Hastighetsproblem Bahnhof iTUX Göteborg (Framtidens bredband)

Permalänk
Medlem

Lördag kväll (TELE2 100/10)

Stockholm
93,9/13,1

Sundsvall
88,0/11,8

Malmö
93,8/11,4

London

Oslo

Prag

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100/100
Jag skulle ju egentligen mätt i söndags förr-förra veckan. Men kom lite saker emellan. Här är iaf lite orienterande mätningen en lördagkväll. Men jag har läst att de fått ordning på sina saker så det inte är några problem längre. Men dessa data kanske kan vara till hjälp för någon iaf

Göteborg 93/86

Stockholm 78/80

Malmö 93/85

Luleå 60/48

Limmared

Prag

Oslo

London

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Bahnhof 100/100
Jag skulle ju egentligen mätt i söndags förr-förra veckan. Men kom lite saker emellan. Här är iaf lite orienterande mätningen en lördagkväll. Men jag har läst att de fått ordning på sina saker så det inte är några problem längre. Men dessa data kanske kan vara till hjälp för någon iaf

Göteborg 93/86

Stockholm 78/80

Malmö 93/85

Luleå 60/48

Ser ju betydligt bättre ut än för några veckor sedan. Så ska det vara.

Det syns att hastigheten påverkas beroende på mättidpunkten men det är ju normalt. Ska göra en mätning ikväll och skriver här.

Permalänk
Medlem

Söndag kväll (TELE2 100/10)

Stockholm
94,6/12,2

Sundsvall
90,8/11,9

Luleå
64,7/12,3

Malmö
94,6/11,3

ftp.sunet.se
10,1

Limmared

Oslo

Permalänk

Någon med Bahnhof som testat något under helgen eller hört något från Bahnhof för den delen? Sen jag anmälde mitt fel så har jag ringt otaliga gånger men bara fått ett mail angående status vilket visade sig vara helt fel.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Någon med Bahnhof som testat något under helgen eller hört något från Bahnhof för den delen? Sen jag anmälde mitt fel så har jag ringt otaliga gånger men bara fått ett mail angående status vilket visade sig vara helt fel.

Byt ISP? Det har ju uppenbarligen funkat för andra i tråden. Företag fattar inte annat än plus och minus i sina intäkter.

Permalänk

Jag felanmälde ju och har inte fått ett enda svar än förutom det att dom skulle titta på det och höra av sig. Men det var ju för flera veckor sedan- Sen så har jag inte orkat med att hålla på med detta...

Mätte just och fick detta.

TCP nedströms : 79.61 Mbit/s

TCP uppströms : 94.32 Mbit/s

UDP nedströms : 0 bit/s

UDP uppströms : 46.70 Mbit/s

Får ju jämt en nolla på UDP där...Hur påverkar detta egentligen mitt BF3 spelande ?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av hnarn:

Byt ISP? Det har ju uppenbarligen funkat för andra i tråden. Företag fattar inte annat än plus och minus i sina intäkter.

Ja men det var ju precis det jag frågade efter. Har inte lust att byta till tex TELE2 och fördubbla min kostnad på bredbandet per månad.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Kvällens mätningar

Göteborg: 94/12
Malmö: 93/13
Stockholm: 90/12
Sundsvall: 84/12
Luleå: 68/11
ftp.sunet.se: pendlar mellan 7-9MB/s

Skall se om jag kommer ihåg att göra en mätning till ikväll.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Lite senare på kvällen

Göteborg: 93/12
Malmö: 92/12
Stockholm: 85/12
Sundsvall: 71/12
Luleå: 60/12
ftp.sunet.se: 7MB/s

Skall ta och ringa Bahnhof imorgon och höra med dem om dom har löst problem och när de hade tänkt att berätta de i så fall.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Lite senare på kvällen

Göteborg: 93/12
Malmö: 92/12
Stockholm: 85/12
Sundsvall: 71/12
Luleå: 60/12
ftp.sunet.se: 7MB/s

Skall ta och ringa Bahnhof imorgon och höra med dem om dom har löst problem och när de hade tänkt att berätta de i så fall.

Det har ju blivit mycket bättre än vad det var i alla fall. Om du funderar på att byta finns det ju fler än TELE2 som kan vara alternativ...har för mig att någon skrev tidigare i denna tråden om annan ISP som också funkade bra...?

Permalänk

På framtidensbredband.se står detta under Driftsinformationen. Det återstår att se om något hänt nu ???

"Planerat Nätarbete: Göteborg 28/5-2013

Ett servicearbete kommer att genomföras i Göteborg för öka kvalitén i våra nät. Ort: Göteborg Nät: ABF När: Tisdagen den 28 Maj-2013. Tid: 00.00-05.00 Avbrott: Kortare avbrott för kunder i nätet i samband med omstart av switchar."

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

På framtidensbredband.se står detta under Driftsinformationen. Det återstår att se om något hänt nu ???

"Planerat Nätarbete: Göteborg 28/5-2013

Ett servicearbete kommer att genomföras i Göteborg för öka kvalitén i våra nät. Ort: Göteborg Nät: ABF När: Tisdagen den 28 Maj-2013. Tid: 00.00-05.00 Avbrott: Kortare avbrott för kunder i nätet i samband med omstart av switchar."

Om du backloggar lite i tråden så ser du att problemet i stort sett är löst nu. Åtminstone det problemet som jag och de flesta andra i tråden var påverkade utav. Jag upplever inga större problem längre och mina tester visar inte superduperbra resultat men tillräckligt bra för att inte klaga över det.

Det sista jag hörde från supporten var Ärendet är fortfarande pågående och vi kommer att gå ut med mer information så snart det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ett servicearbete kommer att genomföras i Göteborg för öka kvalitén i våra nät. Ort: Göteborg Nät: ABF När: Tisdagen den 28 Maj-2013. Tid: 00.00-05.00 Avbrott: Kortare avbrott för kunder i nätet i samband med omstart av switchar."

Jag tror snarare detta har att göra med att gamla kabelnätet släcks våren 2014, så nätet behöver vara tipptopp för IPTV inför det. Så om detta påverkar något med din datortrafik är det nog snarare latenserna än bandbredden, då jag har fattat det som om storleken piporna inom framtidens nät är helt ok (med lokala undantag och en och annan dålig fiber).

Edit: Ifall någon missat vad jag pratar om: http://poseidon.goteborg.se/Hyresgastsidor/I-Vara-kvarter/Art...

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa framtidens bredband men jag vill inte riskera att sitta med en slö lina.

Jag bor i Göteborg och beställer jag via framtidens bredband så kommer jag alltid att gå via iTUX, som ni verkar klaga på.
Vad är då skillnaden mellan bredbandsoperatörerna om de alla går via Itux?

Kan man välja ISP om jag beställer 100/10 från banhof?

Folk har ju problem oavsett operatör så vilken skulle vara bättre?

Det är ju rätt lågt pris i jämförelse med andra operatörer. Säger inte det något om kvalitén?

Permalänk
Skrivet av Repartir:

Jag funderar på att skaffa framtidens bredband men jag vill inte riskera att sitta med en slö lina.

Jag bor i Göteborg och beställer jag via framtidens bredband så kommer jag alltid att gå via iTUX, som ni verkar klaga på.
Vad är då skillnaden mellan bredbandsoperatörerna om de alla går via Itux?

Kan man välja ISP om jag beställer 100/10 från banhof?

Folk har ju problem oavsett operatör så vilken skulle vara bättre?

Det är ju rätt lågt pris i jämförelse med andra operatörer. Säger inte det något om kvalitén?

Generellt sett så har det varit problem specifikt med Bahnhof. Bahnhof menar dock rätt eller fel att felet låg hos iTux. Bland annat Tele2 har fungerat bra hela tiden, men Bahnhof verkar fungerar mycket bättre nu.

Senaste testet:

Edit: Oklart om resultatet beror på det fantastiska vädret som har varit idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Jag tror snarare detta har att göra med att gamla kabelnätet släcks våren 2014, så nätet behöver vara tipptopp för IPTV inför det. Så om detta påverkar något med din datortrafik är det nog snarare latenserna än bandbredden, då jag har fattat det som om storleken piporna inom framtidens nät är helt ok (med lokala undantag och en och annan dålig fiber).

Edit: Ifall någon missat vad jag pratar om: http://poseidon.goteborg.se/Hyresgastsidor/I-Vara-kvarter/Art...

Nu går jag lite off-topic här, men det här förtjänar ju en egen tråd. De ska alltså släcka ner kabeltv-nätet helt och ta bort servicen med de fria analoga kanalerna. Om jag istället skall kunna få samma utbud, fördelat på två tv-apparater t.ex. Så kommer min månadskostnad hamna på 300-500kr + inköp av två boxar för ca 3k styck (där de finansierar 700kr/lägenhet totalt). Helt sjukt hur de tänker egentligen.
Jag är ju lite tekniskt bevandrad så jag kommer väl lösa det här på något sätt, men blir en enorm kostnadsökning för ingenting för de allra flesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Nu går jag lite off-topic här, men det här förtjänar ju en egen tråd. De ska alltså släcka ner kabeltv-nätet helt och ta bort servicen med de fria analoga kanalerna. Om jag istället skall kunna få samma utbud, fördelat på två tv-apparater t.ex. Så kommer min månadskostnad hamna på 300-500kr + inköp av två boxar för ca 3k styck (där de finansierar 700kr/lägenhet totalt). Helt sjukt hur de tänker egentligen.
Jag är ju lite tekniskt bevandrad så jag kommer väl lösa det här på något sätt, men blir en enorm kostnadsökning för ingenting för de allra flesta

Ännu sjukare är att de kanaler vi har i grundutbudet betalar vi för just nu genom hyran. Men de kommer inte sänka hyran trots det blir en lägre kostnad mindre...:-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repartir:

Jag bor i Göteborg och beställer jag via framtidens bredband så kommer jag alltid att gå via iTUX, som ni verkar klaga på.
Vad är då skillnaden mellan bredbandsoperatörerna om de alla går via Itux?

Detta är eg inte rätt tråd för det, finns en aktiv för Framtidens bredband. Tror också den rett ut de flesta av missuppfattningarna du fortfarande verkar ha.

Permalänk

Skickade nedan mail till Bahnhof 2013-05-30 08:42
Hej,
Testade lite hastighet igår och fick detta.
Bredbandskollen
Göteborg 93/12
Malmö 92/12
Stockholm 83/12
Sundsvall 71/11
Luleå 60/12
Ftp.sunet.se ger ca 7MB/s på en fil runt 1.5GB.
Det har blivit en markant skillnad men vet inte riktigt om man kan säga att det är riktigt hundra än.
Hur går vi vidare nu?

Svar från Bahnhof 31 maj 2013 11:12
Hej Kristofer,

Jag har lagt resultaten vidare till våra tekniker och vi återkommer till dig så snart vi erhåller ett svar.

Ha en trevlig dag!
----

Jag tyder detta som att dom inte är säkra på att problemen är lösta till hundra procent utan dom inväntar svar från kunder.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Känns ju inte helt långsökt att det kommer att bli långsammare igen så fort det blir dåligt väder.. :/

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Känns ju inte helt långsökt att det kommer att bli långsammare igen så fort det blir dåligt väder.. :/

Men här i götet är de väl aldrig dåligt väder? Siter nu på ballen med pale ale och bara njuter. Kunde inte bry mig mindre angående Bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Men här i götet är de väl aldrig dåligt väder? Siter nu på ballen med pale ale och bara njuter. Kunde inte bry mig mindre angående Bahnhof

Skickades från m.sweclockers.com

Vad gött det låter...härlig sommarkväll i götet...bara att njuta

Permalänk

Hur tycker ni Bahnhof är? Är dom lite dyrare men har bättre service än t.ex. Tele2 och ComHem?

EDIT: Att de inte lämnar ut känsliga uppgifter som t.ex. Telia gör ju bara Bahnhof ännu bättre.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Hur tycker ni Bahnhof är? Är dom lite dyrare men har bättre service än t.ex. Tele2 och ComHem?

EDIT: Att de inte lämnar ut känsliga uppgifter som t.ex. Telia gör ju bara Bahnhof ännu bättre.

Bahnhof är nog en av de billigaste ISP:arna som finns generellt sett, men det beror lite på vilken hastighet du vill ha. 100/10 är snuskigt billigt. Vad gäller servicen så tror jag inte att det är så stor skillnad heller, men det du ska ha i åtanke är att Bahnhof har fungerat rätt kasst under våren till skillnad från Tele2. Även om det har fungerat betydligt bättre senaste veckan så är det oklart om det beror på Bahnhof eller om vädret är en faktor.

Alla ISP:ar är förövigt enligt datalagringsdirektivet skyldiga att lagra och dela med sig information, så jag vet inte om Bahnhof är så förbannat mycket bättre än de andra nu för tiden.

Har Bahnhof själv och det fungerar tillräckligt bra för att jag inte ska orka byta

Permalänk
Medlem

Bahnhof har en bra kundservice som är kunniga och trevliga. Bahnhof har bra priser, som frostfield skrev, och jag vill tillägga om du tillhör ett stadsnät där de är aktör (ISP), t ex Framtidens bredband i Gbg. Om vi ska ta med ngt kritiskt mot Bahnhof kan det i så fall vara att under våren har de haft en försumlig hantering av det fel som den här tråden huvudsakligen behandlar. Trots att Bahnhof har ansvaret mot slutkund har de skyllt på nätägaren och därigenom medverkat till att avhjälpande av felet dragit ut på tiden, cirka 3 månader. Numer är felet så gott som löst vad jag läst av inläggen här. Själv valde jag att byta till TELE2 och det har funkat perfekt sedan start.

Permalänk
Medlem

Efter att skickat två mail till Bahnhof och frågat om ärendets status och den utlovade officiella förklaringen fick jag svar. Detta kom dock två veckor senare än den utlovade förklaringen och om jag får vara kritisk tycker jag nog att det är en urusel förklaring. Tycker inte att det förklarar de två-tre månaders problem jag upplevt och säger inte ett ord mer än vad som tidigare sagts om problemet, att något är fel mellan Itux och Bahnhof.

Jag beklagar att vårt svar till er dröjt, texten nedan är det officiella svaret från iTUX.

Att verkligen få den bredbandskapacitet som man som kund betala för är otroligt viktigt. Därför har iTUX och Bahnhof, i samband med att Bahnhof eskalerade hastighetsproblem till iTUX för stadsnätet i Göteborg, gemensamt genomfört avancerad felsökning för att lösa det upplevda problemen.

Problemet, som visade sig vara svårt att hitta och fanns i gränssnittet mellan iTUX och Bahnhof inom iTUX ansvar, är sedan en tid tillbaka avhjälpt.

För att minimera liknande fel framöver kommer iTUX i närtid att ytterligare öka kapaciteten på centralsite. Dessutom genomförs ett långsiktigt arbete att öka kapaciteten i stadsnätet generellt för att kunna hantera framtida kapacitetsbehov.

iTUX beklagar självklart de problem som enskilda användare upplevt till följd av detta.

Med vänlig hälsning

Permalänk
Skrivet av donnex:

Efter att skickat två mail till Bahnhof och frågat om ärendets status och den utlovade officiella förklaringen fick jag svar. Detta kom dock två veckor senare än den utlovade förklaringen och om jag får vara kritisk tycker jag nog att det är en urusel förklaring. Tycker inte att det förklarar de två-tre månaders problem jag upplevt och säger inte ett ord mer än vad som tidigare sagts om problemet, att något är fel mellan Itux och Bahnhof.

Jag beklagar att vårt svar till er dröjt, texten nedan är det officiella svaret från iTUX.

Att verkligen få den bredbandskapacitet som man som kund betala för är otroligt viktigt. Därför har iTUX och Bahnhof, i samband med att Bahnhof eskalerade hastighetsproblem till iTUX för stadsnätet i Göteborg, gemensamt genomfört avancerad felsökning för att lösa det upplevda problemen.

Problemet, som visade sig vara svårt att hitta och fanns i gränssnittet mellan iTUX och Bahnhof inom iTUX ansvar, är sedan en tid tillbaka avhjälpt.

För att minimera liknande fel framöver kommer iTUX i närtid att ytterligare öka kapaciteten på centralsite. Dessutom genomförs ett långsiktigt arbete att öka kapaciteten i stadsnätet generellt för att kunna hantera framtida kapacitetsbehov.

iTUX beklagar självklart de problem som enskilda användare upplevt till följd av detta.

Med vänlig hälsning

Låter ju inte riktigt bra att dom under en tid kommer att öka kapaciteten på en centralsite, vadå under en tid. Va händer när dom drar ner den till normal igen?

Nåväl, här är mina reflektioner efter de problem som vi haft de senaste månaderna.

Efter att ha väntat över 1½ vecka på mailsvar, trots tre påminnelser ringde jag kundtjänsten igår för att höra vad som händer. Jag fick inget direkt svar på vad som hänt utan bara att det är avhjälpt nu och alla värden ser bra ut. Knappt en ursäkt för att jag inte fått svar på mail och jag var tvungen på att insistera på att jag skulle få kompensation för denna tid.

Kundtjänst skulle skicka vidare mitt ärende till deras ekonomiavdelning för att reda ut kompensation. Han kunde inte svara om hur mycket eller något alls egentligen utan att jag skulle få reda på det hur mycket på nästa faktura som skulle komma i slutet på augusti.

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att deras kundjtänst är så bra som den skulle kunna vara. Mina erfarenheter är olika besked varje gång man ringer, man får ingen feedback på pågående ärenden och ja, den känns väldigt byråkratiskt eller vad man skall säga. Bahnhofs kundtjänst får btyg 2/5 för hur dom hanterat detta problem.

Men nu hoppas jag på att det under min bindningstid inte dyker upp fler problem så får man se vad man hittar på när den tar slut. Bra att veta att vi är ett par här på SweC som har samma anslutning så vi kan samarbeta eller testa om det skulle dyka upp mer strul.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Låter ju inte riktigt bra att dom under en tid kommer att öka kapaciteten på en centralsite, vadå under en tid. Va händer när dom drar ner den till normal igen?

Nåväl, här är mina reflektioner efter de problem som vi haft de senaste månaderna.

Efter att ha väntat över 1½ vecka på mailsvar, trots tre påminnelser ringde jag kundtjänsten igår för att höra vad som händer. Jag fick inget direkt svar på vad som hänt utan bara att det är avhjälpt nu och alla värden ser bra ut. Knappt en ursäkt för att jag inte fått svar på mail och jag var tvungen på att insistera på att jag skulle få kompensation för denna tid.

Kundtjänst skulle skicka vidare mitt ärende till deras ekonomiavdelning för att reda ut kompensation. Han kunde inte svara om hur mycket eller något alls egentligen utan att jag skulle få reda på det hur mycket på nästa faktura som skulle komma i slutet på augusti.

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att deras kundjtänst är så bra som den skulle kunna vara. Mina erfarenheter är olika besked varje gång man ringer, man får ingen feedback på pågående ärenden och ja, den känns väldigt byråkratiskt eller vad man skall säga. Bahnhofs kundtjänst får btyg 2/5 för hur dom hanterat detta problem.

Men nu hoppas jag på att det under min bindningstid inte dyker upp fler problem så får man se vad man hittar på när den tar slut. Bra att veta att vi är ett par här på SweC som har samma anslutning så vi kan samarbeta eller testa om det skulle dyka upp mer strul.

Tycker helt klart att du skall ligga på om kompensation. De har inte svarat på mina frågor hur det blir med den biten i de senaste mailen. Det sista jag hörde var att ärendet var pågående och att det skulle tas när allt var avslutat. Jag blev dock lovad två hela månadskostnader i kompensation. Från den dagen då jag först hörde av mig till dem. Ser ingen anledning till varför du skulle få mindre än så? Jag frågade än en gång i mitt mail jag skickade idag om hur det blir med den biten, för nu säger de ju själva att det är avslutat. Får hoppas att de står för vad de sagt tidigare.

Önskar du säga upp dina tjänster så är du såklart fri att göra så, vi kan också göra det med omedelbar verkan utan att du står som betalningsskyldig på grund av någon bindningstid eller uppsägningstid. Jag kan även ordna kompensation motsvarande hela månadsavgiften för perioden från dagen du kontaktade oss till dagen då tjänsten stängs ner. Det totala beloppet för kompensationen skulle idag uppgå till 768 kronor.
Om du väljer att stanna kvar hos oss så gör du det med ett löfte om gratis bredband från dagen du kontaktade oss till dagen då problemet löser sig.

Permalänk
Skrivet av donnex:

Tycker helt klart att du skall ligga på om kompensation. De har inte svarat på mina frågor hur det blir med den biten i de senaste mailen. Det sista jag hörde var att ärendet var pågående och att det skulle tas när allt var avslutat. Jag blev dock lovad två hela månadskostnader i kompensation. Från den dagen då jag först hörde av mig till dem. Ser ingen anledning till varför du skulle få mindre än så? Jag frågade än en gång i mitt mail jag skickade idag om hur det blir med den biten, för nu säger de ju själva att det är avslutat. Får hoppas att de står för vad de sagt tidigare.

Önskar du säga upp dina tjänster så är du såklart fri att göra så, vi kan också göra det med omedelbar verkan utan att du står som betalningsskyldig på grund av någon bindningstid eller uppsägningstid. Jag kan även ordna kompensation motsvarande hela månadsavgiften för perioden från dagen du kontaktade oss till dagen då tjänsten stängs ner. Det totala beloppet för kompensationen skulle idag uppgå till 768 kronor.
Om du väljer att stanna kvar hos oss så gör du det med ett löfte om gratis bredband från dagen du kontaktade oss till dagen då problemet löser sig.

Jag tror inte det kommer vara några problem att få ut kompensation, det har jag blivit lovad högt och lågt. Vad jag kan se så anmälde jag den 12/3 så jag förväntar mig då att få MINST 3 månader gratis eftersom jag fick svar igår att problemet är löst. Om det inte blir tre månaders avdrag så antar jag att jag få ta den fighten då.

Från vem fick du svar om att den specifika summan du blev lovad? Kan väl inte varit kundtjänst?
Off topic, vad har du för hastighet på ditt bredband och månadskostnad om du för två månader skall få 768? För mig att jag för 100/10 betalar ca 160kr/mån nämligen.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB