Permalänk
Medlem

Låg cpu vcore?

Har haft problem med att min dator startar om sig, oftast i samband med spel. Laddade hem cpuid hwmonitor och där står det att cpu vcore ligger mellan

Value 0.045

Min 0.016

Max 0.956

Är det normalt?

I bios är värdet satt till strax över 1. 1 ungefärligen tro jag det var, har inte själv ändrat något.

(är en i5 4670k, nätagg på 700w)

(är cpu vcore som står under moderkortet)

Permalänk
Medlem

Den har nog 0.956 nu när du sitter i windows och datorn går på halvfart.. min ligger just nu på 1600mhz och 0.9x volt. Startar jag någon som gör att den vill jobba lite lagomt ligger den på 3300mhz och om jag drar igång ett spel kommer den spraka upp i 4800mhz.. allt emellan dessa värden och lite beroende på hur hårt den behöver jobba kommer de flesta volterna skala runt.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Okok, då är det nog i ordning då

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite: Någon som vet om 1.29v är skadligt lågt för 4.5ghz i5 2500k? Brukar se att folk ligger på runt 1.35v i 4.5ghz. Kan även låga volt skada cpu:n eller är det bara höga 1.4v+ som kan det? Om jag höjer volten, kommer chippet bli varmare då?

Har stresstestat den ca 3h med prime95 utan fel och game:at på den i 1 vecka utan fel i t.ex. bf4.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Lånar tråden lite: Någon som vet om 1.29v är skadligt lågt för 4.5ghz i5 2500k? Brukar se att folk ligger på runt 1.35v i 4.5ghz. Kan även låga volt skada cpu:n eller är det bara höga 1.4v+ som kan det? Om jag höjer volten, kommer chippet bli varmare då?

Har stresstestat den ca 3h med prime95 utan fel och game:at på den i 1 vecka utan fel i t.ex. bf4.

Jag har en 2500K och 1.3x ställt i bios vilket blir 1.41 som topp vid max belastning i 4.8ghz. Jag har det där valet för högre intern cpu ström påslaget. Har fungerat bra med luftkylning i 2 års tid och 1000 timmars+ i spel så dom håller mer än man tror skulle jag påstå.

Allt volt man höjer = högre värme.

EDIT: Jag hade snarare problem med instabilitet pga. för hög eller för låg volt på andra ställen. Tog ett par veckor att labba in rätt nivåer.
EDIT2: Jag inser att jag inte svarade alls på din fråga. Jag har mycket svårt att tro att för låga volter är fysiskt skadligt för någon komponent.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Nej, att under voltage CPU:n är inte skadligt för komponenten. Däremot kan det ju medföra krascher och på så sätt exempelvis få Windows-filer korrupta. Som ovan talare sa, medför ju en lägre spänning lägre temperaturer, vilket man alltid ska sträva efter för att förlänga livslängden på sina komponenter.