Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Jag har en 54250WYKH och jag får ut jämna fina 60fps på den. Den är dessutom knäpptyst medan jag streamar så den jobbar knappt.

Om du kollar streamen på din speldator, hackar det där också eller är det bara på din NUC?

nej det laggar bara på NUCen... Men stänger jag av SLI får jag lite bättre prestanda men då kan jag inte hålla 60fps i de inställningarna jag vill haha

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Finns det firma i Sverige som säljer färdigbyggda och passivt kylda NUC:ar?

Är det någon som vet om det finns någon firma i Sverige som säljer passivt kylda NUC:ar som är färdigbyggda?

Permalänk
Skrivet av anon160075:

Är det någon som vet om det finns någon firma i Sverige som säljer passivt kylda NUC:ar som är färdigbyggda?

Måste det vara i Sverige?
Det råder ju ändå fri handel inom EU om det är importavgifter och moms som är bekymret.

Permalänk
Inaktiv

@Nebudchanezzer: Jag har en kompis som har företag och hen vill köpa en NUC. Hen säger: för att kunna ta med kvittot i sin deklaration (dra av momsen) så måste det vara "svensk" moms.

Du menar alltså att det går att dra av momsen även om produkten köps i ett annat EU-land. Har jag förstått dig rätt?

Med vänlig hälsning

Dbase

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160075:

@Nebudchanezzer: Jag har en kompis som har företag och hen vill köpa en NUC. Hen säger: för att kunna ta med kvittot i sin deklaration (dra av momsen) så måste det vara "svensk" moms.

Du menar alltså att det går att dra av momsen även om produkten köps i ett annat EU-land. Har jag förstått dig rätt?

Med vänlig hälsning

Dbase

Hit kan du hänvisa din vän företagaren
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvid...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

@Dockland Tack för hänvisningen:-)

Permalänk
Medlem

Tänkte dra igång diskussionen om NUC6IXXXX. http://www.sweclockers.com/nyhet/21319-intel-nuc-med-skylake-...

Har någon koll på det extremt begränsade utbudet av DDR4 SODIMM 1.2V på marknaden? Dustin listar endast 8 olika modeller/paket och Inet listar endast 3! st. Letar jag på fel ställe eller stämmer det? Det är dessutom extremt få i lager.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Finns det någon information om när de kan tänkas komma till butiker? Sökt lite men inte hittat något bra svar själv på det, och sitter i köptankarna på en ny filmburk då den gamla brann upp igår.

Visa signatur

I7 6700k @ 4,5GHz | EVGA 980ti | ASUS Z170 Pro Gamer | 16GB Corsair Vengeance DDR4 2666MHz | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design R5 | Noctua DH-15 | Samsung EVO 850 500GB | BenQ 24" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joonthe:

Finns det någon information om när de kan tänkas komma till butiker? Sökt lite men inte hittat något bra svar själv på det, och sitter i köptankarna på en ny filmburk då den gamla brann upp igår.

Jag gissar lansering första kvartalet 2016. Hoppas tidigare. Skall köpa några i7:or av dessa när de kommer.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag gissar lansering första kvartalet 2016. Hoppas tidigare. Skall köpa några i7:or av dessa när de kommer.

Jag vill minnas att det står Q4 2015 på Intels nuc sida.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Jag vill minnas att det står Q4 2015 på Intels nuc sida.

Var någonstans, såg inget om det på sidan

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Var någonstans, såg inget om det på sidan

Om man kör Compare på ett par olika modeller så markeras lanseringsdatum som en skillnad om man kör Compare på en gen 5 mot en gen 6. Då står det Q4 2015. http://ark.intel.com/m/compare/89189,89188,81164,88065,83255,...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Fick svar från Dustin på frågan när de kommer in:

"Hej!

Ja vi kommer att ta in dessa modeller, tyvärr kan jag inte ange något datum just nu men räkna med att de är uppe inom kort.

Vänliga hälsningar

L*** G*****

Dustin Home

Contact Center Sales Representative"

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Stod lite på TR för ett par dagar sedan:
http://www.techradar.com/news/computing/pc/want-a-tiny-skylak...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Dustinhome listar nu 4 modeller ur NUC generation 6.
https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/bar...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag tycker det börjar bli lite väl saftiga priser på de där produkterna.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag tycker det börjar bli lite väl saftiga priser på de där produkterna.

Med tanke på att det är Barebone-chassin. Moderkort processor och skal typ. Skillnaden är minimal på denna i5:a och Broadwell. Tror inte på succé. Om det inte är typ dubbel grafikprestanda och man kan spela 3D-spel med åtmintone 35-40 fps på mediuminställningar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Jag undrar om inte Intel sneglat åt Apple Mac Mini, och eftersom de inte vill framstå som det "billiga" (läs sämre) alternativet så ökas priserna på dess produkter.
Fast detta är antagligen en väldigt dum och fullständigt felaktig teori.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Dockland: Jag undrar om inte Intel sneglat åt Apple Mac Mini, och eftersom de inte vill framstå som det "billiga" (läs sämre) alternativet så ökas priserna på dess produkter.
Fast detta är antagligen en väldigt dum och fullständigt felaktig teori.

Kan stämma. De kan även rida på NUC-trenden. Många vill inte ha/behöver inte topp-prestanda i gamingklass för kontorsgrejer/surf m.m.

