Permalänk
Avstängd

12800 exkl ränta. Hade inte räknat med mer än 1000-3000 kr så jag är väl rätt nöjd måste jag säga!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Ah, I see.
Tackar.

Det luriga i min mening är hur man räknar ut hur mycket tid man sparar. Det står en massa om hur man beräknar tiden det tar att köra bil men inget om hur man beräknar tiden det tar att åka kollektivt liksom. Ska man räkna med att kollektivtrafiken håller sina tidtabeller, för det har ju aldrig hänt liksom? Väntetid vid byten måste förstås räknas med. Hur gör man om man har flextid? Jag har flex och jag kan ju ta mig till jobbet kollektivt på mindre än en timme mer än det tar att åka bil, men om jag ska vara på jobbet klockan 8 som är det normala så tar det längre tid, eller om jag ska hinna till daily standup kvart i 9, men skulle jag vara på jobbet typ 7:28, 8:32 eller så så passar tåg, spårvagn och buss bättre. Ja ja, får väl ta diskussionen med skatteverket om de hör av sig helt enkelt.

Permalänk

Att man alltid ska få betala tillbaka nu då, blivit så några år. Runt tusenlappen. Man tycker ju att man betalar för mycket skatt redan. Jag hade inte behövt få något tillbaka heller utan hellre att det hamnar på runt 0. Kan det inte bli rätt från början? Är det jobbet som gör något fel? Ska man säga till att de drar någon hundring extra till skatt i månaden?

Permalänk
Medlem

Får tillbaka nästan exakt 6000:-. Blir nog att köra in dom på sparkontot eller något

@sjuhundratjugo Det måste vara arbetsgivaren som drar för lite skatt på din lön och det får du ta upp. Hellre att man får tillbaka pengar än att behöva betala mer skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Det är aldrig värt att ta ut pengar istället för semester. I ditt fall var det inte så mycket, men ändå

Min mor hade så pass mycket övertid ett tag att hon kunde ta ut 5 veckor ledigt från ÖT (som annars skattas hårt), och sen ta ut sin semester i $$ som skattas lägre

Så visst tusan kan det löna sig... men det beror på jobb så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min mor hade så pass mycket övertid ett tag att hon kunde ta ut 5 veckor ledigt från ÖT (som annars skattas hårt), och sen ta ut sin semester i $$ som skattas lägre

Så visst tusan kan det löna sig... men det beror på jobb så klart.

Uh, nej? Skatten är densamma oavsett hur det tas ut, skatteverket bryr sig inte om det alls.

För övrigt var det riktigt misslyckat för mig i år, över 15 papp som staten fått låna gratis. Bättre för frun som får lämna tillbaka några tusen som hon fått förvalta.

Permalänk
Medlem

Tack @Tiamat & @[SH] & @Broken-arrow för infon.
Jag tog en myndighetsbrevlåda, då den verkade vara bra nog för det i början iaf. Går ju att byta.

Det jag nu inte förstår är... hur får jag dit deklarationen?
Jag kan logga in på skatteverket, och det är inte direkt svindlande siffror på hela 138kr jag ska få tillbaka, men... nu när jag har ordnat detta så är det trevligt om jag kunde få den att fungera. (är säkert något uppenbart jag missat)

Permalänk
Medlem

Gutt har lurat staten på pengar i nästan ett år blir att betala in ca 30k samt 20k för vinst på bostad, så blir ca 50k att betala till hösten.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av PuMaH:

Har stött på ett problem...
Jag bytte jobb två gånger under förra året, och gick upp rätt ordentligt i lön varje gång. Jag var dock bara ledig två veckor totalt under året, vilket gjorde att jag fick ut semesterersättning i pengar från de tidigare anställningarna. Detta gör att jag har högre "snittlön" än vad jag borde ha... Vill hellre ta ut ledighet. Vet någon om det går att meddela skatteverket att jag tar ut obetald ledighet från mitt nuvarande jobb och därmed kommer få lägre lön än vad jag skattar för i år?

Skrivet av wargreymon:

@PuMaH: Du kan begära skattejämkning.

Tack, men hoppas att det går att göra på smidigare sätt...

Jag vill helt enkelt berätta för skatteverket "jag vet att jag fick högre lön förra året, men detta året kommer jag ta ut obetald semester och därmed få mindre lön än beräknat". Jag hamnar ju helt enkelt i en högre skattesats annars, om jag bara jämkar så kommer jag att förlora på det. Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Uh, nej? Skatten är densamma oavsett hur det tas ut, skatteverket bryr sig inte om det alls.

För övrigt var det riktigt misslyckat för mig i år, över 15 papp som staten fått låna gratis. Bättre för frun som får lämna tillbaka några tusen som hon fått förvalta.

Ehh. Då får du, min mors arbetsgivare, mina tidigare 2 arbetsgivare och min befintliga som trots allt haft hand om personal och skatt för företaget dividera om det.

För din ÖT skattas extra om du tar ut den i pengar.
Din Semester är dock vanlig skatt på.
Finns många som jobbat ÖT bara för att sen titta i löne-spec och se deras dyra tid falla till skatt på skatt.

& @Dahle86
Förtydligande: ÖT du jobbar in räknas som butto-lön, och får skatt på sig.
Semester tid är redan skattad och klar.

Så om du jobbar över säg 2 timmar, med 50% extra, så får du 3 timmar "flex" eller ledig tid, beroende på avtal mm. Tar du ut det, så skattas det och du får typ 2 timmar "ut"...

Om du dock jobbar in säg 40 timmars ÖT, och tar ledigt, så kan du ta ledigt detta för en hel vecka (baserat på 40-tim arbetsvecka), utan förlust. Sen kan du ta ut 5 semesterdagar i pengar och få ut full betalning, då allt är skattat.
Om du istället hade försökt ta ut dessa 40-timmar som lön, så hade de skattats.

Permalänk
Medlem

998kr i återbäring. Då är allt i sin ordning, vilket känns skönt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ehh. Då får du, min mors arbetsgivare, mina tidigare 2 arbetsgivare och min befintliga som trots allt haft hand om personal och skatt för företaget dividera om det.

För din ÖT skattas extra om du tar ut den i pengar.
Din Semester är dock vanlig skatt på.
Finns många som jobbat ÖT bara för att sen titta i löne-spec och se deras dyra tid falla till skatt på skatt.

Att det dras mer skatt på ÖT är för att du betalar mer skatt ju högre lön du har, så det är ett sätt att gardera så man slipper betala in så mycket restskatt, MEN det är den totala inkomsten på året som sätter din slutgiltiga skatt. Hur du gjort för att komma dit skiter skatteverket i. Så nej det gör ingen skillnad om du tar ut ÖT som semester och semester som lön.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Att det dras mer skatt på ÖT är för att du betalar mer skatt ju högre lön du har, så det är ett sätt att gardera så man slipper betala in så mycket restskatt, MEN det är den totala inkomsten på året som sätter din slutgiltiga skatt. Hur du gjort för att komma dit skiter skatteverket i. Så nej det gör ingen skillnad om du tar ut ÖT som semester och semester som lön.

Se förtydligandet ovan.
Har själv gjort detta, och det lönar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Tack, men hoppas att det går att göra på smidigare sätt...

Jag vill helt enkelt berätta för skatteverket "jag vet att jag fick högre lön förra året, men detta året kommer jag ta ut obetald semester och därmed få mindre lön än beräknat". Jag hamnar ju helt enkelt i en högre skattesats annars, om jag bara jämkar så kommer jag att förlora på det. Någon som kan hjälpa mig?

Om du jämkar så berättar du ju att du kommer få ut lägre lön, hur skulle du förlora på det?

Permalänk
Medlem

12000 kr tillbaka i skatt, och man är ändå student med deltidsjobb

Verkar vara många som får tillbaka >10000 kr i år har jag märkt (iaf sett till denna tråd)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ehh. Då får du, min mors arbetsgivare, mina tidigare 2 arbetsgivare och min befintliga som trots allt haft hand om personal och skatt för företaget dividera om det.

För din ÖT skattas extra om du tar ut den i pengar.
Din Semester är dock vanlig skatt på.
Finns många som jobbat ÖT bara för att sen titta i löne-spec och se deras dyra tid falla till skatt på skatt.

Lönespecifikationen säger absolut ingenting om vad för skatt du skall betala, skatten fastställs först när deklarationen är granskad och godkänd. Du kan ju visa mig var i deklarationen du anger din inkomst av tjänst från övertid och semester åtskiljt vilket är vad du hävdar skulle finnas. Utan att rapportera dessa inkomster åtskiljt skulle Skatteverket aldrig kunna veta hur du skall beskattas.

Så nej, det spelar INGEN roll om du tar ut ÖT eller semester som lön rent skattemässigt. Ditt lönekontor kan hantera dessa på olika sätt men vad lönekontoret gör har INGET att göra med hur mycket skatt du betalar.

Och som du skrev ovan, nej, semestertid är inte redan beskattad. Det är väldigt enkelt, du har en fast månadslön på säg 100 kr, du vill ta ut X timmars ÖT eller semester, värdet av detta beskattas lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Lönespecifikationen säger absolut ingenting om vad för skatt du skall betala, skatten fastställs först när deklarationen är granskad och godkänd. Du kan ju visa mig var i deklarationen du anger din inkomst av tjänst från övertid och semester åtskiljt vilket är vad du hävdar skulle finnas. Utan att rapportera dessa inkomster åtskiljt skulle Skatteverket aldrig kunna veta hur du skall beskattas.

Så nej, det spelar INGEN roll om du tar ut ÖT eller semester som lön rent skattemässigt. Ditt lönekontor kan hantera dessa på olika sätt men vad lönekontoret gör har INGET att göra med hur mycket skatt du betalar.

Säger ju ffs... jag har själv sätt det i plånboken. Ska du argumentera emot vad jag själv ser och får nu? Kanske du vet exakt hur många lediga timmar och semester timmar jag får, har tagit ut och vad som jag tjänat på? Eller så är du en person som inte förstår vad man säger. Därav förtydligandet ovan.

Att det är samma skatt %, ja... men hur det förhåller sig till vad du får ut så skiljer det sig. Du får mao skatt på timmar du annars hade kunnat ta ut som ledighet, utan skatten. Tror du får kolla mer, eller visa mig varför jag plötsligt fick mer pengar, som jag "då inte fick"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Säger ju ffs... jag har själv sätt det i plånboken. Ska du argumentera emot vad jag själv ser och får nu? Kanske du vet exakt hur många lediga timmar och semester timmar jag får, har tagit ut och vad som jag tjänat på? Eller så är du en person som inte förstår vad man säger. Därav förtydligandet ovan.

Ja, för du har uppenbarligen fel. Det enda som betyder något är hur många kronor du får som räknas som inkomst av tjänst, dessa kronor beskattas lika oavsett var de kommer från.

Skrivet av Paddanx:

Att det är samma skatt %, ja... men hur det förhåller sig till vad du får ut så skiljer det sig. Du får mao skatt på timmar du annars hade kunnat ta ut som ledighet, utan skatten. Tror du får kolla mer, eller visa mig varför jag plötsligt fick mer pengar, som jag "då inte fick"...

Att ta ut semester eller övertid som ledig tid gör ju självklart att du inte behöver skatta för dem, men tar du ut dem som pengar spelar det ingen roll var de pengarna kommer från, de behandlas lika. Vill du veta varför är det bara att läsa på skatteverket.se eller kolla i din deklaration. Så att ta ut 5 veckors semester som pengar skattas lika hårt som att ta ut samma mängd övertid i pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, för du har uppenbarligen fel. Det enda som betyder något är hur många kronor du får som räknas som inkomst av tjänst, dessa kronor beskattas lika oavsett var de kommer från.

Jaså. Så att kunna vara ledig samma mängd tid, och kunna få ut mer är.. inte vad jag gjort då? Eller om man ska vara petig... få ut samma mängd pengar, men mer ledig

Tack för beviset... visste att det var något fel på att jag lyckats göra det.

Skrivet av Aktsu:

Att ta ut semester eller övertid som ledig tid gör ju självklart att du inte behöver skatta för dem, men tar du ut dem som pengar spelar det ingen roll var de pengarna kommer från, de behandlas lika. Vill du veta varför är det bara att läsa på skatteverket.se eller kolla i din deklaration. Så att ta ut 5 veckors semester som pengar skattas lika hårt som att ta ut samma mängd övertid i pengar.

Jag har rätt bra koll på min skatt och deklaration. Jag har tyvärr inget kul att dra av, då jag är under en hel del gränser (speciellt efter nuvarande ändringar), men att lyckas få 138kr säger mig att jag är rätt nära korrekt balans.

Men vi säger så här. Fortsätt du med din blindhet, så fortsätter jag tjäna på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jaså. Så att kunna vara ledig samma mängd tid, och kunna få ut mer är.. inte vad jag gjort då? Eller om man ska vara petig... få ut samma mängd pengar, men mer ledig

Tack för beviset... visste att det var något fel på att jag lyckats göra det.

Jag har rätt bra koll på min skatt och deklaration. Jag har tyvärr inget kul att dra av, då jag är under en hel del gränser (speciellt efter nuvarande ändringar), men att lyckas få 138kr säger mig att jag är rätt nära korrekt balans.

Men vi säger så här. Fortsätt du med din blindhet, så fortsätter jag tjäna på den

Nej du har inte lyckats med någonting, hade du tagit ut övertiden i pengar istället så skulle slutresultatet blivit detsamma. Arbetsgivaren kanske skulle dragit mer preliminär skatt (varför de skulle gjort det är en annan femma) men då skulle du i så fall fått tillbaka de pengarna senare.

Du får göra som du vill men det är viktigt att andra förumsläsare förstår att det inte fungerar så som du beskriver.

Känner du dock att du ändå vill lära dig lite kan du börja med att läsa här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgi...

Titta specifikt under "Bruttolön" så kan du se att din semesterlön och övertidsersättning klumpas båda ihop till samma pott oavsett typ. Sen kan du läsa dig vidare själv för att inse att det även i senare skede behandlas lika.

Om du ändå på något vis tjänat på det du gjort så har du snarare begått ett brott då du inte rapporterat din inkomst enligt skattelagen.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Nej du har inte lyckats med någonting, hade du tagit ut övertiden i pengar istället så skulle slutresultatet blivit detsamma. Arbetsgivaren kanske skulle dragit mer preliminär skatt (varför de skulle gjort det är en annan femma) men då skulle du i så fall fått tillbaka de pengarna senare.

Du får göra som du vill men det är viktigt att andra förumsläsare förstår att det inte fungerar så som du beskriver.

Känner du dock att du ändå vill lära dig lite kan du börja med att läsa här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgi...

Titta specifikt under "Bruttolön" så kan du se att din semesterlön och övertidsersättning klumpas båda ihop till samma pott oavsett typ. Sen kan du läsa dig vidare själv för att inse att det även i senare skede behandlas lika.

Om du ändå på något vis tjänat på det du gjort så har du snarare begått ett brott då du inte rapporterat din inkomst enligt skattelagen.

Du har rätt, skatten är lika för båda men det blir skillnad i plånboken. Semester betalas ut med semestertillägg, därav blir det skillnad ifall man tar ut semester i pengar och ÖT i ledighet.
Om jag nu inte har tolkat allt åt skogen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maltafalas:

Du har rätt, skatten är lika för båda men det blir skillnad i plånboken. Semester betalas ut med semestertillägg, därav blir det skillnad ifall man tar ut semester i pengar och ÖT i ledighet.
Om jag nu inte har tolkat allt åt skogen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan bli en temporär skillnad i plånboken beroende på hur arbetsgivaren betalar in skatterna, men i slutändan så har du ju tjänat x pengar under året och betalar y procent på det oavsett hur du tjänat pengarna (från arbete, inkomst av kapital, försäljningar och liknande är en annan sak förstås).

Permalänk
Medlem

Jag ser det så här. Att få tillbaka pengar är en förlust. Du har inte fått någon ränta på de pengarna. Hellre behålla lite mer, få ränta på det, och sedan betala tillbaka till staten.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltafalas:

Du har rätt, skatten är lika för båda men det blir skillnad i plånboken. Semester betalas ut med semestertillägg, därav blir det skillnad ifall man tar ut semester i pengar och ÖT i ledighet.
Om jag nu inte har tolkat allt åt skogen?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast semestertillägget får du även om du tar ut semestern som ledig tid så det påverkar inte ekvationen.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av wargreymon:

Om du jämkar så berättar du ju att du kommer få ut lägre lön, hur skulle du förlora på det?

Då jag betalade mer skatt än nödvändigt förra året. Högre lön = högre skatt, jag kommer inte att komma så lågt i lön i år att skattesatsen sänks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Då jag betalade mer skatt än nödvändigt förra året. Högre lön = högre skatt, jag kommer inte att komma så lågt i lön i år att skattesatsen sänks.

Jag vet inte om vi missförstår varandra. Du skrev att du ville ha ett sätt att berätta för staten att din skatt kommer vara lägre pågrund utav att du vill ta ut obetald semester, vilket är exakt det man gör med skattejämkning: https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

"Jämkning (ändring av preliminär A-skatt) innebär att huvudbetalaren gör ett lägre eller ett högre skatteavdrag från inkomsten än vad som ska göras enligt skattetabell. Syftet är att uppnå bättre överensstämmelse mellan preliminär och beräknad slutlig skatt."

Om detta inte var ditt problem får du nog förklara om det.

Permalänk
Medlem

Jag får betala 4 kr.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tack @Tiamat & @[SH] & @Broken-arrow för infon.
Jag tog en myndighetsbrevlåda, då den verkade vara bra nog för det i början iaf. Går ju att byta.

Det jag nu inte förstår är... hur får jag dit deklarationen?
Jag kan logga in på skatteverket, och det är inte direkt svindlande siffror på hela 138kr jag ska få tillbaka, men... nu när jag har ordnat detta så är det trevligt om jag kunde få den att fungera. (är säkert något uppenbart jag missat)

Behövs inte, du kan ju deklarera utan fått någon deklaration. Hörde en intervju på radion och skatteverket vill att alla ska ha e-postlåda (men för att deklarera behövs inte brevet alls). Men märktes tydligt att hon försökte pressa på att alla ska skaffa det, trots brevet egentligen inte betyder något alls (går ju se det på hemsidan vad skatteverket har fått för löneuppgifter och kan ju kontrollera uppgifterna den vägen).

Om du inte ska ändra något (som du kan göra, på hemsidan och appen), är det bara godkänna, antingen på hemsidan,SMS,telefonsamtal eller skatteverkets app (om du vill få tillbaks fort).

Annars lär e-brevet dyka upp senast 26 mars, det kommer troligen inte samma sek du skaffar det (tänk mer som ett mail).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av wargreymon:

Jag vet inte om vi missförstår varandra. Du skrev att du ville ha ett sätt att berätta för staten att din skatt kommer vara lägre pågrund utav att du vill ta ut obetald semester, vilket är exakt det man gör med skattejämkning: https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanliga...

"Jämkning (ändring av preliminär A-skatt) innebär att huvudbetalaren gör ett lägre eller ett högre skatteavdrag från inkomsten än vad som ska göras enligt skattetabell. Syftet är att uppnå bättre överensstämmelse mellan preliminär och beräknad slutlig skatt."

Om detta inte var ditt problem får du nog förklara om det.

Detta stämmer, men jag har också problemet att jag jobbade för mycket förra året... En extra lön gjorde att jag fick ett större procentuellt påslag på helåret, vilket jag såklart hade velat undvika.

Permalänk
Medlem

2300 vilket känns kul när man jobbat 3 månader typ

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650