Bygglogg: Sub-tenkeyless aluminium-tangentbord från scratch

Permalänk
Medlem

Bygglogg: Sub-tenkeyless aluminium-tangentbord från scratch

Det var lite snack om att bygga med epoxy och aluminium i några andra trådar, så jag tänkte visa upp ett projekt jag håller på med i just aluminium och epoxy.
Projektloggar-forumet verkar bara vara för datorer, vilket det här inte är, så jag postar tråden här.

Jag är intresserad av att göra ett kompakt(are) tangentbord i en layout som Happy Hacking Keyboard, men med några förändringar. Jag brukar använda svensk layout och jag är ganska beroende av piltangenter och nav-tangenter.
Jag har samlat olika material under ett par år, i förhoppningen av att hitta ett kretskort att använda, men jag har tröttnat på att vänta på olika projekt som inte blir av, så jag bygger nu och tänker löda kablar mellan brytarna direkt om inget (modifierbart) kretskort dyker upp på vägen.

Byggidén är som sådan: En platta med hål för att montera Cherry MX-brytare. Denna platta är något bredare på sidorna för att passa i skåror i en ram av platta aluminiumstänger..
Jag har tyvärr inte hittat något sätt att göra skåror i aluminumstänger för hand, men jag har hittat en aluminiumprofil och en mässingsstång som jag kunnat kombinera. Profilen har också dekorativa skåror på utsidan och har avfasade kanter. Tyvärr är den ett par millimeter för bred, men det tänkte jag slipa ner.

Plattan är från en gammal grupporder för DIY-tangentbordet Phantom som är en tenkeyless. Jag hade bytt till mig en platta i ANSI-layout med 1.25-windowstangenter.
Jag valde en platta för windowstangenter för att den skulle passa specialbeställda tangenter från WASD Keyboards.
Plattan har jag modifierat en del. Först sågade jag bort raden för funktionstangenterna och den högra kolumnen. Sedan sågade jag upp hål för vänster Shift-tangent och < > - tangenten, där det i en ANSI-layout är en enda större Shift-tangent. Jag delade också upp platsen för Backspace-tangenten i två. Sedan limmade jag i småbitar för att fylla utrymmet mellan tangenterna. Jag har också limmat i småbitar här och var i plattan där Phantom tillät flera olika positioner för brytare.

Med brytare och tangenter såg det ut såhär:

Piltangenterna är en rad högre upp för att jag tror att det är mer ergonomiskt, och för att det ser mer retro ut.
Tanken är också att använda utrymmet framför piltangenterna för controllern.

Sen fick jag ett "ryck" och bestämde mig för att flytta ner piltangenterna några millimeter och ta bort den högra Control-tangenten.
Jag sågade av en bit från högra sidan av plattan, vände på den och limmade tillbaks den. Sedan sågade jag till en bit aluminiumplåt som förstärkning och limmade på den med epoxy. Det tog lite tid att passa in och såga till alla små detaljer.

Den nya layouten kommer att bli såhär (bilden gjord i Keyboard Layout Editor):

Sen var det dags att fixa till bitarna till ramen runt om. Jag hade gjort så att plattans förstärkning stack ut lite extra, så jag borrade och fräste ut hål för dessa med Dremel. Jag gjorde det inte för noga, för jag tänkte att jag skulle fylla med spackel senare.
Jag sågade också ändarna på ramen så att de passar i varandra, ungefär som när man gör knutar i trä men inte lika noga.

Jag limmade ihop tre av kanterna mot plattan, tillsammans med mässingsstängerna. Jag använde bitar av L-profil som stöd på sidorna för att de skulle limmas rakt, och viktskivorna är till för att se till att dessa inte flyttar på sig. Klädnyporna är till för att pressa på mässingsstängerna.
Jag använde extra stark epoxy, men som ändå är något flexibel.

Jag limmade också på den sista sidan av ramen på liknande sätt.

Sedan sågade jag bitar av mässingsstången som jag limmade på för att skapa partitioneringarna mellan grupper av tangenter. De övriga bitarna är små bitar av L-profil som jag sågat till. Här använde jag mest vanligt snabblim.
Jag slipade också ner aluminiumprofilen där den var bredare än mässingsstängerna för allt i ramen ska få samma höjd - här var det bra att mässing är hårdare än aluminium.

Jag sprejade på lite aluminiumprimer. Sedan rundade jag av de yttre hörnen. Jag fyllde gap med en hård epoxy-lera som heter Milliput. Den använde jag också för att göra runda hörn på insidan, format med vatten och ett runt metallskaft.

Efter ett lager primer till så såg det ut såhär:

Grå primer gör att skavanker kommer fram lättare, och jag har slipat och fixat och fyllt lite mer här och var sedan dess.
Nästa lager med grå aluminiumprimer kommer när vädret har blivit lite varmare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Det ser riktigt bra ut, häftig layout du valde. Tror att det kan bli riktigt snyggt, gillar kombinationen av vit och orange som ser riktigt fräsch ut.

Vilken aluprimer använder du, den ser ut att sitta ganska bra

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Jag använde Biltemas Duplicolors aluminiumprimer. Enligt instruktionerna på burken så bör man slipa ytan lätt strax innan man sprejar, vilket låter rimligt eftersom aluminium är känt för att oxidera rätt snabbt i kontakt med luft.

Tangentbordet ska sprejmålas helt vitt sen. Brytarna tänkte jag först skulle vara Cherry MX Clear men efter att jag sett att Gateron-brytare har mjölkigt vita höljen, är stabilare och har mindre friktion än Cherry MX och dessutom kan byta delar med Cherry MX, så har jag beställt såna.
Idén är att använda endast höljena från Gateron men stammar och fjädrar från Cherry MX Clear. Då blir brytarna helt mjölkigt vita - både stammar och höljen. Jag hade ändå tänkt öppna brytarna för att smörja dem.

Jag har gråa Costar-stabilisatorer, men jag skulle vilja få tag på vita Cherry-stabilisatorer om det finns.

Edit: Jag hade visst använt DupliColors aluminiumprimer, inte Biltemas... Hade blandat ihop dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag delar mellanslagstangenten mitt itu! Den nya layouten blir (i alla fall till en början) så här:

Jag har filat upp platserna i monteringsplattan för 2.25-tangenter. De är vänster-shift i US-ANSI, och jag hade fått med ett par såna tangenter som jag inte använder.
Den högra tangenten är fortfarande mellanslag, medans den vänstra tangenten kommer att bli en extra Backspace-tangent.
Jag har inte bestämt mig för vad jag ska göra med utrymmet i mitten. Kanske en trackball, trackpoint, scrollhjul eller analog joystick? Jag skriver min egen firmware så allt är möjligt.
Kanske modifierar jag bara en mellanslagstangent för att få större tangenter som fyller upp utrymmet. Jag har lämnat plats för en 1×1.75 stor brytare i mitten så länge.

Jag har också fixat en kontakt. Det blev ett adapterkort för nya reversibla USB Type C !
Jag placerade kontakten mellan två brytare på baksidan där det är mest avstånd emellan dem - det skulle inte passa någon annanstans om jag inte vill göra tangentbordet tjockare.
Profilerna jag byggt ramen av har längsgående skåror och jag graverade och fyllde för att få en snyggare detalj runt kontakten.

Skårorna matchade också konturerna runt USB-sladdens hylsa perfekt.

Inte lika snyggt på insidan, men det sitter stadigt så länge som bottenplattan trycker mot adapterkortet. Jag ska löda bara fyra linor (protokollet för tangentbord och möss är USB 2.0) och de sitter i mitten av adapterkortet.

Härnäst blir det lite mer finslipning och målning, och sen ska jag fixa en bottenplatta och gänga hålen som den ska skruvas fast med. Jag har inte tänkt använda några distanser utan antingen spänna plattan mot bottnen av brytarna eller mot en sarg runt kanten på insidan.

Jo, brytarna förresten... De blir hylsorna från Gateron KS-3 (i bilderna) och kolvarna från Cherry MX Clear, men med extra smörjmedel. Gateron-brytarna verkar faktiskt vara av rätt bra kvalitet och de är lite mer stabila och har mindre friktion i nedslaget än Cherry's egna. Med Clear-kolvarna så kommer de också att bli helt halvgenomskinligt vita, vilket passar färgschemat. Fjädrarna har jag inte riktigt bestämt mig för om jag ska använda de jättehårda Clear-fjädrarna eller använda mjukare fjädrar från svarta brytare.
Stabilisatorerna blir Cherry's, målade vita på ovansidan.

Dessutom har jag också förstärkt lite mer. Jag hade upptäckt en liten glipa där jag hade använt snabblim. Jag gröpte ur en v-skåra och fyllde med förstärkt epoxy istället på både in och utsidan. Sen har jag spacklat och slipat lite här och var: mest inuti de rundade hörnen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.