Vi själva var snubblande nära att köpa ca 1200 NUC till organisationen, det som gjorde att vi valde en konventionell lösning (vanliga desktops/workstations) var att det skulle bli för mycket pill att bygga dessa. En komplett ny i5:a broadwell/skylake för under 2500:- i inköp så hade Intel haft en deal

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Precis köpt samsung 3d tv och är i behov en htpc / nuc..

Klarar denna att skicka full hd 3d utan problem?
Intel NUC NUC5I5RYH
Core i5-5250U,DDR3L SO-DIMM, M.2, 2.5" SATA, mHDMI,mDP, WiFi(ac), BT, Broadwell

Tänkte köpa till 16bg ram, ssd disk samt lagringsdisk.

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Precis köpt samsung 3d tv och är i behov en htpc / nuc..

Klarar denna att skicka full hd 3d utan problem?
Intel NUC NUC5I5RYH
Core i5-5250U,DDR3L SO-DIMM, M.2, 2.5" SATA, mHDMI,mDP, WiFi(ac), BT, Broadwell

Tänkte köpa till 16bg ram, ssd disk samt lagringsdisk.

Måste bara fråga vad du ska med 16gb ram till i en htpc??

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag tycker det börjar bli lite väl saftiga priser på de där produkterna.

Skrivet av Dockland:

Med tanke på att det är Barebone-chassin. Moderkort processor och skal typ. Skillnaden är minimal på denna i5:a och Broadwell. Tror inte på succé. Om det inte är typ dubbel grafikprestanda och man kan spela 3D-spel med åtmintone 35-40 fps på mediuminställningar.

Jag misstänker att priserna kommer att justeras ner en aning då de i princip bara är inlagda i sortimentet än så länge.
För mig så är priset 3380:- för i3-modellerna NUC6i3SYK/NUC6i3SYH och 4506:- för i5-modellerna NUC6i5SUK/NUC6i5SYH på dustin. När jag loggar ut så stiger det till 3745:- resp. 4995:-

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Måste bara fråga vad du ska med 16gb ram till i en htpc??

Webbläsare, spotify, mediauppspelning, torrentprogram osv.. Visst är kanske 16gb i överkant men finns det verkligen någon aledning att inte stoppa i så mycket som den klarar att hantera? Förutom de extra 400kr?

Har du kunskap om denna nuc? Isf klarar den det jag eftersträvar?
Mvh

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Webbläsare, spotify, mediauppspelning, torrentprogram osv.. Visst är kanske 16gb i överkant men finns det verkligen någon aledning att inte stoppa i så mycket som den klarar att hantera? Förutom de extra 400kr?

Har du kunskap om denna nuc? Isf klarar den det jag eftersträvar?
Mvh

Absolut ingen anledning om de där 400:- inte är avgörande. Jag kör 2*8 på alla mina NUC. Behövs det? Tveksamt. Om man känner för att köra in lite VM och liknande i framtiden är det rätt bra med lite mer RAM.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Hellre spendera 400kr än att sitta i soffan och fundera om det hade varit värt det
Vet du om NUC5I5RYH klarar att streama fullhd 3d? (vet inte ens om det är extra krävande )

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

@Dockland: Hellre spendera 400kr än att sitta i soffan och fundera om det hade varit värt det
Vet du om NUC5I5RYH klarar att streama fullhd 3d? (vet inte ens om det är extra krävande )

Jag såg frågan, men vet inget alls om 3d dessvärre. Så jag passar den pucken vidare. Ett tips är att, om man har råd, slänga in en M.2 PCIe som systemdisk och sedan en 2.5" SSD som lagring. Jag testade på skoj att installera Windows 8.1 på PCIe-stickan och det tog ganska precis 4 minuter. Haha

Nu kör jag Arch linux på den (i7:an) och snabbare dator är svårt att få

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag såg frågan, men vet inget alls om 3d dessvärre. Så jag passar den pucken vidare.

@Dockland

Jag har inte kört mycket 3D, men det jag kört har fungerat alldeles prima och då har de filer jag kört med hög bitrate.
Jag har en i5 D54250WYK

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Webbläsare, spotify, mediauppspelning, torrentprogram osv.. Visst är kanske 16gb i överkant men finns det verkligen någon aledning att inte stoppa i så mycket som den klarar att hantera? Förutom de extra 400kr?

Har du kunskap om denna nuc? Isf klarar den det jag eftersträvar?
Mvh

Nä det är såklart helt upp till dig om du vill ha det. Inte min mening att vara dryg, var bara genuint nyfiken på varför man väljer så mycket minne, trodde faktiskt prisskillnaden var större.

Till din fråga, så nej jag har ingen kunskap om just den nucen, men cpun har stöd för Intel® InTru™ 3D Technology och hdmi 1.4a så jag är relativt säker på att det kommer fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

@Dockland: Hellre spendera 400kr än att sitta i soffan och fundera om det hade varit värt det
Vet du om NUC5I5RYH klarar att streama fullhd 3d? (vet inte ens om det är extra krävande )

Den klarar inte 60 Hz 4K över HDMI i alla fall, vilket lär bli tråkigt om du kör den som desktop.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Den klarar inte 60 Hz 4K över HDMI i alla fall, vilket lär bli tråkigt om du kör den som desktop.

Finns det någon mini-pc/barebone som gör det i dagsläget? Det krävs väl HDMI 2 väl?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K