ELGIGANTEN: 3:e inlämningen - Nu påstår de vätskeskada

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Bilden är riktigt dålig, det håller jag helt med om. Men de inramade missfärgningarna kan definitivt vara spår av en fuktskada.

Kan lika bra vara silver/lödtenn, verkstaden får bevisa motsatsen annars cashar TS in på detta.

Stod det i TS papper från den första inlämningen att mobilen bytat IMEI-nummer? han svarade aldrig på de.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag förstår inte varför du för en dialog med verkstaden. Det är av elgiganten du har köpt telefonen och med dem du har en tvist. Verkstaden har inget avtal med dig och således inte heller några skyldigheter. De vill bara bli av med dig så att de kan fokusera på sina betalande kunder, så den energi du lägger på kommunikationen med dem är helt bortslösad.
Det du har att trycka på (gentemot EG) är att felet på telefonen konstaterades vid första inlämningen och att det därefter inte åtgärdades, varpå du har lämnat in telefonen ytterligare två gånger för samma fel. Alltså fanns felet innan påstådd fuktskada uppstod. Här kan naturligtvis finnas (för dig) försvårande omständigheter som att det gått lång tid mellan inlämningstillfällena, så komplettera gärna med bättre servicehistorik.
Huruvida bilden visar en fuktskada kan vi här i tråden bara gissa om, men min bedömning är att det skulle krävas lättolkade bildbevis från EG för att få rätt i en tvist som går vidare till ARN. Bäst vore naturligtvis att få ett utlåtande från någon som jobbar professionellt med sådana här prylar.

Skrivet av Laptop2013:

Nu ska jag inte peka ut dig som en anställd på något av de berörda företagen. Det får de andra forumanvändarna bedöma. Men dina inlägg har varit vinklade åt ett håll under hela diskussionen.

Du skriver här för att få hjälp, du får ett flertal extremt vinklade och subjektiva svar från användare som har egna erfarenheter, som har hört om någon vars lillebrorsas kompis en gång lämnade in en telefon hos en verkstad som kanske var Deltaservice eller någon annan vet inte riktigt, från användare som tar på sig foliehatten och ser konspirationsteorier bakom allting, och av användare som försöker ge dig sakliga och objektiva svar baserade på deras egna erfarenheter. Skall du då förlöjliga de som anstränger sig för att faktiskt hjälpa till, bara för att du inte råkar gilla deras slutsats? Skärpning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Kan lika bra vara silver/lödtenn, verkstaden får bevisa motsatsen annars cashar TS in på detta.

Stod det i TS papper från den första inlämningen att mobilen bytat IMEI-nummer? han svarade aldrig på de.

Du lägger lite för mycket vikt på begreppet "bevis". Deras "bevis" är bilden + deras utlåtande om att det är en fuktskada. Sen är det upp till ARN eller Tingsrätt att pröva bevisningen om köpare och säljare inte är överens.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iFraja:

Du lägger lite för mycket vikt på begreppet "bevis". Deras "bevis" är bilden + deras utlåtande om att det är en fuktskada. Sen är det upp till ARN eller Tingsrätt att pröva bevisningen om köpare och säljare inte är överens.

Jo men man skulle kunna jämföra ett fuktskadat kort och ett med silver/lödtenn och kolla vilket som är mest likt de på bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Jo men man skulle kunna jämföra ett fuktskadat kort och ett med silver/lödtenn och kolla vilket som är mest likt de på bilden.

Det är upp till köpare att presentera motbevis om det går så långt som till ARN/Tingsrätt som sen prövar bevisen mot varandra, inget köparen kan kräva att verkstaden skall göra.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Bilden är riktigt dålig, det håller jag helt med om. Men de inramade missfärgningarna kan definitivt vara spår av en fuktskada.

om det bruna skulle vara kretskort / koppar flexkabel så ser vattenskada ut på helt annat sätt.. det sätter sig mellan komponenter inte på fria ytor.
det ser mer ut som plast/epoxi som varit i kontakt med nånting reaktivt..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Fortfarande så har de inte löst problemet vid första reparationen och det var då inte moderkortet som var felet. Nu vill de inte byta microfonen då det enligt dem finns fukt i mobilen. Något som tydligen enbart ger samma felsymptom som tidigare felet som fortfarande inte är löst. Är bara ren bullshit från verkstaden. Stå på dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Det borde redan vara lagat vid första reparationen men av någon anledning blev där fukt i mobilen när den var inne på tredje vändan. 100% fuling av verkstaden.

Permalänk

Jag måste bara vara lite konspiratorisk, när de visar upp bilder på en mobil med annat serienummer än TS eget.
Därtill vill de få dig att inte vilja lösa ut den genom att då kräva 500kr. Man kan ju fundera om denna bild skickats till fler ?!

Det riktiga svaret har TS som ligger och trycker på servicepappren från tidigare reparation som dokumenterar nummerbytet.
Servicen kan ju inte byta mobilens serienummer utan att meddela nya numret till ägaren ! Vilket nummer skall han ange vid stöld ?
Jag vill se TS service rapporter / papper ! (fuktskada eller ej...)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Om inte jag misstar mig nu, så enligt den första post TS gjort så är telefon köpt i Juni 2013, problem inträffar 6-7 månader senare, dvs. Januari/Februari 2014.

3 Serviceärenden senare så är det April 2015 och 14-15 månader har passerat mellan de olika servicetillfällena, klart det är möjligt att mobilen utsatts för fukt under denna tiden, om problem aldrig löstes, varför har TS väntat så länge mellan de olika servicetillfällena? Som nämnt tidigare i tråden så finns det INGEN anledning för verkstaden att "dra en fuling" och hitta på vätskeskada, de tjänar inget på det. Tiden de lägger på att gaffla med TS hade de hunnit göra flera reparationer på, med vinst.

Att de vill ha en undersökningsavgift är standard för nästan alla handhavande fel på elektronikprodukter för frakt, emballage och arbetstid för att montera isär enhet och dokumentera samt kontakt med användare/butik mm kostar pengar och tid.

TS borde återkomma med dokumentationen från de tidigare tillfällena, åtgärder och datum, varför det nu tagit så lång tid mellan första och sista om felet aldrig varit löst.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Fortfarande så har de inte löst problemet vid första reparationen och det var då inte moderkortet som var felet. Nu vill de inte byta microfonen då det enligt dem finns fukt i mobilen. Något som tydligen enbart ger samma felsymptom som tidigare felet som fortfarande inte är löst. Är bara ren bullshit från verkstaden. Stå på dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för att du förstår min situation. Har försökt att vara så saklig och tydlig jag bara kan under hela tråden. Elgiganten ska tydligen höra av sig imorgon efter att de haft kontakt med LG. Återkommer med svar.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Tack för att du förstår min situation. Har försökt att vara så saklig och tydlig jag bara kan under hela tråden. Elgiganten ska tydligen höra av sig imorgon efter att de haft kontakt med LG. Återkommer med svar.

Mvh

synd att du inte tänkte på att spela in samtalen :/ det hade varit guld värt.
okej första bilden visar nånting suddigt.
andra bilden visar inte ens din telefon plus att den delen som är inringad har en sensor? men den är på andra sidan.
det bruna är helt vanlig kretskort/glasfiber det glansiga/silver var säkert blixten som bändades i det klister man ser i deras bild.

så här ska den bild av din mikrofon sen ut den del som är skadad ska vara fotad ute ur telefonen.
http://www.dx.com/p/replacement-micro-usb-power-charging-port...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag måste bara vara lite konspiratorisk, när de visar upp bilder på en mobil med annat serienummer än TS eget.
Därtill vill de få dig att inte vilja lösa ut den genom att då kräva 500kr. Man kan ju fundera om denna bild skickats till fler ?!

Det riktiga svaret har TS som ligger och trycker på servicepappren från tidigare reparation som dokumenterar nummerbytet.
Servicen kan ju inte byta mobilens serienummer utan att meddela nya numret till ägaren ! Vilket nummer skall han ange vid stöld ?
Jag vill se TS service rapporter / papper ! (fuktskada eller ej...)

Det jag skrev i början av tråden om att det börjar "hända saker efter 6-7månader". Där har jag uppenbarligen skrivit fel då jag inte riktigt kommit ihåg exakt datum. Men runt 1 år efter jag haft telefonen skulle jag gissa på att problemen började komma. Men kan vara lite längre eller kortare tid. Kommer ej ihåg exakt då man har viktigare saker att tänka på. Jag tog kort på mina 3 servicerapporter. Där inlämningsdatumen varierar då jag helt enkelt stod ut med "problemet" och "slå på och slå av högtalaren när micken strulade i början av samtalen" trots att jag kanske borde åkt in med telefonen tidigare. Men orkade inte åka dit stup i kvarten samt väntetiden på 2veckor varje gång där man fick en gammal ersättningstelefon.

Observera att serienumret är detsamma på alla servicerapporter dvs IMEI:numret. Men på bilden med den vätskeskadade telefonen är det annat IMEI:nr trots att Deltaservice "Mobylife" sa att mitt nya IMEI:nr kommer stå på de 2 efterföljande rapporterna då de bytt kretskortet? Och att ingen rapport om vätskeskada på någon av dessa? Låter lite skumt. Men det är kanske bara jag som tänker så.

Servicerapport 1: http://forumbilder.se/EB1OE/elgiganten1

Servicerapport 2: http://forumbilder.se/EB1OE/elgiganten2

Servicerapport 3: http://forumbilder.se/EB1OF/elgiganten3

Mvh

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

Det jag skrev i början av tråden om att det börjar "hända saker efter 6-7månader". Där har jag uppenbarligen skrivit fel då jag inte riktigt kommit ihåg exakt datum. Men runt 1 år efter jag haft telefonen skulle jag gissa på att problemen började komma. Men kan vara lite längre eller kortare tid. Kommer ej ihåg exakt då man har viktigare saker att tänka på. Jag tog kort på mina 3 servicerapporter. Där inlämningsdatumen varierar då jag helt enkelt stod ut med "problemet" och "slå på och slå av högtalaren när micken strulade i början av samtalen" trots att jag kanske borde åkt in med telefonen tidigare. Men orkade inte åka dit stup i kvarten samt väntetiden på 2veckor varje gång där man fick en gammal ersättningstelefon.

Observera att serienumret är detsamma på alla servicerapporter dvs IMEI:numret. Men på bilden med den vätskeskadade telefonen är det annat IMEI:nr trots att Deltaservice "Mobylife" sa att mitt nya IMEI:nr kommer stå på de 2 efterföljande rapporterna då de bytt kretskortet? Och att ingen rapport om vätskeskada på någon av dessa? Låter lite skumt. Men det är kanske bara jag som tänker så.

Servicerapport 1: http://forumbilder.se/EB1OE/elgiganten1

Servicerapport 2: http://forumbilder.se/EB1OE/elgiganten2

Servicerapport 3: http://forumbilder.se/EB1OF/elgiganten3

Mvh

varför använder du forumbilder ? om det finns imgur.com
sen ska det väl gå att lägga upp bilden inte en länk ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Laptop2013:

... Observera att serienumret är detsamma på alla servicerapporter dvs IMEI:numret. Men på bilden med den vätskeskadade telefonen är det annat IMEI:nr trots att Deltaservice "Mobylife" sa att mitt nya IMEI:nr kommer stå på de 2 efterföljande rapporterna då de bytt kretskortet? Och att ingen rapport om vätskeskada på någon av dessa? Låter lite skumt. Men det är kanske bara jag som tänker så. ... Mvh

Tack för info !!! ...och jo, serienummer är detsamma på alla tre blanketterna.
Man ser dock inte av bilderna vad som åtgärdats om det står längre ner på sidorna (?).
Vid de olika inlämnandena, varifrån tog de serienumren ?
Lästes det av i telefonen eller från din garantisedel ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laptop2013:

Det jag skrev i början av tråden om att det börjar "hända saker efter 6-7månader". Där har jag uppenbarligen skrivit fel då jag inte riktigt kommit ihåg exakt datum. Men runt 1 år efter jag haft telefonen skulle jag gissa på att problemen började komma. Men kan vara lite längre eller kortare tid. Kommer ej ihåg exakt då man har viktigare saker att tänka på. Jag tog kort på mina 3 servicerapporter. Där inlämningsdatumen varierar då jag helt enkelt stod ut med "problemet" och "slå på och slå av högtalaren när micken strulade i början av samtalen" trots att jag kanske borde åkt in med telefonen tidigare. Men orkade inte åka dit stup i kvarten samt väntetiden på 2veckor varje gång där man fick en gammal ersättningstelefon.

Observera att serienumret är detsamma på alla servicerapporter dvs IMEI:numret. Men på bilden med den vätskeskadade telefonen är det annat IMEI:nr trots att Deltaservice "Mobylife" sa att mitt nya IMEI:nr kommer stå på de 2 efterföljande rapporterna då de bytt kretskortet? Och att ingen rapport om vätskeskada på någon av dessa? Låter lite skumt. Men det är kanske bara jag som tänker så.

Servicerapport 1: http://forumbilder.se/EB1OE/elgiganten1

Servicerapport 2: http://forumbilder.se/EB1OE/elgiganten2

Servicerapport 3: http://forumbilder.se/EB1OF/elgiganten3

Mvh

Man blir ändå jävligt konpiratorisk när man läser tredje sedeln. "Kund vill häva köpet, 3e gången fel!".

Vad har det för betydelse egentligen för servicestället om kunden vill häva köpet. Precis som att de har skrivit de för att ge verkstaden en hint om att "ja nu är det sista gången, fula er lite nu". Jag brukar inte tänka det värsta om situationer men just denna situationen med TS mobil är så jävla skum.

Men serienumret är ju inte samma som står på rapporterna och de som står på bilden????

Samtidigt så skulle ju numret bytas efter att de hade bytt kretskortet, men numret är inte bytt i rapporterna ju. Stå på dig säger jag bara, du ska ha en ny mobil. Om denna mobilen blir stulen så har du ju inte ens korrekt serienummer för mobilen. Om inte LG ger dig ny mobil efter att el-giganten kontaktat dom så bör du gå till arn.

Inväntar detta med spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om det bruna skulle vara kretskort / koppar flexkabel så ser vattenskada ut på helt annat sätt.. det sätter sig mellan komponenter inte på fria ytor.
det ser mer ut som plast/epoxi som varit i kontakt med nånting reaktivt..

För det första vet du inte vilken vätska som kan ha varit i telefonen, alltså kan man inte förutsätta att det skulle vara vatten. För det andra kan fuktskada definitivt se ut som på plattkabeln förutsatt att annan komponent ligger emot den och vätskan då torkar emot den.

Skrivet av DasBoot_swe:

Fortfarande så har de inte löst problemet vid första reparationen och det var då inte moderkortet som var felet. Nu vill de inte byta microfonen då det enligt dem finns fukt i mobilen. Något som tydligen enbart ger samma felsymptom som tidigare felet som fortfarande inte är löst. Är bara ren bullshit från verkstaden. Stå på dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Om en fuktskada är konstaterad så gör verkstaden ingenting med telefoner, punkt.

Skrivet av Laptop2013:

Det jag skrev i början av tråden om att det börjar "hända saker efter 6-7månader". Där har jag uppenbarligen skrivit fel då jag inte riktigt kommit ihåg exakt datum. Men runt 1 år efter jag haft telefonen skulle jag gissa på att problemen började komma. Men kan vara lite längre eller kortare tid. Kommer ej ihåg exakt då man har viktigare saker att tänka på. Jag tog kort på mina 3 servicerapporter. Där inlämningsdatumen varierar då jag helt enkelt stod ut med "problemet" och "slå på och slå av högtalaren när micken strulade i början av samtalen" trots att jag kanske borde åkt in med telefonen tidigare. Men orkade inte åka dit stup i kvarten samt väntetiden på 2veckor varje gång där man fick en gammal ersättningstelefon.

Observera att serienumret är detsamma på alla servicerapporter dvs IMEI:numret. Men på bilden med den vätskeskadade telefonen är det annat IMEI:nr trots att Deltaservice "Mobylife" sa att mitt nya IMEI:nr kommer stå på de 2 efterföljande rapporterna då de bytt kretskortet? Och att ingen rapport om vätskeskada på någon av dessa? Låter lite skumt. Men det är kanske bara jag som tänker så.

Servicerapport 1: http://forumbilder.se/EB1OE/elgiganten1

Servicerapport 2: http://forumbilder.se/EB1OE/elgiganten2

Servicerapport 3: http://forumbilder.se/EB1OF/elgiganten3

Mvh

Det du lagt upp är inte servicerapporter, det är inlämningskvitton. Det är pappret du får av Elgiganten när du lämnat in telefonen, anledningen till att det är samma IMEI är förmodligen för att deras säljare som vanligt är lata och okunniga och bara har kopierat numret från förra ärendet istället för att kolla det i telefonen.

Att de skriver "kund vill reklamera" etc har ingen som helst betydelse, det är återigen EG's inkompetens som lyser igenom. Säljaren verkar ha trott att det är verkstaden som sköter reklamationen åt kunden eller så har hen bara skrivit vad kunden sade.

Det finns två saker som är intressanta med det dock:

1. Ditt problem verkar vara mjukvarubaserat eftersom mikrofonen faktiskt fungerade men slutade fungera i vissa lägen (men kunde lösas, genom trixande i mjukvaran). Det kan faktiskt vara så att telefonen spelar dåligt med din operatör.

2. Elgiganten har slarvat i sitt servicehanterande, det här skulle kunna vara tillräckligt mycket för att ta det med dem igen, peka på att de inte har skrivit rätt IMEI nummer och att de skickat in telefonen till verkstaden när du har begärt reklamation (vilket de faktiskt skrivit, så det kan de inte komma undan). Det kommer fortfarande vara goodwill, men det känns som att du faktiskt har en chans att få goodwill om du argumenterar det här rätt.

Kan du ordna servicespecifikationerna också?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Tack för info !!! ...och jo, serienummer är detsamma på alla tre blanketterna.
Man ser dock inte av bilderna vad som åtgärdats om det står längre ner på sidorna (?).
Vid de olika inlämnandena, varifrån tog de serienumren ?
Lästes det av i telefonen eller från din garantisedel ?

Nope. Längst ner står bara allmänna villkor bla att fuktskador inte täcks av garantin etc: http://forumbilder.se/EB1OG/elgiganten4

På servicerapport 2 ser du att kretskortet har blivit utbytt. Och det stämmer inget annat har bytts förutom ett nytt batteri som jag fick direkt från LG reservdelar. Därför står det inte att fler saker bytts ut.

Jag har ingen aning varifrån de tog serienumren. På Elgiganten räcker det med kundens telefonnummer sen hittar de ärendet i deras datorsystem. Däremot har jag ej tänkt på detta med att Deltaservice "Mobylife" när de påstår att IMEI:nr bytts ut med nytt kretskort. Har faktiskt aldrig blivit informerad om detta annars hade det räckt med att ta av batteriet och sett den nya IMEI stämpeln.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vid tredje inlämning för återkommande fel skulle du fått en ny telefon direkt i butik.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Vid tredje inlämning för återkommande fel skulle du fått en ny telefon direkt i butik.

Nej, det skulle han inte.

Skrivet av Laptop2013:

Nope. Längst ner står bara allmänna villkor bla att fuktskador inte täcks av garantin etc: http://forumbilder.se/EB1OG/elgiganten4

På servicerapport 2 ser du att kretskortet har blivit utbytt. Och det stämmer inget annat har bytts förutom ett nytt batteri som jag fick direkt från LG reservdelar. Därför står det inte att fler saker bytts ut.

Jag har ingen aning varifrån de tog serienumren. På Elgiganten räcker det med kundens telefonnummer sen hittar de ärendet i deras datorsystem. Däremot har jag ej tänkt på detta med att Deltaservice "Mobylife" när de påstår att IMEI:nr bytts ut med nytt kretskort. Har faktiskt aldrig blivit informerad om detta annars hade det räckt med att ta av batteriet och sett den nya IMEI stämpeln.

Mvh

Det där är som sagt inlämningskvitton, inte servicespecifikationer. Det som står är vad du sagt till säljaren på Elgiganten och vad hen har skrivit.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

För det första vet du inte vilken vätska som kan ha varit i telefonen, alltså kan man inte förutsätta att det skulle vara vatten. För det andra kan fuktskada definitivt se ut som på plattkabeln förutsatt att annan komponent ligger emot den och vätskan då torkar emot den.

Om en fuktskada är konstaterad så gör verkstaden ingenting med telefoner, punkt.

Det du lagt upp är inte servicerapporter, det är inlämningskvitton. Det är pappret du får av Elgiganten när du lämnat in telefonen, anledningen till att det är samma IMEI är förmodligen för att deras säljare som vanligt är lata och okunniga och bara har kopierat numret från förra ärendet istället för att kolla det i telefonen.

Att de skriver "kund vill reklamera" etc har ingen som helst betydelse, det är återigen EG's inkompetens som lyser igenom. Säljaren verkar ha trott att det är verkstaden som sköter reklamationen åt kunden eller så har hen bara skrivit vad kunden sade.

Det finns två saker som är intressanta med det dock:

1. Ditt problem verkar vara mjukvarubaserat eftersom mikrofonen faktiskt fungerade men slutade fungera i vissa lägen (men kunde lösas, genom trixande i mjukvaran). Det kan faktiskt vara så att telefonen spelar dåligt med din operatör.

2. Elgiganten har slarvat i sitt servicehanterande, det här skulle kunna vara tillräckligt mycket för att ta det med dem igen, peka på att de inte har skrivit rätt IMEI nummer och att de skickat in telefonen till verkstaden när du har begärt reklamation (vilket de faktiskt skrivit, så det kan de inte komma undan). Det kommer fortfarande vara goodwill, men det känns som att du faktiskt har en chans att få goodwill om du argumenterar det här rätt.

Kan du ordna servicespecifikationerna också?

Kära du. Dessa papper är de enda jag fått. Och i dessa servicerapporter inkluderar som jag förstått Elgiganten det "teknikerna" konstaterat och ev reparerat och i samma papper även de kvarliggande och nya problem med produkten som kunden berättar för Elgiganten vid varje inlämningstillfälle. Mer finns inte min vän. Annars hade lagt upp dem med.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, det skulle han inte.

Det där är som sagt inlämningskvitton, inte servicespecifikationer. Det som står är vad du sagt till säljaren på Elgiganten och vad hen har skrivit.

Jaså inte? ALLA gånger jag återkommit med samma problem tredje gången med en vara så har jag fått en ny.

Mediamarkt och netonnet gör sånt i alla fall.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laptop2013:

Kära du. Dessa papper är de enda jag fått. Och i dessa servicerapporter inkluderar som jag förstått Elgiganten det "teknikerna" konstaterat och ev reparerat och i samma papper även de kvarliggande och nya problem med produkten som kunden berättar för Elgiganten vid varje inlämningstillfälle. Mer finns inte min vän. Annars hade lagt upp dem med.

Mvh

Kära du, det är fortfarande inlämningskvitton. Varför tror du annars att stycket som informerar om fuktskador etc och undersökningsavgift tillsammans med en rad du ska signera finns med?

Du kan begära specifikationerna från verkstaden om du slängt dem eller om EG slarvat och inte lämnat ut dem.

Vill du att jag ska sluta försöka hjälpa dig? Det verkar som att du bara vill höra hur folk hasplar ur sig bröliga, orimliga krav?

Skrivet av LudvigLindell:

Jaså inte? ALLA gånger jag återkommit med samma problem tredje gången med en vara så har jag fått en ny.

Mediamarkt och netonnet gör sånt i alla fall.

Grattis, med vilka mobiltelefoner har du gjort det?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kära du, det är fortfarande inlämningskvitton. Varför tror du annars att stycket som informerar om fuktskador etc och undersökningsavgift tillsammans med en rad du ska signera finns med?

Du kan begära specifikationerna från verkstaden om du slängt dem eller om EG slarvat och inte lämnat ut dem.

Vill du att jag ska sluta försöka hjälpa dig? Det verkar som att du bara vill höra hur folk hasplar ur sig bröliga, orimliga krav?

Grattis, med vilka mobiltelefoner har du gjort det?

Senast var med min sgs2, men det var ju några år sen. Jag hade problem med hörlursuttaget. Tredje gången jag lämnade in den gick han in i butik och hämtade en ny telefon tog bort min batterilucka (batteriluckan ingår tydligen inte i en ny telefon) satte den på den nya telefonen och gav den till mig rak i handen.

Detta var på netonnet

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Senast var med min sgs2, men det var ju några år sen. Jag hade problem med hörlursuttaget. Tredje gången jag lämnade in den gick han in i butik och hämtade en ny telefon tog bort min batterilucka (batteriluckan ingår tydligen inte i en ny telefon) satte den på den nya telefonen och gav den till mig rak i handen.

Detta var på netonnet

Tjusigt av NoN, det hade de definitivt inte behövt göra och jag tror inte att det är många ÅF som gör så.

Ännu större anledning att handla hos dem.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

På den andra bilden så tycker jag att det absolut ser ut som en fuktskada, även om den är liten. Det ser ut att ha trängt in vätska genom mikrofonöppningen som sitter precis under där. Det är väldigt typiskt för just vattenskador att det lämnar efter sig ett vitt spår efter att det avdunstat precis så som det syns där.
Att det skulle vara lödtenn, lim eller annat som skulle funnits där hela tiden tror jag inte. Det är en yta som inte bör komma i kontakt med något sådant, speciellt inte som att det sitter både på den bruna biten som ser ut att vara någon form av flexkabel, och på den svara ytan runt om som är en del av höljet (plast). Alla delar som det används tenn, lim, fluss eller annat flytande på så görs dessa steg innan delarna monteras ihop.

Jag har sett massor av den där typen av skador, jobbat med telefonreparationer professionellt hos en auktoriserad verkstad (dock främst med ett annat märke än LG). Hade jag fått in den här luren så hade jag också gjort bedömningen att det var en fuktskada.

Verkstaden har ingen skyldighet att bevisa hur skadan uppstått. Är det fukt i den så är det, och då täcker inte garanti.
De bilder som visats upp i denna tråden + verkstaden utlåtande kommer antagligen räcka långt i Elgigantens favör TS väljer att dra dem till ARN. Undantaget om ARN gör bedömningen att telefonen är "felkonstruerad" på ett sätt som innebär att det kan komma in fukt även om telefonen används på normalt vis.

Att det nya IMEIt inte registrerats i Elgigantens servicerapport beror troligen på att deras system hämtat upp samma IMEI som registrerats på det ursprungliga köpekvittot när kund angett sina uppgifter vid inlämnandet. Troligen så har Elgiganten fått en servicerapport tillbaka från Deltaservice (eller vilken verkstad som nu bytt kretskort) där det nya IMEIt är angivet, men sedan inte noterat detta i sin egen åtgärdsbeskrivning när dem skrivit ut sin servicerapport till TS.

Jag tror dessvärre inte att du kommer att få ut mycket av att "stå på dig" i detta ärendet. Möjligtvis om LG väljer att vara snälla och ta det som goodwill, eller om Elgiganten helt enkelt tröttnar på tjatandet och anser att det blir billigare att ersätta dig än vad all tid det tar att dra detta genom ARN skulle kosta.

Sen diskussionen om att TS skulle haft rätt till en ny telefon direkt när han kom in med den vid tredje tillfället stämmer inte heller. Säljaren har fortfarande rätt att undersöka varan och verifiera att det faktiskt är samma fel och att det är reklamationsberättigat. Sen är inte ny vara / hävning vid tredje tillfället lag, det är en praxis från ARN. Vid speciella omständigheter så kan man frångå praxis.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LudvigLindell:

Vid tredje inlämning för återkommande fel skulle du fått en ny telefon direkt i butik.

Men man måste ju fortfarande bekräfta att det påstådda felet finns den tredje gången och det kan inte personalen på Elgiganten göra utan det brukar avgöras av en serviceverkstad.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Edit: Svarade på citering som tagits bort.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

UPPDATERING:

Säljaren Fredrik på Elgiganten i Hässleholm ringde mig idag. Och sa i princip "vi beklagar att våra tekniker inte kunnat laga din telefon de första 2 gångerna, men att verkstaden fann vätska i telefonen vid det 3e och sista servicetillfället och därmed täcks inte det av garantin". Han sa också "om du är missnöjd får du vända dig till ARN och din kommunala konsumentvägledare". I slutet av samtalet sa han "du har en vecka på att bestämma dig om du vill skrota telefonen eller betala 495kr för att få tillbaka den i befintligt skick".

Jag som kund ska inte få ta smällen pga deras okunniga tekniker! Kommer definitivt aldrig mer handla på Elgiganten. Bojkottar alla deras butiker från och med idag!

Edit: LG ringde mig precis. Och deras svar är "vi litar helt och hållet på våra tekniker och att de handlat rätt beslut i ditt ärende". Och "om du är missnöjd får du vända dig till ARN".

Därmed bojkottar jag också LG och deras produkter!

Mvh

Permalänk
Avstängd

Helt otroligt. Där var garanterat något fuffens i detta fallet. Dom hitta ju inte felet vid första vändan. Då var ju inte de arbetet utfört som dom skulle göra. Vinner man inte en sån här sak i ARN?