Okänt område...för mig...AMD CPU

Permalänk
Medlem

Okänt område...för mig...AMD CPU

Jag söker råd och rekommendationer rörande inköp av en AMD CPU...troligen blir det väl en begagnad sådan...pengar är en seriös bristvara i detta fall. Jag har ingen som helst vetskap/kunskap om just AMD processorer då jag till 100% har hållit mig till Intels CPU, om dem har jag vetskap/kunskap...men nu ska jag hjälpa en bekant att uppgradera hans gamla burk med just en bättre/snabbare AMD processor. Han har en AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz Dual-Core Socket AM2, och jag behöver råd om vilken processor jag ska ha för att få fart på dreten. Själv hade jag byggt om burken till ett ankare, men det är i detta fall inget alternativ då pengar är en bristvara. Jag vill försöka hjälpa honom att få en bättre CPU...men vad är bättre än det han har? Troligen en quad, högre Ghz o kanske annat. Så...du som kan AMD...please help me..

Visa signatur

Är det inte redan gjort är det försent.

Permalänk
Medlem

Oj, AMD Athlon 64 X2 serien är verkligen lastgammal. Jag skulle ögna mot den nya FX Serien om det är för gaming om det måste vara AMD. Sikta på FX 6300 och uppåt

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har han för moderkort? Det kan hända att moderkortet stödjer Athlon II/Phenom II, vilket man i så fall brukar kunna hitta begagnat. Annars springer det ju iväg med ny processor, nytt moderkort och nytt minne.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrooster:

Jag söker råd och rekommendationer rörande inköp av en AMD CPU...troligen blir det väl en begagnad sådan...pengar är en seriös bristvara i detta fall. Jag har ingen som helst vetskap/kunskap om just AMD processorer då jag till 100% har hållit mig till Intels CPU, om dem har jag vetskap/kunskap...men nu ska jag hjälpa en bekant att uppgradera hans gamla burk med just en bättre/snabbare AMD processor. Han har en AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz Dual-Core Socket AM2, och jag behöver råd om vilken processor jag ska ha för att få fart på dreten. Själv hade jag byggt om burken till ett ankare, men det är i detta fall inget alternativ då pengar är en bristvara. Jag vill försöka hjälpa honom att få en bättre CPU...men vad är bättre än det han har? Troligen en quad, högre Ghz o kanske annat. Så...du som kan AMD...please help me..

Moderkortet måste bytas också. Och därmed ram också. Den han har just nu är tyvärr bland det bästa för det moderkortet.
Vad har han för grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad har han för moderkort? Det kan hända att moderkortet stödjer Athlon II/Phenom II, vilket man i så fall brukar kunna hitta begagnat. Annars springer det ju iväg med ny processor, nytt moderkort och nytt minne.

Antagligen inte.
Athlon x2 5000+ är en am2 processor som endast stödjer till athlon x2 6000+. Så chansen är mycket liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Antagligen inte.
Athlon x2 5000+ är en am2 processor som endast stödjer till athlon x2 6000+. Så chansen är mycket liten.

Kan man inte stoppa en PhenomII i ett AM2-kort bara BIOS har stöd? PhenomII har ju både DDR2- och DDR3-kontroller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foxzox7:

Antagligen inte.
Athlon x2 5000+ är en am2 processor som endast stödjer till athlon x2 6000+. Så chansen är mycket liten.

Det är inte alls säkert att den är liten. Athlon II/Phenom II stödjer både DDR2 (am2+) och DDR3 (am3). Skillnaden mellan am2 och am2+ var inte så stor. En del moderkortstillverkare har släppt nya bios till sina am2 moderkort som gör att de funkar med am2+ däribland tex Asrock. Jag har själv haft ett sådant moderkort som funkar utmärkt med vissa Phenom II. Så vill man verkligen komma undan billigt så är det visst värt att kolla vad moderkortet stödjer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Först,vad är det för moderkort han har? kolla på beteckningen, det kan hända att den han har stöder Phenom 1, då kan han tex köpa en beggad Phenom X4 processor som presterar som Core 2 Quad och klarar dom flesta spel.

http://www.tradera.com/item/301856/196426976/amd-phenom-x4-96...

Detta är den snabbaste Phenom 1 som släpptes:
http://www.tradera.com/item/301856/196393863/amd-phenom-x4-99...

Körde Phenom 9950 tidigare ihop med ett GTX280 när det fann sig och jag maxade på den tiden allt, systemet hade jag som reserv tills för ca 6månader sedan då jag såldet,men innan det testade jag även ett GTX560 med den processorn för ca 1år sedan och det fungerade bra, spelade tex Crysis 2 med det systemet utan problem, testade aven nya Tomb Raider med ett Radeon 7850 vilket gick bra, någon fps dropp i stora ytor då cpun inte är så jätte stark men det var spelbar,allt på medium.

Har han ont om pengar och hans moderkort stöder Phenom 1 är det nog det bästa alternativet.

Skrivet av LemonIllusion:

Kan man inte stoppa en PhenomII i ett AM2-kort bara BIOS har stöd? PhenomII har ju både DDR2- och DDR3-kontroller.

Inte Phenom II men athlon II X3-X4, men dom flesta moderkorts tillverkarna har inte släppt en sådan bios, Asrock har, samt så finns det Beta bios som slutanvändarna själv har utvecklat, hade själv ett Msi moderkort som inte stödde Athlon II X3-X4 utan enbart Athlon X2, men med beta biosen så fungerade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Antagligen inte.
Athlon x2 5000+ är en am2 processor som endast stödjer till athlon x2 6000+. Så chansen är mycket liten.

Vet att det finns am2 moderkort som fick bios updatering till att stödja vissa AM2 + cpuer (vilket innebär Phenom och några få phenom II)
Sen finns det en x2 6400+ om jag inte minns fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte alls säkert att den är liten. Athlon II/Phenom II stödjer både DDR2 (am2+) och DDR3 (am3). Skillnaden mellan am2 och am2+ var inte så stor. En del moderkortstillverkare har släppt nya bios till sina am2 moderkort som gör att de funkar med am2+ däribland tex Asrock. Jag har själv haft ett sådant moderkort som funkar utmärkt med vissa Phenom II. Så vill man verkligen komma undan billigt så är det visst värt att kolla vad moderkortet stödjer.

Nja.

Am2 och am3 är en helt annan socket, och athlon X2 passar am2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet att det finns am2 moderkort som fick bios updatering till att stödja vissa AM2 + cpuer (vilket innebär Phenom och några få phenom II)

Hmm, jaha. Det fick jag inte fram när jag letade. Kanske är så:)
Det gick inte när jag hade am2 mobo iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Hmm, jaha. Det fick jag inte fram när jag letade. Kanske är så:)
Det gick inte när jag hade am2 mobo iaf.

Det beror ju som sagt på vilket moderkort du hade inte direkt vanligt att tillverkarna släppte sådana uppdateringar.
Anledningen till att jag minns var för att MSI vägrade släppa till mitt så fick köpa nytt.

Och för att trådstartaren ska få lite hjälp.
Om det visar sig att moderkortet går uppdatera till AM2 + stöd
Se då till att skaffa en Phenom som heter 9x50 (ex 9750) eftersom de utan 50 på slutet lider av en bugg som inte är bra och sänker prestandan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av foxzox7:

Nja.

Am2 och am3 är en helt annan socket, och athlon X2 passar am2.

Ge dig nu! Am2 och Am3 är precis samma fysiska socket. Phenom II passar i båda. Am2 är AMD's plattform för DDR2 och am3 är för DDR3. Phenom II har stöd för båda. Sedan så är det långt ifrån alla moderkort som har bios som funkar med Phenom II, men det är väl värt att kolla, för det är ganska lätt att få tag på begagnade Phenom, Phenom II och Athlon II och de snurrar på väldigt bra än idag, även om de hindras en del av DDR2 i detta fallet.

Jag gjorde en snabbkoll på Tradera och hittade kompletta system (moderkort, cpu & minne mm) som skulle vara uppgraderingar för 1000kr och neråt. Helt ok priser tycker jag. Ska du köpa ett nytt uppgraderingspaket med en A eller FX processor lär du få slanta upp 2000kr och uppåt.

Edit: Det slumpar sig så att det är fler som letar. Om ni fortfarande tvivlar på am2/am2+/am3 så kan ni ju kolla in vilka processorer detta moderkortet stödjer: http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1253928-tips-pa-amd-a...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det beror ju som sagt på vilket moderkort du hade inte direkt vanligt att tillverkarna släppte sådana uppdateringar.
Anledningen till att jag minns var för att MSI vägrade släppa till mitt så fick köpa nytt.

Hade även jag MSI. Kanske berodde på det.

Permalänk
Medlem

Hur stor bristvara är pengarna ?
Det går ju att köpa ett AM3 kort och en 1090t riktigt billigt på marknaden i bland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ge dig nu! Am2 och Am3 är precis samma fysiska socket.

Stämmer inte du kan sätta in en AM3 på ett AM2 moderkort men en AM2 cpu passar inte fysiskt i på ett AM3 moderkort eftersom de är fysiskt olika.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Råkar moderkortet vara ett AM2+ så kanske det går att uppgradera lite. Annars är det säkert så att hårddisken är lika gammal som datorn, och där har det ju hänt lite... Köp en SSD istället och stoppa i så får du en prestandaökning som kommer att förvåna! Och med nåt nytt budgetgrafikkort så kan man kanske rentav spela en del spel med den, om det är det han vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jasså!?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Socket_am2_retention_module...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:MSI_785GM-P45_Socket_AM3.jp...

Edit: Funka tydligen sådär att länka till bilder på wikipedia, men som synes är de helt lika.

De ÄR olika. Det är några hål som sitter lite åt sidan. Har testat.

Permalänk
Medlem

Kan ju bara bekräfta att Phenom II fungerar med AM2-kort om BIOS-support finns.
Dotterns dator har ett gammalt budgetmoderkort ASUS M2A-VM HDMI som fungerar utmärkt med en Phenom II 550x2

Ta reda på moderkortsmodellen så går det fort att kolla ev. support på tillverkarens hemsida.

Annars finns det idag större möjligheter än någonsin att slänga ihop billiga system med okej prestanda.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

giplet, om du tittar på bilderna lite så ser du att de INTE är lika. Det fattas ett hål i nedre vänstra hörnet. Förutom det rent visuella är det inte säkert att benen är kopplade likadant i processorn, så en bild är helt intetsägande även om de ser helt lika ut. (Även om det i det här fallet kanske inte skiljer mer än en extra pinne på processorn).