Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Dockland: Det står ju att maxmängden är 32 GB, det är nog mest för att chipset har stöd för det.
Om det nu är Intel själva som testar eller någon utomstående aktör så har de nog bara inte hunnit med eller haft tillgång till någon modul av rätt storlek. Det är ju lite svårt att säga för en utomstående.

Sant. Vet du vilka SO DIMM på 1.2V 16GB som finns att tillgå? Hittar 2 st olika fast där står inte om det är 1.2V eller ej.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Är det CMSO4GX4M1A2133C15 som artikelnummer på dessa minnen. Denna typ bör funka. Åtminstone CMSO4GX4M1A2133C15

Ja, borde fungera, men jag kan inte komma på vad det annars skulle vara. På Intelforumet är det som sagt var flera som har samma problem, och ingen av de som har problem har sagt att det har ngt annat än Corsair. Den enda som postat som inte har en NUC som låser sig körde Kingston-minnen.

Skrivet av Dockland:

Sant. Vet du vilka SO DIMM på 1.2V 16GB som finns att tillgå? Hittar 2 st olika fast där står inte om det är 1.2V eller ej.

Alla DDR4 ska väl ha 1.2V?

Permalänk
Medlem

Någon som fått sin skylake nuc och kan kolla om det går att köra högre än 2133mhz på minnet? och om xmp stöds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niksve:

Någon som fått sin skylake nuc och kan kolla om det går att köra högre än 2133mhz på minnet? och om xmp stöds?

Sitter inte på en skylake, men XMP stöds på alla tidigare NUC's.

Permalänk

Tror ni att det är värt att köpa en skylake före haswell ?Tänker på i5 versionen.

Är grafikkortet kraftigare?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Tror ni att det är värt att köpa en skylake före haswell ?Tänker på i5 versionen.

Är grafikkortet kraftigare?

Bara marginellt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hade lite samma fundering, men jag var under uppfattningen att Skylake stödjer högre upplösning? Har hört 3 skärmar (hur de nu tänkte det med endast 1 DP och 1 HDMI?), 4K osv. Finns det någon klarhet i vad som gäller här? Tänker själv köpa en så fort de kommer in i lager, men kanske kan köpa en Haswell istället om det inte är någon större skillnad.

Permalänk

Intel NUC NUC5I5RYH broadwell vs skylake var det jag syftade på.. om iris 540 bara är marginellt bättre kanske det inte är värt att lägga 5-600kr extra på en, misstänker att jag bara kommer spela upp 1080p filmer som högst

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Hade lite samma fundering, men jag var under uppfattningen att Skylake stödjer högre upplösning? Har hört 3 skärmar (hur de nu tänkte det med endast 1 DP och 1 HDMI?), 4K osv. Finns det någon klarhet i vad som gäller här? Tänker själv köpa en så fort de kommer in i lager, men kanske kan köpa en Haswell istället om det inte är någon större skillnad.

De specarna, upplösning, antal skärmar, Hz m.m. står i deras produktblad på intels sida någonstans.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hade tänkt beställa en Intel NUC i3 6100U Skylake men är osäker om jag valt rätt ram-minne

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9005052/2016-01-09

Finns det något annat ram-minne i samma prisklass som jag kan köpa istället då den inte finns på lager än.
Kommer NUC med strömkabel eller är det något man måste lägga till.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av DM4-7:

Hade tänkt beställa en Intel NUC i3 6100U Skylake men är osäker om jag valt rätt ram-minne

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9005052/2016-01-09

Finns det något annat ram-minne i samma prisklass som jag kan köpa istället då den inte finns på lager än.
Kommer NUC med strömkabel eller är det något man måste lägga till.

Ja och Ja, alla strömkablar följer med

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Intel NUC i3 6100U Skylake VS Intel NUC i5 5250U Broadwell 2,5" .. Vilken beslutsångerst jag har

antar att i5an är snabbare, undra hur HD520 står sig mot HD6000 *tänker högt*.. Får bli en natts googlande till innan jag slår till tror jag

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Intel NUC i3 6100U Skylake VS Intel NUC i5 5250U Broadwell 2,5" .. Vilken beslutsångerst jag har

antar att i5an är snabbare, undra hur HD520 står sig mot HD6000 *tänker högt*.. Får bli en natts googlande till innan jag slår till tror jag

i5:an hade jag valt alla dar i veckan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tack Dockland nu kan jag beställa.
Har en Hitachi SATA Travelstar Z5K500 (HTS545050A7E380) hdd som jag plockade ut från min laptop är det värt att stoppa in den i NUCen som sekundär hårddisk (SSD m.2 för operativsystemet). Kommer hårddisken göra NUCen högljudd.

Felstavning
Permalänk
Medlem

@DM4-7
En ren spekulation:
Den bör inte låta överdrivet mycket då de är 5400rpm, men i slutändan beror de på hur känslig du är.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DM4-7:

Tack Dockland nu kan jag beställa.
Har en Hitachi SATA Travelstar Z5K500 (HTS545050A7E380) hdd som jag plockade ut från min laptop är det värt att stoppa in den i NUCen som sekundär hårddisk (SSD m.2 för operativsystemet). Kommer hårddisken kommer göra NUCen högljudd.

Inte mer högludd än en laptop. Dock vid tung belastning så drar fläkten igång, men på i5:an är den oftast helt tyst. i7:an däremot låter som ett helt kompani. Ofta.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ok låter inte så farligt då. Ska ta en titt på i5:an innan jag beställer hem datorn.

Permalänk
Medlem

Är det så ont om NUC6i5SYK? Dustin skjuter lagerdatum på framtiden konstant

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Är det så ont om NUC6i5SYK? Dustin skjuter lagerdatum på framtiden konstant

Sitter också och väntar på att den samt SYH ska komma in i lager Även Webhallen har skjutit fram sitt datum nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Är det så ont om NUC6i5SYK? Dustin skjuter lagerdatum på framtiden konstant

Det var så inför någon av Broadwell-varianterna också.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Intel NUC i3 6100U Skylake VS Intel NUC i5 5250U Broadwell 2,5" .. Vilken beslutsångerst jag har

antar att i5an är snabbare, undra hur HD520 står sig mot HD6000 *tänker högt*.. Får bli en natts googlande till innan jag slår till tror jag

Skylake har hårdvarustöd för h265 och det skulle avgöra för mig.
http://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_core_i5_5250u-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joth:

Skylake har hårdvarustöd för h265 och det skulle avgöra för mig.
http://www.cpu-monkey.com/en/compare_cpu-intel_core_i5_5250u-...

Jag tror att även Haswell-NUC:arna har hårdvarustöd för det, men att det kräver en viss version eller möjligen beta av GPU-drivern. Jag har tyvärr inte provat. Du kan läsa mer här: https://communities.intel.com/thread/47895?start=0&tstart=0

Edit: ser att ditt inlägg var ett svar om broadwell vs skylake. Broadwell har typ samma stöd som Haswell. Det verkar vara nåt slags hybridlösning, dvs att CPUn får jobba lite också, men att uppspelning av 4k HEVC/h265 är fullt möjlig. Skylake lär väl köra det helt i GPUn.

Permalänk
Medlem

Är i stöten att byta ut min "gamla" NUC mot en nyare.

Tänkte att jag skulle ta en i5 variant då jag hade i3 innan. Men när jag läser på så verkar det som att det enda som skiljer i3an mot i5an är klockfrekvenserna egentligen?
Trodde att i5an rockade 4 kärnor men så verkar inte fallet vara alls.

Så är det verkligen lönt att gå upp till en i5a?

Har idag i3an på 1.8ghz och hd4000. Den nyare har en i3a på 2.1ghz och hd5500.
I5an ligger på 2.7ghz i turbo samt har även HD6000.

Hur resonerar ni här?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

@drotz2000: Användningsområde?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Kör den som mediaspelare bara.
Fullhd film.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Hedersmedlem

@drotz2000: Om du inte har en massa udda komprimeringsformat på filmerna bör i3 räcka ganska långt. Jag tycker inte du behöver byta så länge som du inte stöter på några direkta problem med din nuvarande NUC.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Är i stöten att byta ut min "gamla" NUC mot en nyare.

Tänkte att jag skulle ta en i5 variant då jag hade i3 innan. Men när jag läser på så verkar det som att det enda som skiljer i3an mot i5an är klockfrekvenserna egentligen?
Trodde att i5an rockade 4 kärnor men så verkar inte fallet vara alls.

Så är det verkligen lönt att gå upp till en i5a?

Har idag i3an på 1.8ghz och hd4000. Den nyare har en i3a på 2.1ghz och hd5500.
I5an ligger på 2.7ghz i turbo samt har även HD6000.

Hur resonerar ni här?

Finns väl ingen anledning att byta om du bara har den för film? Du får inte ens HDMI 2.0.
Vänta ett par år till SKylake NUC med HDMI 2.0 istället. Lägg pengarna på andra kul prylar så länge

Permalänk
Medlem

Sluta nu pojkar. Måste ju ha anledningar för att byta haha.
Nya saker är ju skoj även om skillnaden inte blir så stor.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Snusfri

Funderar på att uppgradera min Celeron 847 htpc då den inte gillar varken 4K, x265 eller material i 150Mbit och högre.

Är det skylake man skall vänta på då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet utav de billigare Intel NUC-varianterna?

Farsan behöver en ny dator och det enda han gör är att jobba i Word och surfa på nätet.

Han gillar att surfa runt på YouTube ibland och då vill man ju ändå att det ska gå att kolla ett videoklipp i 1080p utan att det börjar hacka.

Klarar en Celeron-NUC av det? Funderade på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2455951

Läser man recensioner så säger en del att det går att spela upp HD-material medans andra säger att det inte går, så man blir ju inte kluven.

Tänkte installera Windows på maskinen.

Visa signatur

| Playstation 4 Pro | Nintendo Switch |