FSP tappar ansiktet med egna nätaggregat

Permalänk
Hedersmedlem

FSP tappar ansiktet med egna nätaggregat

Många brukar gilla att rekommendera FSP rakt av som märke trots att det ofta innebär budgetkonstruktioner med billiga delar, men givetvis ok pris.

Med deras nya egna serie "Raider" tycker man att de borde visa sig från sin bästa sida oavsett prisläge, men icke.

Neråt 11V är ingen rolig syn under belastning, ens för ett superbudgetagg:

Bl a Be Quiet har en hel del FSP i sitt stall, men givetvis är inte alla FSP lika dåliga. Jag gör denna tråden mest för att folk ska tänka en gång extra innan man rekommenderar ett märke rakt av eftersom det kan skilja väldigt mellan modellerna. När jag har tid ska jag gräva vidare i vilken plattform detta är kontra vad t ex Be Quiet använder sig av.

Dock, för denna nya serie är det:

Läs hela testet här: http://www.hardocp.com/article/2013/01/03/fsp_raider_750w_pow...

Glömd länk
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Så synd, samma sak gäller det andra tillverkare som corsairs cx serien. Tycker tillverkarna borde förbättra och inte försämra. Då kan köparna få något vettigt istället för ett kasst nätdel som tror att en nätdel på 300w ska räcka att driva sitt system men dock beror det på vilka komponenter det körs givetvist. Ska man köpa en nätdel så gäller det att lägga en slant för att få något vettigt, tycker synd om de som inte är så särskilt haj inom komponenter och väljer billigare nätdel och tror att det kommer funka jättebra.

Permalänk
Medlem

Ja usch vilken lusig voltreglering på 12V! Också transienttestet gick åt skogen för denna.. Undrar i hur många andra agg vi kommer hitta denna FSP "Raider"? Finns ju massor med fler märken än BQ som gillar att använda FSP för att öka på vinstmarginalerna..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

var det bara jag eller är det flera som inte fattar någonting? kan någon ge en simpel förklaring för dem(mig) som inte fattar?

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Medlem

Bara väntar på att SeaSonic ska göra samma misstag :/

FPS har för mig känns som ett lågvatten kap:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.o:

var det bara jag eller är det flera som inte fattar någonting? kan någon ge en simpel förklaring för dem(mig) som inte fattar?

Enligt designguiden för ATX nätagg ska +12V leverera 12V plus/minus 5%. Det vill säga, mellan 11.4V och 12.6V. Detta är inte en standard som måste uppfyllas, utan ett riktmärke som alla tillverkare använder för att säkerställa att alla komponenter fungerar som de ska tillsammans. Om alla tillverkare räknar med att nätaggen skall leverera inom de marginalerna men detta inte sker är det inte säkert att saker fungerar som de ska längre.

Att ha ett nätagg som inte håller sig inom designguidens marginaler är inte att rekommendera, och det är ett klart misslyckande vad det gäller kvalitet på nätagget i fråga.

Från exemplet i OP så är 12v1 nere på 11.09V när den närmar sig full belastning.

Har dock för mig att vid peak load så kan marginalerna enligt designguiden få vara upp till plus/minus 10%, vilket detta agg då klarar. Det är dock inte ett tecken på bra kvalitet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Bara väntar på att SeaSonic ska göra samma misstag :/

FPS har för mig känns som ett lågvatten kap:)

Tvivlar jag på att dem gör jag tror ärligt talat dem testar en ny modell ordentligt innan lanseringen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem

Apropå ATX-standarden. Den säger också att nätagg ska klara 16ms vid full last om strömmen försvinner, något som är viktigt för driftsäkerheten av en dator. Inget elnät är helt perfekt. Tyvärr kostar stora kondensatorer mycket pengar så numera är det ofta bara de dyraste nätaggen som uppfyller det kravet.

Senast jag tittade klarade t ex AX760i/860i gränsen, medan t ex CX-serien inte ens klarade hälften.

Till det hör ju också den sedvanliga kvalitetsfrågan. Med Capxon a la billigare FSP som primärkondensator istället för kanske Hitachi i ett betydligt bättre agg så kommer skillnaden vara ännu större efter några år i drift.

Det finns många saker man försakar genom att dra in på nätaggets kvalitet och konstruktion.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

11.09V på 12V1 under belastning? Kul, kul...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Tvivlar jag på att dem gör jag tror ärligt talat dem testar en ny modell ordentligt innan lanseringen

Exakt, men corsair t.ex. Som förut inte hade crap i sortimentet, vad har hänt med dom?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Exakt, men corsair t.ex. Som förut inte hade crap i sortimentet, vad har hänt med dom?

Skillnaden är att SeaSonic gör alla sina nätagg själva, och säljer plattformar. Corsair sätter bara sin klisterlapp på någon annans nätagg (grovt sagt, nog har de säkert vissa synpunkter osv). Och de har olika tillverkare även inom samma serie ibland.

Corsair när dom var bra, hade största dels Seasonic plattformar. Eller dom har väl fortfarande ett antal bra nätagg också.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Skillnaden är att SeaSonic gör alla sina nätagg själva, och säljer plattformar. Corsair sätter bara sin klisterlapp på någon annans nätagg (grovt sagt, nog har de säkert vissa synpunkter osv). Och de har olika tillverkare även inom samma serie ibland.

Corsair när dom var bra, hade största dels Seasonic plattformar. Eller dom har väl fortfarande ett antal bra nätagg också.

Dom har bra plattformar Seasonic gör egna agg med och om dom tappar marknad eller förlorar på att göra bara bra agg, så lär det bli som FSP (nu tror jag inte det dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Så synd, samma sak gäller det andra tillverkare som corsairs cx serien. Tycker tillverkarna borde förbättra och inte försämra. Då kan köparna få något vettigt istället för ett kasst nätdel som tror att en nätdel på 300w ska räcka att driva sitt system men dock beror det på vilka komponenter det körs givetvist. Ska man köpa en nätdel så gäller det att lägga en slant för att få något vettigt, tycker synd om de som inte är så särskilt haj inom komponenter och väljer billigare nätdel och tror att det kommer funka jättebra.

Dels så är Corsair inte en tillverkare, de säljer nätagg tillverkade av andra, bl.a. CWT (generellt inte så bra) och Seasonic (generellt bra). Kika på t.ex. http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page541.htm

Jag skulle gissa att det är så att det billiga skräpet säljer bäst, för att de flesta inte har någon koll. Om man bara har dyrare kvalitetsgrejer i sitt sortiment och de flesta inte vet skillnaden så tjänar man inte lika mycket pengar -> det är antagligen attraktivt att även ha skräp (iaf om det är på någon acceptabel nivå så att varumärket inte förknippas med tusentals eldsvådor eller liknande).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Dels så är Corsair inte en tillverkare, de säljer nätagg tillverkade av andra, bl.a. CWT (generellt inte så bra) och Seasonic (generellt bra). Kika på t.ex. http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page541.htm

Jag skulle gissa att det är så att det billiga skräpet säljer bäst, för att de flesta inte har någon koll. Om man bara har dyrare kvalitetsgrejer i sitt sortiment och de flesta inte vet skillnaden så tjänar man inte lika mycket pengar -> det är antagligen attraktivt att även ha skräp (iaf om det är på någon acceptabel nivå så att varumärket inte förknippas med tusentals eldsvådor eller liknande).

Det vet jag men det är under deras märke, Corsair. Men vore kul att tekniken går frammåt istället för bakåt med budget komponenter i nätdelar.

Permalänk
Medlem

Illa av FSP, jag som hade dem som 'go to' budgetärke, även om jag alltid läser recentioner först så var detta inte alls bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Blev nyfiken när jag läste det här o kollade mitt nätagg som e 3 år nu.
Det är ett cooler master real power 700M.
Från minimibelastning till max skiljer det väldigt lite.
11.542 minimum och 11.654 maximum.
Men är det inte lite lågt??
Max 22.69A till cpu låter mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Blev nyfiken när jag läste det här o kollade mitt nätagg som e 3 år nu.
Det är ett cooler master real power 700M.
Från minimibelastning till max skiljer det väldigt lite.
11.542 minimum och 11.654 maximum.
Men är det inte lite lågt??
Max 22.69A till cpu låter mycket?

Var får du dina värden från? Om du kör med nån sorts mjukvara under windows skulle jag inte lita på dom siffrorna över huvud taget!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Skriver du inte adressen för att inte ge hardocp bättre google-stats eller vad?

Om FSP inte är kompletta idioter bör de väl skicka ett nytt agg för testning och säga att detta tyvärr var trasigt. Det kan ju faktiskt vara så att det skadats i transport eller så, ett dåligt ex där någon lödning skakat loss och gett dålig kontakt på någon mosfet eller vad det nu kan vara.

Har de gjort någon felsökning?

edit: Ser ut att vara Hantol-klass på delarna i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Skriver du inte adressen för att inte ge hardocp bättre google-stats eller vad?

Om FSP inte är kompletta idioter bör de väl skicka ett nytt agg för testning och säga att detta tyvärr var trasigt. Det kan ju faktiskt vara så att det skadats i transport eller så, ett dåligt ex där någon lödning skakat loss och gett dålig kontakt på någon mosfet eller vad det nu kan vara.

Har de gjort någon felsökning?

edit: Ser ut att vara Hantol-klass på delarna i.

Hardocp testar väldigt noggrant och dom är inte nådiga mot någon tillverkare om grejjerna inte håller måttet. Av alla som håller på med recensioner på nätet så, när det gäller nätagg, håller jag Hardocp som en av dom tre bästa recensenterna (övriga är Hardwaresecrets och Jonnyguru). Säger dom att nått är skit så är det skit. Dom har gjort så många recensioner genom åren så dom vet hur skit ser ut vid detta laget.
Det är inte första gången FSP levererar ett agg som kanske håller sig inom ATX spec. och klarar sin 80plus certifiering med nöd, men i övrigt är ett riktigt low-cost bygge för att kunna optimera sina marginaler och rida på stackars kunder som inte vet bättre.. Dom (FSP) har inte samma stolthet för sina produkter som Seasonic.

Sen är det helt ok att länka till andra recensioner på forumet. Swec kan inte hinna recensera allt nytt (och gammalt) som finns på markaden.. Det är ett bra sätt att sprida kunskap.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Skriver du inte adressen för att inte ge hardocp bättre google-stats eller vad?

Om FSP inte är kompletta idioter bör de väl skicka ett nytt agg för testning och säga att detta tyvärr var trasigt. Det kan ju faktiskt vara så att det skadats i transport eller så, ett dåligt ex där någon lödning skakat loss och gett dålig kontakt på någon mosfet eller vad det nu kan vara.

Har de gjort någon felsökning?

edit: Ser ut att vara Hantol-klass på delarna i.

Om du ser på hans inlägg nu. Så hade han missat länka. Kan ju alltid fråga TS i en trevlig ton (För alla kan ju göra fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar