Permalänk
Medlem

Kul när man får lite mer i lönekuvertet, däremot mindre kul att skatteåterbäringen blir mindre och mindre för varje år Brukade få tillbaka mellan 9-11 tusen varje år, senaste två åren har det minskat rätt kraftigt och i år blev det bara fem papp. Nåja, började dra extra skatt i december så det borde innebära att det blir runt 10 papp nästa år (om jag inte byter jobb och får mer i lön).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Får runt 10000:-, fick det förra året också. Tycker det är skumt eftersom jag jobbade en hel del mer förra sommaren jämfört med sommaren 2015. Någon med mer livserfarenhet som har någon aning om varför det blir så?

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem

Ni som får tillbaka tusentals, ibland tiotusentals kronor, ni har massa lån väl? Alltså ränteutgifter?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Du menar att du inte ens tar ut 4'a veckor?
Du vet att arbetsgivaren klan tvinga dig att ta ut 4'a veckor enligt semesterlagen.

jag har inte tagit ut mina 4 veckor nej. Och ja, ajg vet att de kan tvinga mig att ta ut semester, men de vet också om att jag säger upp mig då!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ni som får tillbaka tusentals, ibland tiotusentals kronor, ni har massa lån väl? Alltså ränteutgifter?

Jag är student med lite olika jobb vid sidan av som alla drar skatt och i slutändan har de tillsammans dragit för mycket sett till vad jag tjänat.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

jag har inte tagit ut mina 4 veckor nej. Och ja, ajg vet att de kan tvinga mig att ta ut semester, men de vet också om att jag säger upp mig då!

Vad jobbar du med som har så roligt att du inte vill ha semester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Får runt 10000:-, fick det förra året också. Tycker det är skumt eftersom jag jobbade en hel del mer förra sommaren jämfört med sommaren 2015. Någon med mer livserfarenhet som har någon aning om varför det blir så?

Tjänar du mer pengar får du betala mer skatt. Det är både månadsvis och årsvis. Så, du kanske skattar korrekt varje månad men har du månader där du tjänar mer pengar än normalt så kan det innebära att du får en total ackumulerad bruttolön som knuffar upp dig på nästa nivå för skatt. Typ så.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Ni som får tillbaka tusentals, ibland tiotusentals kronor, ni har massa lån väl? Alltså ränteutgifter?

Eller så har man jobbat "för lite" och har en arbetsgivare som drar för mycket skatt på bruttolönen.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Ni som får tillbaka tusentals, ibland tiotusentals kronor, ni har massa lån väl? Alltså ränteutgifter?

Jag har inga lån alls, så jag äger mig själv.
Så jag försöker jobba så lite som möjligt, 50 timmar i månaden räcker för att jag ska klara mig så jag jobbar lite mer än det, man vill ju ha mer än precis så man klarar sig.
Jobbar man deltid så är det svårt att betala rätt skatt så det brukar alltid bli minst 10k oftast runt 15k.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Hade inte den digitala postlådan men fick se besked idag, trodde jag skulle gå jämt upp men inkasserade drygt 20k istället, bara att tacka och ta emot

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Du kan begära skattejämkning.

Själv får jag tillbaka 5381:- då jag blev heltid ifrån deltid och fick dubbel lön en månad (fet skatt på den). Däremot förstår jag mig inte på de som är glada att de får tillbaka 10-20 tusen. Det är ju pengar ni lånat ut till en pissränta. Måste ju vara bättre att gå jämnt eller få betala tillbaka.

I år kommer jag garanterat betala mindre skatt än jag borde och få betala till nästa år, men det kommer jag investera under året och garanterat öka mera än vad staten ger/vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ni som får tillbaka tusentals, ibland tiotusentals kronor, ni har massa lån väl? Alltså ränteutgifter?

Jobbar man t.ex. många timmar på kort tid med många olika tillägg hit och dit brukar man får tillbaka ganska mycket.
Jag brukade få tillbaka mellan 10k - 20k när jag jobbade som murare på somrarna. Då var det mycket 12-timmars pass, nätter och helger.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Jobbar 1 Mars till 31 October, ledig nov, dec, jan, feb. Betalar alltid in för mkt skatt under året och får tillbaka mellan 10-20k varje år. Pengar som jag inte hade haft annars. Betala in exakt skatt eller få betala tillbaka vill jag inte då återbetalning kommer fucka upp hela mitt liv. Funkar bra som det är nu.

Reggade elåda och får tillbaka 16.5k

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast

Tjohej vad lurad man blev... reseavdraget... där ska man numer passera 10.000 och 11.000 år 2017. Men milersättningen ligger fortfarande kvar på 18.5 per mil som den gjort i åratal.

Då blir det pengar till påsk istället för till sommaren... nackdelen är att det blir typ 1200kr mindre

Edit: För att få pengarna till påsk. Deklarera som vanligt på skattemyndighetens hemsida och med förutsättning att man fixat en digital brevlåda? Inget mer?

Permalänk
Medlem

Gick tydligen att logga in redan ikväll och klicka iväg deklarationen

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Persikan:

Gick tydligen att logga in redan ikväll och klicka iväg deklarationen

Ja här med... klickat o klart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullis:

Vad jobbar du med som har så roligt att du inte vill ha semester?

jobbar med Techsupport. inget konstigt med det... man glömmer för mkt ifall man är ledig... That's it.

Räcker att jag jobbar 6dagar ena veckan och 4 den andra...

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

16k får jag tillbaka, har fått 5k som max förut. Jag är i smått chocktillstånd... vilket 1080ti är det som gäller?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag får tillbaka 5328:- när jag dragit av för resor till och från jobbet, annars hade jag fått betala ca 250:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 220volt:

Jag får tillbaka 5328:- när jag dragit av för resor till och från jobbet, annars hade jag fått betala ca 250:-

Skickades från m.sweclockers.com

Trevligt! Själv trodde jag som sagt på en liten slant, men sen såg jag att de höjt summan man ska överstiga för att man ska få tillbaka nåt. Skiter i att hålla på och jävlas för typ 100-150kr...

Permalänk
Avstängd

Skulle få tillbaka typ 2600 innan jag gjort mina reseavdrag. Eftersom jag var delvis föräldraledig förra året så får jag räkna dagarna jag faktiskt jobbade för att få det rätt, men någonstans runt 4000-4500 kommer det väl att bli totalt. Mindre än förra året men förr-förra året fick jag betala ett par tusen så jag är rätt nöjd. Hade det blivit mer än några enstaka tusenlappar (innan reseavdraget) så hade jag klagat till lönekontoret dock, det finns ingen poäng i att dra mer pengar i skatt än nödvändigt.

Ni som ber ert arbete dra mer pengar för att få tillbaka mer, skaffa ett sparkonto och sätt upp en stående överföring istället. Sannolikt mycket bättre ränta och du kan komma åt pengarna om du behöver dem. Har du inte viljestyrkan att inte spendera dem så skaffa ett sparkonto med begränsningar i antalet uttag eller så (eller väx upp och håll i dina pengar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag får tillbaka 5328:- när jag dragit av för resor till och från jobbet, annars hade jag fått betala ca 250:-

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det avdrag för resor egentligen fungerar?
Har precis flyttat så pendlar 4 mil om dagen så jag antar jag kommer kunna dra av till nästa år.

Man tar väl AntalArbetadeDagar * 4 * 18.50kr?
Vi säger jag jobbar 230 dagar på ett år, * 4 * 18,50 blir 17020kr. Då skriver jag in dessa nummer hos Skatteverket, men hur fungerar det efter det? Jag brukar få tillbaka runt 3-10k.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Äsch, får bara tillbaka runt 10 tusen, men är ju bättre än inget.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tjohej vad lurad man blev... reseavdraget... där ska man numer passera 10.000 och 11.000 år 2017. Men milersättningen ligger fortfarande kvar på 18.5 per mil som den gjort i åratal.

Då blir det pengar till påsk istället för till sommaren... nackdelen är att det blir typ 1200kr mindre

Edit: För att få pengarna till påsk. Deklarera som vanligt på skattemyndighetens hemsida och med förutsättning att man fixat en digital brevlåda? Inget mer?

Om du bara godkänner och skickar in så kan man få innan påsk. Gör man egna avdrag eller om man kanske måste fylla i en K4 eller annan bilaga så blir det innan midsommar som det varit tidigare. Om jag inte läst fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Hur är det avdrag för resor egentligen fungerar?
Har precis flyttat så pendlar 4 mil om dagen så jag antar jag kommer kunna dra av till nästa år.

Man tar väl AntalArbetadeDagar * 4 * 18.50kr?
Vi säger jag jobbar 230 dagar på ett år, * 4 * 18,50 blir 17020kr. Då skriver jag in dessa nummer hos Skatteverket, men hur fungerar det efter det? Jag brukar få tillbaka runt 3-10k.

Det är inga konstigheter, skriver du in 17020 på reseavdraget så drar de först av 10000 som är grundavdraget, sen dras det kvarvarande av från dina inkomster i skattebräkningen så om du betalar exempelvis 30% skatt så får du tillbaka 7020 * 0,3 mer än du hade fått annars. Dock måste du förstås uppnå kraven så att du tjänar minst två timmar per dag på att ta bilen jämfört med kollektivtrafiken och så, om de granskar ditt avdrag. I värsta fall kan du behöva styrka att du faktiskt har åkt bil genom exempelvis kontoutdrag som visar inköp av bensin eller så, men det är inte så vanligt vad jag förstår.

Permalänk
Medlem

1009kr ska jag få tillbaka, så känner att de inte är jättebråttom.
De blir lagom om dom kommer i juni.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Deklarerade nyss. Skönt att ha det avklarat. Mycket av pengarna ska gå till min Ryzen dator, men jag avvaktar med ett köp till jag vet vilka delar som funkar bra tillsammans.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ni som får tillbaka tusentals, ibland tiotusentals kronor, ni har massa lån väl? Alltså ränteutgifter?

Husägare brukar dras med det här problemet, så är det iallafall för mig + nåt kredit/bensinkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inga konstigheter, skriver du in 17020 på reseavdraget så drar de först av 10000 som är grundavdraget, sen dras det kvarvarande av från dina inkomster i skattebräkningen så om du betalar exempelvis 30% skatt så får du tillbaka 7020 * 0,3 mer än du hade fått annars. Dock måste du förstås uppnå kraven så att du tjänar minst två timmar per dag på att ta bilen jämfört med kollektivtrafiken och så, om de granskar ditt avdrag. I värsta fall kan du behöva styrka att du faktiskt har åkt bil genom exempelvis kontoutdrag som visar inköp av bensin eller så, men det är inte så vanligt vad jag förstår.

Ah, I see.
Tackar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jobbet med att ha en digital brevlåda är inte värt någonting.
När pengarna väl kommer ska de tas ut i kontanter. För mycket luftpengar hos bankerna. Om alla gjorde det skulle det bli kaos.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter