Startisgone gömmer startknapp i Windows 8.1

Permalänk
Melding Plague

Startisgone gömmer startknapp i Windows 8.1

I kommande Windows 8.1 återinförs startknappen, men bara i form av en genväg till startskärmen. Denna kompromiss faller dock inte alla i smaken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

och jag som nästan var positiv där ett tag...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Master of Overkill

Start8 everywhere !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Är den nya startknappen en godtagbar kompromiss?

Nej, inga kompromisser är godtagbara. Varför ens kompromissa?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Är det bara jag som använder Win 8 och klarar mig utan startknappen/startmenyn?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Start menyn är en jävla kompromiss. Jag kör Win8 på jobbet och Win7 på hemma datorn.

Startmenyn suger så jävla hårt VARFÖR vill ni har kvar den. Vem som helst med en halv hjärna kör Pins ändå, det är fan irriterande att leta igenom halva startmenyn om man ska hitta program xx man knappt använder. Istället för Start knapp och sen bara skriva 2 ord...

Grottmänniskor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Är det bara jag som använder Win 8 och klarar mig utan startknappen/startmenyn?

/S

Nej det är inte bara du. Jag saknar inte den. Har inte använt den sen Win7 kom ut.
Har aldrig förstått detta hat mot att den är borttagen om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Är det ens en kompromiss att ge mig startknappen när det jag hela tiden skrikit efter är startmenyn?

Permalänk
Medlem

Varför ens kompromissa? Om det är så många som vill ha den borde det väl vara ganska självlklart att bara sätta tillbaka den.

Permalänk

känns som nya startknappen är en TROLL från MS ....

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Avstängd

Skönt att kunna ta bort en knapp som bara tar upp skärmyta i onödan.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av Cwittler:

Start menyn är en jävla kompromiss. Jag kör Win8 på jobbet och Win7 på hemma datorn.

Startmenyn suger så jävla hårt VARFÖR vill ni har kvar den. Vem som helst med en halv hjärna kör Pins ändå, det är fan irriterande att leta igenom halva startmenyn om man ska hitta program xx man knappt använder. Istället för Start knapp och sen bara skriva 2 ord...

Grottmänniskor

Precis så. "Pinna" allt man använder regelbundet och resten söker man lätt upp när det behövs. I Win 8 gör man på sammma sätt som i Win 7, Windowsknappen och sen skriv

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av timerx:

Nej det är inte bara du. Jag saknar inte den. Har inte använt den sen Win7 kom ut.
Har aldrig förstått detta hat mot att den är borttagen om jag ska vara ärlig.

För att det går snabbare i windows 7 med att hitta saker.

Jag måste köra Start8 in windows 8 och med indexering.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

* Vet ej/osäker.

Jag saknar inte gamla startmenyn. När man snart kommer att kunna ha samma skrivbordsbakgrund i desktopläge och MUI läge så försvinner nog känslan av att MUI och desktop är två "olika saker". Att man sen kan boota direkt till desktopläge och kan klicka på startknappen för att få upp "startmenyn" om än väldigt mycket större. Så man får väl se.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Saandberg:

Precis så. "Pinna" allt man använder regelbundet och resten söker man lätt upp när det behövs. I Win 8 gör man på sammma sätt som i Win 7, Windowsknappen och sen skriv

/S

Man ska inte behöva byta fönster till ett fullskärmsläge för att söka på något.
DET ÄR ett helvete med 3 skärmar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Discokungen

Det är fortfarande inte startknappen som är problemet, det är Modern UI. Förstår fortfarande inte varför det inte går att stänga av på en stationär dator som saknar touchskärm. Maken till mer osmidigt interface för mus och tangentbord har jag då aldrig sett.

Sen är det en annan femma att det funkar till touchbaserat input, men det ska inte utesluta ett smidigt interface för vanliga datorer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Är det bara jag som använder Win 8 och klarar mig utan startknappen/startmenyn?

/S

Nej, du är verkligen inte ensam. Är så mycket enklare nu.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

förstår inte varför det skall fifflas med just startknappen. Det har väl minst sagt varit delade åsikter om dess genialitet. Borde väl vara världens enklaste sak att göra ett par olika UI:s som man kan jobba med, om MS nu vill modernisera sig...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Avstängd

Yay, äntligen en tråd/nyhet om startmenyn och startknappen.... Hästen är inte död ännu!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Man ska inte behöva byta fönster till ett fullskärmsläge för att söka på något.
DET ÄR ett helvete med 3 skärmar.

Man kan ju ändå inte använda något annat fönster under tiden som man har uppe startmenyn ändå så nä, ser inte problemet. Det enda jag stör mig på är att man som alla vet inte kan söka på "settings" utan att byta till just settings. men Win + W så söker man rätt in i settings så det funkar ok om man vet vad man letar efter.

Modern Ui är inte vackert i tre skärmar nej, kör Surround i portrait så jag vet exakt

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Start8 everywhere !

Kan hålla med om att Start8 är bra, men det är förstås åter ett bevis på att Microsofts INTE lyssnar på sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är fortfarande inte startknappen som är problemet, det är Modern UI. Förstår fortfarande inte varför det inte går att stänga av på en stationär dator som saknar touchskärm. Maken till mer osmidigt interface för mus och tangentbord har jag då aldrig sett.

Sen är det en annan femma att det funkar till touchbaserat input, men det ska inte utesluta ett smidigt interface för vanliga datorer.

Hur många program öppnar du från startmenyn egentligen?....

Permalänk
Medlem

Det här blir bara löjligt...

Men å andra sidan, det här gör Startisgone för att det skapar surr och PR. Win 8 evangelisterna kan fortsätta bräka på om hur just "DE" själva galant klarar Windows 8. Det enda de säger då är att de suger åt sig alla former av kompromisser lättare än de flesta. För en kompromiss är aldrig ett steg framåt, det är något halvdant.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Cwittler:

Hur många program öppnar du från startmenyn egentligen?....

Jag tex söker på alla mina program i Startknappen går fortare än något annat.
Och hela Pin baren fullt med program.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Använder själv startisback och är sjukt nöjd. Att dom ska hålla på såhär är ju bara sjukt löjligt. Skulle respektera mer beslutet att inte införa den "nya startknappen" överhuvudtaget, nu känns det ju bara dumt att den finns för att ta en till metro. Om folk vill ha startknappen så kan dom ju ta från härliga kodare som dragit fram Start8 och då startisback som jag använder till exempel.

Permalänk

Suck.
Problemet är ju inte att start-knappen var borta utan snarare att start-meny-funktionen är borta...
Microsoft... Varför utlovar ni "start-knapp" funktionen men i själva verket är det ju bara en genväg till metro-helvetet

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

En sak som stör mig med de senaste versionerna av Windows, är att man inte kan dra en filikon till de pinnade programmen, för att öppna filen med valt program. Istället får man alternativet "fäst i listan för program X", meh. Kanske gör jag något fel. Brukar ibland lägga till ett eget verktygsfält där man såklart kan släppa ikoner på program hur man vill, men inte så snyggt alltid.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett exempel på ett program som har uppstått för att Microsoft vägrar implementera inställningsmöjligheter.

Det finns folk som gillar startknappen och startmenyn.
Det finns folk som gillar startmenyn, men inte startknappen,
det finns folk som gillar startskärmen och startknappen,
det finns folk som gillar startskärmen, men inte startknappen.

Hur JÄVLA svårt ska det vara att se till så att alla får som de vill?? Det handlar om lite kryssrutor på sin höjd.

Det finns förståss också en grupp som låter Microsoft styra hur de ska använda en PC och trivs med det. Men för oss som vill hålla i taktpinnen själva är det knappast optimalt med Microsofts "It's our way or the high way"-filosofi.

Det är bra att alla de här programmen finns, men synd att det har skapats ett behov av dem när Microsoft kunde gjort alla nöjda själva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Yay, äntligen en tråd/nyhet om startmenyn och startknappen.... Hästen är inte död ännu!

Äntligen kommenterar du i en tråd som handlar om Windows 8!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Bra att det går att ta bort knappen i alla fall. Känns som den är rätt meningslös knapp. Hade dom däremot tagit tillbaka den klassiska knappen hade jag velat ha mjukvara för att få tillbaka ModernUI. Optimalt borde ju vara att man får välja själv.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070