Att bygga en billig speldator med Richland/FM2

Permalänk
Medlem

Att bygga en billig speldator med Richland/FM2

Jag har fått i uppdrag att sätta ihop ett datorpaket till en vän till familjen för max 7000 kr inkl. skärm, mus och tangentbord, Windows och montering. Det är en utmaning, och för att få den så prisvärd som möjligt tänkte jag att den skulle baseras på sockel FM2 och använda den inbyggda grafikkretsen. För närvarande är kraven bara att den ska klara Minecraft och lite enklare spel hyfsat. Skulle det senare behövas kraftigare spelprestanda skulle man kunna uppgradera enkelt genom att sätta i ett grafikkort. Tänker jag rätt?

Kolla gärna på paketet nedan. Skulle det gå att få ihop något mer prisvärt? Skulle det bli bättre ifall jag ökade budgeten med 1000 kr? http://www.inet.se/kundvagn/visa/4361751/amd-dator-2013-12-17 (denna låg på 7200 kr när jag plockade ihop den).

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Avstängd

Om du kollar på min dator i signaturen har du en optimal setup av hårdvara för FM2+.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Dom absolut viktigaste punkterna för att bygga en bra FM2+ rigg.

1) Minnena skall klara av 2133 mhz eller högre, banbredden är viktig för APUer och dom behöver snabba minnen för att man skall få ut bra prestanda ur dem. Välj stabila kända minnen som klarar 2133 mhz på 1,5v, då säkerställer du bra kvalité och stabilitet. Minnena påverkar direkt din FPS samt om du upplever eventuell microstutter, mm, jag har prövat med ca fyra olika minnen till Richland och Trinity.

2) FM2 sockeln är död, tekniskt sett, den passar Trinity och Richland men är på väg ut. FM2+ har släppts, med A88X kretsen. Den kommer fungera fram till 2016 och få nya APU släpp, minst två st, Kaveri och Carizo. Köp ett moderkort med FM2+, den är bakåtkompatibel med Richland och Trinity.

3) Du behöver bra kylning på APUn, dom är väldigt lätta och tacksamma att överklocka, och det är nästan ett måste för att få ut acceptabel prestanda.

4) APUer går bara att köra i crossfire med vissa grafikkort, var väldigt noggrann när du köper ett för att få ut prestandan av APUn trots att du har ett kort i. För Trinity och Richland är detta Radeon HD6670, för Kaveri blir det sannolikt Radeon R7 260X eller HD7790 som är max. Om du kombinerar med ett separat kort för crossfire så spelar minnenas banbredd ingen större roll då APUn istället delar minne med GPUn, isåfall kan du spara några hundralappar på att ta 1600 mhz minnen. Däremot kommer alltid CPU delen i APUn att klara av maximalt 2133 mhz, därför anser jag att det skall vara standard i en APU dator.

Jag spelar HoN, Sim City 4, Torchlight 2, Minecraft, Day Z standalone, mm med ca 50-120 fps beroende på titel i allt från 1920-1080 till lägre upplösningar med datorn i signaturen.

MVH

Permalänk
Avstängd

Här är mitt förslag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4434724/fm2-v2

Bytte till en mycket bättre och stabilare nätdel.

Valde en CPU kylare som får plats i chassit, är tyst, och som Inet förmonterar. Ett måste.

Lade till snabbare minnen då det är kritiskt för prestandan.

Tog bort den vanliga mekaniska hårddisken och ersatte den med en SSHD, som är dubbelt så snabb på att boota windows och avsevärt snabbare i allting annat med.

Om du köper denna, så måste du när du får datorn efter köpet ställa in minnenas hastighet och timings i BIOS, samt voltage, det står fel på Inets hemsida där marknadsförs dom som 2133 mhz på 1,5v, men dom är testade på 2133 mhz med 1,65v. Ändrar du inte får du en väldigt ostabil och hackig APU plattform.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoBBi:

Skulle det gå att få ihop något mer prisvärt? Skulle det bli bättre ifall jag ökade budgeten med 1000 kr?

Paketet jag satte ihop åt dig kostar mer, men det är absolut mest prisvärt om du ska få ut prestandan ur APUn.

MVH

Permalänk
Medlem

Jätteschysst av dig, m86s! Jag såg benchmarks på prestandaskillnad mellan olika minneshastigheter, så 2133 MHz verkar definitivt vara värt prispåslaget. Bra tips om FM2+ för det hade jag inte koll på.

Tyvärr är de inte särskilt datorvana så de kommer inte överklocka, däremot håller jag med dig om att en bättre kylare vore att föredra. Därför valde jag en Hyper 212 Evo för att få en hyfsat tyst och sval dator.

Här är den uppdaterade kundvagnen. Den går lite över 7000 kr om man lägger till en skärm och tangentborg/mus (vilket jag får köpa från någon annan butik än Inet då de inte var särskilt billiga på det) http://www.inet.se/kundvagn/visa/4434951/fm2-2014-01-03

Tack!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Om du köper denna, så måste du när du får datorn efter köpet ställa in minnenas hastighet och timings i BIOS, samt voltage, det står fel på Inets hemsida där marknadsförs dom som 2133 mhz på 1,5v, men dom är testade på 2133 mhz med 1,65v. Ändrar du inte får du en väldigt ostabil och hackig APU plattform.

Jag har en fråga angående detta: Ska minnena ställas på 2133 MHz, 1,5 V och 11-11-11-31 eller måste man prova sig fram till stabila timings? Det sistnämnda blir svårt eftersom den jag gör detta åt befinner sig väldigt långt ifrån mig, så jag har ingen möjlighet att fixa med detta själv.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoBBi:

Jag har en fråga angående detta: Ska minnena ställas på 2133 MHz, 1,5 V och 11-11-11-31 eller måste man prova sig fram till stabila timings? Det sistnämnda blir svårt eftersom den jag gör detta åt befinner sig väldigt långt ifrån mig, så jag har ingen möjlighet att fixa med detta själv.

Du skall ställa in följande:

2133 mhz som hastighet, detta kan visas i bios som 1066 mhz med.
9-11-11-31 i timings.
1,65v.

Om du tar lägre volt än 1,65, eller tightare timings än 9-11-11-31, så är risken väldigt stor att du får blåskärm mm.

Jag har testat Richland med fyra olika minnen från Corsair, Gskill, Adata och Crucial, och dessa minnen från Corsair var extremt stabila och svala vid ovanstående inställningar så det skall fungera utmärkt.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag har en fråga angående detta: Ska minnena ställas på 2133 MHz, 1,5 V och 11-11-11-31 eller måste man prova sig fram till stabila timings? Det sistnämnda blir svårt eftersom den jag gör detta åt befinner sig väldigt långt ifrån mig, så jag har ingen möjlighet att fixa med detta själv.

Jag tycker däremot inte att AMD APU på FM2 med dyra snabba minnen är en bra lösning. Du betalar 2863:- för moderkort, minnen, processor & "grafikkort":
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4436334/2014-01-03

Du kan få detta som är betydligt snabbare till samma pris:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4436354/2014-01-03

Visa signatur

Intel i7 4770K, Asus Z87-A, Corsair 24GB CL9 1600MHz Vengeance LP, Noctua NH U12F, EVGA GTX1070, Fractal Design Define R3, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB, EVGA G2 850W

Permalänk
Avstängd

Det är inte betydligt snabbare, minnena påverka hela datorn och dom är långsammare. En apu kan köras med ett 6670 i framtiden och överlag är det en bättre och lyxigare lösning.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ligger mycket i det m86s säger, men jag funderar på några saker. Evo är en bra kylare och nuctua är inte dubbelt så bra. Där finns ett par hundringar att spara.

fsp 400w för 290 är också väldigt svårt att säga nej till för ett sådant här bygge. APU är det enda som drar ström, 100w max. Där finns ett par hundringar att spara.

om en dryg vecka (14/1) kommer kaveri vilken är allt igenom bättre än 6800k och bundlas med bf4. du kanske vill använda dina insparade hundringar till en sådan, i övrigt samma komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m86s:

Det är inte betydligt snabbare, minnena påverka hela datorn och dom är långsammare. En apu kan köras med ett 6670 i framtiden och överlag är det en bättre och lyxigare lösning.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Vidhåller att HD7750 är betydligt snabbare än integrerad grafik: http://www.sweclockers.com/recension/17044-amd-a10-6800k-och-...
Här mot en svag Pentium. Athlon II X4 760K skulle utklassa APUerna ännu mer.

Visa signatur

Intel i7 4770K, Asus Z87-A, Corsair 24GB CL9 1600MHz Vengeance LP, Noctua NH U12F, EVGA GTX1070, Fractal Design Define R3, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB, EVGA G2 850W

Permalänk
Medlem

Beställningen är lagd, tack för hjälpen!

Skrivet av m86s:

Du skall ställa in följande:

2133 mhz som hastighet, detta kan visas i bios som 1066 mhz med.
9-11-11-31 i timings.
1,65v.

Om du tar lägre volt än 1,65, eller tightare timings än 9-11-11-31, så är risken väldigt stor att du får blåskärm mm.

Jag har testat Richland med fyra olika minnen från Corsair, Gskill, Adata och Crucial, och dessa minnen från Corsair var extremt stabila och svala vid ovanstående inställningar så det skall fungera utmärkt.

MVH

Tack, vad bra!

Skrivet av Kacki:

Jag tycker däremot inte att AMD APU på FM2 med dyra snabba minnen är en bra lösning. Du betalar 2863:- för moderkort, minnen, processor & "grafikkort":
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4436334/2014-01-03

Du kan få detta som är betydligt snabbare till samma pris:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4436354/2014-01-03

Jag hann inte ta ställning till din lösning innan beställningen, men jag tror att prestandan räcker tills de skaffar separat grafikkort. Tack i alla fall!

Skrivet av TobiasJ:

Det ligger mycket i det m86s säger, men jag funderar på några saker. Evo är en bra kylare och nuctua är inte dubbelt så bra. Där finns ett par hundringar att spara.

fsp 400w för 290 är också väldigt svårt att säga nej till för ett sådant här bygge. APU är det enda som drar ström, 100w max. Där finns ett par hundringar att spara.

Det blev en 212 Evo, men jag villle ha ett rejälare nätagg så att det inte behöver bytas när det blir dags för separat grafikkort.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Hyfsat färskt test på tomshardware på just detta ämne. Testet visar att APU + 6670/7750 är helt meningslöst. Finns att läsa här ->http://www.tomshardware.com/reviews/dual-graphics-crossfire-b...