Bygglogg: Sub-tenkeyless aluminium-tangentbord från scratch
Det var lite snack om att bygga med epoxy och aluminium i några andra trådar, så jag tänkte visa upp ett projekt jag håller på med i just aluminium och epoxy.
Projektloggar-forumet verkar bara vara för datorer, vilket det här inte är, så jag postar tråden här.
Jag är intresserad av att göra ett kompakt(are) tangentbord i en layout som Happy Hacking Keyboard, men med några förändringar. Jag brukar använda svensk layout och jag är ganska beroende av piltangenter och nav-tangenter.
Jag har samlat olika material under ett par år, i förhoppningen av att hitta ett kretskort att använda, men jag har tröttnat på att vänta på olika projekt som inte blir av, så jag bygger nu och tänker löda kablar mellan brytarna direkt om inget (modifierbart) kretskort dyker upp på vägen.
Byggidén är som sådan: En platta med hål för att montera Cherry MX-brytare. Denna platta är något bredare på sidorna för att passa i skåror i en ram av platta aluminiumstänger..
Jag har tyvärr inte hittat något sätt att göra skåror i aluminumstänger för hand, men jag har hittat en aluminiumprofil och en mässingsstång som jag kunnat kombinera. Profilen har också dekorativa skåror på utsidan och har avfasade kanter. Tyvärr är den ett par millimeter för bred, men det tänkte jag slipa ner.
Plattan är från en gammal grupporder för DIY-tangentbordet Phantom som är en tenkeyless. Jag hade bytt till mig en platta i ANSI-layout med 1.25-windowstangenter.
Jag valde en platta för windowstangenter för att den skulle passa specialbeställda tangenter från WASD Keyboards.
Plattan har jag modifierat en del. Först sågade jag bort raden för funktionstangenterna och den högra kolumnen. Sedan sågade jag upp hål för vänster Shift-tangent och < > - tangenten, där det i en ANSI-layout är en enda större Shift-tangent. Jag delade också upp platsen för Backspace-tangenten i två. Sedan limmade jag i småbitar för att fylla utrymmet mellan tangenterna. Jag har också limmat i småbitar här och var i plattan där Phantom tillät flera olika positioner för brytare.
Med brytare och tangenter såg det ut såhär:
Piltangenterna är en rad högre upp för att jag tror att det är mer ergonomiskt, och för att det ser mer retro ut.
Tanken är också att använda utrymmet framför piltangenterna för controllern.
Sen fick jag ett "ryck" och bestämde mig för att flytta ner piltangenterna några millimeter och ta bort den högra Control-tangenten.
Jag sågade av en bit från högra sidan av plattan, vände på den och limmade tillbaks den. Sedan sågade jag till en bit aluminiumplåt som förstärkning och limmade på den med epoxy. Det tog lite tid att passa in och såga till alla små detaljer.
Den nya layouten kommer att bli såhär (bilden gjord i Keyboard Layout Editor):
Sen var det dags att fixa till bitarna till ramen runt om. Jag hade gjort så att plattans förstärkning stack ut lite extra, så jag borrade och fräste ut hål för dessa med Dremel. Jag gjorde det inte för noga, för jag tänkte att jag skulle fylla med spackel senare.
Jag sågade också ändarna på ramen så att de passar i varandra, ungefär som när man gör knutar i trä men inte lika noga.
Jag limmade ihop tre av kanterna mot plattan, tillsammans med mässingsstängerna. Jag använde bitar av L-profil som stöd på sidorna för att de skulle limmas rakt, och viktskivorna är till för att se till att dessa inte flyttar på sig. Klädnyporna är till för att pressa på mässingsstängerna.
Jag använde extra stark epoxy, men som ändå är något flexibel.
Jag limmade också på den sista sidan av ramen på liknande sätt.
Sedan sågade jag bitar av mässingsstången som jag limmade på för att skapa partitioneringarna mellan grupper av tangenter. De övriga bitarna är små bitar av L-profil som jag sågat till. Här använde jag mest vanligt snabblim.
Jag slipade också ner aluminiumprofilen där den var bredare än mässingsstängerna för allt i ramen ska få samma höjd - här var det bra att mässing är hårdare än aluminium.
Jag sprejade på lite aluminiumprimer. Sedan rundade jag av de yttre hörnen. Jag fyllde gap med en hård epoxy-lera som heter Milliput. Den använde jag också för att göra runda hörn på insidan, format med vatten och ett runt metallskaft.
Efter ett lager primer till så såg det ut såhär:
Grå primer gör att skavanker kommer fram lättare, och jag har slipat och fixat och fyllt lite mer här och var sedan dess.
Nästa lager med grå aluminiumprimer kommer när vädret har blivit lite varmare.
För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.