Mobilhygien? Bakterier!

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ni som använder olika sorters sprit till att rengöra: Finns det inte en risk att spriten löser upp typ yttre lagret av skärmen och lämnar fula märken efter sig? Speciellt efter ett antal gånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

rengör min Z1 i diskhon under rinnande vatten och lite tvål Säkert inte bästa metoden, men den ser/känns väldigt ren ut efteråt iaf

Är du säker på att du inte kan skada gummi-listerna som skyddar mot vatten med fettborttagningsmedel som tvål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Ni som använder olika sorters sprit till att rengöra: Finns det inte en risk att spriten löser upp typ yttre lagret av skärmen och lämnar fula märken efter sig? Speciellt efter ett antal gånger?

Isopropanol klarar alla coatings av.

Om du är intresserad så skapade jag en tråd om Isopropyl för att rengöra Linser/objektiv.

Och läste på en hel del i ämnet.

Fixar gluggar det, fixar allt det.

Isopropyl för att rengöra Linser/Objektiv bäst?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Doppa mobilen i den

Skrivet av brittaan:

Ni som använder olika sorters sprit till att rengöra: Finns det inte en risk att spriten löser upp typ yttre lagret av skärmen och lämnar fula märken efter sig? Speciellt efter ett antal gånger?

vi regelbunden rengöring ( 1-2 ggr per vecka?) så är iaf jag övertygad om att det kan fräta bort nått som det inte ska, men jag har gjort det typ 3 ggr på 1 år med min xperia S och det va inga problem, spriten avdunstar ju på typ 10 sekunder som jag använt, vanlig handsprit.

Skrivet av Sears:

Är du säker på att du inte kan skada gummi-listerna som skyddar mot vatten med fettborttagningsmedel som tvål?

har väldigt svårt att tänka mig att dem tar skada av det, jag gnuggar inte så hårt, speciellt inte över flärparna. Däremot är jag lite fundersam över skyddet ovanför högtalaren uppe och nere. Men jag har varit försiktig och gnott varsamt och snabbt, so far so good. Rengjort min xperia Z1 på det sättet kanske 10 ggr och inga skador.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Tror nog att TS vet om den då även den är hans tråd.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Har en Xperia Z2, rengör oftast med vatten samt tvål men disinfektionsalkohol lite då och då. Har nästan blivit en vana att rengöra mobilen under kranen

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Inaktiv

Försökte men jag tappa den i toaletten

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Brukar du tvätta/rengöra/sprita din mobil?

Kan man använda alkohol eller handsprit på telefonens ovansida, eller finns det något fettavisande beläggning eller någon reflexbeläggning som förstörs då?

Hur bör man göra för att hålla sin mobil fräsch och göra sig fri från bakterier och smuts?

Jag har ALDRIG gjort det, använder den överallt (jobbar inom vården), och är sjuk (förkyld oftast) ungefär en gång per år

Antar att det är mitt immunförsvar, men man gör inte kroppen starkare för att man curlar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om jag minns rätt så finns det fler dåliga bakterier i munnen än i röven.

Till att börja med ber jag om hur grafisk och äkligt detta inlägget kommer att bli. Äckelmagade gör bäst i att skippa det.

Ja, beror på hur man ser det. Rent tekniskt sett är det som kommer ur röven rengjort av kroppens reningsverk, dvs levern, tarmen osv. Men sen är det mesta som kommer ur röven också nästan helt tom på näring och användbart innehåll och är bara de värdelösa biprodukterna. Däremot under en förkylning bajsar man ut mer farliga bakterier än man hostar och nyser ut dem. Däremot är de inkapslade i fetter och ja... biprodukter som gör dem mindre potenta om man inte säg förtär dem...

I munnen finns fler obehandlade bakterier, de flesta som finns där orsakar mest att att ens andedräkt luktar som ens röv eller orsakar karies och andra mindre besvärligheter. Men sjukdomar orsakar ofta och gärna symptom som gör att munnen används som en smittokälla, igen det är ovanligt att människor behandlar andra människors anal... däremot så kommunicerar vi genom vår mun, äter med den, dricker med den osv. Ett perfekt sätt för fientliga virus och bakterier att försöka sprida sig på.

Sen har vi fall där det inte spelar någon större roll vilket hål bakterien kommer ur, mun eller anus, vinterkräksjukan sprids genom samtliga kroppsvätskor som har koppling till magsäcken. Man kan även hitta viruset i urin och andra könsrelaterade vätskor.

Så bakterierna i munnen är oftast inte så potenta eller farliga, dåliga bakterier, visst de kan orsaka besvär om man inte borstar tänderna eller reglerar sin munflora med t.ex varierad kost och dryck. Få bakterier tycker om t.ex chilli och maträtter med hög syranivå medans andra frodas och växer av det, andra klarar inte av basiska ämnen så som stärkelse osv. Och ur röver kommer resterna, den skit kroppen inte behövde eller behöver spola ut, döda bakterier, vissa som fortfarande lever, döda celler, blodkroppar med mera. Överlevande bakterier som klarar sig genom den resan genom kroppen är oftast mer potenta och farliga för kroppen har inte kunnat behandla dem.

Så man får definera dåliga lite tydligare, är det en bakterie som inte hör hemma i kroppen men som inte orsakar skada, är det en bakterie som bara orsakar besvär eller är det en bakterie som är direkt farlig för kroppen och i vissa fall kan leda till dödsfall? Vad innebär dålig i detta fallet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Brukar du tvätta/rengöra/sprita din mobil?

Kan man använda alkohol eller handsprit på telefonens ovansida, eller finns det något fettavisande beläggning eller någon reflexbeläggning som förstörs då?

Hur bör man göra för att hålla sin mobil fräsch och göra sig fri från bakterier och smuts?

är inte det här din andra tråd idag om mobiler och bakterier? är vi dina ovetande enkätsvar eller något?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Bra sagt. Kör med samma sak. Har använt det på alla mina telefoner och handkontroller/mus tangentbord etc etc i flera år. märker inte av att plasten förlorar färg eller liknande. Och skiten blir rent också

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Det är också numera allmänt känt att vi för renliga av oss.
Vi dog inte av att äta morötter direkt från trädgårdslandet som i sin tur var gödslat me som man sa brunnen koskit. Spenvarm komjölk i koppen när man hjälpte te i lagårn. Skumma grädde på morgonen i mjölkkannan.
På den tiden kunde man också få filbunke
Nu är allt så himmla rent och processat att vi blir sjuka av det.

Sen dog man när man var 32 också...

Permalänk
Medlem

Jag använder bara min nexus 4 på toaletten för att det är en riktig skittelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Brukar slicka skärmen ren.

Jag garva nog mer än vad jag borde.. Hahahah!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

vem har sagt att jag inte tvättar händerna när jag skitit? det är väl klart jag gör det.

Är du säker?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Till att börja med ber jag om hur grafisk och äkligt detta inlägget kommer att bli. Äckelmagade gör bäst i att skippa det.

Ja, beror på hur man ser det. Rent tekniskt sett är det som kommer ur röven rengjort av kroppens reningsverk, dvs levern, tarmen osv. Men sen är det mesta som kommer ur röven också nästan helt tom på näring och användbart innehåll och är bara de värdelösa biprodukterna. Däremot under en förkylning bajsar man ut mer farliga bakterier än man hostar och nyser ut dem. Däremot är de inkapslade i fetter och ja... biprodukter som gör dem mindre potenta om man inte säg förtär dem...

I munnen finns fler obehandlade bakterier, de flesta som finns där orsakar mest att att ens andedräkt luktar som ens röv eller orsakar karies och andra mindre besvärligheter. Men sjukdomar orsakar ofta och gärna symptom som gör att munnen används som en smittokälla, igen det är ovanligt att människor behandlar andra människors anal... däremot så kommunicerar vi genom vår mun, äter med den, dricker med den osv. Ett perfekt sätt för fientliga virus och bakterier att försöka sprida sig på.

Sen har vi fall där det inte spelar någon större roll vilket hål bakterien kommer ur, mun eller anus, vinterkräksjukan sprids genom samtliga kroppsvätskor som har koppling till magsäcken. Man kan även hitta viruset i urin och andra könsrelaterade vätskor.

Så bakterierna i munnen är oftast inte så potenta eller farliga, dåliga bakterier, visst de kan orsaka besvär om man inte borstar tänderna eller reglerar sin munflora med t.ex varierad kost och dryck. Få bakterier tycker om t.ex chilli och maträtter med hög syranivå medans andra frodas och växer av det, andra klarar inte av basiska ämnen så som stärkelse osv. Och ur röver kommer resterna, den skit kroppen inte behövde eller behöver spola ut, döda bakterier, vissa som fortfarande lever, döda celler, blodkroppar med mera. Överlevande bakterier som klarar sig genom den resan genom kroppen är oftast mer potenta och farliga för kroppen har inte kunnat behandla dem.

Så man får definera dåliga lite tydligare, är det en bakterie som inte hör hemma i kroppen men som inte orsakar skada, är det en bakterie som bara orsakar besvär eller är det en bakterie som är direkt farlig för kroppen och i vissa fall kan leda till dödsfall? Vad innebär dålig i detta fallet.

Sedan om man är för hygieniskt så börjar svamparna som finns på kroppen att börja dominera,
Sjuka personer som får väldigt höga doser anti-biotika får gulfärgade äckliga tungor i och med att alla bakterier dör och svamparna börjar ta över.

Vi kan ju börja prata om vaginalfloran också! Ett underbart ekosystem av mikroorganismer!
"You have to understand, the vagina and skin of the vulva is an ecosystem like any other part of the human body. There are fungi (yes, some species of fungi exist benignly on human skin), bacteria, and sometimes even animals like follicular mites! The pyridine is only present in minute quantities but that's all one needs to detect its smell. It only really builds up in truly offensive quantities when the bacteria are allowed to feed on vaginal secretions for a long time and aren't cleared away by washing. This isn't to say the solution is a "sterile" vagina, as this has innumerable problems of its own. You need the bacteria to keep fungi in check, also other bacteria in check. The natural vaginal flora also do a lot of work as far as processing excess vaginal mucus that'd do even nastier things if just allowed to sit there.

So the fishy smell can be a symptom of two things: not enough hygiene or possibly too much hygiene. Kill the vaginal flora responsible for breaking down pyridine (which can be as easy as throwing off vaginal pH with too much soap, which is relatively high pH) and you have yourself an overpowering smell. Kill everything and you have completely unchecked funk and fungal infection.

What? You expected it to be simple? It's attached to a woman for fuck's sake. "

On topic: Tvätta bara lite med t-röd, funkar bra

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant:

Sen dog man när man var 32 också...

Hm, jag lever fortfarande och har passerat 32 med god marginal =). Det var jag som käka morötter direkt ur landet och inte sköljde vi av dom bara drog ut me byxbenet för att bort den mesta jorden.
Farfar som då var bonde, skogshuggare dog när han var 78 och pga att han fick en vindfälla över sig i skogen. Var väl inte lika snabb som när han va 32
Farmor vart +90 så.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Brukar slicka skärmen ren.

jag slickar eller spottar på skärmen, och gnider rent den på t-shirten, orkar inte bry mig riktigt alla gånger.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

DAX Ytdesinfektion Plus är en färdig brukslösning som består av isopropylalkohol. Alkoholstyrkan är 45 volymprocent.

Får man fråga varför du inte använder dig av ren isopropanol?

Med ren isopropanol ligger alkoholstyrkan på 99,5 volymprocent.

Och man blandar styrka efter behov till olika användningsområde med destillerat vatten.

Jag brukar ha en Liter isopropanol i ca 1år då det är så drygt och räcker länge.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Etanol är bakteriedödande, använder det när jag tycker det behövs.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad att denna inte nämts ännu: https://www.phonesoap.com

Rengör mobilen med uv-ljus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Man dödar inte bakterierfloran i kroppen, eleminerar den inte från maten osv för att man sköter handhygienen eller sköljer av grönsakerna. Man kan däremot minska spridningen av bakterier vi inte vill ha där. Vissa livsmedel, just för att man ska lagra eller förvara dem allt från timmar till månader ska man inte hantera med händerna eftersom sånt som orsakar matförgiftning ofta inte dör eller oskadliggörs vid upphettning. Andra får möjlighet att växa till och hanterar man livsmedel fel så smittar man ofta det som serveras rått/olagat utöver att man riskerar att förgifta med matvarorna som tillagas. Hygieniserat gödsel är ju just hygieniserat, vilket ofta betyder att det varit över 60°C under en längre tid så det är ingen smittkälla om det är brunnet hästgödsel, för då är det komposterat och hygieniserat av komposteringsprocessen. Numera sprider man även avloppsslam från människor i naturen och på åkrar, och det finns en certifiering för detta.

Folk som tvättar händerna i handsprit brukar oftast fuska och får därför skitigare händer än de som tvättar under tvål och vatten. Att tvätta händerna ofta är bra, men tvättar man inte ordentligt så blir de ju inte rena. Då hjälper inte hygienprodukterna som alcogel till riktigt, så det är ju inte riktigt lösningen för folk om det inte används där det gör mest nytta. När det gäller virus så är chansen att bli sjuk ju mer man utsätter sig för viruset. Sen är människor annorlunda och en del får aldrig vinterkräkskjukan eller liknande, eller för den delen samma symptom som andra.

Jordbakterier kan vara farliga, men samtidigt så tillsätter man mull till potatisen efter man tvättat den. Så det är skillnad på smuts och smuts. Det är ganska naturligt att man vill tvätta bort bakterier som kan göra potatisen dålig från potatisen som ska lagras t.ex. Det gäller ju vilka förutsättningar man ger bakterierna också. Det är inte som att man hade mjölk stående i veckor på bondgårdarna förr i tiden, om det inte var en syrad produkt eller ost. Idag ska de ha hylltid på ett par veckor och ändå inte bli dåliga. Fast du kommer fortfarande ha en stor bakterieflora även om du så bara dricker högpastöriserad mjölk. De flesta människor tål för den delen inte mjölk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Hm, jag lever fortfarande och har passerat 32 med god marginal =). Det var jag som käka morötter direkt ur landet och inte sköljde vi av dom bara drog ut me byxbenet för att bort den mesta jorden.
Farfar som då var bonde, skogshuggare dog när han var 78 och pga att han fick en vindfälla över sig i skogen. Var väl inte lika snabb som när han va 32
Farmor vart +90 så.

Exakt. Folk är alldeles för renliga av sig.
Nånting annat jag tänkt på är hur mycket medicin folk knaprar. Så fort man har huvudvärk eller är lite öm någonstans så kastar man i sig några smärtstillande. Är man sjuk så äter man medicin istället för att ta det lugnt och låta kroppen ta hand om det.
Det sätt folk lever på idag gör immunförsvaret otroligt svagt, vilket i sin tur resulterar i att man äter ännu mer medicin, och sedan går det runt och runt tills immunförsvaret i princip är borta.

Jag äter aldrig medicin såvida jag inte har så ont att jag lider, eller att det kan medföra skador på kroppen. Jag låter kroppen jobba bort det istället, så att immunförsvarets styrks ännu mer.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Antar att det är mitt immunförsvar, men man gör inte kroppen starkare för att man curlar den

Det som inte dödar dig, härdar dig.

Kroppen bygger upp ett eget försvar mot bakterier men för att göra det måste den utsättas för bakterier.

Bakterier dessutom är en förutsättning för liv. Vi har ungefär 1kg bakterier i magen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

DAX Ytdesinfektion Plus är en färdig brukslösning som består av isopropylalkohol. Alkoholstyrkan är 45 volymprocent.

Får man fråga varför du inte använder dig av ren isopropanol?

Med ren isopropanol ligger alkoholstyrkan på 99,5 volymprocent.

Och man blandar styrka efter behov till olika användningsområde med destillerat vatten.

Jag brukar ha en Liter isopropanol i ca 1år då det är så drygt och räcker länge.

Högre alkoholhalt innebär inte alltid bättre bakteriedödande effekt utan det beror på vilken alkohol som används bl a. Ren etanol tror jag är effektivast runt 70%. Att jag använder Dax + är att den innehåller tensider och därför rengör samtidigt som den bakteriedödar. Troligen gör tensiden att cellmembranen bryts ner effektivare och därför räcker 45%. Det gör den också skonsammare mot ytorna man vill rengöra.

En mycket bra produkt till synnerligen tilltalande pris, därför använder jag den.

Ren ispropanol använder jag där det passar såsom rengöring av linser och borttagning av kletig kylarpasta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

"Litta skit rensar magen" är ett bra uttryck.

En stor fara idag är att vi faktiskt är för renliga och detta ställer till med diverse problem, bla massa allergier. Det är viktigt att utsätta immunförsvaret för arbete, annars blir det svagt och du blir lättare sjuk när du faktiskt får i dig en bakterie/virus.

Jag har förr i tiden varit galet renlig av mig och jag är levande bevis för att det inte är bra.
Mitt tips, rengör den inte med diverse medel utan putsa bara bort fettet med en duk. Själv använder jag en glasögon putsduk.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Exakt. Folk är alldeles för renliga av sig.
Nånting annat jag tänkt på är hur mycket medicin folk knaprar. Så fort man har huvudvärk eller är lite öm någonstans så kastar man i sig några smärtstillande. Är man sjuk så äter man medicin istället för att ta det lugnt och låta kroppen ta hand om det.
Det sätt folk lever på idag gör immunförsvaret otroligt svagt, vilket i sin tur resulterar i att man äter ännu mer medicin, och sedan går det runt och runt tills immunförsvaret i princip är borta.

Jag äter aldrig medicin såvida jag inte har så ont att jag lider, eller att det kan medföra skador på kroppen. Jag låter kroppen jobba bort det istället, så att immunförsvarets styrks ännu mer.

och sen har vi ett samhälle idag med allt större % av befolkningen som har dåliga arbetsvilkor och stressigare arbetsuppgifter. Så att bli sjuk för vissa = att förlora ett jobb man kan bli inringda på.
Då finns det ej tid att vara sjuk och man gör allt för att hålla sig på benen och i fokus.

Inte konstigt att folk knaprar mediciner när ingen får tillåtelse att vara frisk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Exakt. Folk är alldeles för renliga av sig.
Nånting annat jag tänkt på är hur mycket medicin folk knaprar. Så fort man har huvudvärk eller är lite öm någonstans så kastar man i sig några smärtstillande. Är man sjuk så äter man medicin istället för att ta det lugnt och låta kroppen ta hand om det.
Det sätt folk lever på idag gör immunförsvaret otroligt svagt, vilket i sin tur resulterar i att man äter ännu mer medicin, och sedan går det runt och runt tills immunförsvaret i princip är borta.

Jag äter aldrig medicin såvida jag inte har så ont att jag lider, eller att det kan medföra skador på kroppen. Jag låter kroppen jobba bort det istället, så att immunförsvarets styrks ännu mer.

Fast nu tar du ju upp smärtstillande som en faktor till att vi har för svagt immunförsvar. Det är väl sällan immunförsvaret stärks för att man går med huvudvärk extra länge. Även om man tar alvedon när man har feber så får immunförsvaret jobba med att faktiskt ta hand om en eventuellt infektion.
Det är högst möjligt att många har lite väl lätt att ta smärtstillande i vissa sammanhang, men tråden handlade ju om bakterier och virus och hygien i samband med detta.
Får nog hålla isär hygien/smärtstillande/antibiotika lite.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Man dödar inte bakterierfloran i kroppen, eleminerar den inte från maten osv för att man sköter handhygienen eller sköljer av grönsakerna. Man kan däremot minska spridningen av bakterier vi inte vill ha där. Vissa livsmedel, just för att man ska lagra eller förvara dem allt från timmar till månader ska man inte hantera med händerna eftersom sånt som orsakar matförgiftning ofta inte dör eller oskadliggörs vid upphettning. Andra får möjlighet att växa till och hanterar man livsmedel fel så smittar man ofta det som serveras rått/olagat utöver att man riskerar att förgifta med matvarorna som tillagas. Hygieniserat gödsel är ju just hygieniserat, vilket ofta betyder att det varit över 60°C under en längre tid så det är ingen smittkälla om det är brunnet hästgödsel, för då är det komposterat och hygieniserat av komposteringsprocessen. Numera sprider man även avloppsslam från människor i naturen och på åkrar, och det finns en certifiering för detta.

Folk som tvättar händerna i handsprit brukar oftast fuska och får därför skitigare händer än de som tvättar under tvål och vatten. Att tvätta händerna ofta är bra, men tvättar man inte ordentligt så blir de ju inte rena. Då hjälper inte hygienprodukterna som alcogel till riktigt, så det är ju inte riktigt lösningen för folk om det inte används där det gör mest nytta. När det gäller virus så är chansen att bli sjuk ju mer man utsätter sig för viruset. Sen är människor annorlunda och en del får aldrig vinterkräkskjukan eller liknande, eller för den delen samma symptom som andra.

Jordbakterier kan vara farliga, men samtidigt så tillsätter man mull till potatisen efter man tvättat den. Så det är skillnad på smuts och smuts. Det är ganska naturligt att man vill tvätta bort bakterier som kan göra potatisen dålig från potatisen som ska lagras t.ex. Det gäller ju vilka förutsättningar man ger bakterierna också. Det är inte som att man hade mjölk stående i veckor på bondgårdarna förr i tiden, om det inte var en syrad produkt eller ost. Idag ska de ha hylltid på ett par veckor och ändå inte bli dåliga. Fast du kommer fortfarande ha en stor bakterieflora även om du så bara dricker högpastöriserad mjölk. De flesta människor tål för den delen inte mjölk.

Dold text

Vil bare legge til at det kan bli litt feil fokus, når folk snakker om bakterie som det ende der kan være skadelig. Det er en hel del bakterier som både kan skape giftstoffer under de prosesser de bryter ned andre molekyler for å bruke det sin metabolisme og visse bakterier er mye mer farlige når de dør og løses opp ettersom de da kan frigjøre stoffer som vil bli giftige for andre organismer. Det er altså ikke så enkelt som visse vil ha det med immunforsvar eller at det er en ikke vil dø av det gjør en sterkere.

Disse giftige rest stoffer etter bakterier kan seg være mye mer farligere enn selve aktive bakterier ettersom disse stoffer er på molekylær nivå og vil ikke kunne bli fjernet på samme måte som bakterier (dersom en ikke fjerner disse selvfølgelig i tid).

Det største problemet eller målet er i seg selv ikke å fjerne alle bakterier/virus/sopp, men å få en balanse mellom ulike bakteriene (og andre mikroorganismer) slik disse selve kan holde balanse mellom hverandre (altså økologi) og redusere risken for sykdomsfremkallende tilstander der en viss bakterier stamme (eller mikro organisme) vil kunne bli dominerende overfor en annen. E. Coli bakterier er en av de mest hardførende bakterier vi mennesker har på vår kropp og disse bakterier kan en ikke helt enkelt ikke vaske bort på hverken hender, hud eller andre steder på kroppen (uten å skade andre celler og bakterier).

Når det gjelder hygiene på mobil, så kan det godt være tilstrekkelig at en behandler det som en personlig del dvs ikke låner ut den til andre mennesker og rengjør den som en ville gjøre med en kroppsdel. Det er ikke nødvendig å sprite den, men å tørre av den med mikrofiber duk (vil fange opp det grøvste av bakterier og fett/hudceller/næringstoffer til bakterier) som en rengjør regelmessig. Vaske av med en fuktig mikrofiber duk ved behov av og til for å løse opp det som ikke kan bli fjernet ved tørr tørring.

__
La inn spoiler tag i sitatet overfor for å gjøre teksten litt kortere bare, så det har ikke noe med klipp i inneholdet eller så å gjøre.