Problem med installation av hårddisk i laptop

Permalänk
Medlem

Problem med installation av hårddisk i laptop

Hejsan, har en HP Probook 4330s som jag fick från skola förra terminen.
Idag på lektionen så frös allting till och inget gick att göra. Så jag startade om och då kommer det upp att ingen hårddisk är installerad.
Så när jag kommer hem provar jag att koppla in hårddisken i min stationära dator. Får ingen kontakt med den så den verkar stendöd.

Nu till problemet. Jag har en SSD liggandes här hemma som jag tänkte använda istället, men det står bara att det inte finns någon hårddisk installerad. (detta hände även förut när vanliga hårddisken fungerande och jag prövade koppla in SSDn i laptopen)
Så hur kan man göra för att den ska känna igen SSDn så att jag kan installera Windows på den på nytt? Det verkar inte heller finns något option som låter mig boota från en usb-sticka eller cd skiva. Kan man på något sätt installera Windows till SSDn från en annan dator och på så sätt starta datorn med en SSD?

Hjälp uppskattas då jag är desperat av att få det att fungera tills imorgon...
Mvh

Permalänk
Medlem

Vad står det i BIOS? Du kan behöva ställa in så att den hittar disken om det inte görs automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Vad står det i BIOS? Du kan behöva ställa in så att den hittar disken om det inte görs automatiskt.

i UEFI så har jag markerat alla saker som säger typ "boot från SD-card, USB, etc". Och även lagt HDD på toppen av boot-list. Tyvärr kan man ej se vilken hårddisk som är inkopplad, så vet inte om den hittar den överhuvudtaget. Men jag vet att SSDn fungerar. Så det är kanske någon skum begränsning från HP som gör så att det händer?

Permalänk
Medlem

Börja med att beställa en ny hdd via garantin. Ring till HP support och förklara ditt ärende.
De brukar stänga runt 1700 så hurry curry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Börja med att beställa en ny hdd via garantin. Ring till HP support och förklara ditt ärende.
De brukar stänga runt 1700 så hurry curry.

Ja det blev så att jag gjorde det. Fick en ny hårddisk bytte och allt var fridochfröjd fram tills idag..... Man undrar vad det är för skit rent ut sagt dom använder.