Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Är det skylake man skall vänta på då?

i3-varianten finns att köpa så det är inget som du behöver vänta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bLAJZER:

Någon som har erfarenhet utav de billigare Intel NUC-varianterna?

Farsan behöver en ny dator och det enda han gör är att jobba i Word och surfa på nätet.

Han gillar att surfa runt på YouTube ibland och då vill man ju ändå att det ska gå att kolla ett videoklipp i 1080p utan att det börjar hacka.

Klarar en Celeron-NUC av det? Funderade på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2455951

Läser man recensioner så säger en del att det går att spela upp HD-material medans andra säger att det inte går, så man blir ju inte kluven.

Tänkte installera Windows på maskinen.

Celeron klarar hd-video sen några generationer, min ECS Liva kan köra youtube i 1080 med 2gb ram och Celeron N2807 utan problem, den klarar tom 4k h264 (inte h265). Men en NUC med i3 känns som det är mer PPK och prisskillnaden är väl inte så stor?

Edit: prisskillnaden var rätt stor, trodde det fanns kvar haswell i3:or för 2000:-

Permalänk
Medlem

@merdique:

Ja, kom ihåg att jag skaffade en i3 till morsan för något år sedan och då fanns det i prisklassen runt 2000:-.

Men då kör jag på en Celeron och trycker in en SSD och ram-minne så blir han nog glad.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

| Playstation 4 Pro | Nintendo Switch |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Funderar på att uppgradera min Celeron 847 htpc då den inte gillar varken 4K, x265 eller material i 150Mbit och högre.

Är det skylake man skall vänta på då?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av joakim99:

i3-varianten finns att köpa så det är inget som du behöver vänta på.

Jag skrev fel i mitt inlägg ovan när jag skrev att man ska vänta på SKylake NUC för HDMI 2.0, det är senare NUC det kommer med (Cannonlake?).
Så vill man ha 4K i 60HZ till TV med dagens NUC så behövs adapter från DP-port till HDMI 2.0, tror det finns nu men vet inte hur bra det fungerar.
Jag tror även det är problem med vissa H.265 format, t ex 10bits färgdjup med dagens NUC (inklusive den nya Skylake).

Permalänk
Medlem

Hej NUC-experter!

Jag har varit sugen på en NUC länge, och nu när behovet har blivit reellt dök ju så klart en ny generation upp, och då återstår ju det här med vilken jag bör välja, och hur mycket RAM den kan behöva. Det är väl egentligen tre saker jag tänkt använda den till:

  • Mediaspelare, fast ganska infrekvent.

  • Spelserver för mig och några kompisar - beroende på vad vi känner för att spela för tillfället. Minecraft, Ultima Online-emulator, kanske ARK, etc. Det här är det primära användningsområdet.

  • Serververktyg för Ultima Online - de här är inte speciellt resurskrävande men ska vara igång 24/7.

Jag vet att det inte är speciellt mycket att gå på, men det vore intressant att höra vad ni tycker. Jag var inställd på en NUC5i5RYH, men en kollega menar att Skylake har rätt så mycket prestandavinster i Windows 10. Några tips? Allt uppskattas.

Permalänk
Inaktiv

Tjena pågar & pigor.

Jag har nu bestämt mig för att införskaffa mig en NUC, men lite osäker på vilken.
Det står idag mellan NUC6I3SYH (i3 6100U Skylake 2,5") eller NUC5I3RYH (i3 5010U Broadwell 2,5")
Prisskillnaden är minimal.

Jag hittar inga vidare jämförelsetester mellan de två modellerna.
Hur skiljer det sig med...
-Prestanda
-Ljudnivå

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon82194:

Tjena pågar & pigor.

Jag har nu bestämt mig för att införskaffa mig en NUC, men lite osäker på vilken.
Det står idag mellan NUC6I3SYH (i3 6100U Skylake 2,5") eller NUC5I3RYH (i3 5010U Broadwell 2,5")
Prisskillnaden är minimal.

Jag hittar inga vidare jämförelsetester mellan de två modellerna.
Hur skiljer det sig med...
-Prestanda
-Ljudnivå

Tack på förhand!

Vad är användningsområdet? Själv hade jag valt i5:an, men i3:an har stöd för mer RAM och säkert många nya och kanske vassare instruktioner. Är det bara en surf, Netflix, mail och liknande så hade jag kört på i5:an

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Vad är användningsområdet? Själv hade jag valt i5:an, men i3:an har stöd för mer RAM och säkert många nya och kanske vassare instruktioner. Är det bara en surf, Netflix, mail och liknande så hade jag kört på i5:an

Tack för svar

Mitt användningsområde kommer primärt vara surfning och film (1080p)
Jag har fått uppfattningen att värmeutvecklingen är betydligt högre på i5:an och att den väsnas betydligt mer p.g.a. det.
Jag vill ha en så tyst maskin som möjligt, är allergisk mot fläktljud.

Frågan är då om Skylake drar mindre ström och alstrar mindre värme än Broadwell modellen.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon82194:

Tack för svar

Mitt användningsområde kommer primärt vara surfning och film (1080p)
Jag har fått uppfattningen att värmeutvecklingen är betydligt högre på i5:an och att den väsnas betydligt mer p.g.a. det.
Jag vill ha en så tyst maskin som möjligt, är allergisk mot fläktljud.

Frågan är då om Skylake drar mindre ström och alstrar mindre värme än Broadwell modellen.

Mvh

I5:an har jag aldrig haft problem med fläktljud, i7:an däremot

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har köpt en NUC6i5SUK och har precis installerat Windows 10 (svensk, 64 bitars), men den hittar inget nätverk. Har kopplat in en ethernet-kabel och dioden lyser grönt.
Någon som vet vad som kan orsaka detta problem?

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Har köpt en NUC6i5SUK och har precis installerat Windows 10 (svensk, 64 bitars), men den hittar inget nätverk. Har kopplat in en ethernet-kabel och dioden lyser grönt.
Någon som vet vad som kan orsaka detta problem?

installerat drivrutinen ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

installerat drivrutinen ?

Det löste sig sen. Ja, jag hade missat att installerat drivrutinen...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Det löste sig sen. Ja, jag hade missat att installerat drivrutinen...

Kul att det löste sig.
Jag har en äldre variant av NUC som jag kör Kodi och Mediaportal på. Fungerar super!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Kul att det löste sig.
Jag har en äldre variant av NUC som jag kör Kodi och Mediaportal på. Fungerar super!

Använder du remote-appen?
Skulle testa den men appen på min mobil hittar inte min NUC. (Jag har installerat remote-programmet på NUC.)
Både mobilen och NUC är uppkopplade inom samma nätverk; mobilen via WiFi och NUC via ethernet.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Jag kör med iOS-appen https://itunes.apple.com/us/app/constellation-for-xbmc/id4378...

men har provat den officiella också, det funkade.

Du har inte bara glömt att öppna portarna i brandväggen i windows? Lättaste testet är att inaktivera brandväggen helt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag kör med iOS-appen https://itunes.apple.com/us/app/constellation-for-xbmc/id4378...

men har provat den officiella också, det funkade.

Du har inte bara glömt att öppna portarna i brandväggen i windows? Lättaste testet är att inaktivera brandväggen helt.

Intel Remote app finns med bland tillåtna program i Windows inbyggda brandvägg.
Sen är även Ethernet-inställningen "Gör att den här datorn kan upptäckas" satt till "på".
Behöver jag även öppna upp några portar? I så fall, hur gör jag det i Windows inbyggda brandvägg?

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

@anon82194: Jag skulle faktiskt råda dig till att sätta ihop en maskin bestående av mini-itx om du är allergisk mot fläktljud.
Den kommer visserligen bli lite större men du har därmed möjlighet att använda dig av en tystare och effektivare lösning för att kyla ner den.
Mini-itx behöver inte bli så vansinnigt mycket större än en NUC bara man tar tid på sig att välja rätt komponenter.

http://mini-itx.se/
Ett bra ställe att finna chassin hos.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Använder du remote-appen?
Skulle testa den men appen på min mobil hittar inte min NUC. (Jag har installerat remote-programmet på NUC.)
Både mobilen och NUC är uppkopplade inom samma nätverk; mobilen via WiFi och NUC via ethernet.

autosök i appen?
Funkar bara om du har bonjour-tjänsten installerad (kräver att du installerar itunes) och aktiverad i Kodi

I annat fall ska det alltid fungera med att ange datorns ip-adress och port (finns på inställningarna i Kodi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

autosök i appen?
Funkar bara om du har bonjour-tjänsten installerad (kräver att du installerar itunes) och aktiverad i Kodi

I annat fall ska det alltid fungera med att ange datorns ip-adress och port (finns på inställningarna i Kodi)

Jag kör Android-appen. Den söker automatiskt så fort appen startas, men hittar inget. Just nu använder jag inte Kodi.
(Jag använder andra remote-appar för att styra min förstärkare, BD-spelare och TV, och det fungerar bra. Intel NUC och de andra apparaterna finns i samma nätverk.)

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

autosök i appen?
Funkar bara om du har bonjour-tjänsten installerad (kräver att du installerar itunes) och aktiverad i Kodi

I annat fall ska det alltid fungera med att ange datorns ip-adress och port (finns på inställningarna i Kodi)

Det borde räcka med att bara ha Bonjours utskriftstjänster för Windows installerad, jag kör så på min HTPC.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Intel Remote app finns med bland tillåtna program i Windows inbyggda brandvägg.
Sen är även Ethernet-inställningen "Gör att den här datorn kan upptäckas" satt till "på".
Behöver jag även öppna upp några portar? I så fall, hur gör jag det i Windows inbyggda brandvägg?

Vad vill du styra? hela datorn eller enskilda program?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad vill du styra? hela datorn eller enskilda program?

Hela datorn. Jag vill ha muspekare, tangentbord mm

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Hela datorn. Jag vill ha muspekare, tangentbord mm

aha sorry trodde du bara ville styra Kodi.

Dra ner Microsofts RDP app från Google Play Store. Aktivera RDP i inställningarna i windows i NUCen och sen kan du styra allt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

aha sorry trodde du bara ville styra Kodi.

Dra ner Microsofts RDP app från Google Play Store. Aktivera RDP i inställningarna i windows i NUCen och sen kan du styra allt

Fast jag vill inte få upp hela skrivbordet i telefonen. Jag vill bara kunna styra muspekaren, skrolla och skriva på ett virtuellt tangentbord, precis det som Intel Remote Keyboard.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

@mackanj
Kan unified remote vara det du letar efter tro.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Jubileumsmästare

Bytte igår ut min desktop till en NUC, fantastisk maskin. Några bra tweaks man bör göra i början? Blev en 5i7RYH med 16GB RAM.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@mackanj
Kan unified remote vara det du letar efter tro.

Unified Remote funkar väldigt bra för mig hittills

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Kan länka en prisjämförelse jag gjorde igår. Jag kan tänka mig att många tänker använd sin NUC som HTPC. Det man förlorar på min lösning i tråden är ju fysisk storlek och strömförbrukning, men jag tycker att vinsterna i prestanda och flexibilitet är oslagbara.
#15945080

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

@arowe17: Bra jämnförelse, tack för att du delar med dig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tjo alla!
Ny ägare till en NUC6i5SYH och norpade antagligen en ut av dom alla första som Inet fick in

Jag ville såklart köra servermiljö på denna då jag skall använda den som filserver och labbserver. nu till det lilla problemet. Denna nya GEN ut av NUC (NUC6) modellerna har fått ett nytt NIC jämfört mot NUC5, I218-V Vs I-219-V. Ni som vill köra MSFT Server 2012 R2 eller MSFT Server 2016 TP4. Måste editera drivrutinerna manuellt och sedan avaktivera integritetskontrollen och aktivera testsignering. Installera nu NIC drivrutinen och slå på respektive av på funktionerna igen och viola! there's your nic in device manager
//Cel