Tips på amd am2/am2+ processor som funkar till lol och andra sysslor

Permalänk
Medlem

Tips på amd am2/am2+ processor som funkar till lol och andra sysslor

Sitter på en seg sempron 3400+ och funderar på en beg processor. Har kollat in AMD Athlon 64 X2 6000+ , någon som vet om den fungerar till league of legends? Har datorn till surf/youtube/film/spotify och lol! Tips på annan processor som funkar till mina ändamåll

processrlista för mitt mobo finns här http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2579&dl...

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

Alltså jag kan säga såhär oavsett vad du gör så kommer athlon 64 x2 6000+ cpun flaska grafikkortet du kör.

Hade en kund tidigare som kom in med en dator med en athlon 64 x2 5600+ och han körde bara ett GT430 grafikkort och cpun flaskade redan de grafikkortet, och då är de inte det något direkt kraftfullt.
Så om du nu inte vill lägga så mycket pengar osv men ändå ha en hyfsad dator så skulle jag helt byta plattform gå över till socket 775 och möjligen en core 2 duo för att en athlon 64 x2 går att jämföra med en pentium 4 det e alldeles för gammalt för funka idag i något scenario egentligen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Finns nog billiga am3 moderkort o cpu du kan få tag på begagnat!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Någon av dessa kanske?

Athlon II X2 270
Athlon II X3 450
Athlon II X4 640

Om det inte är dags att byta plattform.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera ett plattformsbyte, beroende på övrig hårdvara och budget så antingen en begagnad Core2, AM3+ eller FM2

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan använder datorn med en sempron,
kanske det kan vara värt att investera en eller två hundralappar i en bättre processor och få en lite rappare dator.

Sedan kan du börja spara till en bättre dator.

Men vänta dig inga underverk, då krävs modernare grejor.

CPU-förslag finns tex i post #4.

Ett riktigt lågbudgetalternativ är Athlon 5000+ BE (borde kunna hittas begagnad för ca 100kr eller så)
Upplåst multiplier, klockas lätt till 3GHz.
(Höj spänningen ett snäpp (ca 1,35V), öka multipliern från 13x till 15x)

Fo3

6000+
http://www.sweclockers.com/annons/86657-aldre-datordelar
http://www.sweclockers.com/annons/86440-p4-3ghz-dator-17-skar...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Har en AMD Phenom x4 9650 sockel am2+ som du kan få mot fraktkostnad

Permalänk

Kolla om du kan uppgradera ditt bios på moderkortet för en del har stöd för även am3 cpu så kan du ju skaffa en AMD Phenom II X6 eller X4 variant

Permalänk
Avstängd

det verkar svälja 95w phenom II vad jag kan se men ENGELINs deal 9650 för frakt är ett rejält lyft från nuvarande och finns säkert lite headroom för lättare oc om man vill det och man kan komma ganska långt med en sån cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ENGELIN:

Har en AMD Phenom x4 9650 sockel am2+ som du kan få mot fraktkostnad

Till TS.

Ett bättre erbjudande lär vara svårt att få, slå till!

Fo3

PS Se till att du har bios version F5 eller senare innan du byter processor. DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ENGELIN:

Har en AMD Phenom x4 9650 sockel am2+ som du kan få mot fraktkostnad

Ja tack gärna!!!!!

Skrivet av FatherOfThree:

Till TS.

Ett bättre erbjudande lär vara svårt att få, slå till!

Fo3

PS Se till att du har bios version F5 eller senare innan du byter processor. DS

Har senaste versionen f7e, den täcker väl f5?

Till er andra tack för att ni tagit er tid, tyvär finns inte pengarna för ett plattformsbyte därför uppgraderar jag det jag har!

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av R-carlqvist:

Kolla om du kan uppgradera ditt bios på moderkortet för en del har stöd för även am3 cpu så kan du ju skaffa en AMD Phenom II X6 eller X4 variant

Hmm står på senaste bios till den: AM3 C3 CPU så möjligt några fungerar men hittar ingen lista med vad som fungerar på den brädan.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Hmm står på senaste bios till den: AM3 C3 CPU så möjligt några fungerar men hittar ingen lista med vad som fungerar på den brädan.

Vissa am3 fungerar Här är listan för mitt mobo http://www.gigabyte.se/support-downloads/cpu-support-popup.as...

Men engelin har gett mig ett bra erbjudande som jag kommer att köra på! Det erbjudandet gjorde min dag alltså, jävlar va glad jag är!!

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

Ditt nuvarande moderkort verkar ju ta Phenom II x4 med 95W tdp. Skulle försöka på tag i en bagagnad 955a och klocka kiten ur den

EDIT: en gratis x4 9650 är ett bra lyft det med Den går nog att skrämma upp i ~2.6ghz. Dom är lite svårklockade eftersom det inte är black edition, men kommer va mkt bättre än det du har nu.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Ditt nuvarande moderkort verkar ju ta Phenom II x4 med 95W tdp. Skulle försöka på tag i en bagagnad 955a och klocka kiten ur den

EDIT: en gratis x4 9650 är ett bra lyft det med Den går nog att skrämma upp i ~2.6ghz. Dom är lite svårklockade eftersom det inte är black edition, men kommer va mkt bättre än det du har nu.

Japp och Engelin bjöd på frakten också så den vart helt gratis, stoppade i mitt 5570oc 1gb å kör med sempron processorn just nu å det flaskar satan hahah 100% cpu usage hela tiden, den "nya" processorn kommer antagligen imorgon tror du/ni att den också kommer flaska med mitt 5570oc 1gb?

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Avstängd

dom bör nog matcha varann ganska bra då 5570 inte är nått värsting kort och kör du snälla inställnigar bör du kunna spela det mesta men jag skulle försöka köra så mycket oc det går för gpu är nog mer problem än cpu hur mycket minne har du i din burk ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Ifall det skiter sig med allt så kan jag ha en Athlon 64 X2 6000+ liggandes här någonstans.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Tror faktist inte det TS.

Bara att prova! Kom ihåg denhär tjänsten som denna person gjorde för dig nu., Och gör detsmama för någon annan!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

dom bör nog matcha varann ganska bra då 5570 inte är nått värsting kort och kör du snälla inställnigar bör du kunna spela det mesta men jag skulle försöka köra så mycket oc det går för gpu är nog mer problem än cpu hur mycket minne har du i din burk ??

spelar mest cs och lol och kräver inte high/ultra.1gb nu, men får 8gb idag om jag vinner på bud, vet att 1gb är på tok för lite om ja ska spela osv, men för internet räcker det till! Lät datorn vara på över natten och nu har cpun lugna sig, kollar stream på low 80cpu usage 80 ram usage, cpyn kommer efter 16:00 tror också grafiken kommer flaska om något ska flaska hehe

Skrivet av Dustforce:

Ifall det skiter sig med allt så kan jag ha en Athlon 64 X2 6000+ liggandes här någonstans.

Om inte phenom x4 procesdorn funkar så tror jag intr din x2 hjälper så mycket eller har jag fel?

Skrivet av wasprocker:

Tror faktist inte det TS.

Bara att prova! Kom ihåg denhär tjänsten som denna person gjorde för dig nu., Och gör detsmama för någon annan!:)

Naturligtvis, om denna setup fungerar kör på den tills möjligheten att uppgradera finns, sedan får någon annanta över cpun!

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

Vad är din budget till att köpa nytt?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Avstängd

var det jag tänkte komma fram till för om resten är lite low end så kanske du har lite dåligt med ram och skulle behöva biffa upp dom lite med och 1gb duger rätt bra till surf och liknande men spel är det inte nån höjdare och 8gb är väll kanske lite overkill men bra om du får det till bra pris men annars så 4gb hade ju inte skadat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jdahl:

Vad är din budget till att köpa nytt?

Just nu 0kr. Senare runt 5000 fö mobo cpu ram och nätagg

Skrivet av lord_vasagos:

var det jag tänkte komma fram till för om resten är lite low end så kanske du har lite dåligt med ram och skulle behöva biffa upp dom lite med och 1gb duger rätt bra till surf och liknande men spel är det inte nån höjdare och 8gb är väll kanske lite overkill men bra om du får det till bra pris men annars så 4gb hade ju inte skadat

Har letat efter 3 1gb stickor, är pc5300 ddr2 sticka jag har nu, men tycker det är sånt överpris i sverige, 100kr/stickan för beg, tänker inte punga ut mer än 20-30kr/gb. Kollar på ebay för fullt 2x4gb stickorna ligger på 60kr nu har min budget på 200kr för dem! Ska kika lite till efter reserv auktioner för stickor!

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

Lycka till! Hoppas den fungerar bra

/ENGELIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av ENGELIN:

Lycka till! Hoppas den fungerar bra

/ENGELIN

Tack! Nu blev det inge update då det ej låg någon processor i brevlådan igår ! :@ Och kommer åka bort idag och bli borta över helgen, blir antingen update på söndag eller nästa vecka.

Fick även tag i 2x4gb stickor som kommer nästa månad yeeey!

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

Kul Jag tycker det är kul att maxxa gamla system. Hade länge min Socket A dator kvar. På slutet fick jag tag i en Athlon XP 3200+ samt HD3850 för AGP. Blev ett jäkla lyft då man fick GPU-acceleration på alla videos så ja kunde plötsligt kolla på HD-video, samt spela endel spelade tom Gears of War på den

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Alltså jag kan säga såhär oavsett vad du gör så kommer athlon 64 x2 6000+ cpun flaska grafikkortet du kör.

Hade en kund tidigare som kom in med en dator med en athlon 64 x2 5600+ och han körde bara ett GT430 grafikkort och cpun flaskade redan de grafikkortet, och då är de inte det något direkt kraftfullt.
Så om du nu inte vill lägga så mycket pengar osv men ändå ha en hyfsad dator så skulle jag helt byta plattform gå över till socket 775 och möjligen en core 2 duo för att en athlon 64 x2 går att jämföra med en pentium 4 det e alldeles för gammalt för funka idag i något scenario egentligen.

Ursäkta men nej nej och mer nej. Athlon 64 piskade Pentium D så mycket att intel fick ta till fulknep för att ens kunna sälja deras processorer!

En AMD X2 4200+ 2GHz är lika bra som en Dubbelkärnig Pentium med Hyperthred(4 logiska kärnor) i 3GHz! AMDn drar mycket mindre ström med!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

UPDATE: Processorn är kommen!! Skall byta ikväll! Provade i somras att ta bort processorkylaren men den satt fast nästan som att man limmat fast den, har nu satt på datorn och ska låta den stå en stund. Hur ska jag gå vidare, är det ok att "vrida" av kylaren eller ska jag försöka att dra den uppåt?

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av nbdod:

UPDATE: Processorn är kommen!! Skall byta ikväll! Provade i somras att ta bort processorkylaren men den satt fast nästan som att man limmat fast den, har nu satt på datorn och ska låta den stå en stund. Hur ska jag gå vidare, är det ok att "vrida" av kylaren eller ska jag försöka att dra den uppåt?

Om du har lossat alla skruvar/fästen så är det nog bara kylpastan som stelnat lite. Hoppa du har köpt ny kylpasta och glöm inte att göra rent ytan på kylaren med kemisk ren aceton eller något motsvarande (finns på ica) (ej nagelacksborttagning den innehåller olja): Sen är det bara att jucka loss kylaren försiktigt, så du inte skadar CPU och moderkort.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av nbdod:

UPDATE: Processorn är kommen!! Skall byta ikväll! Provade i somras att ta bort processorkylaren men den satt fast nästan som att man limmat fast den, har nu satt på datorn och ska låta den stå en stund. Hur ska jag gå vidare, är det ok att "vrida" av kylaren eller ska jag försöka att dra den uppåt?

Att "värma" upp cpun genom att belasta den en stund är en jättebra knep för att underlätta avmontering av kylaren jag tror bästa sättet är att vrida lite på kylaren så den släpper, drar du rätt upp finns risken att CPUn hänger med och fastnat under kylaren med ev böjda pins!

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Om du har lossat alla skruvar/fästen så är det nog bara kylpastan som stelnat lite. Hoppa du har köpt ny kylpasta och glöm inte att göra rent ytan på kylaren med kemisk ren aceton eller något motsvarande (finns på ica) (ej nagelacksborttagning den innehåller olja): Sen är det bara att jucka loss kylaren försiktigt, så du inte skadar CPU och moderkort.

Ja jag böt till ny pasta och allting men fick inge bild när jag kopplade in datorn till tv, böt tillbaka till den "gamla" processorn och fick ingen bild där heller, mobot piper inte heller... måste ha kommit åt och pajjat något när jag böt processor, tog även ur batteriet i någon minut utan resultat.

Min äldre bror som pillat en hel del med datorer kollade också om jag gjort rätt och han konstatera att jag antagligen lyckats pajja mobot...

Nu till det roliga, efter en stunds nedgång och tänkande att jag kommer vara utan dator ett tag säger min bror att jag får en tidig julklapp som kommer nästa vecka och flinar lite sådär , tror han köpte en 4670 mobo å minne!

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital