BBB Fiberuttag - Funkar annan leverantör?

Permalänk
Medlem

BBB Fiberuttag - Funkar annan leverantör?

Hallå!

Har fått fiber indraget till mig. Ska vara ett BBB uttag och när jag kopplar upp mig mot det kommer BBB's sida upp där man kan beställa osv.

Har inte så stort förtroende för BBB och undrar om man kan beställa t.ex Bahnhof eller liknande genom uttaget, eller kommer det inte att gå?

Permalänk

Ring Bahnhof kundtjänst och fråga... Men nej, Om det är draget av BBB så kan du bara använda dom.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Som Munken säger, om det är BBB som har dragit in fibern så nej, då kan du inte det. Är det ett stadsnät så är det annorlunda, då kan du förmodligen välja leverantör, men eftersom det är BBB som kommer upp så är det förmodligen ett BBB-nät.

Hur som, jag är väldigt nöjd med mitt BBB. Har varit nere 2 gånger på två år, det ena ett föranmält arbete mitt i natten och det andra ett avbrott på 1 timme när nånting brann i nån låda nånstans i närheten.

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk

Det där beror på vad fastighetsägaren har ingått för avtal. Det finns både öppna nät där man kan välja mellan flera operatörer samt nät där en leverantör har ensamrätt (brukar ofta vara under viss tid, typ 5-10 år). Eftersom du bara får upp BBB:s sida så har de med stor sannolikhet ensamrätt och du kan därför inte använda en annan leverantör.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Hallå!

Har fått fiber indraget till mig. Ska vara ett BBB uttag och när jag kopplar upp mig mot det kommer BBB's sida upp där man kan beställa osv.

Har inte så stort förtroende för BBB och undrar om man kan beställa t.ex Bahnhof eller liknande genom uttaget, eller kommer det inte att gå?

Du behöver nog inte vara så orolig över fibernät. Oavsett leverantör så går saker sönder så driftavbrott kommer alltid att uppstå någon gång.

Vad är det som inte har funkat mot B2?

Deras support är bland den bästa som finns enligt mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Du behöver nog inte vara så orolig över fibernät. Oavsett leverantör så går saker sönder så driftavbrott kommer alltid att uppstå någon gång.

Vad är det som inte har funkat mot B2?

Deras support är bland den bästa som finns enligt mig.

Var väl priset jag tänkte på. Med bahnhof får jag samma hastighet plus att det är fiber för halva priset. BBB är lite billigare men fortfarande dyra.

När jag skulle in på deras sida så tog det runt 10 sekunder att ladda den och den var helt seg, bara en sån sak säger lite imo. Kollade även deras facebooksida och det var inte ett enda positivt inlägg där.