Kan inte formatera SSD vid installation av nytt OS

Permalänk
Medlem

Kan inte formatera SSD vid installation av nytt OS

Tjenare
Jag testade windows 8 ett tag, men tyckte inte om det. Så jag tänkte gå tillbaks till windows 7.

När jag startar setup och ska välja var det ska installeras så kommer ju alla diskar upp, men min SSD går inte att formatera. Jag vill ju ha en clean install så att säga. Vad kan jag göra? Jag har googlat runt lite, men hittar inget direkt relevant, så om någon kan säga mig hur jag ska göra, eller skicka mig i rätt riktning vore det bussigt!

Ha det fint!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

kan va för att du försöker göra det medans du har windows igång, om du stänger av datorn och bootar från skiva ska du nog kunna göra det du vill göra.

Permalänk
Medlem

Först och främst ska du koppla ur alla andra diskar vid installation av Windows.
Sedan ska du inte formatera själv om du inte vet vad du håller på med. Ta bara bort alla befintliga partitioner på disken och installera på oallokerat utrymme.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackki:

kan va för att du försöker göra det medans du har windows igång, om du stänger av datorn och bootar från skiva ska du nog kunna göra det du vill göra.

Det är precis så jag gör, fast jag bootar från USB. Det borde väl inte göra någon skillnad?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddy:

Det är precis så jag gör, fast jag bootar från USB. Det borde väl inte göra någon skillnad?

Du kan testa om det går att ta bort allt på SSDn med hjälp av Diskpart i CMD, koppla först bort alla andra hårddiskar och boota sedan USB minnet, tryck sedan på tangenterna SHIFT och F10 vid skärmen Installera Nu för att öppna CMD.

I denna guide ser du hur man rensar (clean) SDD/HDD med hjälp av Diskpart i CMD http://www.sevenforums.com/tutorials/52129-disk-clean-clean-a...

Edit: Jag förmodar att du redan har testat att ta bort allt på SSDn och installera Windows 7 som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee