Trodde det var en löpande avgift som drogs varje månad (är inte alls insatt).
Låt säga att man får tillbaka 1500kr på konventionellt sätt, ligger sedan Radiotjänst som en post och "drar" bort från ens +1500?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

min uppfattning är också att det "dras varje månad"
men lite otydligt när jag googlar

https://www.regeringen.se/regeringens-politik/medier/ny-avgif...

Citat:

Hur kommer avgiften att tas in?
Avgiften kommer att tas in av Skatteverket som betalar ut avgiftsmedlen till ett särskilt public service-konto i Riksgäldskontoret. Public service-kontot ska förvaltas av Kammarkollegiet. Medlen kommer, liksom i dag, förvaltas i ett slutet system separerat från den övriga statsbudgeten.

Avgiften tas in automatiskt vilket innebär att inga fakturor kommer att krävas. I stället redovisas avgiften på inkomstdeklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/s...

"Du får inget inbetalningskort för public service-avgiften, utan avgiften dras tillsammans med övrig skatt. Avgiften har räknats in i skattetabellerna som bland annat arbetsgivare använder för att betala in rätt skatt till Skatteverket. I samband med din deklaration ser du hur stor avgift du har betalat. Första deklarationen som avgiften syns på är deklarationen 2020, alltså deklarationen för inkomståret 2019. I beskedet om slutlig skatt 2020 ser du din slutliga public service-avgift."

Så det har redan dragits, men ni ser på beskedet vad ni faktiskt fick ge. Inte helt svårt att kolla upp...

Ah, var hyffsat tydligt där

Permalänk
Skrivet av Viochee:

fast den har du väl redan betalt automatiskt? eller inte roligt att se vad du betalt?

Nej, det är verkligen inte kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

För oss är det verkligen inte mindre.
2 i hushållet, ingen av oss har betalat för vi har ingen tv.
Blir ofantligt mycket dyrare.

Kan du den där med rödluvan och vargen också?
Eller har ni gjort er av med tvn?

#18177464

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Ah, var hyffsat tydligt där

Finemang, bra journalistisk ådra!

Permalänk
Medlem

Jag har i alla fall inte fått någonting ännu, får se om det plingar till snart.

Jag är hoppfull om att jag får tillbaka lite innan sommarn, studentkassan börjar sina :/

Skrivet av Nivity:

Jo Syftade på nya skatten som är samma skit
As in bli våldtagen av det med tvång.

Innan har jag inte betalat för jag använder ingen TV, nu får jag pröjsa ändå

Om det är till någon tröst så kan jag garantera att du drar nytta av skattepengar som jag inte har nytta av. Men inte går jag runt och gnäller över att du våldtar mig för det. (För övrigt kan jag inte minnas att en vuxen människa använt sådana starka ord om något så litet, men det kanske bara är jag.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag har i alla fall inte fått någonting ännu, får se om det plingar till snart.

Jag är hoppfull om att jag får tillbaka lite innan sommarn, studentkassan börjar sina :/

Om det är till någon tröst så kan jag garantera att du drar nytta av skattepengar som jag inte har nytta av. Men inte går jag runt och gnäller över att du våldtar mig för det. (För övrigt kan jag inte minnas att en vuxen människa använt sådana starka ord om något så litet, men det kanske bara är jag.)

Tror inte du kan garantera något när du inte vet något om min situation.
För övrigt så behöver "starka" ord inte alltid vara seriösa jättefarliga ord man inte får yttra, också därför det var smileys och rätt solklart att det inte syftade på ett seriöst fall utav våldtäkt.

Men du kanske har en extremt torr och seriös personlighet och tyckte det var värsta angreppet på ett ord, vad vet jag

Du får såklart tycka precis vad du vill, så fortsätter jag skriva och tycka precis som jag vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Kan du den där med rödluvan och vargen också?
Eller har ni gjort er av med tvn?

#18177464

Vi(Well jag först när jag bott ensam) var utan tv i ca 11 år.
Sen skaffade vi nyligen TV (fick en gammal sleten som på bilden).

Tagit bort igen(och andra saker på bilden) då vi tittade ungefär 10 minuter i vecka. Eller ja nu står den på vinden i en hörna då man ändå måste betala så spelar det ingen roll vart sakerna står.

Hon glor på paddan och jag på datorn om det är något, (PS detta kan du även hitta bevis på om du söker igenom mina trådar du som verkar gilla det ;).

Och nej, någon soundbar köptes inte heller

Men det är intressant att du gör dig besväret att gå in på min profil och kollar all skapade trådar historik för att försöka hitta en antydan till om personen i fråga har en tv, tråkigt hemma eller?

Permalänk
Medlem

Idag har tydligen masen börjat skicka ut till digitala brevlådor så förhoppningsvis får jag min senast på Fredag nån som fått idag?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Idag har tydligen masen börjat skicka ut till digitala brevlådor så förhoppningsvis får jag min senast på Fredag nån som fått idag?

Som det skrivits om tidigare så är det mellan den 4-11/3 som de kommer skickas ut till de digitala brevlådorna. Bara sitta lugnt och vänta i den guppande båten

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv

Fick min vid den här tiden i fjol och pengarna i början av april, blev drygt 10 tusen tillbaka i fjol, eftersom jag varit arbetslös hela förra året så räknar jag med att få ännu mera tillbaka i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Idag har tydligen masen börjat skicka ut till digitala brevlådor så förhoppningsvis får jag min senast på Fredag nån som fått idag?

Dök upp i Kivra för mig idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Som det skrivits om tidigare så är det mellan den 4-11/3 som de kommer skickas ut till de digitala brevlådorna. Bara sitta lugnt och vänta i den guppande båten

"Nu får mer än tre miljoner svenskar veta hur skatteåret 2019 blev.
Deklarationerna börjar i dag skickas till alla med digital brevlåda."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/wPQ8bG/restskatt-elle...

@Kablash kul att du fick idag gick det bra eller?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

"Nu får mer än tre miljoner svenskar veta hur skatteåret 2019 blev.
Deklarationerna börjar i dag skickas till alla med digital brevlåda."

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/wPQ8bG/restskatt-elle...

@Kablash kul att du fick idag gick det bra eller?

Mer detaljerade datum på skatteverkets hemsida än det aftonbladet publicerar

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag ser inte fram emot att se denna.. Gissar på 20-30k att betala tillbaka..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SunQ:

Jag ser inte fram emot att se denna.. Gissar på 20-30k att betala tillbaka..

Jag har aldrig i hela mitt liv fått restskatt, alltid fått tillbaka pengar, beror väl mycket på hur mycket lån man har kontra inkomst.

Permalänk
Inaktiv

Tänk om Pensionsmyndigheten var lika spännande. Skattedeklarationen vet man ju aldrig om man går plus eller minus. Från Pensionsmyndigheten vet man att det alltid går back xD. PPM, för dom jobbar med sådan dynga.