Dota 2 vs League of Legends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

Men om jag vill utmanas och ha balans så spelar jag LoL då det erbjuder MYCKET djupare theorycrafting vid högre nivåer.

Dagens skämt?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Krävs inte mycket för att förstå att Dota2 är det bättre spelet, men de finns trots det folk som föredrar LoL, och det är okej men man ska inte hävda att det objetivt är det bättre spelet, ty det är fel.

Men varför gillar folk LoL då? Ja, det är egentligen rätt så enkelt att lägga fram faktan, så här kommer den:

Kom i kontakt med MOBAS -98 ungefär och var gladiator i WoW första arena-säsongen.

I det enda argumenten där du jämför spelen så nämner du själv hur LoL är bättre. Att ett spel har lägre ingångströskel, som LoL, är något positivt (medans självklart många fanboys använder det som ett motargument för att förringa konkurrenter) medans Dota2 har hög ingångströskel (pga dålig design) och samtidigt har en låg skillcapp där theorycraftingen är ytterst ytlig.

Jag sa även inte heller att LoL är det bättre spelet, för det är subjektivt och upp till spelaren, utan enbart hur LoL är det svårare spelet att bemästra och är mycket mer givande om man vill fortsätta att utvecklas på en högre nivå

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Dagens skämt?

Dagens argument?

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

I det enda argumenten där du jämför spelen så nämner du själv hur LoL är bättre. Att ett spel har lägre ingångströskel, som LoL, är något positivt (medans självklart många fanboys använder det som ett motargument för att förringa konkurrenter) medans Dota2 har hög ingångströskel (pga dålig design) och samtidigt har en låg skillcapp där theorycraftingen är ytterst ytlig.

Jag sa även inte heller att LoL är det bättre spelet, för det är subjektivt och upp till spelaren, utan enbart hur LoL är det svårare spelet att bemästra och är mycket mer givande om man vill fortsätta att utvecklas på en högre nivå

Hej

Jag jämför inte spelen, jag punktade upp varför folk gillar LoL trots att Dota2 är det bättre spelet. Det är redan fastslaget att Dota2 är det bättre spelet, objektivt, men folk kan såklart tycka om LoL, subjektivt, och det är helt okej. Jag föröskte bara att förklara varför folk fortfarande spelar LoL trots att det finns bättre alternativ.

Att något är svårt eller lätt att lära sig är inget värde i sig. Det kan dock vara mer imponerande för utomstående att man lärt sig något svårt, men det behöver inte vara bättre, eller roligare, för den enskilde bara för det. Man brukar ofta börja uppskatta att utföra en aktivitet då man har blivit "okej" på att utföra den. Innan det kan det vara lite frustrerande. Därför kan det vara så att "lätta" saker är mer populära än "svåra". En hypotes kanske.

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Hej

Jag jämför inte spelen, jag punktade upp varför folk gillar LoL trots att Dota2 är det bättre spelet. Det är redan fastslaget att Dota2 är det bättre spelet, objektivt, men folk kan såklart tycka om LoL, subjektivt, och det är helt okej. Jag föröskte bara att förklara varför folk fortfarande spelar LoL trots att det finns bättre alternativ.

Att något är svårt eller lätt att lära sig är inget värde i sig. Det kan dock vara mer imponerande för utomstående att man lärt sig något svårt, men det behöver inte vara bättre, eller roligare, för den enskilde bara för det. Man brukar ofta börja uppskatta att utföra en aktivitet då man har blivit "okej" på att utföra den. Innan det kan det vara lite frustrerande. Därför kan det vara så att "lätta" saker är mer populära än "svåra". En hypotes kanske.

Jag håller med dig i det andra stycket. Klart att något som är lättare i början lockar mer, det är ju själva grejen med bra design. Dota2 verkar mest sikta in sig på att locka fanboys ifrån Dota 1, som vad väldigt rolig men har låg skillcap.

Jag toppar ditt argument med att det är både objektivt och vetenskapligt bevisat att LoL är bättre *notera sarkasm* ...vad är din poäng?

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

Men om jag vill utmanas och ha balans så spelar jag LoL då det erbjuder MYCKET djupare theorycrafting vid högre nivåer.

Utveckla gärna. Just detta tycker jag verkar intressant, eftersom min åsikt är absoluta motsatsen.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Det är väl ganska accepterat numera att dota 2 är det svårare spelet. Med det inte sagt vad som är bättre. Personligen så gillar jag båda spelen. Precis som jag gillar Smite. Troligtvis gillar jag nog Smite mest av alla de där spelen. Olika spel som sagt. Tror dock att Dota 2 är 'framtiden'. Iom att de backas upp av Valve.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisilicous:

I det enda argumenten där du jämför spelen så nämner du själv hur LoL är bättre. Att ett spel har lägre ingångströskel, som LoL, är något positivt (medans självklart många fanboys använder det som ett motargument för att förringa konkurrenter) medans Dota2 har hög ingångströskel (pga dålig design) och samtidigt har en låg skillcapp där theorycraftingen är ytterst ytlig.

Jag sa även inte heller att LoL är det bättre spelet, för det är subjektivt och upp till spelaren, utan enbart hur LoL är det svårare spelet att bemästra och är mycket mer givande om man vill fortsätta att utvecklas på en högre nivå

Jag uppskattar att folk håller tråden vid liv, men vem försöker du lura med argument som dessa?

Du kan inte jämföra hur svårt det är att bemästra LoL eller Dota2, då spelen är mot andra spelare så beror svårighetsgraden på motståndet, efter att du har lärt dig hur spelmekaniken fungerar.

Det man kan säga objektivt är att Dota2 har mer mekanik du måste lära dig innan du kan grunderna, det tar längre tid och är svårare än i LoL.
Detta är i sin tur ett argument som kan riktas för båda spelen, så det säger ingenting i sig.

Anledningen till att jag gillar Dota är just att eftersom det är så mycket svårare att lära sig så är det färre *sopor* som tar sig igenom och kommer upp i ranks, därför blir det roligare matcher med jämnare lag i Dota. - Observera, detta är INTE objektivt, då jag endast spelat typ 5-10~ matcher i LoL, min andra match fick jag 14/1/x, efter det insåg jag att det inte var ett spel för mig.

Jag kommer alltid hålla mig till Dota dock, skulle aldrig kunna gå ifrån hur avancerad mekaniken är i spelet, och hur pass omväxlande metan är. Att farma sin carry så fet att han kan ta hela motståndarlaget själv händer inte i LoL, det är däremot något som inte är ovanligt i Dota. R-R-R-R-a-m-p-a-g-e ftw. <3

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag skaffade dota 2 för ett tag sedan men tyade inte spela det.
Trivdes inte med det grafiska och och en massa sånna små saker.
I helgen började jag spela League of legends och jag stortrivs.

Easy to learn hard to master är mer min sak än hard to play...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Freddemann:

En lvl 5 kan nästan inte möta en lvl 30 överhuvudtaget med det nuvarande matchmaking systemet.
Annars så borde resten av laget ha vunnit såpass mycket och anses av systemet att dom borde kunna carrya dig.

Lobby matcher finns det väll? Man vill ju kunna spela premade matcher med sina polare.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Båda 2 suger o är fula.. Heroes of newerth är roligare och ser mycket bättre ut

Varför ska ens grafik ha vara en pointering om varför spel är dåliga? Jag kör både Dota 2 & HoN, bara hatar att hon är så extremt obalanserat.

Warcraft III och Starcraft II (Riktiga strategi spel) är enligt min mening bättre än alla A-RTS spel.

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Lobby matcher finns det väll? Man vill ju kunna spela premade matcher med sina polare.

Ja du kan göra det utanför matchmaking systemet.

Annars när man spelar med polare som precis håller på att lära sig brukar man göra ett smurf konto att spela på så att man inte råkar ut för det ändå.

Permalänk
Skrivet av Freddemann:

Ja du kan göra det utanför matchmaking systemet.

Annars när man spelar med polare som precis håller på att lära sig brukar man göra ett smurf konto att spela på så att man inte råkar ut för det ändå.

Alltså mycket att göra för att kunna köra en balanserad match med sina kompisar. Måste skapa nytt konto.... med annat ord: Bullshit

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Alltså mycket att göra för att kunna köra en balanserad match med sina kompisar. Måste skapa nytt konto.... med annat ord: Bullshit

Det tar verkligen 2 min att göra ett smurf konto, du får det att verka jobbigt, sen loggar du bara in med ett annat namn liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Det tar verkligen 2 min att göra ett smurf konto, du får det att verka jobbigt, sen loggar du bara in med ett annat namn liksom.

Det är väl själva grejen att man ska behöva, låter trasigt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Det är väl själva grejen att man ska behöva, låter trasigt.

Nej eftersom du är rankad på ett vis som inte blir bra i slutändan när du spelar med kompis som precis har börjat. Utjämningen i motståndarlaget så att säga blir nog alldeles för svårt för den nya.
Så vida du inte spelar som skit, då möter du nog inget annorlunda.

Hur lätt gör man ett nytt konto på DOTA2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Nej eftersom du är rankad på ett vis som inte blir bra i slutändan när du spelar med kompis som precis har börjat. Utjämningen i motståndarlaget så att säga blir nog alldeles för svårt för den nya.
Så vida du inte spelar som skit, då möter du nog inget annorlunda.

Hur lätt gör man ett nytt konto på DOTA2?

Jag spelar endast HoN, och där finns inte de problemet tycker jag.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Freddemann:

Nej eftersom du är rankad på ett vis som inte blir bra i slutändan när du spelar med kompis som precis har börjat. Utjämningen i motståndarlaget så att säga blir nog alldeles för svårt för den nya.
Så vida du inte spelar som skit, då möter du nog inget annorlunda.

Hur lätt gör man ett nytt konto på DOTA2?

Premade matcher är att man kör 5v5 med sina kompisar. På ett LAN t.ex.
Om jag ska nånsin börja med lol, så ska de fixa en hel del mer mekanik och ta bort runor, fixa så att alla champions är gratis vid början. Då blir det ett bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Premade matcher är att man kör 5v5 med sina kompisar. På ett LAN t.ex.
Om jag ska nånsin börja med lol, så ska de fixa en hel del mer mekanik och ta bort runor, fixa så att alla champions är gratis vid början. Då blir det ett bra spel.

Att samla IP för att låsa upp champions är ju en awesome morot. Varje tisdag ändras det random så att du får köra 10 andra champs till nästa tisdag. Då får du en liten försmak till vem du vill köpa härnäst.

Sen när man nått max level cap och har alla champs man vill så kan man testa olika unika runebuilds så spelet är inte identiskt från level 1 till du avinstallerar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Två på ytan mycket lika spel men kollar man lite närmare så är det enormt olika spel och de går inte att jämföra.

Jag tycker att lol är lättare att komma in i av många anledningar men dota har så mycket mer fördjupning, massvis med items som totalt kan skapa unika taktiker osv. Samma med abilities, svårighetsgraden är betydligt högre också om man så önskar.

Dota är roligare i längden eftersom att det finns så mycket mer att fördjupa sig i och mycket högre skillcap men som sagt så är det svårare att komma in i början imo. Om jag måste välja något så säger jag nog att det bästa är Supreme Commander.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av draztic:

Att samla IP för att låsa upp champions är ju en awesome morot. Varje tisdag ändras det random så att du får köra 10 andra champs till nästa tisdag. Då får du en liten försmak till vem du vill köpa härnäst.
Skickades från m.sweclockers.com

Då blir det ingen taktik i 'pick fasen. Eftersom alla inte har champions som är bra emot motståndet.

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Då blir det ingen taktik i 'pick fasen. Eftersom alla inte har champions som är bra emot motståndet.

Counterpicking spelar inte lika mycket roll i lol. T o m i stora turneringar så ser du counter picks som inte gör något för att dom andra valde champs som dom var nog duktiga med.

Jag minns en turneringsmatch där Dyrus ifrån TSM tog renekton och andra laget tog en Kennen och båda hade lika farm men ingen lyckades få övertag även tack vare junglare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Då blir det ingen taktik i 'pick fasen. Eftersom alla inte har champions som är bra emot motståndet.

Klart det blir taktik i pick fasen.. Du har ju dina runes och masteries, masteries kan du bygga om medan du väntar på att matchen ska start, rune pages har du ett visst antal av och det är bara att välja om du vill gå tankigt eller ha mkt dps. Mycket sustain eller om du vill vara snabb exempelvis. Dessutom kan du välja att sätta Damage runes på en Ability Power champion och därmed ta motståndaren offguard då han tror att han ska gå magic resist mot dig men du gör i själva verket Attack Damage och han hade behövt armor.

Det går att kontra varandra på väldigt många fler sätt skulle jag vilja säga.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Är säkert redan sagt men själv så väljer jag LoL pga den enkla anledningen att det finns ranking, har spelat alla 4 Moba's (HoN, Smite, Dota 2 och LoL) Jag tycker fortfarande dota 2 är ett roligare spel pga att det är svårare, jag har spelat Dota 2 mest av alla och när jag nu för 3 månader sen valde att gå över till LoL pga rankingen så märkte jag hur lätt allt var med kunskapen jag hade från innan, så utan att skryta alldeles för mycket så kom jag till platinum 5 med en hel del spelande, känslan att ta folk som har kört sedan season 1 med kanske 3000 games spelade är så jävla kul, på andra sidan så är väl majoriteten 13 år, så det kan vara därför.. men vad vet jag är fortfarande ny

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Krisilicous:

Jag håller med dig i det andra stycket. Klart att något som är lättare i början lockar mer, det är ju själva grejen med bra design. Dota2 verkar mest sikta in sig på att locka fanboys ifrån Dota 1, som vad väldigt rolig men har låg skillcap.

Vad menar du med "bra design" egentligen..?

Och på vilket sätt skulle DotA ha en låg skillcap?
De flesta inser nämligen att den är högra i DotA.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har lirat LoL rätt mycket (typ 2k games), men polarna från nya plugget är sådana dota fanboyz så har fått spela det några gånger. Det är två helt olika spel som är svåra att jämföra. Att folk som lirat mycket dota går in och får feta stats första gamet i LoL är ju inte så konstigt i och med att de kan upplägget av speltypen. Kan ju inte direkt påstå att det var svårt att spela dota heller, dock så tar det nog längre tid att lära sig.

Högre skillcap = denya creeps? dafuq?
I LoL denyar man farm genom ganks + att zona den andra, dvs harrassa osv när denne försöker farma. Har lite svårt att förstå hur det kan vara så svårt att trycka A + klicka på en friendly gubbe.

LoL anser jag generellt ha skönare "flyt" tekniskt-, animerings- och grafikmässigt, med en "cleanare" känsla. Spelmässigt så har man behövt bättre samordning inom laget med ganks (beror nog på att jag lirar på högre nivå i LoL än dota), samt att det känns rätt svårt att missa skillshots i dota.

Bara de intryck jag fått, i slutändan är det ändå det man tycker är roligast som vinner

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Phillen:

Högre skillcap = denya creeps? dafuq?
I LoL denyar man farm genom ganks + att zona den andra, dvs harrassa osv när denne försöker farma. Har lite svårt att förstå hur det kan vara så svårt att trycka A + klicka på en friendly gubbe.

Ingen har nog sagt att det är särskilt svårt, men det är ju svårare än att inte behöva göra det alls. Och om man ska göra det samtidigt som man lasthittar fiendens creeps (och samtidigt fienden försöker lasthitta creepsen du försöker denya) så blir det svårt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tröttnat på det roliga spelet Call of Duty: Black Ops 2 och har bestämt mig för att spela något nytt.

Har sett att väldigt många fortfarande skrivit om Dota och League of Legends samt deras för- och nackdelar. Jag har tänkt länge på dem två spelen och har nu bestämt mig, det blir nog att spela det nya Call of Duty: Ghost. Tack för alla svar ännu en gång and good luck in the field of justice!

Permalänk
Medlem

Önskar verkligen att moba dör ut lite så fokus läggs på roligare speltyper. Fastnade aldrig för Moba, och nej jag är inte jättedålig på de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Önskar verkligen att moba dör ut lite så fokus läggs på roligare speltyper. Fastnade aldrig för Moba, och nej jag är inte jättedålig på de.

Alltså att alla ska tycka om samma som du, för din egna vinning. Låter inte särskilt rättvist, låter egoistiskt.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070