Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Avstängd

Sitter fast här, radioaktiviteten tar död på mig strax efter jag startar.
Någon som vet vad jag ska göra?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av robalm:

Sitter fast här, radioaktiviteten tar död på mig strax efter jag startar.
Någon som vet vad jag ska göra?

http://i.imgur.com/nfwvfdJ.jpg

Svårt att se exakt var du är. Tanken är dock att du ska köra Nomad mellan punkterna, där är du skyddad. Har du hämtat den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Svårt att se exakt var du är. Tanken är dock att du ska köra Nomad mellan punkterna, där är du skyddad. Har du hämtat den?

Skickades från m.sweclockers.com

Se om jag kan fixa lite mer bilder.
Jo jag vet men jag glömde bilen och jag hinner inte hämta den, lever bara någon minut efter jag startar.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Sitter fast här, radioaktiviteten tar död på mig strax efter jag startar.
Någon som vet vad jag ska göra?

http://i.imgur.com/nfwvfdJ.jpg

Kan du inte bara köra quick travel? Fiender i närheten?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av robalm:

Se om jag kan fixa lite mer bilder.
Jo jag vet men jag glömde bilen och jag hinner inte hämta den, lever bara någon minut efter jag startar.

Kan du inte bara köra fast travel någonstans och spawna bilen därifrån?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Tack för tipsen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Ha ha ha ha ha ha ha!
https://techraptor.net/content/report-mass-effect-andromeda-w...

Förklarar varför de inte släppte någon DLC season pass. Både EA och Bioware Edmonton såg sicken total katastrof detta spelet var.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Jag begriper mig inte på speltillverkare som EA. Intrycket man får är att de visste att Andromeda skulle automatiskt bli en hit, så då beslöt de att spara pengar. Det är som om Marvel/Columbia Pictures efter första Spiderman filmen blev en mega-hit skulle beslutat att dra ner på budgeten till uppföljarna. Det är så bakvänt tänkt att man bara häpnar, både cyniskt OCH dåligt ur affärssynpunkt.

Permalänk
Medlem

@Awakeruad: Det finns ju en anledning till att EA vunnit "pris" som det värsta företaget i USA, två år i rad.

Permalänk
Medlem

Någon mer som har får 100%GPU användning när dom rör sig på Tempest?

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Är det fortfarande lika buggigt? Hade tänkt köpa det när det släpptes men blev lite "turned off" av hur mycket folk klagade på det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracer_one:

Är det fortfarande lika buggigt? Hade tänkt köpa det när det släpptes men blev lite "turned off" av hur mycket folk klagade på det...

Köpte mitt efter 1.09 patchen och tycker det funkar klockrent, knappt stött på någon bugg hittils ca 20h in i spelet.
Tror de bara släppte spelet för tidigt och fick massa skit. De flesta reviewes har inte ens brytt sig om att spela längre in i spelet än typ första uppdragen på Eos. Spelets första timmar är bara en mjukstart, det blir bara mer och mer intressant ju längre det går. Spelmekaniken och fighterna är ett stort lyft mot tidigare spel i serien, även om karaktärerna kanske inte är lika bra som i trilogin, iaf inte så långt som jag spelat.

Det har också sålt bra verkar det som, enligt EAs senaste kvartalsrapport:
https://www.pcgamesn.com/mass-effect-andromeda/mass-effect-an...

Jag tycker spelet är skitkul, var också orolig och väntade därför in patcharna. Nu är spelet så som det borde ha varit vid släpp.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Någon mer som har får 100%GPU användning när dom rör sig på Tempest?

Inte så konstigt om du har stängt av Vsync, då det inte händer så mkt där, så belastas inte CPUn någonting nästan, så GPUn pumpar ut så mkt frames det bara går.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel! Jag vart iaf förvånad, lite små irriterande buggar när dom kollar konstigt men annars tycker jag det är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte så konstigt om du har stängt av Vsync, då det inte händer så mkt där, så belastas inte CPUn någonting nästan, så GPUn pumpar ut så mkt frames det bara går.

Min Vsync är på så låser den på 60FPS. Känns som någon bugg eller något..

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Min Vsync är på så låser den på 60FPS. Känns som någon bugg eller något..

vilket program mäter du med? testa att köra in game commandot för att via fps. Låter jäkligt märkligt att den ska kunna gå över skärmens HZ om du har Vsync på, borde vara omöjligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

vilket program mäter du med? testa att köra in game commandot för att via fps. Låter jäkligt märkligt att den ska kunna gå över skärmens HZ om du har Vsync på, borde vara omöjligt.

Nej nej, den är låst på 60 FPS och har det överallt i spelet och droppas aldrig. Men på Tempest så bara min FPS sjunker rakt ner efter några minuter till 25-30 kanske. Så känns verkligen som något fel i spelet. Om du förstår vad jag menar nu.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

@BrottOchStraff:

Najs!

Då ska jag lägga till det på "att spela" listan..

Permalänk
Medlem

Jag testade detta spel igår, dock så fryser spelet hela tiden i cutscenes, inte vid "spelande".
Provat köra i Fullscreen, windowed och bordeless windowed men får samma resultat.

Spelar på Ultra 1440p@144hz utan vsync men med G-sync på ett GTX 1080TI.

Är man tvingad att köra med V-sync på för att det ska fungera eller vad är det frågan om?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Stör mig en smula på att vissa quester (Additional kategorin?) där man tex ska scanna döda kroppar eller hitta vissa plantor osv inte är markerade på kartan även om man trackar dem. Gör jag något fel eller är det meningen att det ska vara så?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Stör mig en smula på att vissa quester (Additional kategorin?) där man tex ska scanna döda kroppar eller hitta vissa plantor osv inte är markerade på kartan även om man trackar dem. Gör jag något fel eller är det meningen att det ska vara så?

Det finns ingen tracking på vissa quests, vilket är konstigt. Tycker vissa av questen, bland annat de du nämnde iallafall borde ha haft pekat ut område.

Permalänk
Medlem

@Noxxer: ME:A är riktigt känsligt för GPU OC och det som är stabilt annars behöver icke vara det i ME:A, v-sync eller icke så ska det funka, likaså g-sync funkar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Noxxer: ME:A är riktigt känsligt för GPU OC och det som är stabilt annars behöver icke vara det i ME:A, v-sync eller icke så ska det funka, likaså g-sync funkar.

Har inte pillat med OC på Gpu'n, den har förvisso en liten factory OC.
Det är ju när spelet slutar belasta gpu till 100% som det fryser, under 100% load så har det aldrig strulat.

Provade nu med att slå på V-sync och då slutade spelet att frysa.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

@Noxxer: Att det belastar till 100% är inte konstigt, det händer även på mitt 1080 (ej ti) men det ska fortfarande inte orsaka en krasch, värme, effekt eller fabriks OC som strular med mycket hög sannolikhet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Stör mig en smula på att vissa quester (Additional kategorin?) där man tex ska scanna döda kroppar eller hitta vissa plantor osv inte är markerade på kartan även om man trackar dem. Gör jag något fel eller är det meningen att det ska vara så?

Skrivet av ZamSha:

Det finns ingen tracking på vissa quests, vilket är konstigt. Tycker vissa av questen, bland annat de du nämnde iallafall borde ha haft pekat ut område.

Det generella området syns på kartan men när du väl kommer dit så får du lyssna dig fram till den exakta platsen, om jag inte är helt fel ute. Var ett tag sedan jag spelade...

Har för mig att det är något pipande ljud som blir mer frekvent desto närmare man kommer föremålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Noxxer: Att det belastar till 100% är inte konstigt, det händer även på mitt 1080 (ej ti) men det ska fortfarande inte orsaka en krasch, värme, effekt eller fabriks OC som strular med mycket hög sannolikhet.

Det var INTE under full load spelet krashade, utan under filmsekvenser, då GPU EJ belastas.

Lösningen på problemet var att slå på V-sync.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Det var INTE under full load spelet krashade, utan under filmsekvenser, då GPU EJ belastas.

Lösningen på problemet var att slå på V-sync.

GPU belastad ganska duktigt i cutscenes i ME:A. Känns inte som någon lösning att slå på v-sync. Problemet kvarstår ju. Då är det bättre att stänga av v-sync och köra med fps-spärr.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det generella området syns på kartan men när du väl kommer dit så får du lyssna dig fram till den exakta platsen, om jag inte är helt fel ute. Var ett tag sedan jag spelade...

Har för mig att det är något pipande ljud som blir mer frekvent desto närmare man kommer föremålet.

Nä, vissa quests har inte ens något område markerat på kartan, däremot har du rätt i att man hör ljud som blir mer frekvent ju närmare man kommer nära något uppdragsrelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

GPU belastad ganska duktigt i cutscenes i ME:A. Känns inte som någon lösning att slå på v-sync. Problemet kvarstår ju. Då är det bättre att stänga av v-sync och köra med fps-spärr.

Inte de tidiga cutscenes, dessa är "för renderade" med fps låst på 30.
Det är under dessa som det fryser.
Bara köra igång MSI Afterburner så ser du själv.
( Jag har givetvis testad med och utan afterburner igång och fick då samma resultat ).

Att sätta fps-spärr fungerar för vissa har jag läst.
V-sync är det enda som fungerade för mig.

Jag har nu kommit vidare i spelet och jag har inte märkt av nått mer problem.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Inte de tidiga cutscenes, dessa är "för renderade" med fps låst på 30.
Det är under dessa som det fryser.
Bara köra igång MSI Afterburner så ser du själv.
( Jag har givetvis testad med och utan afterburner igång och fick då samma resultat ).

Att sätta fps-spärr fungerar för vissa har jag läst.
V-sync är det enda som fungerade för mig.

Jag har nu kommit vidare i spelet och jag har inte märkt av nått mer problem.

Ok, då förstår jag. Ska prova det. Det var länge sen jag spelade single player men jag kommer ihåg att jag reagerade över hur tungdrivt det var i cutscenes i början av spelt. Tror tom att jag gnällde över det i den här tråden eller i någon kommentar till en artikel.

Kanske ändå är dags för en ny omgång med ny gubbe nu när det är höst. Det är ju färdigtpatchat och allt..

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |