Asus återkallar MG279Q efter upptäckt i SweClockers testlabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom skulle kunna implementera USB Device Firmware Upgrade (DFU) standarden för att låta sina kunder uppdatera firmware.

Precis vad jag tänkte, Det måste ju vara till fördel för tillverkaren också kan jag tycka. Folk kan köra nyare firmwares osv som kanske hanterar saker bättre/rätta till små problem och de behöver inte återkalla produkter OM det visar sig vara några fel. Problemet blir väl när firmware uppdateringen går snett eller hur pass olika komponenter de använder i skärmarna från batch till batch.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

I denna tråden: Människor som förväntar sig fulländad perfektion i allt utan något fel någonsin.

Företag är bara en grupp människor, ibland gör människor fel. Så länge dom gör rätta för sig, vilket dom gör i detta fallet, så är det inget att gnälla som småungar över.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Precis vad jag tänkte, Det måste ju vara till fördel för tillverkaren också kan jag tycka. Folk kan köra nyare firmwares osv som kanske hanterar saker bättre/rätta till små problem och de behöver inte återkalla produkter OM det visar sig vara några fel. Problemet blir väl när firmware uppdateringen går snett eller hur pass olika komponenter de använder i skärmarna från batch till batch.

Hm det hade varit intressant med custom firmware dock, precis som till grafikkort Dubbla bios på skärmen kan nog hjälpa om man flashar fel (+återställningsalternativ)

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

I denna tråden: Människor som förväntar sig fulländad perfektion i allt utan något fel någonsin.
Företag är bara en grupp människor, ibland gör människor fel. Så länge dom gör rätta för sig, vilket dom gör i detta fallet, så är det inget att gnälla som småungar över.

Beror storleken på felet...
Användarna tycker inte det är okej. Företaget tycker definitivt inte det är okej.
Det är besvärligt och kostar en massa pengar. Såklart det är en stor jävla tabbe för alla att något sådant här inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

I denna tråden: Människor som förväntar sig fulländad perfektion i allt utan något fel någonsin.

Företag är bara en grupp människor, ibland gör människor fel. Så länge dom gör rätta för sig, vilket dom gör i detta fallet, så är det inget att gnälla som småungar över.

Vissa kanske accepterar att man köper en bil utan hjul men kör på.
Som att släppa ett slutet vatenkyllningsprodukt och glömma vätskan i den.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Skräll att det är ASUS det handlar om.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Först swift och nu denna.. Grisen i säcken när man köper asus "high end" skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Swiftgrejen var inte rolig. Lär kräva återköp jag också när jag får tummen ur.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Bra att Asus återkallar skärmarna men detta försämrar mitt intryck ännu mer av detta företag och speciellt kvaliteten på deras produkter.

Att produkten var rejält utstressad bevisas nu med tanke på hur många brister denna modell tyvärr har. På papperet såg den riktigt bra ut men frågan är om jag verkligen vill köpa denna modell om Asus lyckas lösa problemen. Mer lockande att invänta någon konkurrents motsvarande modell istället tror jag. Trist, jag står ju här med sedelbunt i näven och ropar "Take my money!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jahopp. Nu skiter jag i den här skärmen alltså. Detta var min (och antagligen många andras) drömskärm.

Ok? De åtgärdar problemet och nu skiter du i produkten helt?

Alright.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Skönt att höra. Bästa gamingskärmen för dom med amd-kort så det core en ren besvikelse om de skulle skitit i detta som nvidia körde med sin 3.5GB.

Well, hz spannet med freesync är ju fortfarande värdelöst, står ju inget att det ska åtgärdas.
Att den inte kan leverera 144hz, ja det vore rätt illa om dom struntat i det, tror inte folk vill ha frameskips på en skärm.

Permalänk
Medlem

Bra dom beslutar att återkalla skärmen. Får hoppas de även löser den begränsade freesync frekvenserna i en uppdaterad version.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Bra att de faktiskt återkallar produkten, de hade ju kunnat dra en Nvidia i det här fallet och säga att det är en feature, för den klarar ju faktiskt 144Hz, bara med vissa problem

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag vet inte var jag har hört det men man ska väl kunna köra i 60hz om man har 15 fps så har man ju hela problemet med stora spann lösta

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Den klarar visserligen 144 Hz men utan Freesync. Även ljugit på sin marknadsföring kanske av misstag.

Man kan inte ljuga av misstag eftersom att ljuga är en medveten handling. Däremot kan de ha lanserat en bristfällig produkt pga. dålig kunskap.

Skrivet av rektor:

Dom skulle kunna implementera USB Device Firmware Upgrade (DFU) standarden för att låta sina kunder uppdatera firmware.

Skulle spara en hel del pengar och tid för Asus absolut.

Skrivet av TheSlicker:

I denna tråden: Människor som förväntar sig fulländad perfektion i allt utan något fel någonsin.

Företag är bara en grupp människor, ibland gör människor fel. Så länge dom gör rätta för sig, vilket dom gör i detta fallet, så är det inget att gnälla som småungar över.

Nej? Folk vill ha en fullvärdig produkt som den marknadsfört som... Istället fick de en produkt som inte levde upp till marknadsföringen. Handlar inte om att vilja ha perfektion utan det handlar om att man vill ha det man betalt för.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zizoor:

Ok? De åtgärdar problemet och nu skiter du i produkten helt?

Alright.

Den hade ju andra problem också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Vaddå? Den har ju precis blivit testad av kundgruppen-vi-skiter-i. Även kallad "early-suckers".

Extra win om de inte orkar skicka tillbaka skärmen för en rättning.

Ja. Jävligt smidigt att man måste ha "specialverktyg" för att uppdatera firmware.. Jag får lite skön nostalgikännsla för det var ju typ så mobiler funkade för ~15 år se'n.. "Åk till ett servicecenter för att uppdatera firmware".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Jävligt smidigt att man måste ha "specialverktyg" för att uppdatera firmware.. Jag får lite skön nostalgikännsla för det var ju typ så mobiler funkade för ~15 år se'n.. "Åk till ett servicecenter för att uppdatera firmware".

Är fortfarande så om telefonen brickas vid uppdateringen

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Är fortfarande så om telefonen brickas vid uppdateringen

Ja men då har något fått riktigt fel. Antingen pga. dålig uppdatering eller pga. att någon försökt fula sig lite. Oberoende så är det väldigt enkelt att uppdatera mobiler på både gott och ont.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

*klappar min ROG Swift 27"*

Så.. så.. du behöver inte vara orolig över att skickas tillbaka.

Ofta är det som verkar för bra för att vara sant just för bra för att vara sant.

Visa signatur

Kör endast Debian numer...

Permalänk
Medlem

Alltså var det bara SweC som upptäckte? Eller gäller det alla?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är nog lite svårt att testa om man saknar testavdelning.

Jag hoppas du är sarkastisk nu...

Personligen har jag svårt att tro att detta har kunnat passerat R&D utan att upptäckas, men det är ju jag det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av effeight:

*klappar min ROG Swift 27"*

Så.. så.. du behöver inte vara orolig över att skickas tillbaka.

Ofta är det som verkar för bra för att vara sant just för bra för att vara sant.

Kul att höra att någon är nöjd med skiften.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag hoppas du är sarkastisk nu...

Personligen har jag svårt att tro att detta har kunnat passerat R&D utan att upptäckas, men det är ju jag det.

Förmodligen visste dom om det redan men ville inte vänta med lanseringen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Samtidigt bekräftas felet av Asus ingenjörer, som meddelar att problemet ska rättas till i en ny version av firmware.

Kommer Sweclockers att testa en ny skärm med ny firmware?

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snoffa:

Samtidigt bekräftas felet av Asus ingenjörer, som meddelar att problemet ska rättas till i en ny version av firmware.

Kommer Sweclockers att testa en ny skärm med ny firmware?

Absolut! Ifall den kommande fixen så bara är ett klistermärke med "120 Hz" är den fortfarande värd att testa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Absolut! Ifall den kommande fixen så bara är ett klistermärke med "120 Hz" är den fortfarande värd att testa.

Menar du inte "90 Hz"?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

I janurai var denna skärmen specad 120hz för att sedan ändras till 144hz. Nu levererar den inte mer än 120hz ändå samt ett låtsas 144hz läge.

Jävligt märkligt....?

Nu vet jag att 144hz och 120 inte är någon jätte skillnad så varför envisades de med detta. Eller "råkade" det bara bli såhär.

Permalänk
Medlem

Om de inte fixar 144 Hz kan de ju åtminstone fixa freesync intervallet och sälja den som en 120 Hz. En sån skulle jag kunna tänka mig.

144 Hz...
Jisses, var inte 120 Hz "för mycket" för ögonen förr och nu ska "alla" ha 144 Hz ?

Och ja, jag drar alla över en kam! Det är så roligt när folk låtsas att de känner sig träffade av ordet "alla" när det uppenbarligen inte avser alla!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag hoppas du är sarkastisk nu...

Personligen har jag svårt att tro att detta har kunnat passerat R&D utan att upptäckas, men det är ju jag det.

Vad då? Antingen så har de en testavdelning som upptäckte det, och struntade i det, vilket jag inte gärna vill tro om ett så stort företag som Asus, eller så saknar de testavdelning vilket innebär att ingen testade produkten innan den gick skarpt.

En testavdelning skall naturligtvis göra långt mycket grundligare tester än en skribent på en nättidning så det är självklart att om de hade haft en testavdelning så hade de upptäckt detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Om de inte fixar 144 Hz kan de ju åtminstone fixa freesync intervallet och sälja den som en 120 Hz. En sån skulle jag kunna tänka mig.
144 Hz...

Jisses, var inte 120 Hz "för mycket" för ögonen förr och nu ska "alla" ha 144 Hz ?

Och ja, jag drar alla över en kam! Det är så roligt när folk låtsas att de känner sig träffade av ordet "alla" när det uppenbarligen inte avser alla!

Högre fps är aldrig för mycket för någon. Förutom de som lever i förnekelse