Permalänk
Medlem

TFT Skärmar

Vad tycker ni om TFT skärmar?

Jag vill gärna göra mig av med min gamla skärm. Den största anledningen är att jag inte spelar så mycket (fast det händer att saker och tinf rör sig på skärmen) och skulle därför gärna vilja ha mer utrymme samtidigt som jag vill ha en skarpare och mer skonsam miljö när jag sitter framför datorn.

Jag vill gärna ha en svart/mörk TFT skärm. Av priset att bigå så kan jag av praktiska skäl inte köpa en 17" utan det måste få bli en 15". Hur bra bör responstiden på skärmen vara? (jag antar att allt över 25ms är dåligt) Några märken som är bättre än andra? Kan jag anta att de stora märkena som Samsung, Philips och Sony är bra.

Kort och gott, jag skulle gärna vilja ha några rekommendationer. Alla tips är välkomna så länge de inte handlar om CRT skärmar; typ: "köp en 21" CRT istället."

Permalänk
Medlem

Hmm, Samsungs skärmar ska vara väldigt bra. Dom är dessutom väldigt snygga och bra kontrast- och svarstidsvärde.

Permalänk
Medlem

Jag har en Nec 1860nx.
Den har en responstid på 33ms men fungerar helt klockrent, märker inte av minsta lagg i 3d lir (har iofs bara testat unreal 2 och cs).

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

köp en dell

Köp en dell fp2000 Ultrasharp..jag har en sån funkar grymt bra att spela i
o är snygg www.dell.se

Permalänk
Medlem

min tft (står i sign), har en responstid på 20ms och den är mycket bra, bästa bilden jag någonsin sätt, tft är så mycket bättre än crt, den kostar runt 3300:- på db.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk

TFT skärmar suger fett om man e en gamr... stilren ja men en crt skärm e mkt bättre.. de blir hackigt å spela me TFT å den tekniken e inte ens bra..

Permalänk
Medlem

Nissinen. Du verkar vara lite efter? På den nya generationen tft-skärmar märker du inte "lagg" alls. Tror jag ska köpa mig en Hitachi CML174, fast den verkar inte finnas någonstans för tillfället =(.

Visa signatur

._.

Permalänk
Medlem

kolla in hansols tft skärmar de är rätt bra.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Som sagt, Samsung är kalas bra. Har provat ett par olika märken, LG, Compaq, HP, och kör nu med en Samsung SyncMaster 172T 17".
Helt enastående snabbhet och skärpa i den.

//Robban

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Hedersmedlem

På tal om TFT skärmar, ni som har 15" TFT skärmar, upplever ni dem som små?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Själv får man en LG 1710B nästa vecka av jobbet
Specifikationer
. TFT:FLATRON 17.1 tum Slim
. Response time: 16 msec
. Surface treatment:Hard coating (3H),anti –glare
. Colours:16.7 miljoner (24bit)
. Brightness:250 cd /m 2
. Contrast :400 :1
. Viewing angle:140/140 degrees (H/V)
. Horizontal frequency:30 ~80KHz
. Vertical frequency:56 ~75Hz
. Max.resolution:1280 x 1024@75Hz
. Rec.resolution:1280 x 1024@60HZ
. USB:2 out /1 in
. Settings:OSD (On Screen Display)
. Video input:RGB Analog/Digital,15-Pin D-Sub digital (DVI-I)

är lite osäker om inwarehouse.se har angett korrekt "respons time" för 1710S ligger på 20ms

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Avstängd

Jag har en Dell 17" platt med 35 ms. Man kan klart se en viss suddighet när man rör sig i spel. Visst är det jobbigt men inte så jättemycket. Jag skulle nog ta antingen Viewsonics 16 ms skärm eller Hitachis (CML174SXW (jag har lört mig namnet utantill)).

Ex-con jag har hört att LG ljuger lite om responstiden (kanske inte just på din skärm)

Visa signatur

2800 mhz, 512 mb rdram pc 1066, 120 gb HD, ATi Radeon 9700, Creative Audigy II, Altec Lansing 4.1 ljud anlägning, 17" TFT skärm.

Permalänk
Medlem

aja...den är ju gratis så man kan inte klaga
sen har jag ju kvar min 19" crt om den nu mot förmodan skulle vara alltför sugig i spel...lirar ändå bara lite q3 emellanåt

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

ex-con, var inne på samma skärm du skulle få. Men jag tror att jag skaffar ViewSonics VE700:

Certifiering TCO-99
Dot Size (mm) 0.264mm
Maximal skärmupplösning 1280x1024
Betraktningsvinkel Horisontell 140°
Betraktningsvinkel Vertikal 135°
Svarstid (ms) 25 ms
Kontrastratio 450:1
Ljusstyrka 260 cd/m²
Anslutningar D-Sub
On Screen Display Ja
Antireflex behandlad Ja
VESA Standard Ja (VESA 100x100mm)
Vridfunktion (Pivot) Nej
Högtalare Nej
USB Nej
Strömförbrukning (Max) 40 W
Dimensioner (BxHxD) 415x403x229 mm
Vikt 5 kg
Garanti 3 år, utbyte på plats

Skärmen kostar också ca 5500:-

Permalänk
Medlem

Hmmm.... byta ner sig från en STOR 19" CTR skärm med bra skärpa och feta hz till en laggande liten 15" TFT bara för att det e högre ballfaktor på den?

Nej du.. är man en gamer så kommer crt äga iaf 1-2 år till..
tft = beta skärmar enligt mig!

Ps. visst, till kontor är det klockrent!

Permalänk
Medlem

Jag skulle lungt köpa en TFT skärm idag.

Tyvärr så har jag en bra 19" redan så det finns inte så stor anöedning att byta

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Hedersmedlem

Vad alla tjatar med "om man är gamer", han har uttryckligen sagt att han inte spelar så mycket. Jag undrar också om alla ni som klagar på att TFT-skärmar "laggar" har använt en TFT-skärm på senaste tiden. Jag kan säga att jag så sent som för ett halvt år sedan tyckte att TFT-skärmar inte ens dög till att surfa på, vilket stämde med de jag hade använt.

Nu köpte jag en TFT-skärm här i månaden av utrymmespraktiska skäl och jag kan säga att det är bra mycket skarpare bild än min 19"-skärm i 6000 kronorsklassen, skönare bild, mer skonsamt för ögonen samt att det går klockrent att spela med den.

Det går till och med att spela på den bärbaras skärm, trots att dess responstid inte är så bra.

Jag kommer aldrig igen att köpa en CRT-skärm

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
Hmmm.... byta ner sig från en STOR 19" CTR skärm med bra skärpa och feta hz till en laggande liten 15" TFT bara för att det e högre ballfaktor på den?

Nej du.. är man en gamer så kommer crt äga iaf 1-2 år till..
tft = beta skärmar enligt mig!

Ps. visst, till kontor är det klockrent!

Du har så fel.
Först så har en tft en mycket bättre bild kvalité, jag kan inte längre använda crt skärmar för den dåliga bilden, sen så kan inte en tft skärm "lagga" den kan möjligtvis hacka men skärmar under 25ms responstid hänger med lika bra som crt skärmar i spel.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Avstängd

TFT med 16 ms i svarstid är snabbare än dom flesta crt skärmar. Finns bara några crt på marknaden med 16 ms i svarstid eller mindra.

Visa signatur

2800 mhz, 512 mb rdram pc 1066, 120 gb HD, ATi Radeon 9700, Creative Audigy II, Altec Lansing 4.1 ljud anlägning, 17" TFT skärm.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 15" NEC MutliSync 1535VI och det är faan den bästa skärm jag haft! Den har skitbra kontrast, snabb responstid (25ms), och det är omöljigt att se något lagg i även dem snabbaste spelen! Den har bra betraktningsvinkel och schysst meny!

EDIT: För övrigt så är 15"LCD motsvarande en 17"CRT, i jämförelse mot min gamla 17" så skiljer det mindre än 1,5cm i bildyta.
En annan sak som är skön är att man inte blir trött i ögonen av en LCD oavsett vilka hz, kör min i 72hz och den är bättre än en kompis 19" 1280x960 i 100hz!

EDIT2: Kom på ytterligare en rolig funktion på min skärm och det är inställningen för skärpan, den kan sänkas så att det ser ut som man kör i 4xAA med Quinqunx (stavning) :D, den funktionen äger i spel eftersom det inte suger några resurser!

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

man kan inte gämföra hz:en på en tft och en crt.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Jag vet men till dem som inte kan tft så bra så kan det hjälpa att få se en jämförelse

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tror ni om SAMSUNG SYNCMASTER 171N 17# TFT SILVER TCO-99?

Jag har tänkt mig något i den prisklassen och den verkar riktigt trevlig. Visst kommer jag nog att sakna 1600*1200 men jag hoppas att det går över
Hercules skärm är ju också fin (speciellt designen då).

Permalänk
Medlem

Hercules skärm ser bättre ut än vad den är!
Samsungen verkar vara en bra en, men jag är ingen expert...

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Hedersmedlem

Jo jag var rädd för det. Aja, jag tycker inte Samsungs skärm är så ful den heller

Självklart är inte utseendet (på en skärm alltså ) det första jag tittar på men nog vill jag alltid ha en snygg skärm också.

Permalänk
Medlem

Någon som äger en 15" TFT kan den mäta bildytan på den åt mig, så att jag kan jämföra med min 17" CRT. Skulle vara mycket snällt

Permalänk
Medlem

Jag har en ViewSonic VG700 med 30ms responstid. Spelar massor med spel men lider inte ett dugg av responstiden. Det är helt klart en vanesak. Och eftersom jag lanar en massa är Tft ett självklart val nästan Sen att ViewSonics skärmar är väldigt snygga imo gör ju inte saken sämre. Så jag lägger ett gott ord för ViewSonics skärmar

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501004648...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <-CLUSTER->
Jag har en Dell 17" platt med 35 ms. Man kan klart se en viss suddighet när man rör sig i spel. Visst är det jobbigt men inte så jättemycket. Jag skulle nog ta antingen Viewsonics 16 ms skärm eller Hitachis (CML174SXW (jag har lört mig namnet utantill)).

Ex-con jag har hört att LG ljuger lite om responstiden (kanske inte just på din skärm)

informationen är olika beroende på vilken site man kollar på, men i deras .pdf för skärmen fanns följande info:
------------------------------------------------------------------------------------
 TFT: FLATRON 17.1” Slim
 Response time: 19 msec
 Surface treatment: Hard coating (3H), anti–glare
 Colours: 16.7 miljoner (24bit)
 Brightness: 250 cd / m2
 Contrast : 500 :1
 Viewing angle: 150/140 degrees (H/V)
 Horizontal frequency: 30 ~ 80KHz
 Vertical frequency: 56 ~ 75Hz
 Max. resolution: 1280 x 1024@ 75Hz
 Rec. resolution: 1280 x 1024@ 60HZ
 USB: 2 out / 1 in
 Settings: OSD (On Screen Display)
 Video input: RGB Analog/Digital, 15-Pin D-Sub & digital (DVI-I)
 Power supply: AC 90-264V, 50-60Hz
 DPMS power consumtion: <50W(on) / <5W(stand-by)/ <5W(off)
 Dimensions: (WxDxH): 370 x 223 x 421mm (net)
 Weight: 6,6 kg (net)
 Wall mount: Vesa

pdf´en kan ni finna på http://skaune.dk/1710B.pdf

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på att köpa mig en schysst TFT med responstid på 20 eller under. Vad jag undrar är om de är bra för grafiskt arbete - eftersom det är vad jag till mestadels håller på med på datorn. Spelat har jag inte gjort på ett halvår... Dessutom vill jag kunna hålla på med rörliga bilder utan eftersläpp (därav krav på låg responstid).

Vad jag undrar är om TFT är min grej idagsläget eller om jag ska köpa en 19" viewsonic eller liknande för 3000 så länge och vänta till hösten eller så med att köpa mig en TFT.

Någon som vet eller har något förslag?

Permalänk
Medlem

Eftersom TFT har betydligt sämre kontrast än CRT så är inte TFT speciellt lämpade till grafiskt arbete. Pga den dåliga kontrasten på en TFT så kommer vitt se grått ut och mörkgrått ser svart ut.