AMD A-serien "Kaveri" lanseras den 14 januari 2014

Permalänk
Melding Plague

AMD A-serien "Kaveri" lanseras den 14 januari 2014

Under utvecklarkonferensen APU13 avtäcker AMD lanseringsdatumet för den kommande A-serien "Kaveri". Samtidigt framgår specifikationer för toppmodellen i serien: A10-7850K.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul. Överraskade positivt med lanseringsdatum. Och kul att man redan vet frekvens. Fast med 3,7GHz så hoppas jag verkligen att IPC-ökningen blir så stor som det pratats om.
Om jag inte minns fel så är TDP 95W btw.

Permalänk
Medlem

undrar om denna slår PS4/X1 i något avseende... intressanta tekniker dock!

Permalänk
Avstängd

Hoppas på en stor ökning. Jag vill se AMD komma ikapp Intel nu! Och nej, APU innebär inte att den måste vara sämre än en CPU.

Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell är alla APU's om vi följer AMD's beskrivning.

Permalänk
Medlem

Idén har aldrig på pappret varit dålig men hoppas det nu när det gått ett par generationer verkligen börjar visa framfötterna.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Hade ju hoppats på att ersätta min 6800k utan att behöva byta moderkort Men det visste man ju sen ett tag tillbaka. Undrar om det finns någon chans att det räcker med bios uppdatering?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zhacha:

Hade ju hoppats på att ersätta min 6800k utan att behöva byta moderkort Men det visste man ju sen ett tag tillbaka. Undrar om det finns någon chans att det räcker med bios uppdatering?

AMD har gjort ändringar på processorns kontaktpinnar så den fysiskt inte går ned i en FM2-sockel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Hoppas också på en stor förbättring i prestanda med Steamroller. Ska bli skoj att se hur det går när den lanseras!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Är Kavari något för en PC gamer som tänkt köpa ny dator till nästa år måtro?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av medbor:

undrar om denna slår PS4/X1 i något avseende... intressanta tekniker dock!

Lär vara snabbare CPU men Xbone och PS4 har bättre GPU. PS4 har ju 18 kluster, Xbone har 12 kluster och Kaveri kommer ju tydligen få 8 kluster. Så där kommer det skilja en del. Men 8 kärnor Jaguar kommer antagligen få stryk av två moduler Steamroller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta gillas starkt. Blir helt klart att bygga en HTPC med denna. Undrar om de bygger vidare på dual graphics. Isåfall borde man få trevlig prestanda tillsammans med ett 7790.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Lägre beräkningskraft än väntat låter inget bra...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Har redan byggt en dator hemma med FM2+-moderkort som står och väntar på en Kaveri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lär vara snabbare CPU men Xbone och PS4 har bättre GPU. PS4 har ju 18 kluster, Xbone har 12 kluster och Kaveri kommer ju tydligen få 8 kluster. Så där kommer det skilja en del. Men 8 kärnor Jaguar kommer antagligen få stryk av två moduler Steamroller.

Bättre än XBONE bör väl GPU'n vara (fast något sämre än PS4)

Edit:
Eller ja, något sämre som det verkar? Trodde det skulle vara ett fullt klockat 7850 som satt inbyggt nu när namnet skvallrade om det.

Permalänk

AMD: Bygg en efterträdare till vishera baserad på steamroller tack!

Visa signatur

Gigabyte X399 Aorus Gaming 7 - AMD Threadripper 1900X @ 4,15ghz - G.Skill 2400mhz Flare X 32Gb - Samsung 960 EVO 500gb - MSI GTX 980 ti Lightning - Corsair RM1000x - Phanteks enthoo primo - Custom Water cooling - Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS 2560x1440 144hz

Permalänk
Medlem

Jag undrar om CPU-delen så lätt kan använda GPU-delen som materialet vill göra gällande...

Permalänk
Medlem

Ytterligare en AMD-CPU nyhet där det är tyst som i graven om Steamroller till AM3+

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att priserna på A10-6* och A8-6* skulle sjunka, men har sett att priserna den senaste tiden har stigit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b_andersson_79:

AMD: Bygg en efterträdare till vishera baserad på steamroller tack!

Det hade jag oxå gärna sett. Tror dock att AMD fått press från sig från sina investerare att dom måste lägga ner olönsamma projekt och satsa på det som är lönsamt.

Jag misstänker att det är någon av dom två nedanstående alternativen som gäller:

1. Det blir ingen ny steamroller/excavator då den inte hade varit konkurrenskraftig mot kommande / nuvarande intel plattformar och AMD vill således bespara oss ännu en besvikelse som inte säljer särskilt bra. Tekniken förs över till FM2+

2. Steamroller/excavator kommer men AMD ligger otroligt lågt med detaljerna för att sedan chocka marknaden med något helt otroligt. Dom kanske går rakt på excavator för AM3+/ny sockel då steamroller blivit försenad. Tiden går fort men det är faktiskt över ett år sedan FX 8350 kom.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av dannesthlm:

Bättre än XBONE bör väl GPU'n vara (fast något sämre än PS4)

Edit:
Eller ja, något sämre som det verkar? Trodde det skulle vara ett fullt klockat 7850 som satt inbyggt nu när namnet skvallrade om det.

Nej det är motsvarande 7750. Fortfarande imponerade om de kan få in ett grafikkort i 800 kr-klassen som integrerad grafik. Återstår dock att se hur begränsade de är av minnesbandbredden. 7750 har ju GDDR5 som standard och både Xbox och Playstation har tillgång till snabbare minne än vanligt DDR3. Vi har ju sett tydligt redan i nuvarande APUer att grafikprestandan skalar kraftigt med minnesbandbredden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har redan byggt en dator hemma med FM2+-moderkort som står och väntar på en Kaveri.

Vilket moderkort använder du dig utav? fungerar det bra?
Jag går själv i uppgraderingstankar och funderar på vilket moderkort utav FM2+ man ska köpa.

Permalänk
Medlem

Enligt pcper.com så presterade denna APU 24-30fps i 1080P i BF4.

"Lisa did not give us the speeds that we would see running, but they did show off performance running BF4 at medium quality settings and 1080P. The Kaveri chip was running between 24 and 30 fps, compared to an Intel i7-4770K paired with the GT 630 graphics card. The Intel/NVIDIA combination was providing 12 to 14 fps in performance in the same scene with the same quality settings."

Ingen annan processor som jag ser fram emot mer just nu. Om priset blir rätt så blir det en budgetvänlig mITX gamingkapabel dator utan separat GPU till 10-åringen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thomson:

Vilket moderkort använder du dig utav? fungerar det bra?
Jag går själv i uppgraderingstankar och funderar på vilket moderkort utav FM2+ man ska köpa.

Ett generellt råd.
Jag undviker de billigaste, som ofta har sämre komponenter och kylning, har själv bra erfarenhet av Asus men det finns andra märken också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kavari är väl steamroller?

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Ett generellt råd.
Jag undviker de billigaste, som ofta har sämre komponenter och kylning, har själv bra erfarenhet av Asus men det finns andra märken också.

ASUS har ju även dom gjort bort sig kan jag vittna om. Minns så väl när jag hade köpt mitt Crosshair III moderkort från asus. Brukar som vanligt alltid skruva av alla kylare på moderkortet för att själv applicera kylpasta då det inte sällan är så att fabrikspastan är slarvigt applicerad.

Kylaren för northbridgen hade ingen kontakt ALLS. Den låg o flög i luften. Anledningen var för att klackarna som kylaren vilar på var för höga jämfört med northbridgen. Se bild.

Asus vill gärna få det till att dom är så in i helvete bra men så är tyvärr inte alltid fallet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Ingen annan processor som jag ser fram emot mer just nu. Om priset blir rätt så blir det en budgetvänlig mITX gamingkapabel dator utan separat GPU till 10-åringen.

Om det är 95W TDP (som Aleshi skrev överst) kanske det inte är idealt till en Mini-ITX?
Lär väl komma klenare/svalare varianter dock, återstår att se.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tivook:

ASUS har ju även dom gjort bort sig kan jag vittna om. Minns så väl när jag hade köpt mitt Crosshair III moderkort från asus. Brukar som vanligt alltid skruva av alla kylare på moderkortet för att själv applicera kylpasta då det inte sällan är så att fabrikspastan är slarvigt applicerad.

Kylaren för northbridgen hade ingen kontakt ALLS. Den låg o flög i luften. Anledningen var för att klackarna som kylaren vilar på var för höga jämfört med northbridgen. Se bild.

http://www.legitreviews.com/images/reviews/1048/Asus-CH3F-Hea...

Asus vill gärna få det till att dom är så in i helvete bra men så är tyvärr inte alltid fallet.

Japp, just det där med nordbryggan kommer jag i håg, även om jag inte drabbades av det, ganska uselt av Asus där, speciellt med tanke på att det var ett highend-kort som drabbades.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Enligt pcper.com så presterade denna APU 24-30fps i 1080P i BF4.

"Lisa did not give us the speeds that we would see running, but they did show off performance running BF4 at medium quality settings and 1080P. The Kaveri chip was running between 24 and 30 fps, compared to an Intel i7-4770K paired with the GT 630 graphics card. The Intel/NVIDIA combination was providing 12 to 14 fps in performance in the same scene with the same quality settings."

Ingen annan processor som jag ser fram emot mer just nu. Om priset blir rätt så blir det en budgetvänlig mITX gamingkapabel dator utan separat GPU till 10-åringen.

Och med lite överklockning kan vi nog få ut lite mer frames

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gadgety:

Enligt pcper.com så presterade denna APU 24-30fps i 1080P i BF4.

"Lisa did not give us the speeds that we would see running, but they did show off performance running BF4 at medium quality settings and 1080P. The Kaveri chip was running between 24 and 30 fps, compared to an Intel i7-4770K paired with the GT 630 graphics card. The Intel/NVIDIA combination was providing 12 to 14 fps in performance in the same scene with the same quality settings."

Ingen annan processor som jag ser fram emot mer just nu. Om priset blir rätt så blir det en budgetvänlig mITX gamingkapabel dator utan separat GPU till 10-åringen.

Det är ju lite roligt för det är väl ungefär med den kvaliteten som Xbox One och PS4 kommer att hantera Battlefield 4…
De kommer visserligen att köra spelet i 720p och skala upp det till 1080p för att få 60FPS så hade man gjort så att de istället körde äkta 1080p hade de nog varit väldigt lika Kaveri.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lunk:

Kavari är väl steamroller?

Japp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |