Permalänk
Medlem

Efter att ha spanat efter en väska till mitt chassi i några veckor så hittade jag idag en riktigt bra lösning. Denna innerväska som följer med Crumpler New Delhi 770 passar PERFEKT till Ncase m1. Som plus i kanten så har den också ett handtag på ovansidan. Här är några bilder jag tog idag - Album på Imgur!

Väskan fungerar perfekt om man ska resa med chassit etc. Några sladdar får dock inte plats.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Damn, ser ut att vara verkligen klockren passning
Schysst till LAN och resor

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Damn, ser ut att vara verkligen klockren passning
Schysst till LAN och resor

Precis! Jag flyger upp till Övik nu på fredag för att fira jul med familjen och då tar jag med den som handbagage(4.7kg). Som hittat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Precis! Jag flyger upp till Övik nu på fredag för att fira jul med familjen och då tar jag med den som handbagage(4.7kg). Som hittat

Så du menar att hela datorn, med alla komponenterna inuti, väger sammanlagt endast 4.7 kg?? Jäklar, här sitter jag med min stora klumpiga plåtburk vars kylare och grafikkort måste monteras bort varje gång jag flyttar.. Nä, kanske blir ett NCASE M1 nästa år

Vad har du för komponenter i din burk?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Så du menar att hela datorn, med alla komponenterna inuti, väger sammanlagt endast 4.7 kg?? Jäklar, här sitter jag med min stora klumpiga plåtburk vars kylare och grafikkort måste monteras bort varje gång jag flyttar.. Nä, kanske blir ett NCASE M1 nästa år

Vad har du för komponenter i din burk?

Japp! Jag gick själv från Corsair 750D till Ncase m1, det blev en ganska stor skillnad, hehe. Är du enbart ute efter vikt och storlek så släpps denna skönhet om inte allt för länge(~mars 2016)!

GPU: EVGA GTX 970 med Accelero Extreme
CPU: i5-3450 kylt av NH-C14
MB: Gigabyte GA-B75N
Nätagg: Silverstone 450W
SSD: Samsung 840 EVO 250GB
RAM: 8GB DDR3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Japp! Jag gick själv från Corsair 750D till Ncase m1, det blev en ganska stor skillnad, hehe. Är du enbart ute efter vikt och storlek så släpps denna skönhet om inte allt för länge(~mars 2016)!

GPU: EVGA GTX 970 med Accelero Extreme
CPU: i5-3450 kylt av NH-C14
MB: Gigabyte GA-B75N
Nätagg: Silverstone 450W
SSD: Samsung 840 EVO 250GB
RAM: 8GB DDR3

Inte illa, ett fullstort grafikkort med den där tunga kylaren på och ändå så väger den så lite! Tar du ur dina komponenter (CPU-kylaren och grafikkortet) ur chassit innan du reser?

DAN A4 är också väldigt intressant men gillar NCASE M1 liite bättre just p.g.a. utseendet!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Inte illa, ett fullstort grafikkort med den där tunga kylaren på och ändå så väger den så lite! Tar du ur dina komponenter (CPU-kylaren och grafikkortet) ur chassit innan du reser?

DAN A4 är också väldigt intressant men gillar NCASE M1 liite bättre just p.g.a. utseendet!

Ja, det låter faktiskt ganska otroligt, men chassit i sig väger såå lite(knappt ett kilo om jag inte minns fel, 100% aluminium). Nej, jag låter dom sitta! Grafikkortet 'vilar' på två fläktar i botten precis som i bilden nedan.

Jag kommer troligtvis köra vidare på Ncase m1 just pga. ljudnivån. När jag spelar nu så låter den i stort sett ingenting. Grafikkortsfläktarna går på 25% och då blir grafikkortet 70 grader som varmast.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Ja, det låter faktiskt ganska otroligt, men chassit i sig väger såå lite(knappt ett kilo om jag inte minns fel, 100% aluminium). Nej, jag låter dom sitta! Grafikkortet 'vilar' på två fläktar i botten precis som i bilden nedan.

http://i.imgur.com/tSvSuT6.png

Riktigt snyggt bygge! Får du bra temperaturer på CPU:n och GPU:n? Och hur är det med damm - samlas det mycket eller fungerar de medföljande dammfiltrena väldigt bra (om du nu använder dessa)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Riktigt snyggt bygge! Får du bra temperaturer på CPU:n och GPU:n? Och hur är det med damm - samlas det mycket eller fungerar de medföljande dammfiltrena väldigt bra (om du nu använder dessa)?

Temperaturerna och ljudnivåerna är otroligt bra(jag kör inte överklockat). Både grafikkortet och processorn kyls av luft som kommer direkt utifrån chassit. Max 70 grader på grafikkortet med 25% hastighet och alltid under 70 grader på processorn med 50% på fläkten.

Dammfilter följde tyvärr inte med första generationens Ncase M1, det fick man köpa till(i think. Jag köpte nämligen chassit av trådstartaren, Xfinity)! Jag brukar blåsa rent burken varje månad med luft på burk så det är dammfritt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Temperaturerna och ljudnivåerna är otroligt bra(jag kör inte överklockat). Både grafikkortet och processorn kyls av luft som kommer direkt utifrån chassit. Max 70 grader på grafikkortet med 25% hastighet och alltid under 70 grader på processorn med 50% på fläkten.

Dammfilter följde tyvärr inte med första generationens Ncase M1, det fick man köpa till(i think. Jag köpte nämligen chassit av trådstartaren, Xfinity)! Jag brukar blåsa rent burken varje månad med luft på burk så det är dammfritt

Verkligen bra temperaturer, mycket bättre GPU-temperatur än det jag får med mitt GTX 780 (visar hur bra Accelero Extreme kylaren är gentemot andra lösningar!). Helt enkelt för svårt att motstå detta chassi, blir nog ett köp av V5! Vet du hur länge de brukar hålla pre-orders eller kan man vänta tills dagen innan de skickar iväg dem (verkar vara 10/1 2016 denna gång)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Verkligen bra temperaturer, mycket bättre GPU-temperatur än det jag får med mitt GTX 780 (visar hur bra Accelero Extreme kylaren är gentemot andra lösningar!). Helt enkelt för svårt att motstå detta chassi, blir nog ett köp av V5! Vet du hur länge de brukar hålla pre-orders eller kan man vänta tills dagen innan de skickar iväg dem (verkar vara 10/1 2016 denna gång)?

Grymt De tidigare versionerna såldes slut relativt snabbt, så du kan nog inte räkna med att få en ifall du beställer sista dagen!

Jag har precis införskaffat en i7-5820k och väntar nu på att köpa AsRock X99E-itx efter jul, datorn kommer bli ett kompakt monster!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Grymt De tidigare versionerna såldes slut relativt snabbt, så du kan nog inte räkna med att få en ifall du beställer sista dagen!

Jag har precis införskaffat en i7-5820k och väntar nu på att köpa AsRock X99E-itx efter jul, datorn kommer bli ett kompakt monster!

Woah, funderade på att göra det själv men priset för den brädan är så mycket dyrare än den jag betalade för (Rampage III Gene). Men det är ju iofs den enda X99 mITX brädan som finns Du får gärna lägga upp ett galleri på datorn då, med lite överklockningsresultat också!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Woah, funderade på att göra det själv men priset för den brädan är så mycket dyrare än den jag betalade för (Rampage III Gene). Men det är ju iofs den enda X99 mITX brädan som finns Du får gärna lägga upp ett galleri på datorn då, med lite överklockningsresultat också!

Jo, plånboken får sig en smäll Absolut, det kommer inte bli någon vila när jag väl får ihop bygget. Jag fick precis hem monteringskitet från Noctua som behövs för att montera NH-C14 på X99E-itx. Tydligen så ryker garantin i och med att NH-C14 inte är gjord för 'narrow ilm' bracket. Men det är det värt, hehe. Bättre luftkylare finns inte att få tag på till Ncase M1.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Jo, plånboken får sig en smäll Absolut, det kommer inte bli någon vila när jag väl får ihop bygget. Jag fick precis hem monteringskitet från Noctua som behövs för att montera NH-C14 på X99E-itx. Tydligen så ryker garantin i och med att NH-C14 inte är gjord för 'narrow ilm' bracket. Men det är det värt, hehe. Bättre luftkylare finns inte att få tag på till Ncase M1.

http://i.imgur.com/5K1pck4.jpg

Ingen garanti bara för att du får ett annat kit? Hur kommer det sig att de ens skickar ut dem om de inte riktigt stödjer 'narrow ilm'? Funderar själv på att skaffa en NH-U9B SE2 om jag nu skaffar M1 för att få till ett luftflöde i sidleds istället för mot moderkortet som med C14 (rikigt toppenkylare annars, inget argument mot detta), men måste luska ut ett bra sätt att göra detta på! Ideellt skulle jag vilja ha en fläkt fram som drar luft förbi nätaggregatet, mot CPU-kylaren och ut bak ur chassit och på samma sätt för grafikkortet men detta verkar inte kunna göras utan modifiering av chassit..

EDIT: Ungefär såhär:

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ingen garanti bara för att du får ett annat kit? Hur kommer det sig att de ens skickar ut dem om de inte riktigt stödjer 'narrow ilm'? Funderar själv på att skaffa en NH-U9B SE2 om jag nu skaffar M1 för att få till ett luftflöde i sidleds istället för mot moderkortet som med C14 (rikigt toppenkylare annars, inget argument mot detta), men måste luska ut ett bra sätt att göra detta på! Ideellt skulle jag vilja ha en fläkt fram som drar luft förbi nätaggregatet, mot CPU-kylaren och ut bak ur chassit och på samma sätt för grafikkortet men detta verkar inte kunna göras utan modifiering av chassit..

EDIT: Ungefär såhär:

http://imgur.com/xvY7e.jpg

"Dear Mr. Forsberg,

the ASRock X99E-ITX/ac motherboard is not officially supported by any Noctua cooler besides the NH-U9DX i4. But we can still send you the requested parts, though you have to know that you will void your warranty by mounting your cooler. So if you choose to do this, please tell me. We'll send you the parts then.

Kind regards,
Emanuel Fankhauser
Noctua support team
"

Detta svar fick jag när jag mailade dom. Garantin på själva kylaren spelar mindre roll i och med att jag köpte den begagnad och sedan så kostar det inte så väldigt mycket att köpa en ny ifall något går snett

Jag funderade också på att skaffa U9B först men det blev C14 när jag hittade en begagnad för rätt pris! Jo, att få in en fläkt där kommer bli ganska tufft, för mig sitter nätagget ivägen. Det skulle gå ifall du klipper eller sågar i chassit för att öppna upp så att du kan dra luft utifrån och sedan in i chassit. Som det är nu så skulle fläkten bara cirkulera luften innuti chassit. Det är något liknande som detta du tänker dig antar jag:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Grafikkortet 'vilar' på två fläktar i botten precis som i bilden nedan.
http://i.imgur.com/tSvSuT6.png

Både grafikkortet och processorn kyls av luft som kommer direkt utifrån chassit.

Snyggt, jag diggar ditt bygge! Jag har sökt information om en sådan kyllösning för grafikkort i detta chassi. Du använder alltså fläktarna till grafikkortet som intakes. Har du testat att använda dem som exhaust och hur stor var skillnaden i temperaturer i så fall? Jag är verkligen sugen på att köpa detta chassi men har ett strömtörstigt r9 290 som jag måste ta hänsyn till. Om värmen kan dumpas utanför chassit på ett effektivt sätt med samma setup som du har fast med omvänt luftflöde är jag såld. Har hittat en person som kör en sådan setup med ett 290x: https://smallformfactor.net/forum/threads/my-ever-changing-ma... och det verkar fungera bra, men vet inte vad tyst innebär för hen.

Skulle du förresten kunna tänka dig att mäta avståndet mellan PCB:n och noctua fläktarna, alternativt mellan PCB:n och botten på chassit? Det vore väldigt schysst. Jag har nämligen en Tri-X kylare jag skulle vilja använda men tror att dess flänsar sticker ut mindre än den på Accelero Extreme. Har bara lyckats hitta information om storleken på Acceleron när dess medföljande fläktar är monterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

Snyggt, jag diggar ditt bygge! Jag har sökt information om en sådan kyllösning för grafikkort i detta chassi. Du använder alltså fläktarna till grafikkortet som intakes. Har du testat att använda dem som exhaust och hur stor var skillnaden i temperaturer i så fall? Jag är verkligen sugen på att köpa detta chassi men har ett strömtörstigt r9 290 som jag måste ta hänsyn till. Om värmen kan dumpas utanför chassit på ett effektivt sätt med samma setup som du har fast med omvänt luftflöde är jag såld. Har hittat en person som kör en sådan setup med ett 290x: https://smallformfactor.net/forum/threads/my-ever-changing-ma... och det verkar fungera bra, men vet inte vad tyst innebär för hen.

Skulle du förresten kunna tänka dig att mäta avståndet mellan PCB:n och noctua fläktarna, alternativt mellan PCB:n och botten på chassit? Det vore väldigt schysst. Jag har nämligen en Tri-X kylare jag skulle vilja använda men tror att dess flänsar sticker ut mindre än den på Accelero Extreme. Har bara lyckats hitta information om storleken på Acceleron när dess medföljande fläktar är monterade.

Vad kul att du tycker om det! Jag har inte prövat köra exhaust men ska ge det ett försök efter nyår. Det är 3.7cm från PCB till fläktarna och 6.4cm från PCB till botten av chassit. Jag har dock två stycken Corsair SP120 istället för Noctuafläktarna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Vad kul att du tycker om det! Jag har inte prövat köra exhaust men ska ge det ett försök efter nyår. Det är 3.7cm från PCB till fläktarna och 6.4cm från PCB till botten av chassit. Jag har dock två stycken Corsair SP120 istället för Noctuafläktarna!

Tack för att du kollade upp det! Då är det någon centimeter för mycket för mig, men det skulle jag kunna fixa genom att göra 2 shrouds av en gammal 120 mm fläkt. Kul att du testar exhaust också, jag förmodar att du postar resulaten här? Har hittat lite mer information och det verkar lovande. Både phuncz (som jag länkade tidigare) och cowsgomoo på hardforum har fått bättre resultat med exhaust, för den som är intresserad kan ni söka upp deras inlägg i denna tråd http://hardforum.com/showthread.php?t=1717132. De har dock båda r9 290x och identiska setups i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag hittade posten med bilden och ytterligare bilder. Och jo, det var ett mindre grafikkort. Så nu är drömbygget ett R9 Nano tillsammans med mitt AX 860 :D.
Det stämmer. AX760i ska vara lika långt som AX860 vilket är 160mm.

Om du vill ha ett fullstort nätagg så finns det många saker som du kommer att bli utan. Du kan enbart köra på SSD i så fall, ingen HDD, ifall du inte vill vattenkyla processorn med någon okventionell lösning, eller sätta HDD i golvet på chassit under grafikkortet. Sen kommer du inte få plats med ett fullstort grafikkort heller.

De kanske kan funka med R9 Nano som är din idé, men varför? Finns inga fördelar. Varför ha ett AX 860 till en lösning som knappt behöver 3-400W. Känns rätt onödigt.

Om du vill ha ett tyst nätagg köp då ett SFX-L nätagg. Den storleken tycker jag passar bäst, och så länge man inte har ett enormt grafikkort trycker inte sladdarna ner på det heller. Då kan du fortfarande ha HDD vagga, om man vill, och flera SSD'er etc. Men det är ett grymt versatilt chassi. Man kan göra så mycket så länge man är villig att kompromissa på olika saker så kan man få in det mesta.

Skrivet av Gibbe:

Är grymt sugen på detta chassi, men kommer inte bygga ny dator förrän om nästan ett år. Vad kan folket här säga om detta?

Jag hade tänkt satsa på att få ut luft ur chassit så mycket om möjligt och bannlysa alla öppna/cirkulerande kyllösningar som är tänkta för betydligt större chassin. Vad finns det för alternativ för sådan lösning?

Jag hade tänkt trycka in ett motsvarande 390X i nästa generation. Hur funkar det? I "värsta" fall kan jag tänka mig att gå på ett R9 Nano, fast det kanske är sämre med tanke på den öppna kylningen.

Eller ska man köra på vattenkylning rakt av? Hur fungerar det nuförtiden? Jag har inte använt vattenkylning sedan 2004-2005, och jag tyckte inte det var så himla bra ändå, varken med kylning eller ljud, men det var ju kul att bygga. Nu är ju byggdelen borta. Lika bra för ett så litet chassi förstås, men ändå.

Hur är det med plats för lagring? Jag har inte blivit helt klok på det. Jag skulle helst vilja ha en ODD, en 2,5" SSD och en 3,5" HDD.

Du kan få plats med ODD, 2,5" SSD, 3,5" HDD. Problemet är bara var du vill ha dem? Och resten av dina komponenter och kylning till processor etc. Beroende på vilken kylning du har på processorn kan du inte ha HDD vaggan, men så länge du får in den kan du ha en 3,5" HDD (om du inte vill ha den i golvet i chassit, men då blockerar du förmodligen ditt grafikkort från att få färsk luft). SSD finns flera platser, och de finns till och med några som har tejpat fast dem på nätagget etc för att de inte hade plats nån annan stans.

Det du behöver tänka på bara är att du kan endast ha en Slim ODD med slot. Dessa finns inte så många av i Sverige, och de som finns är rätt dyra. Varför vill du ha ODD alls? Jag har personligen inte behövt en på flera år på mina datorer.

Permalänk
Medlem

Bokade mig en Ncase i november men avbeställde när de visade sig att de inte kunde leverera svarta usb portar. En småsak men blev lite utav en principsak samt att man började ångra ett så pass dyrt chassi.

Nu sitter jag den här tråden och suktar efter en i alla fall, som den chump jag är. Har även en Noctua C14 jag hade tänkt använda, men den är värdelös för mig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Bokade mig en Ncase i november men avbeställde när de visade sig att de inte kunde leverera svarta usb portar. En småsak men blev lite utav en principsak samt att man började ångra ett så pass dyrt chassi.

Nu sitter jag den här tråden och suktar efter en i alla fall, som den chump jag är. Har även en Noctua C14 jag hade tänkt använda, men den är värdelös för mig nu.

Vänta, va? Skulle inte V5 komma med svarta USB portar? Måste ha missat denna nyhet :S

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: "Skulle" men något gick tydligen fel i tillverkningen. Fick mail om det kring nyår typ, dvs precis efter de bekräftat alla beställningar. Tyckte det var lite fult att komma med sånt precis innan det ska skickas så jag avbokade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ingen garanti bara för att du får ett annat kit? Hur kommer det sig att de ens skickar ut dem om de inte riktigt stödjer 'narrow ilm'? Funderar själv på att skaffa en NH-U9B SE2 om jag nu skaffar M1 för att få till ett luftflöde i sidleds istället för mot moderkortet som med C14 (rikigt toppenkylare annars, inget argument mot detta), men måste luska ut ett bra sätt att göra detta på! Ideellt skulle jag vilja ha en fläkt fram som drar luft förbi nätaggregatet, mot CPU-kylaren och ut bak ur chassit och på samma sätt för grafikkortet men detta verkar inte kunna göras utan modifiering av chassit..

EDIT: Ungefär såhär:

http://imgur.com/xvY7e.jpg

Wow, det där ser grymt ut! Precis så ska luftflödet vara, det ska ut direkt efter den varit igenom ett par kylflänsar. Är bilden verkligen på en Ncase?

Skrivet av Skonky:

Du kan få plats med ODD, 2,5" SSD, 3,5" HDD. Problemet är bara var du vill ha dem? Och resten av dina komponenter och kylning till processor etc. Beroende på vilken kylning du har på processorn kan du inte ha HDD vaggan, men så länge du får in den kan du ha en 3,5" HDD (om du inte vill ha den i golvet i chassit, men då blockerar du förmodligen ditt grafikkort från att få färsk luft). SSD finns flera platser, och de finns till och med några som har tejpat fast dem på nätagget etc för att de inte hade plats nån annan stans.

Det du behöver tänka på bara är att du kan endast ha en Slim ODD med slot. Dessa finns inte så många av i Sverige, och de som finns är rätt dyra. Varför vill du ha ODD alls? Jag har personligen inte behövt en på flera år på mina datorer.

Har insett att 3,5"-diskar är rätt stora ändå, så jag tror jag håller mig till 2,5". Tänkte att en 3,5" är mer ekonomisk, men jag får nog offra 200-300 extra på det för att få ihop allt. Förhoppningsvis finns det mITX-moderkort med M.2-kontakt, så kan man plugga in en SSD där och behöver bara ha en 2,5"-disk.

Det verkar finnas en del slim-spelare på Ebay, så det ordnar sig.
Jag ska ha en ODD för att jag använder skivor. Så enkelt är det

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Wow, det där ser grymt ut! Precis så ska luftflödet vara, det ska ut direkt efter den varit igenom ett par kylflänsar. Är bilden verkligen på en Ncase?

Har insett att 3,5"-diskar är rätt stora ändå, så jag tror jag håller mig till 2,5". Tänkte att en 3,5" är mer ekonomisk, men jag får nog offra 200-300 extra på det för att få ihop allt. Förhoppningsvis finns det mITX-moderkort med M.2-kontakt, så kan man plugga in en SSD där och behöver bara ha en 2,5"-disk.

Det verkar finnas en del slim-spelare på Ebay, så det ordnar sig.
Jag ska ha en ODD för att jag använder skivor. Så enkelt är det

Nog ser det ut som Ncase m1 alltid, men det finns inget galler på sidorna där fram för luften att strömma in. Sedan kommer det behövas en hel del moddning för att få nätagget, samtliga lagringsenheter och fläkten framtill på plats!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Wow, det där ser grymt ut! Precis så ska luftflödet vara, det ska ut direkt efter den varit igenom ett par kylflänsar. Är bilden verkligen på en Ncase?

Har insett att 3,5"-diskar är rätt stora ändå, så jag tror jag håller mig till 2,5". Tänkte att en 3,5" är mer ekonomisk, men jag får nog offra 200-300 extra på det för att få ihop allt. Förhoppningsvis finns det mITX-moderkort med M.2-kontakt, så kan man plugga in en SSD där och behöver bara ha en 2,5"-disk.

Det verkar finnas en del slim-spelare på Ebay, så det ordnar sig.
Jag ska ha en ODD för att jag använder skivor. Så enkelt är det

Skrivet av Kote:

Nog ser det ut som Ncase m1 alltid, men det finns inget galler på sidorna där fram för luften att strömma in. Sedan kommer det behövas en hel del moddning för att få nätagget, samtliga lagringsenheter och fläkten framtill på plats!

Det var tydligen en tidig mock-up av Necere på Hardforum. Här finns lite fler bilder:

Hittade bilderna här (ganska tidigt i tråden):

http://hardforum.com/showthread.php?t=1717132&page=15

Inget som blev fortsatt utvecklat just p.g.a. att det var lite för stort för folk, därav den designen vi ser idag. Men enl. mig klart en vinnare! Lagringsplatserna kunde de ha dock skippat, 2-3 SSD:n på baksidan av moderkortsplåten hade nog räckt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det var tydligen en tidig mock-up av Necere på Hardforum. Här finns lite fler bilder:

http://i.imgur.com/398PE.jpg
http://i.imgur.com/Wz5BM.jpg

Hittade bilderna här (ganska tidigt i tråden):

http://hardforum.com/showthread.php?t=1717132&page=15

Inget som blev fortsatt utvecklat just p.g.a. att det var lite för stort för folk, därav den designen vi ser idag. Men enl. mig klart en vinnare! Lagringsplatserna kunde de ha dock skippat, 2-3 SSD:n på baksidan av moderkortsplåten hade nog räckt

Det där ser ju grymt ut! Perfekt layout!
Vet inte riktigt vad jag tycker om nätaggets nuvarande placering. Känns konstig och hjälper inte flödet i chassit, men det kanske är bättre att den får luft direkt utifrån, genom att vända dess undersida ut mot sidan.

Kollat lite på designen igen nu för att erinra mig, och jag måste säga att jag känner mig besviken. Det finns ingen plats för 120mm-fläkt varken fram eller bak. Det ska tydligen sättas på sidorna, men det är en väldigt dålig lösning. Där vill jag inte ha några fläktar alls, för luftflödet ska gå rakt igenom, framifrån och bak. Inte en massa sidosvängar som skapar turbulens. Jag hade tidigare utgått från att det gick att sätta en 120mm-fläkt åtminstone i aktern, men att ingen gjort det på någon bild ännu för att det ser coolare ut på sidorna. Hade inte föreställt mig att det inte gick. Tror jag fattar nu vad folk menar med att den är optimerad för vattenkylning, det är tänkt att man ska få plats med en 2x120mm-radiator både i botten och på sidan.

I mockuppen tydliggörs att det finns gott om plats för lagringsenheter, bara man gör odentliga fästen. Men i nuvarande design är man begränsad till en enda ynka 2,5"-plats bakom fronten om man inte vill offra ODD:n eller luftintag från sidor eller botten. Om jag jämför med en vanlig ATX-låda så är det ju knappast bredden som gör sådana stora.

Och för att återvända till nätagget så ser jag nu att i nuvarande design tjänar man en del på höjden men sumpar en 120mm-fläktplats i fronten direkt. Men samtidigt sitter moderkortet högre upp i nuvarande för att få plats med radiator (?) eller hårddiskar i botten. På mockuppen sitter grafikkortet alldeles intill botten.

Jaha, där sprack det. Fan, kan de inte göra två olika versioner? :/
Finns det något annat chassi där ute som är som mockupen? (Dan A4 är ännu sämre, för där finns inte plats för vettig CPU-kylning)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Gibbe

Chassit är inte designat för att ha ett genomflöde, ute för ett pressure optimized system. Alltså du för enbart in luft i det, för att värmen sen ska läcka ut av sig själv eftersom du har ett högre tryck av frisk luft som kommer in. Därav behövs ingen fläkt i fronten och heller inget i aktern egentligen. Självklart kan man göra lite som man vill, vissa har fläktarna i botten istället så att de får ett genomflöde bottom to top t ex.

Du kan sätta en 90mm fläkt i aktern om du verkligen måste, men som sagt, det är ett väldigt versatilt chassi, men allt får inte plats, och det är inte heller det som är tanken. Men det är det minsta mITX chassit där du kan få plats med så mycket som du faktiskt kan få plats med i detta chassi.

Det krävs en del planering, och det är inte helt enkelt att få ihop allting optimalt, men när man väl får det, så är det verkligen en fröjd för själen att ha detta chassi!

Så snyggt, och litet, men där man kan få plats med ett väldigt kraftfullt paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

I mockuppen tydliggörs att det finns gott om plats för lagringsenheter, bara man gör odentliga fästen. Men i nuvarande design är man begränsad till en enda ynka 2,5"-plats bakom fronten om man inte vill offra ODD:n eller luftintag från sidor eller botten. Om jag jämför med en vanlig ATX-låda så är det ju knappast bredden som gör sådana stora.

Och för att återvända till nätagget så ser jag nu att i nuvarande design tjänar man en del på höjden men sumpar en 120mm-fläktplats i fronten direkt. Men samtidigt sitter moderkortet högre upp i nuvarande för att få plats med radiator (?) eller hårddiskar i botten. På mockuppen sitter grafikkortet alldeles intill botten.

Jaha, där sprack det. Fan, kan de inte göra två olika versioner? :/
Finns det något annat chassi där ute som är som mockupen? (Dan A4 är ännu sämre, för där finns inte plats för vettig CPU-kylning)

Både Ncase M1 och Dan A4 är väldigt nischade chassin som är gjorda för de som vill ha väldigt små chassin men som samtidigt vill kunna använda kraftiga komponenter. Vill man många hårddiskar och samtidigt inte vill förlora luftflöde så får man helt enkelt köpa något större

Sedan så är det ganska självklart CPU-kylningen är begränsad i A4 eftersom chassit endast är 11cm brett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Skonky
Att förlita sig på tryck är något man kan göra i större chassin där det inte är riktigt hållbart att smälla in fläktar överallt för att upprätthålla ett flöde. Men i ett litet chassi är det lite feltänkt, då volymen är såpass liten att två eller bara en enda stor fläkt skulle kunna ge fullgott flöde genom hela chassit, vilket generellt är effektivare än att köra "passivt" så att säga, och förlita sig på tryck.

samt...
@Kote
Som sagt, det får plats med en hel del lagringsenheter i M1 utan att ändra måtten, men det finns inga fästen, och det tycker jag är dåligt.

Jag känner alltmer att detta inte är ett chassi för mig. Har studerat A4 lite mer, och blivit mer sugen på den. Den är så liten att ingen extra kyllösning behövs utöver det om sitter på CPU och GPU. Jag får väl börja lobba för ett alternativ med ODD i A4 som finns för M1. Skulle helt klart gå att göra samma sak i A4.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

@Skonky
Att förlita sig på tryck är något man kan göra i större chassin där det inte är riktigt hållbart att smälla in fläktar överallt för att upprätthålla ett flöde. Men i ett litet chassi är det lite feltänkt, då volymen är såpass liten att två eller bara en enda stor fläkt skulle kunna ge fullgott flöde genom hela chassit, vilket generellt är effektivare än att köra "passivt" så att säga, och förlita sig på tryck.

Jag kommer inte gå in på en diskussion angående vad som är bäst, tryck eller flöde, då jag kan för lite om det. Det jag påpekade var bara det Necere, som designade chassit, har sagt om hur han tänkte angående den färdiga produkten.

Han menade på att med en eller två fläktar på sidan räcker det med att ha ett pressure optimized system. Men har också sagt att man behöver ett grafikkort med blow out design alá referensdesign och inte som de flesta eftermarknadskylare som dumpar värmen i chassit. Detta har att göra med att det är ett så litet chassi, så om du bara föder det med frisk luft, så ska den hålla sig sval. Det är så han har tänkt iaf, och enligt tester och personer som har prövat det, däribland jag så funkar det också väldigt bra.