Asus återkallar MG279Q efter upptäckt i SweClockers testlabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Kul att höra att någon är nöjd med skiften.

Är också väldigt nöjd med min och på många sätt och vis är nog Swiften fortfarande den bästa gaming skärmen man kan köpa idag.

Permalänk
Inaktiv

Fick hem min acer predator xb240h igår och vilket lyft från asus vg248qe.

Klarare färger och bild samt man slipper få ont i ögonen efter många timmars spel då acern är flimmerfri, asusen har pwm dimming som småflimmrar lite som gör det jobbigt.

Tänkte först köpa denna skärm men ändrade mig och tur det när man såg detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad då? Antingen så har de en testavdelning som upptäckte det, och struntade i det, vilket jag inte gärna vill tro om ett så stort företag som Asus, eller så saknar de testavdelning vilket innebär att ingen testade produkten innan den gick skarpt.

En testavdelning skall naturligtvis göra långt mycket grundligare tester än en skribent på en nättidning så det är självklart att om de hade haft en testavdelning så hade de upptäckt detta.

Håller delvis med dig, men tror det är mer troligt att testavdelningen har gått igenom flera prototyper, där den sista prototypen de fick fungerade som den skulle. Sedan gjordes någon liten sista minuten justering till hårdvara eller mjukvara och de glömde eller sket i att testa denna ändring antingen på grund av slarv ("Det var en så liten ändring, det funkar säkert..."), eller tidsbrist+dåliga beslut ("Lanseringen är imorgon, vi hinner inte göra ordentliga tester - men ändringen vad liten det går antagligen bra...").

Att de alls inte har en testavdelning låter som ett utmärkt sätt att förlora massa pengar, det har jag lika svårt att tro på som att de hittade felet men sket i att fixa det (eftersom det också är ett utmärkt sätt att förlora massa pengar).

Vill man vara mer paranoid och konspiratorisk kan man även gissa på industrispionage/-sabotage, men jag tror mer på ovan.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Håller delvis med dig, men tror det är mer troligt att testavdelningen har gått igenom flera prototyper, där den sista prototypen de fick fungerade som den skulle. Sedan gjordes någon liten sista minuten justering till hårdvara eller mjukvara och de glömde eller sket i att testa denna ändring antingen på grund av slarv ("Det var en så liten ändring, det funkar säkert..."), eller tidsbrist+dåliga beslut ("Lanseringen är imorgon, vi hinner inte göra ordentliga tester - men ändringen vad liten det går antagligen bra...").

Att de alls inte har en testavdelning låter som ett utmärkt sätt att förlora massa pengar, det har jag lika svårt att tro på som att de hittade felet men sket i att fixa det (eftersom det också är ett utmärkt sätt att förlora massa pengar).

Vill man vara mer paranoid och konspiratorisk kan man även gissa på industrispionage/-sabotage, men jag tror mer på ovan.

Jag håller nog med här, att tvingas återkalla produkter är inget bra sätt att göra aktieägarna glada. Det är dock en ganska grov miss så någon form av lessons learned lär de få genomföra på testavdelningen/R&D. Man brukar kallt räkna med en faktor 10 på kostnaden för varje steg i utvecklingsprocessen som hunnit genomgås innan ett fel hittas som måste rättas . Med andra ord att hitta hos kund brukar svida ekonomiskt.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det ska vara problem, speciellt när man så ivrigt vill spela cs på sin nya skärm. Men men, Asus gör rätt och återkallar alla skärmar.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk

Det var ju dumt av dom att ändra sig då de under CES-2015 sa att den skulle vara på 120Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad då? Antingen så har de en testavdelning som upptäckte det, och struntade i det, vilket jag inte gärna vill tro om ett så stort företag som Asus, eller så saknar de testavdelning vilket innebär att ingen testade produkten innan den gick skarpt.

En testavdelning skall naturligtvis göra långt mycket grundligare tester än en skribent på en nättidning så det är självklart att om de hade haft en testavdelning så hade de upptäckt detta.

Men du! Läs vad du skrev. De du skriver är att ett stor företag som ASUS inte kan göra en fuling. Mer troligt är att dom inte har någon som testar grejorna dom släpper. Öhhh...
En mer trolig hypotes är väl att konkurrensen är stor och de gäller att få ut nya produkter snabbt för att vara så tidig som möjligt ute. Då kan eventuellt buggar och dylikt inte hinna upptäckas eller så gör man en chansning. De senare är naturligtvis fult men inträffar då och då. Att påstå att ASUS inte testar alls innan release är väl extremt otroligt.

Permalänk
Avstängd

Ok så nu kan vi räkna med att ett gäng begagnade skärmar med uppdaterad firmware kommer säljas när de " rättat" felet ?

Permalänk
Medlem

Smart att man inte kan fixa firmware själv, Asus hade sparat dem både tid och pengar på det.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MakeCoke:

Det är AMD:s fel!

/ironi

Skickades från m.sweclockers.com

Det är alltid AMD:s fel, misstänker att AMD:s Freesync sabbat Asus Firmware.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Håller delvis med dig, men tror det är mer troligt att testavdelningen har gått igenom flera prototyper, där den sista prototypen de fick fungerade som den skulle. Sedan gjordes någon liten sista minuten justering till hårdvara eller mjukvara och de glömde eller sket i att testa denna ändring antingen på grund av slarv ("Det var en så liten ändring, det funkar säkert..."), eller tidsbrist+dåliga beslut ("Lanseringen är imorgon, vi hinner inte göra ordentliga tester - men ändringen vad liten det går antagligen bra...").

Att de alls inte har en testavdelning låter som ett utmärkt sätt att förlora massa pengar, det har jag lika svårt att tro på som att de hittade felet men sket i att fixa det (eftersom det också är ett utmärkt sätt att förlora massa pengar).

Vill man vara mer paranoid och konspiratorisk kan man även gissa på industrispionage/-sabotage, men jag tror mer på ovan.

Just det fetstilta är ett riktigt nybörjarmisstag som förhoppningsvis Asus med sina 26 år i branchen absolut inte gör. Det är ingen liten startup i någon källare som inte vet hur produktutveckling går till.

Skrivet av WEBRUNNER:

Men du! Läs vad du skrev. De du skriver är att ett stor företag som ASUS inte kan göra en fuling. Mer troligt är att dom inte har någon som testar grejorna dom släpper. Öhhh...
En mer trolig hypotes är väl att konkurrensen är stor och de gäller att få ut nya produkter snabbt för att vara så tidig som möjligt ute. Då kan eventuellt buggar och dylikt inte hinna upptäckas eller så gör man en chansning. De senare är naturligtvis fult men inträffar då och då. Att påstå att ASUS inte testar alls innan release är väl extremt otroligt.

Ja, för det är så mycket billigare att återkalla varenda exemplar istället för att testa om man nu har en testavdelning... not.

Oavsett vad det beror på så är det dock tydligt att det inte skall kunna ske. och det är riktigt pinsamt för Asus, och tidskrävande och besvärligt för kunderna som köpt produkten i tron att Asus har en testavdelning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gjorde testet nyss på min Philips 24" LED 242G5DJEB/00 skärm med och den hoppade inga frames ^_^

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Musikälskare

Asus skärmar hade jag aldrig vågat mig på, dålig kvalitetskontroll rakt igenom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ok så nu kan vi räkna med att ett gäng begagnade skärmar med uppdaterad firmware kommer säljas när de " rättat" felet ?

Det tar jag för högst osannolikt, beror nog mer på butikerna i så fall, de flesta tillverkare brukar använda såna skärmar som refurbs för när de byter ut dem, för DOA eller som t e x reparationsutbyten och liknande

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Bra att man tar tag i problemet, ännu bättre om man ser till att skärmarnas mjukvara kan uppdateras av kunderna själva vid behov med typ USB sticka. All hårdvara som innehåller någon form av avancerad mjukvara borde kunna uppdateras med enkla medel så kunder slipper allt strul med att skicka tillbaka produkter som i detta fall.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

I denna tråden: Människor som förväntar sig fulländad perfektion i allt utan något fel någonsin.

Företag är bara en grupp människor, ibland gör människor fel. Så länge dom gör rätta för sig, vilket dom gör i detta fallet, så är det inget att gnälla som småungar över.

Förlåt, men jag hoppas VERKLIGEN att du driver. Förstår du ens innebörden av detta? Att var sjätte frame skippas helt vid 144hz innebär så gott som konstant microstuttering. Att detta ens på något sätt och vis kan ha gått förbi vad för slags kvalitetskontroll eller test som ASUS nu kör är ärligt talat helt jävla sanslöst. Spelar inte ens någon roll vad det är för pris på produkten, den är rent ut sagt TRASIG.

Skrivet av Lifooz:

Skräll att det är ASUS det handlar om.
/Lifooz

Verkligen. Tappat förtroende för dem helt, alltid är det något. Min numera stendöda UX32VD ger mig fortfarande mardrömmar.

Är faktiskt rätt konstigt att ASUS fortfarande rekommenderas och är ett så välberyktat märke med tanke på att typ allt de har gjort de senaste två åren är rent ut sagt ofunktionellt skräp. Acer är fan hästlängder bättre, och då är det banne mej illa.

Skrivet av Mocka:

Ja Swiftgrejen var inte rolig. Lär kräva återköp jag också när jag får tummen ur.

Vad för swiftgrej? Måste ha missat detta.

Permalänk
Medlem

ASUS kommer få handplocka era testexemplar hädanefter.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Asus har gjort bra moderkort(på intelsidan) vilket inte är /var så konstigt med tanke på att dom gjorde moderkorten åt intel förr sen hur deras bildskärmar är har jag ingen aning om har som andra aldrig vågat testa. När det gäller detta debakkel så är det väl snarare AMD s freesync kontroll & certifiering som inte hållit måttet,(ie scalern men det är väl det som ska kollas vid cert... ) har inte sett någon Freesync skärm ännu som hållit måttet för vad jag kräver som skärm.(ingen g-sync heller men dom verkar ligga lite bättre till.(scalern) än så länge har jag ej sett någon anledning att byta ut min dell 3014 till något alternativ som finns för tillfället.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Är också väldigt nöjd med min och på många sätt och vis är nog Swiften fortfarande den bästa gaming skärmen man kan köpa idag.

Ptja, G-sync är väl en av anledningarna. Skulle inte köpa en Freesync-skärm i dagsläget, tekniken är för ny. Ge det ett halvår så kommer freesync ligga på G-syncs nivå

Visa signatur

Kör endast Debian numer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Förlåt, men jag hoppas VERKLIGEN att du driver. Förstår du ens innebörden av detta? Att var sjätte frame skippas helt vid 144hz innebär så gott som konstant microstuttering. Att detta ens på något sätt och vis kan ha gått förbi vad för slags kvalitetskontroll eller test som ASUS nu kör är ärligt talat helt jävla sanslöst. Spelar inte ens någon roll vad det är för pris på produkten, den är rent ut sagt TRASIG.

Verkligen. Tappat förtroende för dem helt, alltid är det något. Min numera stendöda UX32VD ger mig fortfarande mardrömmar.

Är faktiskt rätt konstigt att ASUS fortfarande rekommenderas och är ett så välberyktat märke med tanke på att typ allt de har gjort de senaste två åren är rent ut sagt ofunktionellt skräp. Acer är fan hästlängder bättre, och då är det banne mej illa.

Vad för swiftgrej? Måste ha missat detta.

Det är inte svårt att spekulera i följande. CES 2015 här är vår nya ips 120hz skärm. Vänta lite nu acer visar upp en 144hz med samma panel. Hmm vi måste fixa att våran klarar 144hz, men det går inte. Lös det bara den ska klara 144hz också gick det som det gick.

Det är som du säger att detta verkar jättekonstigt att man missar speciellt när man strävar efter att klassa om skärmen från 120hz till 144hz. Någon på asus borde haft en rog swift bredvid denna och känt vad konstigt det flyter. Någon på asus som är skärmguru borde ha provkört den färdiga produkten och godkänt den eller skulle man inte veta vad man säljer till konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just det fetstilta är ett riktigt nybörjarmisstag som förhoppningsvis Asus med sina 26 år i branchen absolut inte gör. Det är ingen liten startup i någon källare som inte vet hur produktutveckling går till.

Ja, för det är så mycket billigare att återkalla varenda exemplar istället för att testa om man nu har en testavdelning... not.

Oavsett vad det beror på så är det dock tydligt att det inte skall kunna ske. och det är riktigt pinsamt för Asus, och tidskrävande och besvärligt för kunderna som köpt produkten i tron att Asus har en testavdelning.

Jupp kostnaden för en återkallelse likt denna lär ju kunnat bekosta några testare under en tid. Marknadssidan och R&D-sidan tenderar ju inte riktigt att se världen med samma ögon, gissar på att det är en ganska stor press att få ut produkterna. Sedan är det väldigt lätt för företagsledning och ekonomi att spara in både tid och pengar på test då detta område inte genererar några direkta inkomster något som dock tenderar att gå ut över produkternas kvalité.

Det är ju tyvärr relativt vanligt för konsumentelektronik att det släpps undermåliga produkter på marknaden, sannolikt beroende på krav på att pressa tillverknings- och utvecklingskostnader. Dock är det sällan det är såhär pinsamt dåligt som denna miss...

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk

Synd att det ska behöva gå så långt men det verkar bli mer och mer praxis, tur att sweclockers eminenta testpanel finns och upptäcker såna här fel, kudos till er

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Red!
Hann ni testa freesync och hur det fungerade med overdrive/ghosting innan ni skicka tillbaka skärmen?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ase:

Asus har gjort bra moderkort(på intelsidan) vilket inte är /var så konstigt med tanke på att dom gjorde moderkorten åt intel förr sen hur deras bildskärmar är har jag ingen aning om har som andra aldrig vågat testa. När det gäller detta debakkel så är det väl snarare AMD s freesync kontroll & certifiering som inte hållit måttet,(ie scalern men det är väl det som ska kollas vid cert... ) har inte sett någon Freesync skärm ännu som hållit måttet för vad jag kräver som skärm.(ingen g-sync heller men dom verkar ligga lite bättre till.(scalern) än så länge har jag ej sett någon anledning att byta ut min dell 3014 till något alternativ som finns för tillfället.

Du menar på fullt allvar att det är AMDs fel att Asus har gjort ett extremt dåligt jobb med denna skärm. Seriöst?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jacozz:

Red!
Hann ni testa freesync och hur det fungerade med overdrive/ghosting innan ni skicka tillbaka skärmen?

Japp, lite grann. Inga problem med att justera overdrive med Freesync igång och därför inga inga problem med eftersläp som det konstaterats med en del andra Freesync-skärmar.

Permalänk
Inaktiv

De använda skärmarna som skickas in till Asus kommer bli misshandlade och se ut som skit för att sedan åka ut till samma kund eller nya kunder. Det är så Asus arbetar.

Min erfarenhet av Asus:
#14175932

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av SweClockers!

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just det fetstilta är ett riktigt nybörjarmisstag som förhoppningsvis Asus med sina 26 år i branchen absolut inte gör. Det är ingen liten startup i någon källare som inte vet hur produktutveckling går till.
Oavsett vad det beror på så är det dock tydligt att det inte skall kunna ske. och det är riktigt pinsamt för Asus, och tidskrävande och besvärligt för kunderna som köpt produkten i tron att Asus har en testavdelning.

Ditt uttalande är inte speciellt logiskt.
För det första säger du att det är mer logiskt att ett stort företag inte har en testavdelning ö.h.t. än att den har en som har gjort ett misstag...
Det är helt uppenbart falskt eftersom ASUS har egen R&D, och att testa saker är själva grundpelaren i R&D. Jag har ingen aning om hur man bedriver produktutveckling utan att testa saker, såvida du inte drar ett konstigt skämt som går mig alldeles över huvudet.

För det andra gör du uttalanden om vad som är och inte är ett enkelt eller dumt misstag med vad jag misstänker är noll expertis på området. Min egen är begränsad men jag vet tillräckligt mycket och har hört talas om tillräckligt många liknande fall för att veta att det inte är fullt så långsökt som du tror. Sådana fel kan uppstå t.ex. från att en underleverantör "LEV1" byter en av sina underleverantörer till en annan som levererar en komponent med snarlika specifikationer till LEV1 som i sin tur inte uppdaterar sitt model/artikelnummer och levererar en snarlik produkt till ASUS utan att de initialt märker något. Eller att ett råmaterials leverans-kedja kortas ner så att den (exakt samma råvara från exakt samma leverantör, t.ex. en metall) ligger kortare tid i lager innan den används vilket påverkar materialet några procent i en smältugn vilket i sin tur påverkar produktens egenskaper.

För det tredje är misstag mänskligt. Någon rutin kan ha slarvats med även om det fanns bra rutiner. Shit happens - inget system är perfekt och ledordet i all framgångsrik industri är "good enough".

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av effeight:

Ptja, G-sync är väl en av anledningarna. Skulle inte köpa en Freesync-skärm i dagsläget, tekniken är för ny. Ge det ett halvår så kommer freesync ligga på G-syncs nivå

Jo, G-sync, 1ms, 144hz, 1440p och världens(?) bästa TN. Rätt nice kombo. + Låg becel också, nice om man vill ha flera skärmar :P.

Enda konkurrenten just nu (på gaming fronten) är väl Acer Predador. Bättre färger men lite slöare och högre becel samt dyrare.

Båda är nog nice och om man bara får tag på ett bra ex så blir man nog nöjd vilketsom.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ase:

Asus har gjort bra moderkort(på intelsidan) vilket inte är /var så konstigt med tanke på att dom gjorde moderkorten åt intel förr sen hur deras bildskärmar är har jag ingen aning om har som andra aldrig vågat testa. När det gäller detta debakkel så är det väl snarare AMD s freesync kontroll & certifiering som inte hållit måttet,(ie scalern men det är väl det som ska kollas vid cert... ) har inte sett någon Freesync skärm ännu som hållit måttet för vad jag kräver som skärm.(ingen g-sync heller men dom verkar ligga lite bättre till.(scalern) än så länge har jag ej sett någon anledning att byta ut min dell 3014 till något alternativ som finns för tillfället.

Du har alldeles rätt Ase, det är AMD:s fel!
Vi håller med.

Skrivet av MakeCoke:

Det är AMD:s fel!

/ironi

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ratatosk:

Det är alltid AMD:s fel, misstänker att AMD:s Freesync sabbat Asus Firmware.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |