Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

Permalänk
Medlem

Då Steam inte säljer fysiska varor utan digitala spel, så är det en ren patetisk fråga om man pratar med mig. Det som majoriteten vill är att man ska få köpa en digital kod, till ett lägre pris, för att någon har kört genom koden.

Anledningen man köper begagnade spel (fysiska på skivor) till lägre pris är att skivan är sliten. En kod blir inte sliten efter varje gång man kör den.
Om ni försöker komma med en kommentar som "Priset sjunker för att spelet är gammalt" så gör de de naturligt på marknaden.

Något vettigt mot argument?

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Då Steam inte säljer fysiska varor utan digitala spel, så är det en ren patetisk fråga om man pratar med mig. Det som majoriteten vill är att man ska få köpa en digital kod, till ett lägre pris, för att någon har kört genom koden.

Anledningen man köper begagnade spel (fysiska på skivor) till lägre pris är att skivan är sliten. En kod blir inte sliten efter varje gång man kör den.
Om ni försöker komma med en kommentar som "Priset sjunker för att spelet är gammalt" så gör de de naturligt på marknaden.

Något vettigt mot argument?

Du har massor med argument i tråden. Det är ingen som automatiskt har rätt eller fel. Det mesta här handlar om egna åsikter.

Blir koden på skivan sliten? Spelet är inte sämre på något sätt bara för att skivan är sliten. Har i alla fall för mig att man kan installera spel på konsolerna, så man slipper hack, vet inte säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Du har massor med argument i tråden. Det är ingen som automatiskt har rätt eller fel. Det mesta här handlar om egna åsikter.

Blir koden på skivan sliten? Spelet är inte sämre på något sätt bara för att skivan är sliten. Har i alla fall för mig att man kan installera spel på konsolerna, så man slipper hack, vet inte säkert.

Jag sa inte att koderna på skivan blir slitna, skivan blir sliten. Både i datorn och om man byter skiva i CD-läsaren.

Sen vet jag att det inte finns någon som har rätt eller fel, men kan inte se någon annan anledning att vilja köpa ett digitalt begagnat spel billigare förutom att man är snål.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

Steam skulle kunna tillåta att man avskriver en spellicens från ens konto och packar ner denna i sitt Steam Item Inventory. Därefter är det ju bara att skicka den till en annan användares steam konto eller email.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

man kan inte sälja begagnade digitala produkter, för att digitala produkter blir inte begagnade, för att de skiljer sig inte på något sätt från digitala kopior som säljs direkt av steam.

vad som händer är nog att teknologin utvecklas för fort, så det blir system error i ekonomin, för att den hinner inte med teknologin: http://i.imgur.com/IxLGJrx.jpg

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

man kan inte sälja begagnade digitala produkter, för att digitala produkter blir inte begagnade, för att de skiljer sig inte på något sätt från digitala kopior som säljs direkt av steam.

http://i.imgur.com/IxLGJrx.jpg

Precis, blir själv lite irriterad av kommentarer som argumenterar för att man ska få göra det. Om man har lite insikt i det digitala så vet man att det skiljer sig från det analoga.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ja, varför bry sig om att stå upp för den gällande konsumenköplagstiftningen? Vilket slöseri med tid!*

Fast nu tittar du ju på saken i helt fel ljus. Hellre än att jämföra en digital vara med alla andra varor på marknaden så jämför du digitala varor med andra digitala varor, eller snarare digitala varor under Steams policy.

Konsumentköprätten, både den inhemska och den EU-stadgade, är till för att skapa en större trygghet bland konsumenterna vilket både stimulerar marknaden, då konsumenterna vågar köpa varor friskare, och förhindrar allt för groteska övertramp från utgivare och säljare.

Din attityd är så typisk och kontraproduktiv. Hellre än att se problemet med att inskränka på rättigheterna hos konsumenterna så sympatiserar du blint med näringsidgaren. Ja, visst, i teorin så lär utgivare och distributörer förminska omsättningar på spel om man ger konsumenterna samma rätt att hantera sina personliga köp vid köp av spel så som vid alla andra typer av varor. Men det skapar också ett större förtroende för systemet och kraven från konsumenterna förväntas öka - vilket är betydligt mycket viktigare för denna kränkande korkade industrin som når ständiga bottennivåer.

Nästa gång du köper någonting felaktigt, som inte fungerar eller där du godkänner lukrativa finstilta avtal - skyll dig själv! Prova och lev med din egna mentalitet. Det blir ett väldigt eländigt liv skall du se, när du inte vill acceptera de rättigheter du har i någon underlig idé om att du arbetar för industrins bästa genom att vara helt fri från standard eller krav.

Jag uppmuntrar folk till att ha ett bredare perspektiv, tack!

Jag kan gott skylla mig själv i så fall. Det är ganska korkat om du inte testar eller söker omdömen om produkten du ska köpa.
Gör du det, t.o.m testar produkten en del men ändå inte blir nöjd, då är det inte ditt eget fel.
Du läser men inte tillräckligt noga.
Om Valve skulle vara tvungna att låta oss sälja spelen är det helt ok för mig, men bara om det funkar.
Men jämförde jag digitala varor med digitala varor?
Nej det gjorde jag inte, återigen ser jag att du inte läste riktigt alls.

Du kanske borde läsa mer än en gång innan du svarar, så blir det inga (eller i alla fall mindre) missförstånd.

Edit: Ett väldigt bra inlägg här i tråden som jag tycker är värt att läsa. Håller med till 100%

Skrivet av nitroid:

man kan inte sälja begagnade digitala produkter, för att digitala produkter blir inte begagnade, för att de skiljer sig inte på något sätt från digitala kopior som säljs direkt av steam.

vad som händer är nog att teknologin utvecklas för fort, så det blir system error i ekonomin, för att den hinner inte med teknologin: http://i.imgur.com/IxLGJrx.jpg

Permalänk
Medlem

Digital distribution är ju inte helt jämförbart med fysiska produkter som har en begränsad livslängd. Digitala kopior kan ju snurra runt i begagnatmarknad hur länge som helst, fysiska produkter kan inte det då de blir tillslut uttjänade och måste tillslut ersättas med nyproduktion i kedjan. Det skulle innebära att en speltillverkares maximala försäljning skulle vara lika stor som den största samtidiga användarbasen, efter det skulle nyförsäljningen att upphöra. De flesta tillverkarna skulle ha sålt slut på första månaden typ.

Permalänk
Medlem

Löjligt att stämma för de. En sak steam eller dom som gör spelen borde fixa är mer demos så man kan prova på spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Digital distribution är ju inte helt jämförbart med fysiska produkter som har en begränsad livslängd. Digitala kopior kan ju snurra runt i begagnatmarknad hur länge som helst, fysiska produkter kan inte det då de blir tillslut uttjänade och måste tillslut ersättas med nyproduktion i kedjan. Det skulle innebära att en speltillverkares maximala försäljning skulle vara lika stor som den största samtidiga användarbasen, efter det skulle nyförsäljningen att upphöra. De flesta tillverkarna skulle ha sålt slut på första månaden typ.

Å andra sidan kan man ju hitta några år gamla spel i "skylldigsjälvlådan" för en femtiolapp.. Är det någon som är sugen på att köpa spel begagnade då?

Så jag tycker nog att digitala produkter kan ha en begränsad livslängd också.. Dessutom så är det väl produktnyckeln som är intressant o inte skivan i sig.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag emot att låta digitala saker vara specialfall; lagar, regler, rättigheter, skyldigheter bör vara teknikneutrala. Jag anser alltså att man bör få sälja en digital produkt man köpt (lagens definition på köpt, inte Valves). Jag tror dock inte spelindustrin kommer drabbas i någon större utsträckning, de kommer bara gå över mer och mer till "pay to play".

Om man betalar en mindre summa för själva spelet (klienten) och sedan en månadsavgift för att spela på servern så lär ju t.o.m. spelföretagen gilla en aktiv begagnatmarknad (istället för att du överger ett spel du tröttnat på så överför du det till ngn som på nytt börjar betala månadsavgifter). Till skillnad från gratis klienter + månadsavgifter får de med denna modell även en intänkt vid den initiala försäljningen, något som kan vara mycket viktigt för, i sammanhanget, små spelföretag. Online multiplayerspel gynnas alltså av en aktiv begagnatmarknad.

Även singleplayerspel kommer nog förändras något. Vi kommer säkerligen se fler spel vars innehåll är föränderligt, och därmed kräver tillgång till en spelserver (=månadsavgift), även om själva spelandet inte är traditionellt online-spelande. De klassiska offline singleplayerspelen kommer nog tyvärr bli något ovanligare än idag.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yroll:

Gissar på att 99.99% av befolkningen inte måste ha bil. Jag vet inte var du bor men jag bor ca 2mil utanför närmsta storstad (örebro) och man kommer inte mycket längre ut på landet än såhär.

Då har du inte sett mycket om du tror det, du bor ju relativt nära en stad, 2 mil är ju ingenting, tar 15-20 minuter med bil (beroende på vägförhållande)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Blir spännande att följa.

Offtopic. Fan vad jag älskar att läsa många av swec kommentarer till nyheter. Så mycket större mognad än när man läser kommentarerna på FZ.

Älskar er!

Lite full än men vad fan.

https://www.youtube.com/watch?v=AXm4djLdl1Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Då Steam inte säljer fysiska varor utan digitala spel, så är det en ren patetisk fråga om man pratar med mig. Det som majoriteten vill är att man ska få köpa en digital kod, till ett lägre pris, för att någon har kört genom koden.

Anledningen man köper begagnade spel (fysiska på skivor) till lägre pris är att skivan är sliten. En kod blir inte sliten efter varje gång man kör den.
Om ni försöker komma med en kommentar som "Priset sjunker för att spelet är gammalt" så gör de de naturligt på marknaden.

Något vettigt mot argument?

Jag tror att du missat poängen.

Om du köper något (spel, film, whatever) så är det du köpte ditt. Den dom sålde det har fått betalt och har inte längre någon rätt till det han sålde.
Om varan är fysisk eller digital kvittar enligt mig. Du har köpt rätten att spela X och den rätten kan du överlåta till vem du vill.

Detta har inget med värdeminskning och "slitage" att göra. Vissa varor som antikviteter och vinylskivor kan ju öka i värde genom åren. Ska då den ursprunglige säljaren ha rätt till mer pengar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

man kan inte sälja begagnade digitala produkter, för att digitala produkter blir inte begagnade, för att de skiljer sig inte på något sätt från digitala kopior som säljs direkt av steam.

vad som händer är nog att teknologin utvecklas för fort, så det blir system error i ekonomin, för att den hinner inte med teknologin: http://i.imgur.com/IxLGJrx.jpg

Jag citerar det jag skrev förut i tråden, då

Skrivet av 1Z3C0LD:

Här måste jag dock säga emot dig, jag anser att spel nästan är som färskvaror.
Okej att det inte är någon "fysisk" påverkan på själva produkten, men själva spelet kan ju vara gammalt, då tänker jag framförallt på spel som fokuserar på multiplayer t.ex. CoD, BF3 osv. Hur kul är det att köpa CoD4 nu? tycker du att man ska betala fullpris för ett spel som är "gammalt"?

För spelet kan ju fortfarande vara "föråldrat" dvs spelmotorn är gammal, själva online läget på spelet kanske t.o.m är nedstängt eller väldigt begränsat.
Det är ju saker som i min mening gör att ett spel tappar värde, och då kanske det är roligare att köpa det lite "äldre" spelet för 50spänn av polaren för att kunna köra singleplayer än att köpa det på steam för 200spänn(för att dem inte har rea just då)

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag håller med Staropramen i sak men inte när det kommer till avtalsbiten, och just nedanstående citat är ett klockrent utdrag från långa användarvillkor/köpvillkor:

Skrivet av Staropramen:

[...]Du har köpt rätten att spela X [...]

Det är just det man köper, rätten att nyttja en viss produkt enligt avtal. Däremot så kan lagar sätta stopp för det och tillåta mer liberala rättigheter. I regel så kan man t.ex i USA sätta rätt så obegränsade villkor medan i Europa så är det mer liberalt/vänstertänk när det gäller hur långt villkoren får lov att sträcka sig, och om jag inte är helt fel på det så startade väl Valve i USA, därav samma typ av villkor inom Steam oavsett var köparen befinner sig. Sen så äger man inget bara för att man har betalt för något. Villkoren i köpeavtalet reglerar vad som ingår i köpet. Köper man t.ex en musiklåt så äger man inte musiklåten, det gör den som äger den. Man äger däremot rätten att nyttja den enligt villkoren. Samma sak gäller om man köper en film, mjukvara eller en flaska kolsyregas av märket SodaStream. Saker och ting hade nog kostat oss mer om det skulle bli fritt blås att s.k äga allt man betalat för, bl.a då få immaterialrätt till allt vi betalt för.

Sen så trodde jag förvisso att handel inom Steam inträffade på amerikanskt territorium och därav tillämpades inte europeiska lagar. Verkar som om jag hade fel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag håller med Staropramen i sak men inte när det kommer till avtalsbiten, och just nedanstående citat är ett klockrent utdrag från långa användarvillkor/köpvillkor:
Det är just det man köper, rätten att nyttja en viss produkt enligt avtal. Däremot så kan lagar sätta stopp för det och tillåta mer liberala rättigheter. I regel så kan man t.ex i USA sätta rätt så obegränsade villkor medan i Europa så är det mer liberalt/vänstertänk när det gäller hur långt villkoren får lov att sträcka sig, och om jag inte är helt fel på det så startade väl Valve i USA, därav samma typ av villkor inom Steam oavsett var köparen befinner sig. Sen så äger man inget bara för att man har betalt för något. Villkoren i köpeavtalet reglerar vad som ingår i köpet. Köper man t.ex en musiklåt så äger man inte musiklåten, det gör den som äger den. Man äger däremot rätten att nyttja den enligt villkoren. Samma sak gäller om man köper en film, mjukvara eller en flaska kolsyregas av märket SodaStream. Saker och ting hade nog kostat oss mer om det skulle bli fritt blås att s.k äga allt man betalat för, bl.a då få immaterialrätt till allt vi betalt för.

Sen så trodde jag förvisso att handel inom Steam inträffade på amerikanskt territorium och därav tillämpades inte europeiska lagar. Verkar som om jag hade fel.

Jag kanske var otydlig angående vad man köper. Jag menade inte att jag köper rättigheterna till spelet utan bara rätten att spela det. Den rätten menar jag att jag har rätt att överlåta efter eget gottfinnande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Då har du inte sett mycket om du tror det, du bor ju relativt nära en stad, 2 mil är ju ingenting, tar 15-20 minuter med bil (beroende på vägförhållande)

Skickades från m.sweclockers.com

Knäpp eller? det handlar om att man inte får använda bil. och jo det kanske är 2mil men du har själv inte sett vegetationen 2 mil kan motsvara 30 eller 250mil på andra platser. IAF har man inte ngng bil så kan det ju inte ta 15-20 min dessutom kan man inte köra så fort här....

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Jag sa inte att koderna på skivan blir slitna, skivan blir sliten. Både i datorn och om man byter skiva i CD-läsaren.

Sen vet jag att det inte finns någon som har rätt eller fel, men kan inte se någon annan anledning att vilja köpa ett digitalt begagnat spel billigare förutom att man är snål.

Eller inte har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Varför citera du mig?

HAHAHAHA sorry tog visst fel inlägg, tänk så fel det kan bli när man ee trött! :$

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Eller inte har råd.

Ja vad är det med folk? tror alla att man bara kan slänga ut hur mycket pengar som helst bara för att få nya spel?
Antar att alla här på forumet bygger nya hus och köper bya bilar samt möbler OCH DATORER!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

HAHAHAHA sorry tog visst fel inlägg, tänk så fel det kan bli när man ee trött! :$

Började faktiskt leta igenom mitt inlägg efter bilar! XD

Skrivet av yroll:

Ja vad är det med folk? tror alla att man bara kan slänga ut hur mycket pengar som helst bara för att få nya spel?
Antar att alla här på forumet bygger nya hus och köper bya bilar samt möbler OCH DATORER!

Precis allt handlar om prioriteringar! Jag skulle kunna bygga en Tvelander dator om jag inte haft annat jag måste Pröjsa för först( läs "flickvän")!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Började faktiskt leta igenom mitt inlägg efter bilar! XD

Precis allt handlar om prioriteringar! Jag skulle kunna bygga en Tvelander dator om jag inte haft annat jag måste Pröjsa för först( läs "flickvän")!

Men hallå!? Du måste ju lära dig att prioritera datorer och NYA spel före boende, flickvän, familj osv....

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Men hallå!? Du måste ju lära dig att prioritera datorer och NYA spel före boende, flickvän, familj osv....

Har en hyfsad dator ändå! Min hemlighet är att köpa "fel" saker!
T ex köpte jag 120hz skärm. VIPS! Nu behövde jag nytt graffe för att mitt gamla saknade displayport! Sen så behövde jag ett till för att kunna pumpa ut 120fps. Då behöver jag ju även ett bättre nätagg! Och bättre luftflöde så fick bli ett nytt chassi and so on ^^

Permalänk
Medlem

Jag kan se att det skulle kunna funka. Man får sälja spelet för det priset man köpte det bara, för att förhindra att det blir nån scam av det. Sedan spel som man fått på köpet av andra spel osv kan man ge bort i stället. Kanske nån form av royalty här också.

Jag menar, stora skillnaden är ju att det egentligen inte är begagnat på samma vis, varan har ju endast åldrats på marknaden men skicket den kommer i är ju exakt samma ettor och nollor som vid köptillfället. Man kan ju inte sälja av det för mindre pengar?

Hmm, eller nej förresten, måste nog tänka på det här lite till.

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem

Skrattar bara åt detta.
Definitionen för "begagnat" är "tidigare använt". Ett fysiskt Xbox 360 spel kan vara begagnat, då någon annan person tidigare köpt spelet och spelat på det, för att sedan sålt det vidare. Dvs. produkten är inte i sitt orginalformat, utan har använts och därmed slitits på i någon form.

En helt digital produkt kommer alltid vara i sitt orginalformat om man gör en ny installation på en dator av det. Enda möjligheten skulle då vara om alla framsteg, sparningar, bestraffningar osv. också kommer med spelet som den tidigare ägaren gjort. Eller att man får sälja sitt användarkonto.

Men om de ska vara så hårda, dags att gå till Apple med iTunes och App Store, man ska väl då ha rätten att sälja tillbaka apparna man köpt och sälja musiklåtarna man köpt. Och samma med Android och Windows shopparna. Och glöm inte bort Spotify.

Jag finner hela saken absurd. En fysisk produkt förlorar värde vid användning på grund av slitage (och därmed kan bli begagnad). Men en helt digital produkt som är bunden till ens användarkonto kommer alltid vara i orginalformatet vid nyinstallationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickoB:

Men om de ska vara så hårda, dags att gå till Apple med iTunes och App Store, man ska väl då ha rätten att sälja tillbaka apparna man köpt och sälja musiklåtarna man köpt. Och samma med Android och Windows shopparna. Och glöm inte bort Spotify.

Men Spotify är ju en streamingtjänst så man betalar ju för att få lyssna på musiken, det är ju ingen vara du köper, utan en tjänst du hyr.
Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Sen appar i diverse stores kan man överallt där jag sett prova först(demo?), sen att det inte handlar om riktigt samma summa pengar tycker jag gör dem till 2olika ligor.
Visst det finns dyra appar, men då kan man som sagt iallafall prova först och se ifall det är något att lägga pengar på!

PS. värt att nämna är att jag tycker det vore bra att kunna sälja/ge bort spel för ibland köpes spel som verkligen inte uppfyller mina krav och vill då kunna sälja vidare/ge bort det!

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem

När man köper något så äger man något. När man äger något så har man rätt att göra vad fan man vill med det.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av iLight:

Ni tänker ju bara så långt näsan räcker. I och med ett sådant krav på sig skulle spelindustrin att gå ännu sämre än den gör idag. Några av era favoritstudios kanske får lägga ner eller börjar ta ännu färre risker än de redan gör idag. Fler uppföljare, färre nya IPs och framförallt fler mindre gratisspel och färre storspel. Jag drar till med ett rungande NEJ! Om mina pengar till spelindustrin bidrar till att de fortsätter att producera stora engagerande spel som man kan lägga ner hela sin själ i betalar jag gärna.

Det står dig fritt att betala hur mycket du vill till spelindustrin. Däremot anser jag konsumenträttigheter som dessa vara viktigare än att skapa ekonomiska gräddfiler för företag. Industrin kommer inte att gå under för att man låter konsumenter ha rättigheter som dessa.

Skrivet av Hymer:

Dom måste hitta ett bra system för begagnat handel bara. annars kan jag ju slänga över spelet till en polare som vill prova sen skickar han tbx det när han är klar.

Vilket inte vore någon väsentlig skillnad mot övrig begagnathandel.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Att köpa och sälja beg spel i digital forum ser jag inte hur det skulle kunna fungera på ett vettigt sätt utan att direkt utmana det vanliga utbudet. Däremot så bör man få sälja steam-användarkonton och steam-spel som man köpt retail och sedan aktiverat i steam.

En begagnathandel i en digital och kontrollerad miljö skulle inte skilja sig väsentligt mot handel av fysiska ting.

Skrivet av Rildiz:

Känns rätt onödigt med begagnade spel på Steam.
Dom sänker priserna själva och ger ut sådana reor så att det känns fånigt att försöka "spara" en peng på att köpa begagnat?
Tvinga då hellre Valve att göra det möjligt att transformera spel man inte vill ha till keys så man kan byta/ge bort dom.

Först kommer du med ett påstående om att det känns rätt onödigt med begagnade spel på Steam, för att just därefter komma med ett motsägande yttrande om att du hellre skulle vilja se att man tvingade Valve att möjliggöra handel av begagnade spel? Lust att förtydliga dig?

Skrivet av Rildiz:

Men hela den frågan är absurd, den skapar ett ekonomiskt Vilda Västern då så många köper sina spel på rea, eller i SuperPacks, hur lång tid innan det lugnar sig och allt stabiliserar sig? Tror det är fullt möjligt att göra men på kort sikt kommer det bara vara skit, både för Valve och oss användare. Som sagt, på en intellektuell/rättslig nivå så är det korrekt, man borde ha möjligheten men på en praktiskt nivå? Känns bara fjantigt.

Spelar det egentligen någon större roll hur lång tid det tar för marknaden att anpassa sig efter en möjliggjord begagnathandel? Du skriver ju själv att du tycker att denna rättighet är korrekt på en intellektuell nivå. Vad är då hindret enligt dig från att gå hela vägen ut och införa en florerande begnatmarknad inom detta segment?

Skrivet av Xenoz:

Det funkar, som det gör nu, ändra inget som inte behöver ändras.

Ifall detta nu visar sig stå i direkt kontrast till konsumenträttigheter så blir det uppenbart att något behöver ändras.

Skrivet av perost:

Finns det någon digital distributör som tillåter försäljning av begagnade spel? Och vad är egentligen skillnaden på ett nytt och begagnat spel när det gäller digital distribution? Det är ju inte som att Steam kan ta tillbaka bitarna och skicka dem till någon annan användare. Möjligtvis så finns det några få spel där spelaren får en begränsad tillgång till något förbrukningsbart, som gör att ett begagnat spel har lägre värde, men för den stora majoriteten av spelen är termen begagnad meningslös när det gäller digitala spel.

Ingalunda. Termen begagnad skiljer sig inte markant oavsett huruvida produkten visar sig vara "digital" eller inte.

Skrivet av KTL:

Vad gäller begagnat på Steam, jag har för det första aldrig hört någon nämna det före nu och för det andra så är det väl inte upp till Valve om detta ska finnas? Det är väl upp till utvecklarna och utgivarna? Steam är ju bara en digital kanal.

Varför skulle det vara upp till utvecklarna och utgivarna att bestämma huruvida människor skulle ha rätten att vidaresälja införköpta produkter?

Skrivet av iamdanne:

Fan det dummaste jag har hört.. Personen som köpt spelet begagnat dårå? Han blir ju tvungen att sälja vidare spelet billigare, för annars så kan han ju mer eller mindre "hyra" spelet ett tag och sen säljare vidare för samma pris. Och till slut så säljs spelet för inget alls.. Finns liksom ingen logik alls i det då det är en digital-kopia som aldrig slits ut.

Nej begagnade spel har ju förstört mycket redan tack vare rövhål som "EB Games" osv. Spelen ska bli billigare och inte dyrare.

Enligt vanlig typisk marknadsekonomi så kommer priset att sättas på en nivå som folk är beredda att betala. Personen som köpt ett begagnat spel och sedan väljer att sälja det vidare kommer då att utsättas för samma slags konkurrens som personen innan. Priset för spelet kommer att styras av utbud och efterfrågan snarare än hur många gånger det säljs vidare. Din slutsats blir därmed felaktig.

Skrivet av Nithlon:

Att köpa och sälja begagnade spel är ju inte mycket bättre än piratkopiering egentligen.

På vilket sätt då?

I det första fallet utnyttjar man konsumenträttigheter medan man i det andra fallet bryter mot gällande lagstiftning.

Skrivet av Nithlon:

Edit:
Såg att jag var efter med kommentaren, men jag håller med alla som tycker likadant! De som gjort spelet får ju ingenting om det säljs begagnat, om man inte börjar med någon begagnatavgift som går till spelutvecklaren.

Det finns väl ingen tillverkare som på ett direkt sätt tjänar pengar när saker säljs vidare på en begagnatmarknad? Varför skulle spelindustrin förtjäna att bli särbehandlad menar du?

Skrivet av Slipzor:

Fast det är väl en EXTREM skillnad på en bil och ett spel? För ett spel betalar du 300-600kr för ett par timmars underhållning. En bil betalar du för transport och fungerar som ett verktyg som någon MÅSTE för att ta sig till olika platser, ett MÅSTE. Ett spel är inte ett MÅSTE. Du väljer själv och ingen tvingar till köpa det, Kolla upp spelet och köp det om du tror att du inte kommer gilla det, Om inte, varför ska du spotta dem som gjort spelet i ansiktet? Jag skulle inte ens våga kolla en utvecklare i ögonen samtidigt som jag sålde ett av deras spel begagnat. Känns bara fel i hela kroppen.

Sådana generaliseringar tillför absolut ingenting till diskussionen. Byter du ut den digitala produkten spel till den digitala produkten programvara så kan den digitala produkten helt plötsligt fungera lika mycket som ett verktyg som en bil. Vänder man på det hela så kan fysiska ting som bilar likväl erbjuda timmar av underhållning.

Det relevanta här är att i fallet handel av begagnade produkter så spelar det mindre roll huruvida de är "digitala".

Skrivet av stn1337:

Är väldigt tveksam till detta, en digital kopia blir aldrig begagnad på samma sätt som en fysisk vara.

Vilket är fullkomligt irrelevant i sammanhanget. En digital produkt kan likväl betraktas som begagnad och det finns ingen anledning att särbehandla digitala produkter när det gäller människors rättigheter att sälja införskaffade produkter.

Skrivet av stn1337:

Att köpa ett begagnat spel på den gamla goda tiden var alltid ett risktagande, man visste aldrig om skivan ens var spelbar iochmed reporna, därför fanns det ett lägre värde på spelet.

Så sämre tekniska förutsättningar i en svunnen tid medförde en ytterligare aspekt i värderingen av utannonserade produkter. Lyckligtvis är förutsättningarna i dagens samhälle bättre, vilket kan resultera i ett mindre risktagande och en sundare begagnatmarknad.

Skrivet av stn1337:

Men eftersom en digital kopia aldrig förlorar värde och kan skickas runt oändligt många gånger via hela världen känns det inte riktigt rättvisst mot speltillverkaren.

Rättvist? Är du medveten om att du pratar om samma speltillverkare som åtnjuter ett statligt sanktionerat monopol som inskränker människors fri- och rättigheter? Är du dessutom medveten om att detta monopol skyddas av statens våldsmonopol och upprätthålls av skattemedel?

Man kan med lätthet vända på ditt resonemang och påminna dig om att en digital kopia med lätthet kan kopieras och skickas "oändligt" många gånger runt hela världen, samtidigt som man bibehåller exakt samma prissättning. Hur kommer det sig då? Jo, bristande konkurrens på grund av vår upphovsrättslagstiftning.

Detta leder oss till den stora frågan. Eftersom vi tillåter upphovsrättsindustrin att låtsas att deras digitala kopior skulle kunna jämföras med fysiska produkter, varför skall vi då inte i konsekvensens namn ha rättigheten att själva utgå från samma premisser och sälja dessa vidare?

Skrivet av stn1337:

EDIT: Ett scenario jag dock kan tänka mig rimligt via Steam var att ett spel endast kan "aktiveras" på två konton. Och att speltillverkaren får pengar för försäljningarna som sker på steam, om spelet säljs för 200:- så får speltillverkaren en viss % av det.

Varför dessa artificiella begränsningar?

Skrivet av Slipzor:

Vad jag menar är att du betalar för underhållning, precis som du skulle för en film. Spelar du in filmen på bion och säljer den till någon är det rätt? Det är precis så man gör när man säljer begagnat. Du har använt materialet någon producerat för att sen tjäna eget på det. Om nu spelutvecklare får en andel skulle det vart bättre men fortfarande fel enligt mig. Men vem är jag? Skit fullständigt i mig jag vill bara vara en röst i mängden.

Skrivet av Blargmode:

Jag tycker man ska få sälja sina begagnade saker, men en digital kopia av ett spel kan inte vara begagnad. Det är en virtuell produkt och i den virtuella världen den befinner sig finns inget slitage, inga begränsade resurser och inga tillverkningskostnader.

En digital kopia av ett spel kan mycket väl anses vara begagnad. Slitage är på inget sätt ett kriterium för att kunna kalla något för begagnat.

Skrivet av GeCors:

Att kunna sälja sina spel som man vill skulle bara resultera i 2 saker:
1. Skyhöga priser på de ytterst få AAA-titlar som hädanefter skulle produceras.

Ingalunda. Företagen kommer att sätta priser efter vad folk är villiga att betala. I annat fall kommer de att ersättas av företag som gör just detta.

Skrivet av GeCors:

Jag fattar inte hur PC-spelare kan klaga på den situation som är nu. Är ju fasen rea varje dag/vecka/månad, köpte relativt nyligen bl a Sleeping Dogs för 150 kr och Lego Lord Of The Rings för 53 kr. Man skäms ju nästan att betala så lite för bra spel.

PC-spelare klagar på att särbehandlade industrier anser sig ha rätt att inskränka deras rättigheter att sälja vidare redan inköpt material.

Skrivet av GeCors:

Var det inte studion bakom LA Noire som fick lägga ner trots 2 miljoner sålda exemplar typ??? Med begagnatmarknad på PC kommer PC-spelandet dö ut.

På samma sätt som piratkopieringen menar du? Eller hur är det med alla andra inbillade hot som upphovsrättsindustrin har ropat varg för genom tiderna?

Skrivet av flyawaynille:

Det är mycket dåligt som kan komma ut av att det blir möjligt att sälja spel begagnat. Det finns inget i spelen idag som försämras när du säljer vidare. Ni som tar upp bilar har ett uselt exempel. Bilar slits av att de körs, och det blir mer saker att reparera efter ett par år. Det försvinner inga 1: or och 0: or från spel efter ett par år. Om detta går igenom så tror jag att stora delar av spel får engångsnycklar som är låsta till ett konto, så om man säljer vidare så får nästa köpa en nyckel för att låsa upp den delen. Det är det enda vettiga för att företag inte ska gå i konkurs av detta. Det blir mer dåligt än bra av detta tyvärr. + hejdå alla bra reor.

Vad spelar det för roll att digitala filer inte slits? De åldras likväl med värdeminskning som följd.

Skrivet av Devildoll:

det skulle knappast minska piratkopieringen nämnvärt att tillåta begagnade spel på steam.
det som skulle hända är att de som köper spel köper dem billigare istället, i andrahand, så att spelutvecklarna inte får en krona, även om exemplaret säljs vidare 60 gånger.

Vilket skulle ligga i linje med övrig begagnathandel i vårt samhälle.

Skrivet av Devildoll:

problemet är när folk köper halo och spelar ut det på en helg, sedan säljer det till gamestop för 15 dollar.

bilar tv apparater osv är inte lika lätta att jämföra med eftersom man oftast inte har 1-400 st andra exemplar hemma att använda när man säljer en av dem.

skulle folk köpa en ny volvo och sedan sälja den efter en vecka för en tiondel av priset, där den sedan säljs vidare och fullkomligt eliminerar vinsten för volvo på ytterligare 10 personer, då skulle nog bilar komma med installationsgränser på max 3 personer innan dessa imploderade.

Att folk väljer att sälja vidare införhandlade ting när de inte längre behövs är på inget sätt något nämnvärt problem för människor, industrin, eller samhället i stort. Det spelar då mindre roll huruvida tingen är digitala eller inte.

Skulle Volvo få för sig att härma den särbehandlade upphovsrättsindustrin och införa något så kontraproduktivt som installationsgränser i deras bilar så skulle de otvivelaktigt tappa kunder. Vidare skulle folk börja gå runt dessa artificiella begränsningar tämligen snabbt, vilket brukar vara normen när det gäller godtyckliga begränsningar av deras frihet.

Skrivet av Skingken:

Då Steam inte säljer fysiska varor utan digitala spel, så är det en ren patetisk fråga om man pratar med mig. Det som majoriteten vill är att man ska få köpa en digital kod, till ett lägre pris, för att någon har kört genom koden.

Anledningen man köper begagnade spel (fysiska på skivor) till lägre pris är att skivan är sliten. En kod blir inte sliten efter varje gång man kör den.
Om ni försöker komma med en kommentar som "Priset sjunker för att spelet är gammalt" så gör de de naturligt på marknaden.

Något vettigt mot argument?

Anledningen till att folk köper begagnade spel, eller begagnade produkter överhuvudtaget, är att de kan få spelet för en mindre summa pengar än vad nypriset är. Detta gäller oavsett huruvida produkten är "digital". Det slitaget som du nämner angående skivor är tämligen irrelevant i sammanhanget, för dess roll blir endast att justera priset ytterligare.

Skrivet av Skingken:

Sen vet jag att det inte finns någon som har rätt eller fel, men kan inte se någon annan anledning att vilja köpa ett digitalt begagnat spel billigare förutom att man är snål.

Snål? Folk i allmänhet tenderar att vara oerhört prismedvetna. Detta kan mycket väl bero på det faktum att de har en tämligen fixerad budget att röra sig inom. Att vara prismedveten, eller snål som du väljer att kalla det för, är på inget sätt något fel.

Skrivet av nitroid:

man kan inte sälja begagnade digitala produkter, för att digitala produkter blir inte begagnade, för att de skiljer sig inte på något sätt från digitala kopior som säljs direkt av steam.

Slitage är på inget sätt ett kriterium för att få kalla något för begagnat.

Skrivet av Skingken:

Precis, blir själv lite irriterad av kommentarer som argumenterar för att man ska få göra det. Om man har lite insikt i det digitala så vet man att det skiljer sig från det analoga.

Det finns konsumenträttigheter som säger att vi har rätt att sälja vidare införköpta produkter. Det spelar då mindre roll huruvida de är digitala.

Skrivet av sunnis:

Digital distribution är ju inte helt jämförbart med fysiska produkter som har en begränsad livslängd. Digitala kopior kan ju snurra runt i begagnatmarknad hur länge som helst, fysiska produkter kan inte det då de blir tillslut uttjänade och måste tillslut ersättas med nyproduktion i kedjan. Det skulle innebära att en speltillverkares maximala försäljning skulle vara lika stor som den största samtidiga användarbasen, efter det skulle nyförsäljningen att upphöra. De flesta tillverkarna skulle ha sålt slut på första månaden typ.

Fast nu finns det i själva verket både fysiska och digitala produkter som har en begränsad livslängd, på samma sätt som det finns produkter ur båda kategorierna som är extremt långlivade. Att vissa tillverkare möjligen får det svårare att leva på gammalt arbete är inget problem i sig självt.

Permalänk
Medlem

Argumentet att man inte skall kunna sälja en digital vara begagnad bara för att den inte slits tycker jag är ett väldigt konstigt argument när man på samma gång anser att det är helt okej att sälja skivor vidare.

Säljer jag en skiva vidare till någon har inte det som är på skivan slitits på något sätt och vis. Så länge som spelet går att installera och spela kommer upplevelsen vara fullgod för den som köpte skivan som den var för mig.

Drar man till med exemplet musikskivor finns det ju ingenting som hindrar att de säljs vidare i all oändlighet heller. Tag en privatkopia på musiken och när du sedan säljer skivan vidare har du inte rättighet att behålla kopian så du skickar med den på ett USB-minne. Nu kan den som köpte skivan lyssna på den kopia som han fick på USB-minnet, som han har rätt till, och aldrig behöva slita på skivan.

Det skulle för mig kännas en aning underligt ifall man skulle gå in och förbjuda alla Blocket-annonser som har ordet "nyskick" eller "oöppnad" i titeln bara för att produkten man säljer vidare i stort sett, eller helt, är oförändrad jämfört med hur man köpte in den. Stackars alla de som samlar på actionfigurer i oöppnad originalförpackning om en sådan idé skulle få fotfäste.

Att jag sedan anser att ett spel naturligt förlorar i värde med tiden, d.v.s. inte är i nyskick, då jag nog inte skulle lägga 500 kr på ett spel från 90-talet är en helt annan femma.