Permalänk
Datavetare

Textrendering

Är ju ofta diskussion om vilket OS som renderar text bäst/sämst, diskussion kring huruvida ClearType gör så att den effektiva upplösningen blir mycket högre.

Så testar att göra ett blindtest där samma webbläsare (Firefox i detta fall) används för att rendera en SweC artikel och så kör vi en omröstning på vad folk upplever som bäst. De som vill kan även skriva vad de upplevde som sämst som kommentar.

  1. Alternativ 1

  2. Alternativ 2

  3. Alternativ 3

Gjorde alternativen som länkar då IMG taggen verkar skala om bilderna så de upplevs som suddiga. Det är alltså bara hur folk upplever texten som ska bedömas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

3:an och 1:an känns ju lika, bara att 3:an har fetare text. 2:an var lätt skönast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

2:an var ju helt klart skönast att läsa.

1:an och 3:an var som sagt rätt lika, upplevde dock att 1:an var jobbigast att läsa.

Permalänk
Medlem

2:an känns suddig, 3:an för fet och lite suddig. 1:an är perfekt, skarp och fin.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Datavetare

Som många kanske redan räknat ut så var alternativ 1 Windows 8, alternativ 2 Ubuntu 12.04 och alternativ 3 OSX 10.6.

På den dator jag editerade bilderna så håller jag helt med omröstningen, 2>1>3 (2 och 1 ligger väldigt nära varandra). Detta förvånade mig en del då jag alltid tyckt att min MBP körandes OSX är den dator som är trevligast att läsa på. Gjorde detta på en 23" skärm med 1920x1080 upplösning, OSX text såg nästan ut att vara skriven med fetstil på den skärmen... En anledning till att alt.2 kan upplevas som lite "suddig" beror nog på att jag tog bilden på min laptop med 15" 1920x1080 skärm, på den har jag "subpixel hinting" satt till "medium" p.g.a. relativt hög PPI, medan jag kör med "subpixel hinting" satt till "full" på 23" skärmen, något som gör text lite skarpare då mindre "antialias" används.

Även Win8 kommer från samma 15" laptop så ClearType är optimerad för den. OSX kommer från en MBP med 15" 1680x1050 skärm.

Inser nu att det beror väldigt mycket på vilken PPI skärmen har för vilket alternativ som upplevs som bäst.

Har man en skärm med riktigt låg PPI, runt ~100 (t.ex. 23" skärm med 1920x1080 eller 15" med 1366x768) så tycker även jag att alt.2 kan upplevas lite suddigt och alt.1 blir bäst. Så långt håller jag med Microsoft ClearType faktiskt gör nytta, var också väldigt missnöjd med min första MBP som var en 13" med 1280x800 just därför att text upplevdes nästa kluddig.

Men så fort man börjar öka PPI så ändras upplevelsen rätt mycket, på Ubuntu/Win8 laptopen med PPI på ~145 (15" 1920x1080) så upplever jag faktiskt fortfarande alt.1 som lite pixligt och bokstäver verkar ha för lite "svärta" p.g.a. av den högre PPIn. Alt.2 är det jag gillar bäst här, men alt.3 ligger nu väldigt nära.

Tittar jag på bilderna på en "retina" iPad så blir definitivt alt.3 bäst. Både alt.1 och alt.2 upplevs ha allt för lite "svärta", bokstäverna är i.o.f.s. rätt små i denna upplösning så kanske inte en helt vettig jämförelse. Men det går inte att komma ifrån att både "retina"-iPad och "retina"-MBP är väldigt trevliga att läsa på.

Så skulle säga att ClearType gör nytta när man håller sig på en PPI runt 90-100, men det fungerar rätt dåligt runt 140-160 PPI, har även kört Win8 på en 10" laptop med 1366x768 skärm (PPI ~160) och det gick aldrig att få till riktigt bra text.

Hoppas MS får till detta då jag är sugen en "retina" Win8 platta med Atom/Jaguar när/om de dyker upp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Rekordmedlem

3 bäst 2 sämst men redan stängd omröstning,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.