Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Jag kör Unraid med min Gen 8a fungerar klockrent

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Tack! Ska absolut spana in det! Har du koll på hur det står sig mot exempelvis ESXI?

Du kan köra unRAID i en VM i ESXi om du vill, då slipper ge upp tanken på ESXi, det gjorde jag tills för ca en vecka sedan. Det kräver dock att du kan köra passthrough på de diskar du vill att unRAID ska se som "native", det görs tex genom att köpa en processor med stöd för VT-D och ett M1015 som du kör sedan kör passthrough på till unraid-VM:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Jag är lite ny på det här med servrar och har aldrig pysslat med det här. Men jag fick rådet att köra ESXI av en kompis och det verkar luta åt det. Men nu kommer den egentliga frågan. Vilka OS är bäst att köra?

Finns många alternativ. Kör du esxi till exempel så finns det inget skrivbord. Så du kan inte koppla någon skärm till den för att köra program och video direkt på den. Du får istället fördelen att kunna köra flera olika operativsystem sida vid sida och nyttja respektive system till det som det är bäst på. Det finns även unraid, proxmox och hyper-v som är konkurrerande produkter till esxi

Citat:

Kriterier för backup:
* Det ska vara användarvänligt och smidigt att kunna flytta personliga grejer från en enhet till servern (helst med en smidig app till telefonen). Windows 10 med TeamViewer?

Teamviewer är inte smidigt för fildelning. Kika på ett system som heter nextcloud istället. Det är som en egen-hostad dropbox.

Citat:

Kriterier för media:
* Kunna spela upp film direkt från servern. Något mediaorienterat OS. Tänk PLEX fast som operativssystem.

Plex är bra att köra för media. Sedan kör du en app i TV:n, via apple tv, android eller chromecast.

Permalänk

Tack för alla superbra svar!
Spanade lite på unraid och tyckte det verkade intressant så jag ska spana in det mer!

Fick hem servern idag (:D) och diskarna, tyvärr medföljde inga caddys till servern så det behöver jag beställa nånstans ifrån. Tips på var?
Hittade denna på eBay: https://www.ebay.com/itm/HP-SAS-SATA-3-5-Hot-Swap-Hard-Disk-D...

Har iallafall lyckats starta igång servern och fått igång iLo-interfacet så så långt snurrar allt. Minnen och CPU är beställt så lite upgrades kommer vartefter!
Har även en SSD som jag lägga "operativsystemet" på som jag beställde en adapater på conrad för att sno ström ifrån ODD-kontakten.

För att diskutera vidare det här om PLEX.. Jag har som sagt haft problem att streama det ifrån min dator (i7 8700, RTX 2070) över nätverket direkt till LG's app i deras TV. Dock stöter jag på buffrande när man kör undertexter och hög kvalité på filmen/serien.
Detta vill jag kunna kringgå genom att koppla servern direkt till TV'n och spela upp det som om det vore en dator som kör VLC med TV'n som skärm. Oavsett ESXI eller unraid så hoppas jag att man kan ha ett "skrivbord" som man kan ha framme som är kopplat till TV'n för att enklare kunna streama film/serie. Man kanske kan ha en ubuntu-installation med nåt mediaprogram i helskärm igång? Så är min tanke. Har aldrig pysslat med servrar som sagt så jag är öppen för förslag. Dock ej streaming för jag har dåliga erfarenheter av det. Jag har streamat till chromecast ultra och en nVidia Shield med samma buffrande resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

...

För att diskutera vidare det här om PLEX.. Jag har som sagt haft problem att streama det ifrån min dator (i7 8700, RTX 2070) över nätverket direkt till LG's app i deras TV. Dock stöter jag på buffrande när man kör undertexter och hög kvalité på filmen/serien.
Detta vill jag kunna kringgå genom att koppla servern direkt till TV'n och spela upp det som om det vore en dator som kör VLC med TV'n som skärm. Oavsett ESXI eller unraid så hoppas jag att man kan ha ett "skrivbord" som man kan ha framme som är kopplat till TV'n för att enklare kunna streama film/serie. Man kanske kan ha en ubuntu-installation med nåt mediaprogram i helskärm igång? Så är min tanke. Har aldrig pysslat med servrar som sagt så jag är öppen för förslag. Dock ej streaming för jag har dåliga erfarenheter av det. Jag har streamat till chromecast ultra och en nVidia Shield med samma buffrande resultat.

I unRaid kan du ex installera Ubuntu eller vad vi vill ha för skrivbord i en vm, sedan kan du skicka vidare grafikkort och allt vad du behöver till den vm:en och därmed få ut den bilden till din TV.
Detta går mig veterligen inte med ESXi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Tack för alla superbra svar!
Spanade lite på unraid och tyckte det verkade intressant så jag ska spana in det mer!

Fick hem servern idag (:D) och diskarna, tyvärr medföljde inga caddys till servern så det behöver jag beställa nånstans ifrån. Tips på var?
Hittade denna på eBay: https://www.ebay.com/itm/HP-SAS-SATA-3-5-Hot-Swap-Hard-Disk-D...

Jag hade struntat i caddys för diskarna och bara påtat in dem.

Citat:

Har iallafall lyckats starta igång servern och fått igång iLo-interfacet så så långt snurrar allt. Minnen och CPU är beställt så lite upgrades kommer vartefter!
Har även en SSD som jag lägga "operativsystemet" på som jag beställde en adapater på conrad för att sno ström ifrån ODD-kontakten.

Esxi kan du köra från ett USB-minne. Men operativsystemen till de virtuella maskinerna kan du köra från SSD.

Citat:

För att diskutera vidare det här om PLEX.. Jag har som sagt haft problem att streama det ifrån min dator (i7 8700, RTX 2070) över nätverket direkt till LG's app i deras TV. Dock stöter jag på buffrande när man kör undertexter och hög kvalité på filmen/serien.
Detta vill jag kunna kringgå genom att koppla servern direkt till TV'n och spela upp det som om det vore en dator som kör VLC med TV'n som skärm. Oavsett ESXI eller unraid så hoppas jag att man kan ha ett "skrivbord" som man kan ha framme som är kopplat till TV'n för att enklare kunna streama film/serie. Man kanske kan ha en ubuntu-installation med nåt mediaprogram i helskärm igång? Så är min tanke. Har aldrig pysslat med servrar som sagt så jag är öppen för förslag. Dock ej streaming för jag har dåliga erfarenheter av det. Jag har streamat till chromecast ultra och en nVidia Shield med samma buffrande resultat.

För att få ur bild ur esxi eller unraid så behöver du ett grafikkort att köra passthrough till. Sedan måste servern stödja det också, vilket jag inte vet om microserver gen 8 gör. Du kanske ska titta på att köra Windows 10 och sedan hyper-v i det, inte lika sexigt kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Tack för alla superbra svar!
Spanade lite på unraid och tyckte det verkade intressant så jag ska spana in det mer!

Fick hem servern idag (:D) och diskarna, tyvärr medföljde inga caddys till servern så det behöver jag beställa nånstans ifrån. Tips på var?
Hittade denna på eBay: https://www.ebay.com/itm/HP-SAS-SATA-3-5-Hot-Swap-Hard-Disk-D...

Har iallafall lyckats starta igång servern och fått igång iLo-interfacet så så långt snurrar allt. Minnen och CPU är beställt så lite upgrades kommer vartefter!
Har även en SSD som jag lägga "operativsystemet" på som jag beställde en adapater på conrad för att sno ström ifrån ODD-kontakten.

För att diskutera vidare det här om PLEX.. Jag har som sagt haft problem att streama det ifrån min dator (i7 8700, RTX 2070) över nätverket direkt till LG's app i deras TV. Dock stöter jag på buffrande när man kör undertexter och hög kvalité på filmen/serien.
Detta vill jag kunna kringgå genom att koppla servern direkt till TV'n och spela upp det som om det vore en dator som kör VLC med TV'n som skärm. Oavsett ESXI eller unraid så hoppas jag att man kan ha ett "skrivbord" som man kan ha framme som är kopplat till TV'n för att enklare kunna streama film/serie. Man kanske kan ha en ubuntu-installation med nåt mediaprogram i helskärm igång? Så är min tanke. Har aldrig pysslat med servrar som sagt så jag är öppen för förslag. Dock ej streaming för jag har dåliga erfarenheter av det. Jag har streamat till chromecast ultra och en nVidia Shield med samma buffrande resultat.

Har du eller känner nån som har 3D-printer, så finns det färdiga modeller på nätet, t ex denna.

Om du måste gå till någon printshop lär det väl dock knappast bli så värst mycket billigare än att beställa de du hittade på Ebay.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Har nu lyckats lösa problemet med PLEX iallafall. Rasplex på en RaspberryPi 3! Helt underbar lösning! Inget buffrande ens på en blurayfilm och processorn straffas inte nämvärt på datorn med PLEX-servern på. Så.. Det var alltså fel på klienten i TVn alternativt hårdvaran i TVn vilket innebär att jag inte behöver använda något grafikkort för just plex skull vilket känns skönt. Då har man en PCI-e plats till övers som man kan fylla med något bra. @Matheeeew skrev om ett M1015. Det är ett raid-kort som jag förstått det. Vad är den stora fördelen med M1015 mot P120 som min är bestyckad med?
Finns det andra alternativ att utnyttja PCI-e platsen till?

Hur som helst! Det blev eBay-caddys i varje fall så nu inväntar jag dom. 3D-printing var ju en kreativ idé annars

Har använt HPs sida en del för att ladda ner uppdateringar och upptäckte att det finns en ny ILO 2.77 uppdatering som var kritisk! Den kom upp igår. Hade uppdaterat till 2.76 i veckan och såg att det inte duggade tätt mellan dom uppdateringarna.

Uppskattar verkligen all hjälp mina noob-frågor får

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ny version av iLO släppt, 2.76.

Enklaste metoden att installera är som vanligt att packa upp installern, och installera ilo4_276.bin från Administration -> Firmware i iLO-webinterfacet.

Helt otroligt att de fortfarande släpper uppdateringar till en 7-8 gammal produkt. Sjukt bra av dem

Nu har det ju kommit ut en ännu nyare version 2.77 *CRITICAL*, dock förstår jag inte riktigt vad det skiljer sig från den du länkade 2.76

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Nu har det ju kommit ut en ännu nyare version 2.77 *CRITICAL*, dock förstår jag inte riktigt vad det skiljer sig från den du länkade 2.76

Snygg catch!

Kolla under Fixes och/eller Revision History, så har du förändringarna där

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

@Matheeeew skrev om ett M1015. Det är ett raid-kort som jag förstått det. Vad är den stora fördelen med M1015 mot P120 som min är bestyckad med?

Jag är ingen expert på ämnet så kan inte uttala mig om hur B120i och M1015 står sig mot varandra rent funktionalitetsmässigt. Anledningen till att jag köpte ett M1015 var för att kunna passthrougha-kortet till min unRAID-VM, om jag kör passthrough på B120i så tappar jag möjligheten att köra mitt ESXi datastore på SSD-disken jag har kopplat till SATA-porten. Dessutom har jag flashat om mitt M1015 till IT-mode och kör alltså ingen RAID-funktionalitet öht via kortet, det sköter unRAID istället. M1015 används alltså bara som en mottagare av SFF-kablar.

Skrivet av superduperkille:

Finns det andra alternativ att utnyttja PCI-e platsen till?

Du kan installera tex ett Nvidia Quadro-kort för att kunna supportera måååånga Plex Transcodes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Snygg catch!

Kolla under Fixes och/eller Revision History, så har du förändringarna där

Detta är en säkerhetsfix för en allvarlig minnesläcka i nätverksprotokollet som iLO använder (CVE 3 Score: 7.5).

Jag råder alla att å det snaraste uppdatera.

(Nu har man väl visserligen inte access till iLO öppet ut på Internet, men ändå.)

HP fick veta detta 2020-10-20 ungefär, då den ursprungliga CVE 2020-27337 skapades/reserverades.

Dom har sedan gått ut med en egen SECURITY BULLETIN till sina kunder med registrerade system 2020-12-18, när dom hade en fix på plats.

Hämta hem firmwaren här.

Permalänk
Medlem

Hej!
Sitter med en Microserver G8 som jag skulle vilja utöka lagringskapaciteten på. Har ett P222 kort i den så tänker mig någon form av extern kabinett. Finns det kanske något vettigt som är i samma storlek som servern kanske?

Skulle annars kunna tänka mig något rackmonterat chassi. Har ni några tips?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Hej!
Sitter med en Microserver G8 som jag skulle vilja utöka lagringskapaciteten på. Har ett P222 kort i den så tänker mig någon form av extern kabinett. Finns det kanske något vettigt som är i samma storlek som servern kanske?

Skulle annars kunna tänka mig något rackmonterat chassi. Har ni några tips?

Jag köpte detta i höstas då jag hade vuxit ur min Microserver som lagringsserver:
https://www.logic-case.com/products/rackmount-chassis/4u/4u-s...

Det är ju ett rejält steg uppåt, både i pris, storlek och vikt... Men har du ett rack med 4U lediga så har du ju lagringslösningen säkrad långt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Jag köpte detta i höstas då jag hade vuxit ur min Microserver som lagringsserver:
https://www.logic-case.com/products/rackmount-chassis/4u/4u-s...

Det är ju ett rejält steg uppåt, både i pris, storlek och vikt... Men har du ett rack med 4U lediga så har du ju lagringslösningen säkrad långt framöver.

Mjo, det där hade ju varit något. Dock är jag inte i behov av kraftigare hårdvara utan det räcker att utöka antal diskplatser.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Mjo, det där hade ju varit något. Dock är jag inte i behov av kraftigare hårdvara utan det räcker att utöka antal diskplatser.

Det jag länkade är ju bara ett chassi, inga komponenter. De komponenter som sitter i mitt Logic Case köpte jag för en tusing på Sweclockers marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Mjo, det där hade ju varit något. Dock är jag inte i behov av kraftigare hårdvara utan det räcker att utöka antal diskplatser.

Egentligen vilket chassi som helst som kan ta lite 3.5" HDD kan användas, om man använder en SAS-expander och rätt kablage.
Jag har tidigare använt ett begagnat SuperMicro 3U-chassi, en gammal nätdel och ett Intel RES2SV240, 16 extra diskplatser.
Mellan Microservern och det externa chassit använder man en SFF-8088-to-SF8088 kabel.
I chassit behöver man ett SFF-8088-to SFF8087-kabel t.ex SuperMicro CBL-0167L.

Finns även en hel hög olika färdiga externa diskkabinet med plats för allt mellan 4-12 diskar, men kan man bygga sin egna brukar det bli billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det jag länkade är ju bara ett chassi, inga komponenter. De komponenter som sitter i mitt Logic Case köpte jag för en tusing på Sweclockers marknad.

Jo, men trodde du menade att jag skulle bygga en helt nytt server. Tänkte inte ens på den andra möjligheten. Får kika på detta!

Skrivet av Hotcpu6:

Egentligen vilket chassi som helst som kan ta lite 3.5" HDD kan användas, om man använder en SAS-expander och rätt kablage.
Jag har tidigare använt ett begagnat SuperMicro 3U-chassi, en gammal nätdel och ett Intel RES2SV240, 16 extra diskplatser.
Mellan Microservern och det externa chassit använder man en SFF-8088-to-SF8088 kabel.
I chassit behöver man ett SFF-8088-to SFF8087-kabel t.ex SuperMicro CBL-0167L.

Finns även en hel hög olika färdiga externa diskkabinet med plats för allt mellan 4-12 diskar, men kan man bygga sin egna brukar det bli billigare.

Tack för tips!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk

Hej igen!

UNRAID är installerat och det funkar som en dröm med shares och dockers! Har försökt att köra pfSense som VM men stött på problem med passthrough på moderkortets integrerade NIC så jag börjar fundera på ett nätverkskort med fyra portar. Läste att den fanns rekommendationer för att man skulle välja Intel-chip på nätverkskorten alternativt HP-brandade kort.
Jag har gett upp tanken på ett grafikkort i servern, det tillför just nu ingenting och PLEX funkar som man förväntar sig. Kommer inte streama något som kräver transcoding såvitt jag vet därav att jag tänkte upplåta platsen till ett nätverkskort. Hur gör ni som kör pfSense i en VM? Kör ni moderkortets integrerade nätverksportar eller har ni köpt nätverkskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Hej igen!

UNRAID är installerat och det funkar som en dröm med shares och dockers! Har försökt att köra pfSense som VM men stött på problem med passthrough på moderkortets integrerade NIC så jag börjar fundera på ett nätverkskort med fyra portar. Läste att den fanns rekommendationer för att man skulle välja Intel-chip på nätverkskorten alternativt HP-brandade kort.
Jag har gett upp tanken på ett grafikkort i servern, det tillför just nu ingenting och PLEX funkar som man förväntar sig. Kommer inte streama något som kräver transcoding såvitt jag vet därav att jag tänkte upplåta platsen till ett nätverkskort. Hur gör ni som kör pfSense i en VM? Kör ni moderkortets integrerade nätverksportar eller har ni köpt nätverkskort?

Testade ett tag med pfSenese som en vm, dock inte under unRaid utan kör eSXI, har ett Intel T350-4 som jag utan problem körde passthrough på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Hej igen!

UNRAID är installerat och det funkar som en dröm med shares och dockers! Har försökt att köra pfSense som VM men stött på problem med passthrough på moderkortets integrerade NIC så jag börjar fundera på ett nätverkskort med fyra portar. Läste att den fanns rekommendationer för att man skulle välja Intel-chip på nätverkskorten alternativt HP-brandade kort.
Jag har gett upp tanken på ett grafikkort i servern, det tillför just nu ingenting och PLEX funkar som man förväntar sig. Kommer inte streama något som kräver transcoding såvitt jag vet därav att jag tänkte upplåta platsen till ett nätverkskort. Hur gör ni som kör pfSense i en VM? Kör ni moderkortets integrerade nätverksportar eller har ni köpt nätverkskort?

Ett alternativ är att köra olika VLAN med det integrerade nätverkskortet.

Permalänk
Skrivet av breakman:

Testade ett tag med pfSenese som en vm, dock inte under unRaid utan kör eSXI, har ett Intel T350-4 som jag utan problem körde passthrough på.

Spanade in korten på eBay, inte farligt dyra. Spelar det någon roll om dom är Dell-brandade? Det är väl själva chipset från Intel som är det intressanta?

Skrivet av Hotcpu6:

Ett alternativ är att köra olika VLAN med det integrerade nätverkskortet.

Problemet för mig är att jag inte lyckas få till passthrough på moderkortet. Har följt spaceinvaderones video men jag lyckas inte. Sen har jag behovet av fler portar än bara en för LAN vilket sammanvägt gör att jag behöver ett nätverkskort.

Permalänk
Medlem

Jag har kört esxi med pfsense VM, funkade bra med att bygga upp en virtuell switch och behövde inte ha passtrough på mitt 4portars ibm-brandade Intel nic.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Samma som @biermann, körde med flera vSwitch och hade inga problem att maxa 1G.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av superduperkille:

Spanade in korten på eBay, inte farligt dyra. Spelar det någon roll om dom är Dell-brandade? Det är väl själva chipset från Intel som är det intressanta?

...

Bör inte spela någon roll, men är inte säker.
Jag köpte iaf av denna för ~3-4år sedan https://www.ebay.com/itm/182822330440

Permalänk
Medlem

Jag har en Microserver gen8 men letar en till. Någon som har en att sälja? Base config räcker fint. Har kollat Blocket, Tradera, eBay men utbudet är knapert.

Permalänk

Finns ju rätt många på ebay, kollade senast idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Finns ju rätt många på ebay, kollade senast idag

Ja, men...
1: De ligger ofta högt i pris. Över 4kkr är lite saftigt. En burk gick på strax över 3k på Tradera i veckan och det var ett okej pris men jag missade den.
2: Många är i UK, vilket innebär att det tillkommer 25% importmoms på priset.
3: De flesta i Tyskland verkar inte vilja skicka utomlands.
4: Microservern väger ändå en del och frakten blir dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Ja, men...
1: De ligger ofta högt i pris. Över 4kkr är lite saftigt. En burk gick på strax över 3k på Tradera i veckan och det var ett okej pris men jag missade den.
2: Många är i UK, vilket innebär att det tillkommer 25% importmoms på priset.
3: De flesta i Tyskland verkar inte vilja skicka utomlands.
4: Microservern väger ändå en del och frakten blir dyr.

Den här kanske?
https://www.ebay.com/itm/HP-Microserver-Gen8/324457741494?has...

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk

Jag köpte min i december för 2500 från UK på eBay. 4Gb ram, ingen ILO, g1610 och inga diskar.
Ligger en på tradera nu.

https://www.tradera.com/item/444766375